Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

1 åringen min har den siste måneden nektet å spise grøt. Gråter bare hun ser skåla. Når sluttet dere med grøt forresten? :)

Hun liker brød, men det blir det til både frokost og i barnehagen. Syntes det er mye med 3-4 brødmåltider om dagen (sikkert fordi jeg ikke spiser det selv).

i helgene går det mye i kokt egg, eggerøre, bananlapper, grove pannekaker.. men er dette greit å gi HVER dag? Er det farlig å gi egg feks hver dag? Tar jo litt tid med foreberdning også (hun er sutrete og trett på kvelden).

så er ute etter enkle måltider til kveldsmat, som hun kan spise selv og er sunt. :)

Anonymkode: b1693...b4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville gitt mat med mer konsistens, så hun ikke konsistens-vegrer etter hvert....

Sluttet aldri med grøt, men droppet industri og lagde hjemmelaget med masse bær osv. 

Når legger hun seg? Vi ga middag kl. 17 og da barnet la seg 18 trengte det ikke mer mat. Vi ga riktignok "middagsmat" til lunsj og ikke brødmat.

Anonymkode: 61499...a56

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke farlig å gi egg hver dag. Høres jo ut som det du gir er topp. 

Yoghurt og skyr er det vel sikkert noe galt i nå men vår som er 2 år får ofte det til kveldsmat hvis hun fremdeles er sulten etter en brødskive. 

Vi har vel aldri sluttet med grøt, men gikk fra babygrøt til vanlig havregrøt da hun var rundt 1,5 år 

Anonymkode: ff391...ef3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ville gitt mat med mer konsistens, så hun ikke konsistens-vegrer etter hvert....

Sluttet aldri med grøt, men droppet industri og lagde hjemmelaget med masse bær osv. 

Når legger hun seg? Vi ga middag kl. 17 og da barnet la seg 18 trengte det ikke mer mat. Vi ga riktignok "middagsmat" til lunsj og ikke brødmat.

Hun elsker all slags mat og konsistenser, tror det er derfor babygrøten ikke er populær lenger - den er nok kjedelig og smaksløs. 

Kunne jo prøvd å lage vanlig havregrøt og se om det er bedre😊

Hun legger seg rundt kl 19-19:30, så må nok ha et måltid før hun legger seg😊

Skrevet

Havregrøt med friske bær. Pasta salat med grove skeier, ost, skinke, mais, agurk og paprika. Matmuffins. Grove vafler med søtpotetmos. Ovnsbakte grønnsaker med fisk ved siden av. Knekkebrød med makrell i tomat 

Anonymkode: 32af9...9c2

• Liker 1
Skrevet

Kebab, pizza, burger, taco?

Anonymkode: 27064...8f8

• Liker 6
Skrevet

Egg hver dag er ikke sunt nei. Hvis du ønsker hun skal få skyhøyt kolesterol derimot, yes, kjør på. 

Anonymkode: d4963...a4f

Skrevet

Da mitt barn var 1 år, elsket hun hjemmelaget havregryn med en dæsj sukkerfri yoghurt, litt syltetøy og frukt og bær! Dette er enda favoritten 5 år senere :) laget i blant "snackbar" med havregryn, egg, banan og blåbær. Stekte i ovnen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Egg hver dag er ikke sunt nei. Hvis du ønsker hun skal få skyhøyt kolesterol derimot, yes, kjør på. 

Anonymkode: d4963...a4f

80-tallet ringte og ba deg ta oppdatere deg på nyere forskning 

• Liker 18
Skrevet
Sheik skrev (9 minutter siden):

Da mitt barn var 1 år, elsket hun hjemmelaget havregryn med en dæsj sukkerfri yoghurt, litt syltetøy og frukt og bær! Dette er enda favoritten 5 år senere :) laget i blant "snackbar" med havregryn, egg, banan og blåbær. Stekte i ovnen. 

Når du sier sukkerfri mener du vel yoghurt naturell? Ikke sukkerfri med søtstoff?

• Liker 1
Skrevet

Vi pleide å kjøpe fullkornsvelling i store kartonger i Sverige. Dette blandet vi ekstra tjukt, og så klippet vi tuteåpningen på en tutekopp større, og ga han fullkornsvellingen med den. I begynnelsen klippet vi tåtesmokken på tåteflasker større, men etter hvert som barnet ble eldre, byttet vi fra tåteflaske til tutekopp. Han elsket fullkornsvellingen, den satt han og koste seg med i armkroken til kvelds. Den var lunken og passe varm. Vet ikke om det var vellingen, men han ble alltid søvnig når han drakk den (han holdt flaske/tutekopp selv fra han var ganske liten). 

Dessverre er det ikke like vanlig med velling her som i Sverige, der det er helt vanlig å gi til barn. Sønnen vår vokste opp på fullkornsvellingen, og drakk det fra han var ett år til han var fem, faktisk. Han elsket det.

Anonymkode: 3f2d3...3f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Når du sier sukkerfri mener du vel yoghurt naturell? Ikke sukkerfri med søtstoff?

Jeg mener typ Yoplait double 0, men brukte også naturell, ja. 

Skrevet

Skyr eller yoghurt med korn eller havregryn var en slager her. Skyr er jo ekstra tykk i konsistensen, og derfor enklere å spise selv. Eller havregrøt med banan eller blåbær. For variasjon på brødskive kan du jo lage toast eller riste brød, eller arme riddere. Hvis jeg er ekstra kreativ lager jeg en liten snacktallerken med yoghurt, bær, fullkornskjeks, rosiner eller liknende.

Vi sluttet med babygrøt ganske tidlig, for minsten HATA det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vi pleide å kjøpe fullkornsvelling i store kartonger i Sverige. Dette blandet vi ekstra tjukt, og så klippet vi tuteåpningen på en tutekopp større, og ga han fullkornsvellingen med den. I begynnelsen klippet vi tåtesmokken på tåteflasker større, men etter hvert som barnet ble eldre, byttet vi fra tåteflaske til tutekopp. Han elsket fullkornsvellingen, den satt han og koste seg med i armkroken til kvelds. Den var lunken og passe varm. Vet ikke om det var vellingen, men han ble alltid søvnig når han drakk den (han holdt flaske/tutekopp selv fra han var ganske liten). 

Dessverre er det ikke like vanlig med velling her som i Sverige, der det er helt vanlig å gi til barn. Sønnen vår vokste opp på fullkornsvellingen, og drakk det fra han var ett år til han var fem, faktisk. Han elsket det.

Anonymkode: 3f2d3...3f3

Velling anbefales ikke i Sverige lenger, da. Forskningen viser glutenallergi og overvekt.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Hvis hun liker skive så er det ingenting gale i å gi det. Men andre tips:

-Bananlapper laget med kun egg og banan (behøver ikke sukker)
-sukkerfri yoghurt med havregryn
-middagsrester
-smoothie 
-kokte grønnsaker/moser
-grove hjemmelagde vafler/pannekaker anser jeg som ganske lik en brødskive…Bortsett fra at det kan medføre større inntak enn skive siden det er ekstra godt 😄 men det behøver jo ikke å være et problem med mindre annet skulle tilsi det.
-speltlompe-ruller med feks smøreost, skinke, tynne remser av agurk/avokado.
-avokado/most avokado. Evt blande i litt banan for søting.

vårt barn likte godt cottage cheese blandet med friske bær.

Endret av Luckiness
Skrevet
Sheik skrev (30 minutter siden):

Jeg mener typ Yoplait double 0, men brukte også naturell, ja. 

Barn under 3 år skal ikke ha kunstig søtstoff.

• Liker 7
Skrevet

Fiskekake skåret i biter? 

Anonymkode: 78f23...2c9

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Velling anbefales ikke i Sverige lenger, da. Forskningen viser glutenallergi og overvekt.

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Barn under 3 år skal ikke ha kunstig søtstoff.

Så fint at folk passer på hverandre. 

Anonymkode: ce22e...027

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

1 åringen min har den siste måneden nektet å spise grøt. Gråter bare hun ser skåla. Når sluttet dere med grøt forresten? :)

Hun liker brød, men det blir det til både frokost og i barnehagen. Syntes det er mye med 3-4 brødmåltider om dagen (sikkert fordi jeg ikke spiser det selv).

i helgene går det mye i kokt egg, eggerøre, bananlapper, grove pannekaker.. men er dette greit å gi HVER dag? Er det farlig å gi egg feks hver dag? Tar jo litt tid med foreberdning også (hun er sutrete og trett på kvelden).

så er ute etter enkle måltider til kveldsmat, som hun kan spise selv og er sunt. :)

Havregrøt fra bunnen hadde jeg forsøkt. Gullbygg fra Coop liker mine bedre enn vanlig havregrøt. 

Ellers kan du jo forsøke å lage litt forskjellig som andre nevner. Tallerken med litt brød, lefser, noen biter agurk og paprika, et par biter ost

ellers spiser mine endel lomper med snøfrisk på til kvelds. 

Anonymkode: 57dd3...98f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...