AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #1 Skrevet 25. september 2021 Hvorfor så negative? Det finnes jo en god del forskning som tyder på at det ikke gir varige men. Det er vel også mange måter å gjøre det på. Faktisk kan det ha positiv effekt på blant annet mors mentale helse (ræva søvn er jo kjent for å ikke være særlig sunt). Hvorfor er det så uglesett? Kan skjønne at det er krevende å stå i hvis det blir mye grining (har ikke prøvd selv), men det er da jammen tøft å leve i mange måneder med en baby som er dritvanskelig å legge og som våkner tusen ganger om natta (lever selv i dette marerittet for tiden). Så liksom... jeg skjønner godt hvorfor folk gjør det. Og hvis det er harmløst, hvorfor ikke? Anonymkode: cc970...f60 2
Lorieen Skrevet 25. september 2021 #2 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor så negative? Det finnes jo en god del forskning som tyder på at det ikke gir varige men. Det er vel også mange måter å gjøre det på. Faktisk kan det ha positiv effekt på blant annet mors mentale helse (ræva søvn er jo kjent for å ikke være særlig sunt). Hvorfor er det så uglesett? Kan skjønne at det er krevende å stå i hvis det blir mye grining (har ikke prøvd selv), men det er da jammen tøft å leve i mange måneder med en baby som er dritvanskelig å legge og som våkner tusen ganger om natta (lever selv i dette marerittet for tiden). Så liksom... jeg skjønner godt hvorfor folk gjør det. Og hvis det er harmløst, hvorfor ikke? Anonymkode: cc970...f60 Fordi det ikke ER harmløst. Det skader barnets hjerne og tilknytningen til foreldrene. Orker ikke lete opp linker, du får google selv. 7
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #3 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor så negative? Det finnes jo en god del forskning som tyder på at det ikke gir varige men. Det er vel også mange måter å gjøre det på. Faktisk kan det ha positiv effekt på blant annet mors mentale helse (ræva søvn er jo kjent for å ikke være særlig sunt). Hvorfor er det så uglesett? Kan skjønne at det er krevende å stå i hvis det blir mye grining (har ikke prøvd selv), men det er da jammen tøft å leve i mange måneder med en baby som er dritvanskelig å legge og som våkner tusen ganger om natta (lever selv i dette marerittet for tiden). Så liksom... jeg skjønner godt hvorfor folk gjør det. Og hvis det er harmløst, hvorfor ikke? Anonymkode: cc970...f60 Kommer jo helt an på hvilken aldersgruppe du snakker om? Søvntrening fra 2 år ser jeg ingen problemer med. Det handler om å gjøre endringer s om barnet kan dra nytte av. Men søvntrening på babyer er jo masse forskning på at er skadelig Anonymkode: 988ac...c34 4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #4 Skrevet 25. september 2021 Lorieen skrev (1 minutt siden): Fordi det ikke ER harmløst. Det skader barnets hjerne og tilknytningen til foreldrene. Orker ikke lete opp linker, du får google selv. At foreldrene er slitne og sure og får motvilje mot ungen og gruer seg til hver legging og får lyst til å kaste ungen ut av vinduet, er ikke så bra for tilknytningen det heller? Så å stå i det i noen dager kontra å kjempe med dette i lange tider, må da være bedre i det lange løp. Anonymkode: cc970...f60 6
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #5 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kommer jo helt an på hvilken aldersgruppe du snakker om? Søvntrening fra 2 år ser jeg ingen problemer med. Det handler om å gjøre endringer s om barnet kan dra nytte av. Men søvntrening på babyer er jo masse forskning på at er skadelig Anonymkode: 988ac...c34 Noen anbefaler Ferber fra 6mnd (om ungen er frisk), tror jeg? Anonymkode: cc970...f60
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #6 Skrevet 25. september 2021 Tror mange tenker at søvntrening = skrikekur i stor eller liten grad. Og det er jo ikke til å komme unna at det er plagsomt for en liten baby å ligge og gråte alene. Om det gir langvarige mén eller ikke er vel vanskeligere å svare på, men ubehagelig er det. Da velger de fleste å leve med lite søvn eller styrete legging i steden. Søvntrening som i venne til å sovne på egenhånd gjør vel de fleste på et eller annet vis, slev om man kanskje kaller det noe annet. Anonymkode: 78fad...7ea 4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #7 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror mange tenker at søvntrening = skrikekur i stor eller liten grad. Og det er jo ikke til å komme unna at det er plagsomt for en liten baby å ligge og gråte alene. Om det gir langvarige mén eller ikke er vel vanskeligere å svare på, men ubehagelig er det. Da velger de fleste å leve med lite søvn eller styrete legging i steden. Søvntrening som i venne til å sovne på egenhånd gjør vel de fleste på et eller annet vis, slev om man kanskje kaller det noe annet. Anonymkode: 78fad...7ea Ja, det kan godt hende at det er det man ser for seg. Mener å ha lest at mye forskning på tilknytning og det å ligge og gråte er basert på østeuropeiske barnehjem. Og det blir vel helt feil å trekke konklusjoner derfra og bruke på barn som ellers får mye respons og nærhet. Det er vel heller ikke meningen at de skal gråte særlig lenge? Mange som får det til på egenhånd å lære babyen det, mens andre liker at det er en metode man skal følge også vips! er ikke søvn et problem lenger. I teorien😄 Anonymkode: cc970...f60 4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #8 Skrevet 25. september 2021 Jeg er litt delt på den egentlig. Hvis babyen gråter fordi den er redd så er det selvfølgelig ikke bra eller noe man på ingen måte skal gjøre. Jeg hadde en baby som slet veldig med å sove, ønsket bare å holde seg våken når vi var der. Vi gav kos, trygghet, fulgte alle rådene, men leggingen tok 3-4 timer og man kunne se at det ikke var bra for baby. Babyen hadde alltid for vane å gråte når hun var i fasen hvor hun begynte å bli klar for å sovne. Det var en egen spesiell og rolig gråt. Startet forsiktig med «søvntrening». Hun lå rolig sengen, søvngråten kom, vi gikk inn hver gang, viste at vi var der, gav trygghet og sa god natt. Hun gikk fra å sovne på 3-4 timer som sagt til 10-15 minutter og hun ble mye mer opplagt og glad på dagtid. Viktig å påpeke før (og når) jeg blir halshugget her at vi kjente vårt barn og vi kjente igjen gråten. Det var ikke en redd gråt, men det var hennes søvngråt. Vi gikk som sagt inn hver gang og gav trygghet selv om det virket som det plaget og forstyrret henne at vi kom. Etter 3 kvelder viftet hun irritert med hånden og sa «gå (vekk)» når vi kom inn. Hun hadde behov for å være i fred når hun skulle sove. Anonymkode: e0a1a...bf4 6
Drizzt Skrevet 25. september 2021 #9 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvorfor så negative? Det finnes jo en god del forskning som tyder på at det ikke gir varige men. Det er vel også mange måter å gjøre det på. Faktisk kan det ha positiv effekt på blant annet mors mentale helse (ræva søvn er jo kjent for å ikke være særlig sunt). Hvorfor er det så uglesett? Kan skjønne at det er krevende å stå i hvis det blir mye grining (har ikke prøvd selv), men det er da jammen tøft å leve i mange måneder med en baby som er dritvanskelig å legge og som våkner tusen ganger om natta (lever selv i dette marerittet for tiden). Så liksom... jeg skjønner godt hvorfor folk gjør det. Og hvis det er harmløst, hvorfor ikke? Anonymkode: cc970...f60 Hvilken type søvntrening? Skrikekur? Nei og fy. Det er mye mer skadelig og logikken er helt fraværende når tilhengerne sier ''Barnet sovner jo til slutt''. Ja, fordi barnet gir opp! Det er fallitterklæring for foreldrene og grenser mot mishandling! Jeg er veldig glad på alle barns vegne at man i dag vet mye mer om skrikekuren enn før og at kun personer som vil tjene penger på barnas lidelser og desperate foreldre anbefaler det. Man må heller etablere gode leggerutiner med mindre skjerm, rolig overgang, passe på at barnet ikke er overstimulert og overtrøtt og hvis det likevel ikke funker, så må det utredes hos lege. For noen barn trenger medisiner for å sove - det er da et medisinsk problem som forhindrer barnet i å sove. Denne forskningen din at skrikekur ikke gir varige men kan du bare se bort fra. Den er motbevist for lengst. Mors mentale helse blir ikke bedre av å påføre sitt barn skade. Med mindre mor ikke bryr seg. 5
Gjest 123 eller noe Skrevet 26. september 2021 #10 Skrevet 26. september 2021 Fordi det høres helt fjernt ut med søvnTRENING. Er ikke søvn noe som kommer av seg selv når man er avslappet og trygg? Sovner du lett selv hvis du er stresset og urolig?
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #11 Skrevet 26. september 2021 Et barns hjerne er mest sårbar de første leveårene. Se "still face experience " på youtube. Da er moren våken , men når hun ikke gir babyen respons ser du hvor stresset barnet blir.Den delen av hjernen som skal selvregulere følelsene kan bli permanent skadet. Jeg jobber på skole med ungdom som sliter med tilknytningsfortsyrrelser (både reaktiv og passiv). Å ikke bli plukket opp for å bekrefte behovet og følelsene er en ting , Men en barnepsykolog hadde også et kurs på hvordan babyer og barn kan bli skadet fordi moren sitter mye på mobilen . Anonymkode: 75971...04e 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #12 Skrevet 26. september 2021 Men jeg forstår søvntrening sitt grunnleggende prinsipp. Men jeg ville heller bare kalt det å utfordre barnet på søvn. Det har vi gjort i perioder når vi har vært gjennom samme tralten og innser at nå er han klar for at vi utfordrer litt. Feks flytter oss vekk fra sengen, eller er på rommet ved siden av så han lærer å sovne selv. Og så blir det regresjon en periode pga sykdom/ferier etc. så er det på’n igjen. Men dette er jo oppdragelse og ikke TRENING Anonymkode: 988ac...c34
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #13 Skrevet 26. september 2021 Hører forskjell på gråt fordi det er noe galt (de redde, sultne, har vondt, ny bleie etc), og gråt fordi de bare klager eller er trøtte. Trøtt-gråt gir seg her før det er gått et minutt, den andre gjør ikke og høres attpåtil mer sår ut. Anonymkode: 1b450...70f
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #14 Skrevet 26. september 2021 https://forskning.no/barn-og-ungdom-sovn/det-er-ikke-farlig-a-la-babyen-grate-uten-a-fa-trost-ifolge-ny-studie/1662309 Anonymkode: 68737...fd6 3
Gjest 123 eller noe Skrevet 26. september 2021 #15 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): https://forskning.no/barn-og-ungdom-sovn/det-er-ikke-farlig-a-la-babyen-grate-uten-a-fa-trost-ifolge-ny-studie/1662309 Anonymkode: 68737...fd6 Men det er jævlig kaldt da, man trøster vel en BABY som gråter? Ta ansvar og vis omsorg for mennesket du har laget.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #16 Skrevet 26. september 2021 Nei, det skjønner ikke jeg heller. Det å hjelpe barnet å fonne søvnen selv ser jeg på som en av oppgavene en foreldre skal lære sitt barn. Selvsagt ikke spedbarn da, men når de blir litt eldre. Det er jo bevist nå at det ikke er skadelig. https://forskning.no/barn-og-ungdom-sovn/det-er-ikke-farlig-a-la-babyen-grate-uten-a-fa-trost-ifolge-ny-studie/1662309 Anonymkode: 01ac4...b5b 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #17 Skrevet 26. september 2021 Lorieen skrev (På 25.9.2021 den 19.41): Fordi det ikke ER harmløst. Det skader barnets hjerne og tilknytningen til foreldrene. Orker ikke lete opp linker, du får google selv. Nei det gjør ikke det. https://forskning.no/barn-og-ungdom-sovn/det-er-ikke-farlig-a-la-babyen-grate-uten-a-fa-trost-ifolge-ny-studie/1662309 Anonymkode: 01ac4...b5b 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #18 Skrevet 26. september 2021 On 9/25/2021 at 7:38 PM, AnonymBruker said: Hvorfor så negative? Det finnes jo en god del forskning som tyder på at det ikke gir varige men. Det er vel også mange måter å gjøre det på. Faktisk kan det ha positiv effekt på blant annet mors mentale helse (ræva søvn er jo kjent for å ikke være særlig sunt). Hvorfor er det så uglesett? Kan skjønne at det er krevende å stå i hvis det blir mye grining (har ikke prøvd selv), men det er da jammen tøft å leve i mange måneder med en baby som er dritvanskelig å legge og som våkner tusen ganger om natta (lever selv i dette marerittet for tiden). Så liksom... jeg skjønner godt hvorfor folk gjør det. Og hvis det er harmløst, hvorfor ikke? Anonymkode: cc970...f60 Jeg er helt enig med deg TS! Hilsen mor til to små barn. Vi har brukt Ferber-metoden på våre barn og det har vært bra for hele familien. Barna sover godt om nettene, det gjør vi voksne og slik at vi kan ta bedre vare på barna våre når dagen kommer. Eldstemann som er tre år er en utrolig trygg person som ikke viser tegn til noe som helst emosjonell skade. Og nei, Ferber-metoden er ikke en skrikekur for de som ikke har lest seg opp på det temaet, som også ofte kommer med veldig sterke meninger om dette. Må også si at jeg synes det er litt merkelig at de som er fryktelig bastante på at det er skadelig for barnet ikke tar seg tid til å finne en eneste link som beviser deres synspunkt Enkelt forklart på forkning.no (blir vel ikke mer troverdig enn det?) https://forskning.no/barn-og-ungdom-sovn/det-er-ikke-farlig-a-la-babyen-grate-uten-a-fa-trost-ifolge-ny-studie/1662309 Anonymkode: 1da64...507 2
Gjest 123 eller noe Skrevet 26. september 2021 #19 Skrevet 26. september 2021 Man hører jo det på gråten da, at det ikke er bra for babyen. Hvis ikke var kanskje ungene dine litt enklere å ha med å gjøre, og ikke relevante her?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå