AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #1 Skrevet 25. september 2021 Alle snakker om at strømmen blir sykt dyr nå. Men hva betyr egentlig det? Jeg flytta hjemmefra for et år siden så har ikke så mye peiling. I fjor hadde jeg strømregning på rundt 400kr på vinteren. Blir det mye dyrere enn det nå? Bor i Oslo i en leilighet hvis det har noe å si… Anonymkode: 682fb...4c1
Gjest Anonym373 Skrevet 25. september 2021 #2 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alle snakker om at strømmen blir sykt dyr nå. Men hva betyr egentlig det? Jeg flytta hjemmefra for et år siden så har ikke så mye peiling. I fjor hadde jeg strømregning på rundt 400kr på vinteren. Blir det mye dyrere enn det nå? Bor i Oslo i en leilighet hvis det har noe å si… Anonymkode: 682fb...4c1 Regner med at det går 6-7 tusen ekstra over noen mnd, skal jobbe overtid fremover for å spare opp, samt rente økning og dyre drivstoff, vurder å skaffe ekstra jobb og kjøpe mindre mat.
solmåneogstjerner Skrevet 25. september 2021 #3 Skrevet 25. september 2021 (endret) Du må nok regne med at den minst dobles. Når du har så lite forbruk fra før så gjør jo ikke det all verdens. Du har sikkert fjernvarme som dekkes gjennom leia. Foreløpig. For den går jo også opp, og noen betaler det jo. Etterhvert skal dette skyves nedover. Men det blir jo en ganske stor forsinkelse i mange tilfeller. For dere som ikke vet det, fjernvarme er ikke så mye billigere enn strøm. Garantien deres er at de skal ligge likt med strøm eller under. Sjekk gjerne prisen på f eks fortum. Men som sagt, om man leier så får man ikke dette rett i fanget. Men det kommer etterhvert. Er mye verre for de som bor i noe trekkfulle hus f eks... Da går man kanskje fra 3000 i mnd til 6-9 000. (Dette er hos meg, jeg har ikke veldig stort hus, og det er midt på treet isolert, nye vinduer osv. Pluss at hovedoppvarmingskilden er ved. Andre har det verre...) Endret 25. september 2021 av solmåneogstjerner 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #4 Skrevet 25. september 2021 solmåneogstjerner skrev (6 minutter siden): Du må nok regne med at den minst dobles. Når du har så lite forbruk fra før så gjør jo ikke det all verdens. Du har sikkert fjernvarme som dekkes gjennom leia. Foreløpig. For den går jo også opp, og noen betaler det jo. Etterhvert skal dette skyves nedover. Men det blir jo en ganske stor forsinkelse i mange tilfeller. For dere som ikke vet det, fjernvarme er ikke så mye billigere enn strøm. Garantien deres er at de skal ligge likt med strøm eller under. Sjekk gjerne prisen på f eks fortum. Men som sagt, om man leier så får man ikke dette rett i fanget. Men det kommer etterhvert. Er mye verre for de som bor i noe trekkfulle hus f eks... Da går man kanskje fra 3000 i mnd til 6-9 000. (Dette er hos meg, jeg har ikke veldig stort hus, og det er midt på treet isolert, nye vinduer osv. Pluss at hovedoppvarmingskilden er ved. Andre har det verre...) 9000 i strøm i måneden?! Det går jo ikke…. Anonymkode: 682fb...4c1
solmåneogstjerner Skrevet 25. september 2021 #5 Skrevet 25. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 9000 i strøm i måneden?! Det går jo ikke…. Anonymkode: 682fb...4c1 Hos meg: snitt 3000 i fjor vinter, med vedfyring mange ganger daglig. To panelovner (lav varme) og varmekabler på badet. Og jeg var sparsommelig. Hvis prisen dobles/tredobles så kan det bli oppmot 9000 ja. (Jeg har et hus som ikke blir ansett for stort, og jeg var forsiktig i fjor også) Men du får jo ikke slike regninger, mtp hva du fikk i fjor. Kanskje 8-1200 da for deg. Endret 25. september 2021 av solmåneogstjerner 1
A-hunter Skrevet 25. september 2021 #6 Skrevet 25. september 2021 (endret) Velgerne har talt, og bekreftet for 14 dager siden at det er Nord-Korea og Venezuela som er våre fyrtårn i verden. Det betyr at det blir knapphet på varer og tjenester som det egentlig er i overflod av, noe som skaper ekstrem prisvekst, inflasjon og helt umulig å få tak i. Spørsmålet er egentlig ikke hva strømmen kommer til å koste, men når på døgnet du eventuelt kan forvente å kunne få den. NVE har varslet periodevise utkoblinger allerede i januar 2022. I årets kaldeste måned. I et land med over 100% dekning med ren, grisebillig og fornybar vannkraft. Velgerne vet selvsagt best, men for noen av oss er dette komplett uforståelig. Endret 25. september 2021 av A-hunter 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #7 Skrevet 25. september 2021 14 minutter siden, A-hunter said: Velgerne har talt, og bekreftet for 14 dager siden at det er Nord-Korea og Venezuela som er våre fyrtårn i verden. Det betyr at det blir knapphet på varer og tjenester som det egentlig er i overflod av, noe som skaper ekstrem prisvekst, inflasjon og helt umulig å få tak i. Spørsmålet er egentlig ikke hva strømmen kommer til å koste, men når på døgnet du eventuelt kan forvente å kunne få den. NVE har varslet periodevise utkoblinger allerede i januar 2022. I årets kaldeste måned. I et land med over 100% dekning med ren, grisebillig og fornybar vannkraft. Velgerne vet selvsagt best, men for noen av oss er dette komplett uforståelig. Akkurat, derfor har vi kjøpt masse ved og et brukt 2 kw aggregat. Stol aldri på en politiker Anonymkode: 7dc0a...288 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #8 Skrevet 25. september 2021 A-hunter skrev (25 minutter siden): Velgerne har talt, og bekreftet for 14 dager siden at det er Nord-Korea og Venezuela som er våre fyrtårn i verden. Det betyr at det blir knapphet på varer og tjenester som det egentlig er i overflod av, noe som skaper ekstrem prisvekst, inflasjon og helt umulig å få tak i. Spørsmålet er egentlig ikke hva strømmen kommer til å koste, men når på døgnet du eventuelt kan forvente å kunne få den. NVE har varslet periodevise utkoblinger allerede i januar 2022. I årets kaldeste måned. I et land med over 100% dekning med ren, grisebillig og fornybar vannkraft. Velgerne vet selvsagt best, men for noen av oss er dette komplett uforståelig. NVE har langtifra varslet noe slikt. Rett skal være rett. Anonymkode: 7b80c...d92
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #9 Skrevet 25. september 2021 A-hunter skrev (31 minutter siden): Velgerne har talt, og bekreftet for 14 dager siden at det er Nord-Korea og Venezuela som er våre fyrtårn i verden. Det betyr at det blir knapphet på varer og tjenester som det egentlig er i overflod av, noe som skaper ekstrem prisvekst, inflasjon og helt umulig å få tak i. Spørsmålet er egentlig ikke hva strømmen kommer til å koste, men når på døgnet du eventuelt kan forvente å kunne få den. NVE har varslet periodevise utkoblinger allerede i januar 2022. I årets kaldeste måned. I et land med over 100% dekning med ren, grisebillig og fornybar vannkraft. Velgerne vet selvsagt best, men for noen av oss er dette komplett uforståelig. Hvordan kan det være kommende regjerings feil at strømmen er blitt så jækla dyr nå? Og mest sannsynlig blir dyrere? Altså de har jo ikke akkurat rukket gjøre noe som helst enda, så vidt jeg vet er det jo Erna som sitter med styringen iallefall noen dager/uker til. Anonymkode: 45326...b3b 7
A-hunter Skrevet 25. september 2021 #10 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): NVE har langtifra varslet noe slikt. Rett skal være rett. Anonymkode: 7b80c...d92 Joda, det er NVE som er rasjoneringsmyndigheten for strøm og det varslet å kunne skje i januar 2022. 1
Gjest Smeltemann Skrevet 25. september 2021 #11 Skrevet 25. september 2021 Strømmen har vært kunstig lav i flere år. Å det at den går opp på et nivå som er høyere er vel ikke så rart. En må spare å ikke bruke strøm når en ikke har behov for det. Jeg regner med ca 15000 i de dyreste månedene i vinter, det er desember og januar som har vært høyest historisk hos oss.
A-hunter Skrevet 25. september 2021 #12 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan kan det være kommende regjerings feil at strømmen er blitt så jækla dyr nå? Og mest sannsynlig blir dyrere? Altså de har jo ikke akkurat rukket gjøre noe som helst enda, så vidt jeg vet er det jo Erna som sitter med styringen iallefall noen dager/uker til. Anonymkode: 45326...b3b Det er ille nå ja, men det er likevel ingenting mot det som kommer. Vinteren 2021/2022 blir det første året folk kommer til å fryse ihjel i dette landet på mange, mange tiår. I 2021. I et industriland selvforsynt med grisebillig vannkraft. 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #13 Skrevet 25. september 2021 A-hunter skrev (2 minutter siden): Joda, det er NVE som er rasjoneringsmyndigheten for strøm og det varslet å kunne skje i januar 2022. Nei, NVE har ikke varslet periodevise utkoblinger, som du påstår. Det er en vesens forskjell. Anonymkode: 7b80c...d92 1
Gjest Smeltemann Skrevet 25. september 2021 #14 Skrevet 25. september 2021 A-hunter skrev (2 minutter siden): Joda, det er NVE som er rasjoneringsmyndigheten for strøm og det varslet å kunne skje i januar 2022. Dette har vært innført før også.
A-hunter Skrevet 25. september 2021 #15 Skrevet 25. september 2021 (endret) Smeltemann skrev (7 minutter siden): Strømmen har vært kunstig lav i flere år. Dette er ikke sant. Strømproduksjonen er betalt av skattebetalerne tidligere. Vi har også finansiert strømnettet. Det er altså "vårt". Strømmen kommer fra vannkraft som tilhører nasjonens borgere, altså oss. Det er overhodet ingen grunn til at vi ikke skal få strøm hjem til produksjonskostnaden, altså rundt 0,15 for strøm og 0,05 for leveransen, 0,20 til sammen. Alt over det er ingenting annet enn ren tilleggsbeskatning. Endret 25. september 2021 av A-hunter 4
A-hunter Skrevet 25. september 2021 #16 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei, NVE har ikke varslet periodevise utkoblinger, som du påstår. Det er en vesens forskjell. Anonymkode: 7b80c...d92 Det er jo både varslet og tilrettelagt for dette i ren desperasjon de siste årene. Det er utarbeidet planer, tekniske installasjoner, rutiner, lovverk og forskrifter rundt dette som i sin helhet er virksomme og ikrafttråtte. At NVE ikke har varslet at dette vil skje i januar 2022 enda kommer jo bare av at det ikke er slike krav til varsling i så god tid. Enhver idiot som har kastet et lite blikk på vannmagasinene de siste månedene skjønner jo hva som kommer til å skje når varmebehovet øker utover. NVE har så til de grader varslet om periodevise utkoblinger. Det er jo bare å lese saksfremleggene, vedtakene, loven og forskriftene. De oser av krisestemning. Hvorfor tror du dette hastet å få på plass? 2
Gjest rampenissen72 Skrevet 25. september 2021 #17 Skrevet 25. september 2021 Anonym373 skrev (1 time siden): Regner med at det går 6-7 tusen ekstra over noen mnd, skal jobbe overtid fremover for å spare opp, samt rente økning og dyre drivstoff, vurder å skaffe ekstra jobb og kjøpe mindre mat. Trenger ikke skremme ts da. Svært unødvendig. Ikke alle plukker opp sarkasmen din.
Hr. Aktiv Skrevet 25. september 2021 #18 Skrevet 25. september 2021 (endret) Kamilla25 skrev (5 minutter siden): Trenger ikke skremme ts da. Svært unødvendig. Ikke alle plukker opp sarkasmen din. Dette er ikke sarkasme, men en reell oppfatning i den tiden vi nå går inn i. Hvis du har sett vannmagasinene så er de tommere enn de har vært før og det spores ikke nedbør. Forvent en strømregning uten sidestykke i vinter om du ikke har tenkt på alternativer. Sist vinter hørte jeg folk hadde strømregning på 7000 i mnd. Den blir tregangen i vinter om vinteren her blir like kald. Og vi snakker her hver eneste mnd. og ikke hele vinteren. Endret 25. september 2021 av Hr. Aktiv Jeg er ikke innleggsforfatter. 1
A-hunter Skrevet 25. september 2021 #19 Skrevet 25. september 2021 Hr. Aktiv skrev (7 minutter siden): vannmagasinene Dette skriver NVE: "I dei tre sørlegaste prisområda ligg no magasinfyllinga nært eller under historisk minimum for årstida." Hr. Aktiv skrev (9 minutter siden): spores ikke nedbør Eller vind. Som jo er den eneste årsaken til at alt har gått fra ille til katastrofe. Altså at vindkraft skal fremstå som noe lønnsomt.
Gjest Anonym373 Skrevet 25. september 2021 #20 Skrevet 25. september 2021 Var ikke for å skremme men får å gjøre dere klar, det blir dyrere å leve fremover.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå