Gå til innhold

Barna er aldri fornøyd med noe, og bare krangler og hører ikke etter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag skjedde det igjen, det som skjer hver gang vi skal finne på noe hyggelig med barna.

Hadde gledet meg til en hyggelig familielørdag, med fotballcup og så Oslo byfest. Cupen gikk greit, og vi dro inn til Oslo når den var ferdig.

Fra vi kom av T-banen i Oslo, så var barna misfornøyde, det var klaging på at det ikke skjedde noe, da det var nesten en time til NRK Super bussen skulle komme. Vi gikk litt rundt, og det var bare klaging på at de kjedet seg.

Etterhvert gikk vi for å se på showet NRK Super skulle ha i Spikersuppa, og barna koste seg selvsagt da. Verre for meg som måtte sitte på knærne på brostein i en halvtime fordi barna bak meg skulle se. Men hva gjør man ikke for at barna skal få bra opplevelser?

Når showet var ferdig, begynte yngstemann å sutre og være utålmodig, begge maste om sukkerspinn og popkorn, men det var uaktuelt med en times kø. Til slutt fant vi en cafe, og kjøpte oss hver vår bolle.

Etter at den var fortært, ville kona inn på Hennes og se etter noen ting. Jeg skulle passe på ungene i butikken, men begge løp fra meg, og føk rundt der inne. Med så mye folk det var i byen, så var det jo viktig at de holdt seg sammen med meg, men ingen av de gadd og høre.

Yngstemann ble mer og mer sutrete, og dette irriterte eldstemann. Det ender med at de flyr i tottene på hverandre midt på Karl Johan. Da var byturen over for å si det sånn.

Kjenner jeg er drittlei av å finne på ting som skal være hyggelig med ungene, for så fort vi er ferdig, blir det bare bråk og krangling og dårlig stemning... De eier jo ikke evnen til takknemlighet.

Er det flere som har det slik?

Anonymkode: d377d...0f6

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjipt oppdratt da. Sett dem på plass!

Anonymkode: 633fe...180

• Liker 16
Skrevet

Kanskje snakke med de på forhånd, før man reiser på sånne ting. Forberede de og fortelle hva som forventes av de. Og kanskje starte med små turer/aktiviteter i nærmiljøet først, slik at veien hjem ikke blir så lang om de slår seg vrang.

Anonymkode: 7aaa7...d5b

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Kanskje snakke med de på forhånd, før man reiser på sånne ting. Forberede de og fortelle hva som forventes av de. Og kanskje starte med små turer/aktiviteter i nærmiljøet først, slik at veien hjem ikke blir så lang om de slår seg vrang.

Anonymkode: 7aaa7...d5b

De er 6 og 10 år, man burde kunne forvente at de oppfører seg ordentlig på en bytur

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De er 6 og 10 år, man burde kunne forvente at de oppfører seg ordentlig på en bytur

Ikke hvis dere ikke har satt grenser og regler, og ikke følger opp det som er konsekvens av dårlig oppførsel. 

Anonymkode: cf013...cf9

• Liker 29
Skrevet

Høres ut som en kombinasjon av hvordan dere la opp dagen og kanskje litt høye forventninger til barna. 

Hvis de hadde spilt fotballcup først så blir hvertfall de minste slitne. Med show og bytur med mye folk i tillegg blir det mye inntrykk og fordøye. Da er det fort gjort å gå i metning for liten og stor, og det er ikke lett å høre etter.

Hvordan håndterer dere voksne Sutringen?

Anonymkode: d44b3...a3c

• Liker 18
Skrevet

Kan særlig yngste være overstimulert? Min på 6 kan bli slik i situasjoner hvor forventningene er høye (både barnas forventninger til alt som skal skje, og deres forventninger til barna som de selvfølgelig kjenner på), spenninga stor, og det er generelt millioner av inntrykk hvert sekund. 

Det hjelper å  i hvert fall snakke med mine barn i forveien. Forberede godt, hva skjer, hva skal vi gjøre, når skjer hva - blir det venting?, høre hva de forventer, fortelle hva dere forventer osv.

Anonymkode: 5c0fe...ffd

• Liker 7
Skrevet

Det er jo dere som har oppdratt de slik.. og det er helt unødvendig å gjøre så mye på en gang. Hele uka har det vært lange dager også skal dere proppe inn masse greier lørdagen også? Det hadde vært nok med Cup også ut og spise pizza, hjem og slappe av litt på sofaen kanskje spille ett spill eller noe og i seng til 19-20… 

Kona di får shoppe en annen dag as, idioti å gjøre det på en lørdag etter en lang dag. Hvorfor sier du ikke noe om det..? Hvis det var barna som trengte noe kunne en av dere dratt på senteret alene etter pizza noe sånt. Dere er jo ikke egentlig sammen når det skjer så mye greier, hvor mye pratet dere egentlig sammen liksom? Nei, her må dere sette dere litt mer inn i hva barn egentlig trenger..

• Liker 17
Skrevet

Jeg tenker også overstimulert, slite og kanskje sultne? 

Fotballcup kan i mange tilfeller være nok, bytur etter fotballcup høres for meg ut som oppskriften på slitne og overstimulerte barn 🙈

Hva med å ikke gjøre så mye på samme dag? Og gjøre ting på barnas premisser? Å gå på hennes etter en så lang dag hørtes ut som en dårlig ide. Kunne ikke du og barna gått på en lekeplass i mens? Og ver fleksible, hvis barna ikke vil det dere har tenkt så finn på noe annet 🙂 

Som noen skriver over kan det også være lurt å snakke litt om forventinger hvis dere ikke kan gjøre alt slik de vil. "Nå skal mamma en liten tur inn på hennes. Vi kan gå å kikke litt i mens hvis dere vil, men dere må være med meg hele veien og oppføre dere fint. Etter på skal vi reise hjem". 

Anonymkode: 21f53...45a

• Liker 13
Skrevet

Også viktig å være i forkant med mat og drikke….mine kunne bli litt sånn hvis vi var ute over et lengre tidspunkt og det ble for lang tid mellom måltidene, eller for lite væske. De ble rett og slett hangry. Masing om popcorn/sukkerspinn og de roet seg igjen etter en bolle kan tyde på at det var gått for lang tid siden forrige matinntak

Den turen på Hennes burde vært droppet, da hadde dagen allerede vært for lang for barna, og det finnes ingenting kjedeligere enn en klesbutikk. Etter et sånt kjør en hel dag så tror jeg nesten at jeg som voksen selv  ville fått humørbarometeret mitt på bunnivå på Hennes hvis jeg hadde blitt dratt med inn dit. 

Lett lista lavere, ikke press inn alt på en dag. Snakk med barna om dagens planer, spis godt før avreise og ta med matpakke og drikke, eller legg inn pitstop på en cafe. Vær i forkant. Og dropp Hennes som avslutning på dagen. Kom dere hjem i tide mens humøret er bra på både voksne og barn, og avslutt dagen sammen med god kveldsmat og en familiefilm. Alle har hatt en fin dag, og barna har opplevd mestring som ikke har fått kjeft for krangling. Og husk fjellvettreglen; det er ingen skam å snu i tide hvis dere har lagt lista for høyt 

• Liker 14
Skrevet

Jeg ville tenkt at de var slitne eller lavt blodsukker, eller begge deler. Først cup og deretter bytur med masse folk, lyd og venting. Uten noe ordentlig mat og avslapning underveis? En voksen ville blitt sliten av mindre. 

Dere har høye forventninger om at barna skal være supertakknemlige og glade fordi de får lov å dra på bytur og cup, men hvem sitt forslag var disse utfluktene? Dere har også høye forventinger til oppførsel, at de krangler på slutten av turen når de er slitne og sultne (gjetter jeg) er jo en selvfølge. 

Så jeg tenker ikke umiddelbart at det handler om oppdragelse, men hvordan dere voksne tilrettelegger og organiserer utflukter. Jeg mener det er viktig at barn har dager hvor det ikke skjer noe som helst, la de få hvile og øve på å engasjere seg selv. Når dere skal på tur: ikke ha for tett program, ha med niste, ta pauser og prøv å dra hjem før alle er slitne og tomme for energi.

Sutring som ikke er knyttet til sult eller slitenhet ville jeg slått ned på, men passet på mitt eget humør når jeg snakket til dem. Er det noe som smitter fort er det voksnes dårlige humør eller aktivering (sint, stresset). 

Anonymkode: 878ae...7fe

• Liker 13
Skrevet

Før du fortalte alderen tenkte jeg at slik er det å ha barn i byen. Men 6 og 10, da burde man kunne forvente litt mer. 

Ville som de andre ikke hatt så mye på programmet og prioritert mat neste gang 

Anonymkode: b6cbd...9bc

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker også overstimulert, slite og kanskje sultne? 

Fotballcup kan i mange tilfeller være nok, bytur etter fotballcup høres for meg ut som oppskriften på slitne og overstimulerte barn 🙈

Hva med å ikke gjøre så mye på samme dag? Og gjøre ting på barnas premisser? Å gå på hennes etter en så lang dag hørtes ut som en dårlig ide. Kunne ikke du og barna gått på en lekeplass i mens? Og ver fleksible, hvis barna ikke vil det dere har tenkt så finn på noe annet 🙂 

Som noen skriver over kan det også være lurt å snakke litt om forventinger hvis dere ikke kan gjøre alt slik de vil. "Nå skal mamma en liten tur inn på hennes. Vi kan gå å kikke litt i mens hvis dere vil, men dere må være med meg hele veien og oppføre dere fint. Etter på skal vi reise hjem". 

Anonymkode: 21f53...45a

Vi gjorde jo ting på barnas premisser. Eller tror du at å stå/sitte som sild i tønne for å se på NRK Super bussen var noe vi gjorde for oss foreldres skyld?

• Liker 4
Skrevet

Var forøvrig kun eldstemann som spilte cup

Skrevet

Skjønner godt følelsen. Alle har vel den iblant. 

Sånn hele "ekskusjonsdager" blir ofte stress etter min erfaring. Det går mye tid på å komme seg fra A til B, de blir fort sultne og forventningene er høye. Det blir korte øyeblikk med kos og mye mas rundt. 

At 6-åringen blir sliten og overstimulert er jeg med på. Men jeg synes 10-åringen burde vite bedre enn å ryke i tottene på lillesøster/lillebror. Der bør dere kanskje si fra.

Anonymkode: 13d22...7ba

• Liker 2
Skrevet

Alt for mye på en dag, hadde blitt sliten og grinete selv.

Selv om hver av tingene for seg selv er fine og morsomme aktiviteter.

Blir alt for lang dag. Og ja, det ER kjedelig og ikke minst slitsomt å bare gå og trø i byen en times tid og bare vente.

Vår gutt er i utgangspunktet både en høflig, sosial og glad gutt. Men en dag som du beskriver ville nok ha endt i kort lunte og surking for oss også.

Å gjøre ting på barnas premisser handler mye om å være i forkant.

Ha med mat og drikke. Ha en plan for nedetid og hvile mellom slagene. Dropp shopping ‘fordi mor ville se på noe’ når dagen alt har vært lang og slitsom.

Dere voksne kunne ha lagt opp løpet så dagen hadde blitt hyggeligere for både små og store.

Anonymkode: db976...c04

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke hvis dere ikke har lært dem det, dere har åpenbart feilet på dette punktet...

Neste gang må dere prate sammen FØR dere drar! Blir det bråk, sutring og klaging eller lignende? Ja, da bærer det rett hjem, og det selvom dere da mister showet, må gå midt i kinofremvisningen, står i is-køen osv.!

Og du, ta med deg kona på et COS-kurs!

Anonymkode: 75958...0fa

• Liker 3
Skrevet

Synes dere voksne er litt kjipe som drar med ungene på full aktivitet og bråk en hel dag, og så blir sure fordi de blir slitne. Jeg som voksen hadde også mast om sukkerspinn etter en slik dag! Slutt å ha så høye forventninger!

Anonymkode: d7093...4f5

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vi gjorde jo ting på barnas premisser. Eller tror du at å stå/sitte som sild i tønne for å se på NRK Super bussen var noe vi gjorde for oss foreldres skyld?

Dere gjorde ting for barna, men ikke på barnas premisser. Slik oppførsel er et sterkt signal om at det er blitt for mye. Å gjøre ting på barnas premisser går mye på å planlegge godt, å lese signalene fra barna og være i forkant.

Anbefaler også COS-kurs. (Alle foreldre har nytte av det).

Anonymkode: d44b3...a3c

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Neida, men det er på barnas premisser akkurat mens showet foregår, mens transportetapper, ventetid og folkemengder sliter på humøret også for dem. Det kunne nok gått bedre med en skikkelig plan for mat, en avklaring på forhånd om hva som skulle kjøpes av ditt og datt, og rett hjem etter showet.

Den ventestunden mens mor handlet på slutten av dagen, var å be om bråk. Det er fort gjort å gå på en smell fordi man tror barna er blitt så store og utholdende, men det kan lønne seg stort å stoppe i tide. 

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...