Gå til innhold

Sommerferie på hans hjemsted

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har begynt å planlegge neste års sommerferie. Barna våre vil da være henholdsvis 4 år og 7 måneder (er gravid nå).

Vi bor i min hjemby og pleier derfor å dra til min manns hjemby om sommeren, der vi leier sommerhus i ca 10-14 dager. På den måten får han møtt venner og svigers. De ser vi vanligvis endel ellers i året også, da vi får besøk av dem. Men jeg har selvsagt forståelse for at mannen min vil legge ferien dit.

Jeg føler imidlertid mer og mer på at disse feriene er veldig på hans premisser. Nesten hver dag skal ha et fullpakket program, med utflukter og kjøring for å besøke forskjellige vennepar. Datteren vår hater å kjøre bil og blir fort bilsyk. Det er mye gråt og styr for å få kommet seg avgårde. Om vi har 2-3 dager vi kun er i sommerhuset kommer vanligvis svigers og sitter der hele dagen. De forventer oppvartning og bidrar ikke med barnepass eller noe annet da de er gamle og dårlige til bens. 

Føler at dette ikke er en likeverdig ferie. Ville heller likt å kutte ned denne ferien til 1 uke, og tatt den andre uken et annet sted der vi kan være sammen - bare vi som familie. Merker jeg er veldig sliten hver gang vi kommer hjem fra disse feriene. Har også en kronisk sykdom som alltid forverres når vi har disse feriene. 

Nå gruer jeg meg til hvordan det vil bli med to barn neste år. Mannen min ser ikke min side av saken og synes disse turene er helt topp. Det er vanskelig å argumentere for at jeg ønsker å korte ned dagene på hjemstedet eller komme etter når han selv har vært der noen dager alene. Det siste alternativet har han tidligere vært svært negativ til da han ønsker å ha med familien hele tiden og "vise oss frem".

Noen som har følt på det samme? Kan dere fortelle hvordan dere planlegger ferie med barn og evt svigers? Jeg synes det er greit å tilbringe tid med svigers noen dager, men det blir også lange og slitsomme dager dager som ikke føles som ferie. 

Anonymkode: d50c9...39b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi har begynt å planlegge neste års sommerferie. Barna våre vil da være henholdsvis 4 år og 7 måneder (er gravid nå).

Vi bor i min hjemby og pleier derfor å dra til min manns hjemby om sommeren, der vi leier sommerhus i ca 10-14 dager. På den måten får han møtt venner og svigers. De ser vi vanligvis endel ellers i året også, da vi får besøk av dem. Men jeg har selvsagt forståelse for at mannen min vil legge ferien dit.

Jeg føler imidlertid mer og mer på at disse feriene er veldig på hans premisser. Nesten hver dag skal ha et fullpakket program, med utflukter og kjøring for å besøke forskjellige vennepar. Datteren vår hater å kjøre bil og blir fort bilsyk. Det er mye gråt og styr for å få kommet seg avgårde. Om vi har 2-3 dager vi kun er i sommerhuset kommer vanligvis svigers og sitter der hele dagen. De forventer oppvartning og bidrar ikke med barnepass eller noe annet da de er gamle og dårlige til bens. 

Føler at dette ikke er en likeverdig ferie. Ville heller likt å kutte ned denne ferien til 1 uke, og tatt den andre uken et annet sted der vi kan være sammen - bare vi som familie. Merker jeg er veldig sliten hver gang vi kommer hjem fra disse feriene. Har også en kronisk sykdom som alltid forverres når vi har disse feriene. 

Nå gruer jeg meg til hvordan det vil bli med to barn neste år. Mannen min ser ikke min side av saken og synes disse turene er helt topp. Det er vanskelig å argumentere for at jeg ønsker å korte ned dagene på hjemstedet eller komme etter når han selv har vært der noen dager alene. Det siste alternativet har han tidligere vært svært negativ til da han ønsker å ha med familien hele tiden og "vise oss frem".

Noen som har følt på det samme? Kan dere fortelle hvordan dere planlegger ferie med barn og evt svigers? Jeg synes det er greit å tilbringe tid med svigers noen dager, men det blir også lange og slitsomme dager dager som ikke føles som ferie. 

Anonymkode: d50c9...39b

Da får han dra alene. 

Anonymkode: 4522c...a40

• Liker 1
Skrevet

La han ta med seg 4-åringen. Så slapper du og baby av hjemme.

Og hvis du blir med flere ganger så bør du ikke la det bli ditt problem at svigers forventer oppvartning.

• Liker 5
Skrevet

Dette hørtes slitsomt ut 😵 du må bare prøve å forklare ham at dette ikke er ferie for deg! 

Anonymkode: be3ac...a5f

• Liker 1
Skrevet

Dette er vel en del av pakka når man bosetter seg langt fra den enes hjemsted 🤷‍♀️

Anonymkode: f1fbb...cc3

• Liker 3
Skrevet

Dette hadde jeg aldri blitt med på. Ferien er for de fleste begrenset og skal være hyggelig for alle.

En uke på hjemstedet er mer enn nok etter mitt syn. Og ærlig talt vet jeg ikke om jeg hadde ønsket det som en fast "regel"

Jeg synes ferien skal være fin for alle og at du ikke skal være pålagt å ta runden hos mannens venner og familie hver sommer om du ikke selv har lyst. 

Men forstår også godt at mannen din vil besøke familie og legge et grunnlag for at besteforeldre og barnebarn blir kjent.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også samboer som bor langt unna sitt bosted. Vi får barn til våren. Jeg har sagt til ham at han får besøke sin familie ubegrenset, men at han ikke kan regne med at jeg blir med hver gang. Og at han også etterhvert kan dra dit med barnet alene. Akkurat som jeg ikke forventer eller orker å ha med ham til mitt hjemsted som er mye nærmere, nettopp pga alle disse vennebesøkene. Det er ikke så veldig gøy for han å være med på venninnebesøk 🤣

Jeg ønsker at barnet vårt skal få et godt forhold til sine besteforeldre, men for min egen del vil én uke hver sommer være MAX antall dager sammenhengende. Han har tidligere vært der TRE uker sammenhengende 🥲 Jeg sa at jeg ønsker å kose med i ferien på feks en utenlandstur, og at det ikke er avslapping for meg å være med svigers i ei uke. Jeg er introvert og blir sliten av folk. Føler heller ikke jeg kan slappe av med svigers som jeg kan med min egen familie. 

Samboer har vært forståelsesfull, også nettopp fordi jeg ikke er så nær min familie og er ikke vant til å være så mye sammen som hans familie er. Det handler om å respektere og akseptere at man har forskjellige behov. 

Anonymkode: d2563...11f

• Liker 2
Skrevet

Hva med at dere inviterer venner og bekjente på besøk i sommerhuset, sånn typ dags-event med grilling om ettermiddagen og kanskje en kald øl etter de med barn har dratt? Altså som alternativ til at han/dere besøker venner enkeltvis, og det blir mye kjøring osv. hver dag.  

Anonymkode: 85dcb...24b

• Liker 5
Skrevet

Det enkle svaret, ts, er at han og ungene tar hele ferien neste år. Så tar du en uke, og etter det drar du på tur med en venninne. Alternativt legger du opp et tempo du tåler, og lar han ta alt oppå det. Altså han og ungene besøker venner etc - du blir hjemme og hviler. Det er begges ansvar i et par at både mor og far bidrar 50%. Men om du alt er vant til å ta 60-70 så er det enkleste at du faktisk reiser bort. Da må han erfare hvor mye de krever, gitt at han hadde tatt ordentlig ansvar.

Jeg vil tippe at han etter å ha tatt sitt ansvar for ungene i en uke foreslår en annen ferie året etter.

Anonymkode: 735b6...46e

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg, samboer og barn er på ferie nå med mine foreldre. Jeg og barn dro  sammen med mamma og pappa, og så kom samboer igår. Skjønner godt at han ikke orker 3 uker med svigers. 

Endret av Slitenmamma
Feil
  • Liker 1
Skrevet

Vi pleier også noen ganger å dele opp. Jeg blir hjemme noen ganger når mann og barn drar på hytta til svigers og jeg tar med meg unger til mine foreldre, noen ganger kommer vi etter til respektive steder. Vi har tilbrakt så mye tid til nå hos respektive svigers at vi synes at vi kan få litt alenetid. Jeg bruker alltid alenetiden til å skrubbe huset, min mann bruker den til å jobbe hjemmefra. 

Anonymkode: 9acb2...a0c

Skrevet

Ungene og jeg drar til mitt hjemsted hvert år. Mannen kommer etter og er med ei uke e.l.

Anonymkode: 9dce9...a69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...