AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #1 Skrevet 25. september 2021 Er dette noe til inspirasjon? Eller er det kun for noen i spesiell situasjon? https://www.vg.no/forbruker/livsstil/i/k68bak/andreas-25-eier-tre-leiligheter-slik-lyktes-han-med-boligdroemmen Anonymkode: 519c0...d69
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #2 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er dette noe til inspirasjon? Eller er det kun for noen i spesiell situasjon? https://www.vg.no/forbruker/livsstil/i/k68bak/andreas-25-eier-tre-leiligheter-slik-lyktes-han-med-boligdroemmen Anonymkode: 519c0...d69 Det er bare det samme gamle pisset om folk som får hjelp av foreldre eller lignende. Anonymkode: 3fb8d...8fc 1
Gjest Blondie65 Skrevet 26. september 2021 #3 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er bare det samme gamle pisset om folk som får hjelp av foreldre eller lignende. Anonymkode: 3fb8d...8fc Nei, i dette tilfellet er hele ungdomstiden til duden ofret - han har ikke en gang utdannelse utover VGS fordi han valgte å jobbe to deltidsjobber under VGS og gå ut i arbeid fremfor å studere. Jeg lurer på om TS har lest artikkelen? For meg var det ikke mye inspirasjon der: jobb fremfor å gjøre det godt på skolen dropp studier jobb som en gal som voksen si nei til det meste som er gøy sammen med venner for det har du ikke råd, tid eller energi til bo gratis hjemme til du har råd til din første bolig Utover å bo hjemme og få råd til budsjett og økonomi har han ikke fått hjelp fra foreldrene. Da kan du eie tre leiligheter når du er 25 (nå) og så skal han eie 10 når han er 30. Er det dette du vil med livet ditt kan det sikkert være inspirerende. Jeg synes ikke dette gir mening - for meg er dette feil fokus. Altså: jeg skjønner godt at en ønsker å leve av å leie ut bolig, men jeg ville prioritert venner og utdannelse først.
Lønnesirup01 Skrevet 26. september 2021 #4 Skrevet 26. september 2021 Jeg tenker man alltids kan hente litt inspirasjon fra sånt, selv om man ikke bruker det som mal. Jeg vil eksempelvis tenkt litt mer over valg av studier, og kostnaden ved dem. Det er på en måte "gitt" at studier lønner seg, men slik status er i Norge i dag så er det gått fullstendig inflasjon i høyere utdannelse. Unge bruker år og flere tusen på å forbedre karakterene hos privatist, for å komme inn på drømmestudiet. Dersom det virkelig er drømmen, er det nå en ting. Men det ser ut til at alle skal inn på de samme prestisjelinjene, der kanskje jobben (og inntekten) etterhvert ser annerledes ut enn man forestiller seg. Studier er ikke gratis. Studielånet skal betales tilbake, og det inngår i din totale låneramme når du søker boliglån. I tillegg er jo faktisk kostnaden ved et studium den direkte kostnaden ved fag/bøker PLUSS tapt årsinntekt per år. Den siste faktoren er det mange som glemmer. Jeg tror på mange måter at studenter i andre land lærer ting vi ikke gjør, f.eks. å sette opp regnestykket om hvor mange år du skal jobbe i x jobb for å betale tilbake en collegegrad. Utdanning er verdt mye, men det er langt fra alle fag som vil være matnyttige. Jeg har et par venner med master i utviklingsstudier og internasjonale relasjoner som jobber på Kaffebrenneriet og klager over boligprisene. De kunne lært litt av artikler som denne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå