Gå til innhold

Er ikke rart det er legemangel i Norge.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man må jo ha 6 i snitt for å komme inn på legesstudiet. 5 burde holdt i massevis, til og med 4,8 viser at du har nesten bare 5 ere på vitnemålet. Det sies at det kreves 6 i snitt på grunn av at man skal sikre at legene kan nok.

Men alikevel ansetter de leger som omtrent ikke kan norsk på legekontorene. Jeg prøvde å fortelle problemet mitt 4 ganger uten at legen forsto hva jeg sa. Hun googlet helt basic helseinformasjon   på google som alle kan. Så det er altså trygt nok å ansette leger som ikke kan et ord norsk  og som det lett kan oppstå missforståelser med , men 5 i snitt holder ikke for å bli lege? 

En med 5 i snitt hadde  kunne hjulpet meg på en mye bedre måte enn ei som misforstår hva jeg sier. Det kan jo bli farlig.

Anonymkode: 45d94...2ab

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Det sies"? Hvem sier? Kravet er høyt fordi det er få plasser og mange søkere. Det er ikke formelle krav om snitt. At kravene er latterlige og at man mister mange som kunne blitt dyktige leger er det ingen tvil om, men det er et begrenset antall plasser, og så lenge inntaksreglene er som de er så blir det sånn. Går man år tilbake så var karaktersnittet lavere.

De ansetter folk som kan så dårlig norsk fordi de er desperate. Google fastlegekrisen. Det er få norske som  gidder/orker jobbe under slike forhold og betingelser lenger. De får ingen andre, men lege må de ha. Hvis betingelsene blir bedre og arbeidsbelastningen mer fornuftig så kommer legene tilbake. 

Anonymkode: 9f011...5ea

• Liker 13
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Til og med 4,8 viser at du har nesten bare 5 ere på vitnemålet.

Snittregning er vanskelig!

Anonymkode: 1add2...262

• Liker 6
Skrevet

Grunnen til at det ansettes folk om er dårlig i norsk på legekontorene er at leger som snakker norsk ikke vil ha jobben. Hvis du hadde fulgt noe som helst med i media de siste årene hadde du kjent til begrepet "fastlegekrise" og forstått bakgrunnen. Les deg litt opp du. 

Anonymkode: 448a1...7ad

• Liker 1
Skrevet

Legestanden i Norge suger ganske hardt for øvrig okke som snittet som kreves for å komme inn. Mangler vel mer kompetanse hos allerede eksisterende leger, enn leger. 

Anonymkode: 0e220...0e5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Legestanden i Norge suger ganske hardt for øvrig okke som snittet som kreves for å komme inn. Mangler vel mer kompetanse hos allerede eksisterende leger, enn leger. 

Anonymkode: 0e220...0e5

Det virker som om at norske legestudenter lærer seg å bli voldsomt høy på seg selv, som en slags pri 1 av kunnskap. Og ironisk nok så er kritisk tenkning en del av alle høyskoler og universiteter, bortsett fra i legestudiene, ser det ut til. 

Det er langt mellom kontorene for hvor du finner en jordnær og dyktig lege. Kombinasjonen ser nærmest umulig ut. Så kanskje et lavere karaktersnitt ville avlet frem flere jordnære og dyktige leger? Jeg tror det. 

Anonymkode: a3ff5...8f1

• Liker 7
Skrevet

Det jeg syns er rart, er at feks en mannlig psykolog fra nord Norge trenger lavere snitt enn en kvinne fra Oslo. 

Eller at jeg har snittet til å komme inn i Bergen, men ikke Oslo. Studieplassene burde vært gjevnere fordelt, rett og slett. 

Anonymkode: 5d276...545

• Liker 1
Skrevet

Problemet er at legenes villkår er såpass dårlige at ingen ønsker å være fastlege. Alt for mange pasienter. Relativt dårlig lønn. Tinene fylles opp av folk som egentlig bare har vondt i viljen og bestiller seg sykemeldinger og uføretrygd.

Anonymkode: bc327...20e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er at legenes villkår er såpass dårlige at ingen ønsker å være fastlege. Alt for mange pasienter. Relativt dårlig lønn. Tinene fylles opp av folk som egentlig bare har vondt i viljen og bestiller seg sykemeldinger og uføretrygd.

Anonymkode: bc327...20e

Dårlig lønn som fastlege? Absolutt ikke. Her jeg bor, i en utkantskommune nordpå, så ligger våre tre fastleger blant de øverste på skattelistene hvert år. Vi snakker om en inntekt på 1,5-1,7 mill i året. 

For ca. 50 arbeidstimer i snitt pr. uke. 

Dette med at fastlegevilkårne er dårlige er noe som er legeskapt for å tjene mer. Det stemmer ikke overens med virkeligheten. Ingen må komme å fortelle meg at fastleger tjener dårlig. 

Hva timene består av har ingen relevans. De er satt til å gjøre denne jobben. Og de visste dette ville bli jobben. At de mener de fortjener bedre som fastlege, altså få inn noe "viktigere" pasienter, sier mer om fastlegene enn noe annet. Da valgte de feil yrke! 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det jeg syns er rart, er at feks en mannlig psykolog fra nord Norge trenger lavere snitt enn en kvinne fra Oslo. 

Eller at jeg har snittet til å komme inn i Bergen, men ikke Oslo. Studieplassene burde vært gjevnere fordelt, rett og slett. 

Selv om det var nøyakrig mange plasser i Oslo og Bergen, hadde ikke inntaks-snittet blitt likt. Fordi det er ulikt antall søkere i de to byene.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er dere helt nedsnødd? Det er lavere snitt i Bergen fordi færre søker dit. Det er flere studieplasser i Oslo fir der er det opptak to ganger i året (høst og vår).

Det står mange ferdigutdannede i kø og venter på LIS1-plass. Fastlegemangelen er fordi fastleger har elendige vilkår. Min nabo har tre små barn, men må i en gjennomsnittsuke jobbe 55 timer for å holde seg ajour med papirarbeidet. I tillegg pålegges legevakt og uten at du nødvendigvis får fri morgenen etter nattevakt (og da snakket jeg ikke sovende vakt). Alle ære til landets fastleger, dere står på vakt på et synkende skip. Er selv lege og jobber mye, men å bli fastlege er helt uaktuelt. 6 måneder med allmennpraksis i turnus var mer enn nok.

Anonymkode: 0a063...0d0

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dårlig lønn som fastlege? Absolutt ikke. Her jeg bor, i en utkantskommune nordpå, så ligger våre tre fastleger blant de øverste på skattelistene hvert år. Vi snakker om en inntekt på 1,5-1,7 mill i året. 

Dette med at fastlegevilkårne er dårlige er noe som er legeskapt for å tjene mer. Det stemmer ikke overens med virkeligheten. Ingen må komme å fortelle meg at fastleger tjener dårlig. 

Hva timene består av har ingen relevans. De er satt til å gjøre denne jobben. Og de visste dette ville bli jobben. At de mener de fortjener bedre som fastlege, altså få inn noe "viktigere" pasienter, sier mer om fastlegene enn noe annet. Da valgte de feil yrke! 

Og i den utkantkommunen din bytter sannsynligvis de tre fastlegen på å ha vakt, døgnet rundt hele året. Det er ikke snakk om en normal arbeidsuke på kontor, du aner virkelig ikke hva du snakker om. Fastleger skal for øvrig også betale lønnen til helsesekretærer og renholdere på kontoret, samt husleie, strøm, datalisenser og alt av utstyr og materiell. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette er ikke lønnen til fastleger i større byer. Vilkår går også på langt mer enn lønn. Legene i utkantkommuner kan jo kreve ganske gode vilkår fordi ingen ønsker jobben. Hva skulle du hatt for å være på vakt store deler av uka i en utkantkommune? Det har stor innvirkning på familielivet. Om man har små barn kan ikke partner gå en tur en gang for plutselig må man rykke ut på kort varsel.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og i den utkantkommunen din bytter sannsynligvis de tre fastlegen på å ha vakt, døgnet rundt hele året. Det er ikke snakk om en normal arbeidsuke på kontor, du aner virkelig ikke hva du snakker om. Fastleger skal for øvrig også betale lønnen til helsesekretærer og renholdere på kontoret, samt husleie, strøm, datalisenser og alt av utstyr og materiell. 

Akkurat! Takk!

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, de har ikke vakt døgnet rundt. 

Faktisk så har vi ikke legevakt mellom 20 - 08 man - fre, samt helg! Legevakt blir da nærmeste sykehus, som våre kommuneleger ikke er en del av. 

De jobber 1 uke fra 08 - 20, og 2 uker med 08 - 16, i en slags 3 ukersturnus. Det vil si at våre leger jobber 45 timer i gjennomsnitt pr. uke. Legg da til 4-5 timer ekstra som margin, og vi snakker spot on 50 timer. 

50 timer i uka med 1,5 - 1,7 mill i årslønn altså. Og denne lønnen er ETTER at kommunen har tatt sitt for avlønning av helsepersonell, renholdere, husleie, strøm, lisenser osv. 1,5 - 1,7 mill er den faktiske skattbare lønnen i følge Skatteetaten. 

Så jo, jeg vet hva jeg snakker om. Og hvis noen leger klager på dette, så vil jeg kalle de for noen forbanna sytpeiser! 

• Liker 1
Skrevet

Dette er ikke lønnen til fastleger i større byer. Vilkår går også på langt mer enn lønn. Legene i utkantkommuner kan jo kreve ganske gode vilkår fordi ingen ønsker jobben. Hva skulle du hatt for å være på vakt store deler av uka i en utkantkommune? Det har stor innvirkning på familielivet. Om man har små barn kan ikke partner gå en tur en gang for plutselig må man rykke ut på kort varsel.

Nei, men i større byer har man ofte gjerne en annen turnusordning. En redusert en. 

Og nei, nå snakker jeg ikke om leger på sykehus. Jeg snakker om fastleger. 

Vel, legene våre bor her. De har slått rot for mange år siden. Vil ikke si at det har noe særlig mer innvirkning for de enn hvis de ellers skulle flyttet til en annen plass. 

Å flytte for jobb skjer overalt og hele tiden i alle yrker. Men leger skal det altså være en stor greie. Skjønne det altså! 

Skrevet

Faktisk så har vi ikke legevakt mellom 20 - 08 man - fre, samt helg! Legevakt blir da nærmeste sykehus, som våre kommuneleger ikke er en del av. 

De jobber 1 uke fra 08 - 20, og 2 uker med 08 - 16, i en slags 3 ukersturnus. Det vil si at våre leger jobber 45 timer i gjennomsnitt pr. uke. Legg da til 4-5 timer ekstra som margin, og vi snakker spot on 50 timer. 

50 timer i uka med 1,5 - 1,7 mill i årslønn altså. Og denne lønnen er ETTER at kommunen har tatt sitt for avlønning av helsepersonell, renholdere, husleie, strøm, lisenser osv. 1,5 - 1,7 mill er den faktiske skattbare lønnen i følge Skatteetaten. 

Så jo, jeg vet hva jeg snakker om. Og hvis noen leger klager på dette, så vil jeg kalle de for noen forbanna sytpeiser! 

Tror du arbeidstiden begrenser seg til når de er tilgjengelig for allmennheten? Har du noen som helst idé om alt papirarbeidet som gjenstår etter en arbeidsdag? Hadde det vært så lukrativt å være fastlege i distriktet hadde vel legene flokket seg dit. Det gjør de ikke. Ikke klarer de å rekruttere fastleger i store byer heller. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror du arbeidstiden begrenser seg til når de er tilgjengelig for allmennheten? Har du noen som helst idé om alt papirarbeidet som gjenstår etter en arbeidsdag? Hadde det vært så lukrativt å være fastlege i distriktet hadde vel legene flokket seg dit. Det gjør de ikke. Ikke klarer de å rekruttere fastleger i store byer heller. 

Altså, skjønner du ikke at jeg faktis kjenner en av disse fastlegen? Du kan prøve å sminke det så til så mye du vil, men ikke overdramatiser noe du ikke helt forstår selv. Jeg la på én time ekstra pr. dag i papirarbeid i regnestykket mitt, og enda havnet jeg på 50 timer. Jeg vet at denne fastlegen aldri sitter utover kl 17. Som regel forlater han kontoret 20-30 min etter kl 16. Altså, jeg har tatt i i timesantallet mitt. 

Og nei, han er ikke neddynket med jobb selv om han jobber når han først er på jobb. Men det må man nesten regne med! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken kommune er dette?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilken kommune er dette?

Det ønsker jeg ikke å oppgi i fare for at legene skal bli identifisert. Det var ikke meningen at de skulle bli uthengt, selv om jeg bruker de som argumentasjon for at fastleger jevnt over tjener godt og har gode arbeidsvilkår. 

Men det er en små kommune nordpå.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...