Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mobil abonnement fra Telia. Og er svært misfornøyd. problemet er at inne i leiligheten er det veldig dårlig signal, bare et strek og "4G" vises ikke oppe i høyre hjørne. Med en gang jeg kommer ut er det 4G og flere streker. Noen som har peiling på hva jeg kan gjøre for å få bedre signal? Telia sier at alt er i orden. Går på innstillinger <nettverk,< og det er innstilt på 4G. Likevel er det veldig dårlig signal. Har slått router på og av. Så nå lurer jeg på om det er noe annet jeg kan gjøre. 

Skrevet

Her blir jeg litt usikker, for du nevner at du har slått ruter av og på (på og av blir noe annet :P). Mobilnettet og wifinettet er som regel to forskjellige ting, hvor bare sistnevnte har noe med ruteren å gjøre. Med mindre du har 4G-ruter hjemme, men da har det lite å si om 4G vises eller ikke (er du på wifi så blir 4g-symbolet borte på enkelte telefoner forresten).

Radiosignaler som det begge er, kan i veldig stor grad påvirkes av bygningskonstruksjonen, materialevalg og andre faktorer. Fra Telias side kan alt se meget fint ut i området, men det kan likevel være ting som gjør at dekningen forsvinner inne i et bygg (standardeksempel er bomberom, kjellere mm.). For å få dekning på slike steder kan man sette opp en forsterker for det mobile nettet, som videresender signalet innendørs.

Kan du fortelle litt mer om problemstillingen? 

Anonymkode: 3ca8a...2e9

• Liker 1
Skrevet
jaeols skrev (3 timer siden):

Har slått router på og av. Så nå lurer jeg på om det er noe annet jeg kan gjøre. 

Hva har routeren med dette å gjøre? 

Anonymkode: d863c...dbe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva har routeren med dette å gjøre? 

Det var forslag fra Telia. Det er problemer innendørs, tykke murvegger som gjør at signalet blir elendig. Men det rare er at det var bedre med Telenor. Men det er ikke alt man skal skjønne. 

Skrevet

Legg routeren i vinduskarmen.

Anonymkode: 0b7a4...d31

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Legg routeren i vinduskarmen.

Routeren har ikke noe med mobilsignalene å gjøre! 

TS klager på svakt signal på mobiltelefon, ikke dårlig trådløst nettverk. Telia har misforstått. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Routeren har ikke noe med mobilsignalene å gjøre! 

TS klager på svakt signal på mobiltelefon, ikke dårlig trådløst nettverk. Telia har misforstått. 

Forstod det slik at det var mobilt bredbånd fra Telia.

• Liker 2
Skrevet

Aktiver "wifi-anrop" på telefonen. Veldig praktisk når man bor i betongbygg og jobber i høyhus i glass og metall. De skjermer for mobile signaler. 

Så da kan man surfe på telefonen og snakke med andre via det lokale wifi-signalet. 

Skrevet
newman01 skrev (På 28.9.2021 den 12.41):

Aktiver "wifi-anrop" på telefonen. Veldig praktisk når man bor i betongbygg og jobber i høyhus i glass og metall. De skjermer for mobile signaler. 

Så da kan man surfe på telefonen og snakke med andre via det lokale wifi-signalet. 

Har aktivert Wifi-anrop, men det hjalp ikke. Signalet er like dårlig. Knapt en strek. Kan ikke motta videosamtale fra fastlege da nettet er alt for dårlig. Telia bare unnskylder seg, utrolig skuffet med de. Elendig kundeservice. 

Skrevet
jaeols skrev (1 time siden):

Har aktivert Wifi-anrop, men det hjalp ikke. Signalet er like dårlig. Knapt en strek. Kan ikke motta videosamtale fra fastlege da nettet er alt for dårlig. Telia bare unnskylder seg, utrolig skuffet med de. Elendig kundeservice. 

Er det mobiltelefon eller mobilt bredbånd det er snakk om?.

Anonymkode: ebb91...c9a

Skrevet

Hvordan nullstiller jeg nettverksinnstillinger? Det er mobil vi snakker om. Ufattelig dårlig dekning her. 

Skrevet
jaeols skrev (2 minutter siden):

Hvordan nullstiller jeg nettverksinnstillinger? Det er mobil vi snakker om. Ufattelig dårlig dekning her. 

Det hjelper ikke å nullstille nettverksinnstillingene når det er mobil, det du kan prøve er å bytte foretrukket nettverkstype fra 5G/4G til 3G hvis det er 3G sender i nærheten.

Hvis det ikke hjelper så er det ikke annet å gjøre enn å bytte til en leverandør som har bedre dekning der du bor, de aller fleste leverandørene har dekningskart tilgjengelig på sine nettsider.

Anonymkode: ebb91...c9a

Skrevet

Det var også et forslag fra Telia. 

Skrevet

Be noen som har nettverk fra Telenor og andre som bruker deres nett til å komme på besøk. Det kan være forskjeller på de ulike nettverkene med tanke på hvor du bor.

Anonymkode: 024b7...ce9

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Be noen som har nettverk fra Telenor og andre som bruker deres nett til å komme på besøk. Det kan være forskjeller på de ulike nettverkene med tanke på hvor du bor.

Anonymkode: 024b7...ce9

Jeg hadde Telenor før, og det var mye bedre dekning. 

Annonse
Skrevet

Jeg hadde Chat med kundeservice hos Telia i dag. De avsluttet samtalen før jeg var ferdig, ble bare logget av. Det er elendig kundeservice. Men jeg har bundet meg til en 12 måneders avtale. Det koster litt å bryte avtalen. 

Skrevet
17 hours ago, jaeols said:

Men er det WIFI eller er det MOBILSIGNALER du klager på???? På telefonen eller på ruter? Om du aktiverer Wifi-tale på telefonen (om den støtter det) kan du sitte på Nordpolen uten en eneste mobilstrek. Har du WIFI i huset? Altså bredbånd via kabel og en trådløs ruter? 

4G har ingenting med Wifi å gjøre, med mindre du har en trådløs mobilruter som også går på mobilsignaler. Da må du isåfall finne et bedre sted i huset å plassere den, kanskje litt nærmere et vindu eller andre litt mer åpne steder.

Skrevet
newman01 skrev (2 timer siden):

Men er det WIFI eller er det MOBILSIGNALER du klager på???? På telefonen eller på ruter? Om du aktiverer Wifi-tale på telefonen (om den støtter det) kan du sitte på Nordpolen uten en eneste mobilstrek. Har du WIFI i huset? Altså bredbånd via kabel og en trådløs ruter? 

4G har ingenting med Wifi å gjøre, med mindre du har en trådløs mobilruter som også går på mobilsignaler. Da må du isåfall finne et bedre sted i huset å plassere den, kanskje litt nærmere et vindu eller andre litt mer åpne steder.

Jeg har svart lenger oppe at det nå er i orden! Måtte stille inn på 3G. Da var problemet løst. Så sånn er det. -

Skrevet
57 minutter siden, jaeols said:

Jeg har svart lenger oppe at det nå er i orden! Måtte stille inn på 3G. Da var problemet løst. Så sånn er det. -

Er du sikker på det? 

Skrevet (endret)
newman01 skrev (1 time siden):

Er du sikker på det? 

Endret av jaeols

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...