AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #1 Skrevet 25. september 2021 Jeg er i en situasjon hvor jeg nok kan ha behov for å be om at en person i min omkrets får tvungen verge. Saken er ganske omfattende, og jeg er slett ikke sikker på at personen er samarbeidsvillig. Er det noen her som har erfaringer, og som kan fortelle hvordan dette fungerer i praksis? Lovverket klarer jeg nok å sette meg inn i, det er som sagt erfaringer jeg er ute etter. I hvilken grad vergen har samarbeidet med pårørende, vært villig til å ta upopulære avgjørelser o.l. Anonymkode: 745a2...e9d
Brunello Skrevet 25. september 2021 #2 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er i en situasjon hvor jeg nok kan ha behov for å be om at en person i min omkrets får tvungen verge. Saken er ganske omfattende, og jeg er slett ikke sikker på at personen er samarbeidsvillig. Er det noen her som har erfaringer, og som kan fortelle hvordan dette fungerer i praksis? Lovverket klarer jeg nok å sette meg inn i, det er som sagt erfaringer jeg er ute etter. I hvilken grad vergen har samarbeidet med pårørende, vært villig til å ta upopulære avgjørelser o.l. Anonymkode: 745a2...e9d Jeg tror ikke oppnevnt verge vil samarbeide nevneverdig med pårørende. Der det er samarbeid, vil normalt en pårørende være verge. En oppnevnt verge vil normalt påse at den han er verge for får sine behov dekket. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #3 Skrevet 25. september 2021 Brunello skrev (37 minutter siden): Jeg tror ikke oppnevnt verge vil samarbeide nevneverdig med pårørende. Der det er samarbeid, vil normalt en pårørende være verge. En oppnevnt verge vil normalt påse at den han er verge for får sine behov dekket. Jeg har, som pårørende, forsøkt å fungere som verge, men er sliten og har nå bedt det offentlige om å ta over. Vedkommende tar avgjørelser som er til skade både for både seg selv og for andre, og jeg kan ikke med loven i hånd ta nødvendige avgjørelser for vedkommende. Dette går både ut over personen selv og oss som pårørende. Det er ingen motstridende interesser her; det som er bra for vedkommende er også bra for meg. Men selvinnsikt og handlingsvilje later til å være fraværende. Anonymkode: 745a2...e9d
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #4 Skrevet 27. september 2021 Google verge med nyhetssøk og se hva som kommer opp. Mange stygge historier. Google gjerne med ordet fremtidsfullmakt også. Forferdelig for familier Anonymkode: 5fdaf...d01
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #5 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 9.04): Google verge med nyhetssøk og se hva som kommer opp. Mange stygge historier. Google gjerne med ordet fremtidsfullmakt også. Forferdelig for familier Anonymkode: 5fdaf...d01 Disse sakene vil neppe være særlig relevant for min situasjon. Anonymkode: 745a2...e9d
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #6 Skrevet 28. september 2021 Praktisk og/eller økonomisk verge? Uansett så skal det mye til for å få gjennomført det på tvang. Går det igjennom så skal vergen og vergehaver samarbeide utfra den hjelp og de behov vergehaver har. Avgjørelser skal verge ta i samråd med vergehaver Anonymkode: 00d07...aa9
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #7 Skrevet 28. september 2021 Jeg vet en som fikk tvungent vergemål. Pårørende har ikke samarbeid med vergen eller noe med vergemålet å gjøre. Ja, vergen har måttet ta mange upopulære avgjørelser. Anonymkode: b87b4...d0c
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #8 Skrevet 28. september 2021 Just now, AnonymBruker said: Jeg vet en som fikk tvungent vergemål. Pårørende har ikke samarbeid med vergen eller noe med vergemålet å gjøre. Ja, vergen har måttet ta mange upopulære avgjørelser. Anonymkode: b87b4...d0c Det handler om økonomisk verge. Anonymkode: b87b4...d0c
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #9 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vet en som fikk tvungent vergemål. Pårørende har ikke samarbeid med vergen eller noe med vergemålet å gjøre. Ja, vergen har måttet ta mange upopulære avgjørelser. Anonymkode: b87b4...d0c Takk for svar. Er vergen villig til å lytte til de pårørende? Personen som jeg mener bør ha verge, er ikke i så veldig stor grad villig til å innrømme at vedkommende trenger hjelp, tar helst en dag om gangen, og lyver gjerne. Jeg vil nok i større grad enn vergen være i stand til å gjennomskue disse løgnene. Anonymkode: 745a2...e9d
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #10 Skrevet 28. september 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Takk for svar. Er vergen villig til å lytte til de pårørende? Personen som jeg mener bør ha verge, er ikke i så veldig stor grad villig til å innrømme at vedkommende trenger hjelp, tar helst en dag om gangen, og lyver gjerne. Jeg vil nok i større grad enn vergen være i stand til å gjennomskue disse løgnene. Anonymkode: 745a2...e9d Jeg tror ikke du skal blande deg opp i det. Hvis alt blir framlagt slik det er i søknaden, så ser nok vergen hva som må til. Det er jo en grunn til at folk får tvungen økonomisk verge. Vedkommende som jeg kjenner til, innrømte heller overhodet ikke at h*n hadde behov for verge. Så det tror jeg ikke du trenger tenke på. Anonymkode: b87b4...d0c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå