Gå til innhold

Krydderplanter


Løvinna

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen har tips til hvordan bevare krydderplanter. Jeg prøver å ha noen i kjøkkenvinduet, men de dør veldig fort. Hvordan få dem til å vare lengre? Noen tips? Er det noen typer krydder om holder seg bedre enn andre? Jeg kjøper planter fra matvareburtikker. Er det kanskje bedre å kjøpe dem andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter jeg kjøpte selvvanningspotter fra Eva Solo overlever mine kryddeplanter :-) Så det kan være et tips!

Men den er jo så stor??

Har hørt rykter om at det hjelper å potte om krydderplanter, samt å kjøpe dem fra gartner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hjelpe å potte dem om, potter som kjøpes i butikken er plantene alt for tett til å være til noe annet enn forbruk.

Det er de da også ment til.

Jeg har kapitulert og kjøper urter i bunter hos minlokale innvandrerbutikk, og har kule sukkulent planter i kjøkkenvinduet i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en basilikumplante som har vart i flere måneder, jeg må vanne den ganske mye! Ihvertfall annenhver dag! Jeg vanner og lar den renne av seg, men jeg har også latt den stå i vann og trekke til seg... den har hatt et par "nær-døden" opplevelser, men vann har brakt den tilbake til livet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den er jo så stor??

Har hørt rykter om at det hjelper å potte om krydderplanter, samt å kjøpe dem fra gartner

Den er ikke så stor? Basilikum og de andre på den størrelse passer kjempefint i den. Den er jo litt høy, men planetene vokser seg store og fine, og jeg syns det ser flott ut på kjøkkenbenken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får krydderplantene til å holde seg lenge ved at de står lyst (under lampe siden det ikke er så mye sol i vinduskarmen) og så får de lite vann. Det er viktig at de alltid får vann fra skålen og at jorden aldri blir våt på overflaten, dette gjelder spesielt basilikum. Basilikumen min får

ca en bruskork vann om dagen, rosmarin sjeldnere. Plantene bør tørke mellom hver vanning. Det er basilikum og rosmarin jeg har fått best til, men jeg forsøker nå med timian også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger prøvd å få de krydderurter fra butikk til å trives hjemme. Har vannet de regelmessig slik som alle de andre plantene jeg har her hjemme, men etter kort stund bryter de sammen. For ca et halvt år siden plantet jeg imidlertid timian selv i en potte, og denne har holdt seg kjempebra! Den overlevde tom at jeg glemte den en noen netter ute på balkongen nå mens det har vært litt kaldere i været. Vanner den på samme måten som de andre plantene mine.

Så mitt eneste råd er å plante krydderurtene selv. Det lønner seg så absolutt økonomisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som trenger kunstig lys til plantene: Bruk sparepærer.

Sparepærene gir riktig mengde lys og den riktige delen av spekteret. Vanlige lyspærer gir ikke riktig lys og blir for varme. Såkalte floralamper gir nesten like godt lys for plantene som sparepærer, men blir også varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...