AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #1 Skrevet 25. september 2021 Jeg skal til kirurg for vurdering om jeg får innvilget bukplastikk. Om jeg får dette, vil jeg da kunne velge sykehus og kirurg selv, og så evt betale ekstra for f.eks. å ta fettputer på rygg i tillegg? Eller blir jeg bundet til å ta operasjonen på mitt nærmeste sykehus? Mitt nærmeste sykehus er ikke det største, og jeg er skeptisk til resultatet. Jeg vurderer nesten å ta opp lån og betale hele operasjonen selv, for å kunne velge kirurg selv. Det er jo kroppen min det er snakk om. Erfaringer, noen? Anonymkode: 6a51d...cbf 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #2 Skrevet 25. september 2021 Du kan velge sykehus selv, bare gi beskjed til fastlege om hvor han skal sende henvisningen 😊 Slik som universitetssykehus er ikke med på fritt sykehusvalg, selvfølgelig - lov å prøve, men de vil nok avslå henvisningen dersom det er behandling du kan få på ditt lokalsykehus 😊 Anonymkode: 52453...8bb
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #3 Skrevet 25. september 2021 Da jeg tok bukplastikk for rundt 8 år siden sa de at de ikke hadde lov å gjøre andre inngrep samtidig når det var via henvisning. Hvis du betalte for alt selv kunne de gjøre mye på en gang. Anonymkode: 6ba35...03e 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #4 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da jeg tok bukplastikk for rundt 8 år siden sa de at de ikke hadde lov å gjøre andre inngrep samtidig når det var via henvisning. Hvis du betalte for alt selv kunne de gjøre mye på en gang. Anonymkode: 6ba35...03e Jeg ble operert hos privatklinikk med offentlig avtale og ba om henvisning dit fordi det var så lang ventetid på mitt lokale sykehus. Anonymkode: 6ba35...03e
addict Skrevet 25. september 2021 #6 Skrevet 25. september 2021 Du må ha vurdering fra kirurgen som skal operere deg og kan ikke få vurdering en plass for så å få innvilget operasjon en annen. Legen må sende henvisning dit du vil operere. Om du kan betale ekstra for fettsuging kommer helt an på plassen du skal operere. Jeg gjorde det på Volvat men kunne ikke fått det på et offentlig sykehus. 3
addict Skrevet 25. september 2021 #7 Skrevet 25. september 2021 KjøttOPP skrev (1 minutt siden): Snakk om I-landsproblem... Nei stemmer, man kan jo ikke lure på noe om det ikke tilsvarer u-landsproblemer. 5
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #8 Skrevet 25. september 2021 addict skrev (3 minutter siden): Du må ha vurdering fra kirurgen som skal operere deg og kan ikke få vurdering en plass for så å få innvilget operasjon en annen. Legen må sende henvisning dit du vil operere Joda, det kan man 😊 det er helt opp til kirurgen der h*n vil opereres om den vurderingen er nok, eller om det må til en ny ved det aktuelle sykehuset. Anonymkode: 52453...8bb
addict Skrevet 25. september 2021 #9 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Joda, det kan man 😊 det er helt opp til kirurgen der h*n vil opereres om den vurderingen er nok, eller om det må til en ny ved det aktuelle sykehuset. Anonymkode: 52453...8bb Kirurgen må alltid vurdere på nytt igjen, denne prosessen var jeg igjennom i fjor. Om saken er åpenbar så er det jo ikke så mye som skal til, men de har ikke lov til å bare få en person på bordet som de ikke har vurdert, snakket med og dokumentert trenger helsehjelpen. De må også dokumentere med bilder.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #10 Skrevet 25. september 2021 Så, hvis du mener du skal ha inngrep både på mage og på rygg - har du tenkt å stå oppreist døgnet rundt de første ukene etter inngrepet? Det kommer du ikke til å få innvilget uansett hvor du velger og hvem som betaler. Og skulke du få det innvilget likevel, vet du i hvert fall hvilken kirurg du ikke bør velge. Anonymkode: 0815c...1c7
addict Skrevet 25. september 2021 #11 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så, hvis du mener du skal ha inngrep både på mage og på rygg - har du tenkt å stå oppreist døgnet rundt de første ukene etter inngrepet? Det kommer du ikke til å få innvilget uansett hvor du velger og hvem som betaler. Og skulke du få det innvilget likevel, vet du i hvert fall hvilken kirurg du ikke bør velge. Anonymkode: 0815c...1c7 Hva slags grunnlag har du for å påstå dette? Dette er jo bare tull, jeg tok bukplastikk og fettsugde flanker for et år siden og det var ikke et problem. Det er ikke en uvanlig operasjon eller kombinasjon og helt vanlig på klinikere som tilbyr dette så lenge du fyller kriteriene. Dette får du gjort på både Volvat og Aleris og Colosseumsklinikken. Noen ganger tar de også 360-operasjon på offentlige sykehus hvis de også har løs hud på rygg og rumpe. Det jeg derimot ikke fikk samtidig var brystreduksjon eller lårplastikk i samme operasjon pga liggetid og helingsprosess.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #12 Skrevet 25. september 2021 Det beste er å få henvisningen sendt dit du ønsker operasjon, og så bli vurdert der med en gang. Du kan bytte sykehus i forløpet, men da må du vurderes på nytt. Du er ikke bundet til nærmeste sykehus, men du må selv dekke evt merutgifter det medfører å fly til en annen kant av landet for operasjon, det blir ikke fullt refundert fra Helfo. Fordelen med å gjøre det i nærheten av der du bor er selvfølgelig at du lettere kan få oppfølging dersom det oppstår komplikasjoner. Det er ikke størrelsen på sykehuset som er avgjørende for resultatet, det er mengden operasjoner som gjøres og erfaringene til kirurgene som utfører den. Du kan velge mellom offentlige sykehus (både universitetssykehus og lokale, ikke som hun over skriver at det kun er lokalsykehusene som er med i fritt sykehusvalg) eller private med avtale med det offentlige. Vet ikke helt hva du mener med "fettputer på ryggen", men det er kirurgen som skal operere som vurdere hvilket snitt og type bukplastikk som gir best resultat ut fra hvor mye løs hud/heng/problemer og bakgrunn du har. I det offentlige kan du ikke velge kirurg selv, i det private kan du sikkert det. Men (beklager om jeg oppfattes frekk nå) du har jo ingen grunnlag for å vite hvem som gjør best jobb og gir best resultat? Resultatet vil jo i stor grad også avhenge av hvordan du gror, noe som er svært individuelt. Anonymkode: e5584...3ef 1
addict Skrevet 25. september 2021 #13 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det beste er å få henvisningen sendt dit du ønsker operasjon, og så bli vurdert der med en gang. Du kan bytte sykehus i forløpet, men da må du vurderes på nytt. Du er ikke bundet til nærmeste sykehus, men du må selv dekke evt merutgifter det medfører å fly til en annen kant av landet for operasjon, det blir ikke fullt refundert fra Helfo. Fordelen med å gjøre det i nærheten av der du bor er selvfølgelig at du lettere kan få oppfølging dersom det oppstår komplikasjoner. Det er ikke størrelsen på sykehuset som er avgjørende for resultatet, det er mengden operasjoner som gjøres og erfaringene til kirurgene som utfører den. Du kan velge mellom offentlige sykehus (både universitetssykehus og lokale, ikke som hun over skriver at det kun er lokalsykehusene som er med i fritt sykehusvalg) eller private med avtale med det offentlige. Vet ikke helt hva du mener med "fettputer på ryggen", men det er kirurgen som skal operere som vurdere hvilket snitt og type bukplastikk som gir best resultat ut fra hvor mye løs hud/heng/problemer og bakgrunn du har. I det offentlige kan du ikke velge kirurg selv, i det private kan du sikkert det. Men (beklager om jeg oppfattes frekk nå) du har jo ingen grunnlag for å vite hvem som gjør best jobb og gir best resultat? Resultatet vil jo i stor grad også avhenge av hvordan du gror, noe som er svært individuelt. Anonymkode: e5584...3ef Riktig det du sier. Resultatet vil også være veldig avhengig av utgangspunktet, alder, fettprosent, hudkvalitet, hvor seriøst man tar hviletiden etterpå og kroppens egen evne til å lege innbendig og danne arr. Ser dessverre mange som ikke helt forstår hva en bukplastikk går ut på eller hva som kan gå galt eller hvordan resultatet kan bli. Mange skjønner heller ikke at når man får det dekket offentlig så er det ikke en kosmetisk operasjon men en operasjon som skal fjerne plagene som gjør at man får det dekket. Det er ikke sånn at alle ender opp med flat mage eller at huden blir 100% stram eller at navlen ser perfekt ut. Man er heller ikke garantert å bli operert av en plastikkirurg i det offentlige. Det er mange faktorer å vurdere, men får man det dekket så har man høyst sannsynlig plager som overgår dette uansett. Litt mer realistiske forventninger vil derimot gjøre prosessen lettere. Selv er jeg veldig fornøyd og glad jeg gjorde det 😊 Resultatet ble veldig bra, men alt overgår de plagene jeg hadde uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #14 Skrevet 25. september 2021 Takk for svar. Min fastlege er i foreldrepermisjon, så jeg var hos en vikar som sendte meg til lokalsykehuset. Jeg har vært i kontakt med Aleris Bodø, som er nærmeste by. Der sa de at de kun tar betalende kunder (eller noe i den duren). Vil det si at jeg ikke kan velge å ta en operasjon der uansett, bortsett fra hvis jeg betaler alt selv? Er det noen av dere som kjenner til Aleris Bodø? Alt annet er en flyreise unna, og jeg har ikke spesielt lyst til å fly nyoperert. Jeg er i grenseland for å få dette innvilget. Møter alle kriterier bortsett fra at henget ikke er stort nok. Jeg har ikke hatt noen stor vektnedgang eller vektoppgang, jeg er nå sju kg tyngre enn jeg var første gang jeg ble gravid. Det er flere svangerskap og et keisersnitt som har ødelagt magen min. Jeg har ingen forventninger om en superkropp. Alt jeg ønsker er å kunne ha på meg en badedrakt, dra til syden eller i bassenget uten å føle at jeg har en badering under badedrakten. Jeg skjønner at jeg er ute etter en medisinsk operasjon her, for å fjerne henget og plagene. Jeg tror også magemusklene mine er helt ute og kjøre, jeg har fått kommentarer på det fra en PT som ikke kunne finne de i det hele tatt. Jeg tror også at det beste for meg og min fasong vil være å kombinere med en fettsuging. Så da må jeg kanskje bla opp, da, for å få resultatet jeg ønsker. Anonymkode: 6a51d...cbf
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #15 Skrevet 25. september 2021 Det jeg mener er om noen vet om man kan be om å henvises til Aleris Bodø? Hvis jeg kan det, så tror jeg at jeg må ta ny kontakt med vikarlegen min. Han sendte henvisning til sykehuset, offentlig. Nei, jeg kan nok ikke vurdere om noen er flinke eller om resultatet kommer til å bli bra. Helt sant det. Men noe i meg sier at det er tryggere å gjøre en slik operasjon på et privatsykehus enn på et offentlig. Kanskje jeg tar fullstendig feil her, men jeg har det på følelsen. Anonymkode: 6a51d...cbf
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #16 Skrevet 25. september 2021 Hvis du opereres privat og betaler selv kan du velge hvor du vil, du trenger ikke henvisning fra fastlege. Ser ikke ut som Aleris Bodø har avtale med Helse Nord om å gjøre disse inngrepene, så vil du opereres der må du betale selv. https://tjenester.helsenorge.no/velg-behandlingssted/behandlinger/ventetider-for?bid=245 Hvis du ikke oppfyller kriteriene er det lite sannsynlig at det blir godkjent, det pleier å være ganske strengt. Men hvis offentlig sykehus i Bodø er nærmest skader det vel ikke å få en konsultasjon der og høre hva kirurgen vurderer? Det er for øvrig ikke slik at privat nødvendigvis er tryggere enn offentlig, lurer på hvorfor folk tror det egentlig. Anonymkode: e5584...3ef 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #17 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis du opereres privat og betaler selv kan du velge hvor du vil, du trenger ikke henvisning fra fastlege. Ser ikke ut som Aleris Bodø har avtale med Helse Nord om å gjøre disse inngrepene, så vil du opereres der må du betale selv. https://tjenester.helsenorge.no/velg-behandlingssted/behandlinger/ventetider-for?bid=245 Hvis du ikke oppfyller kriteriene er det lite sannsynlig at det blir godkjent, det pleier å være ganske strengt. Men hvis offentlig sykehus i Bodø er nærmest skader det vel ikke å få en konsultasjon der og høre hva kirurgen vurderer? Det er for øvrig ikke slik at privat nødvendigvis er tryggere enn offentlig, lurer på hvorfor folk tror det egentlig. Anonymkode: e5584...3ef Jepp, det er det jeg venter på nå, en vurdering hos kirurg i Bodø. Så får jeg se hva som skjer. For meg er det skummelt nok at ballen ruller litt her. Om jeg ikke er godkjent, så får jeg ihvertfall vite det. Takk for at du tok deg tid til å sjekke! Anonymkode: 6a51d...cbf
addict Skrevet 26. september 2021 #18 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvis du opereres privat og betaler selv kan du velge hvor du vil, du trenger ikke henvisning fra fastlege. Ser ikke ut som Aleris Bodø har avtale med Helse Nord om å gjøre disse inngrepene, så vil du opereres der må du betale selv. https://tjenester.helsenorge.no/velg-behandlingssted/behandlinger/ventetider-for?bid=245 Hvis du ikke oppfyller kriteriene er det lite sannsynlig at det blir godkjent, det pleier å være ganske strengt. Men hvis offentlig sykehus i Bodø er nærmest skader det vel ikke å få en konsultasjon der og høre hva kirurgen vurderer? Det er for øvrig ikke slik at privat nødvendigvis er tryggere enn offentlig, lurer på hvorfor folk tror det egentlig. Anonymkode: e5584...3ef Kan forklare deg hvorfor. Forskjellen er at du ikke nødvendigvis er garantert en plastikkirurg hvis du opererer offentlig, vet flere som er operert av allmenkirurger for eksempel. Dette trenger absolutt ikke å være et problem, resultatet kan bli helt supert. Men det er klart at det er en større trygghet for mange å vite at det er en plastikkirurg men mange hundrede bukplastikkoperasjoner bak seg som opererer enn en kirurg som kanskje bare har hatt noen få. I tillegg så vil plastikkirurgen privat være avhengig av resultatet mtp godt rykte mens lokalsykehusene "bare skal fjerne problemet". Jeg feks fikk fettsuging på magen inkludert i bukplastikken min for å få best mulig resultat. Dette var de også villige til å korrigere i ettertid fordi resultatet ble noe ujevnt. Dette hadde jeg nok ikke fått på lokalsykehus. Likevel er feks arrene mine etter lårplastikken veldig brede rett slett fordi jeg ikke kunna tape dem pga reaksjon og bevegelsen ble stor på lårene. Dette kunne ingen kirurg gjort noe med, så det er heller ingen garanti uansett om man får privat. Når det er sagt så er resultatet uansett veldig avhengig av egen kropp og helingsprosess så det å bli operert offentlig vs privat TRENGER ikke å ha noen betydning og spesielt om man har gjort jobben med å gå ned nok uansett. Vet om mange lokalsykehus med kjempegode kirurger som gir fantastisk gode resultater i kombinasjon med hudkvalitet osv på pasienten. Så jeg mener på ingen måte at lokale operasjoner ikke kan være like gode, det er bare er forklaring på hvorfor veldig mange tenker det. Jeg hadde tatt imot operasjon offentlig også om jeg ikke hadde mulighet for privat med offentlig avtale.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #19 Skrevet 26. september 2021 addict skrev (2 timer siden): Kan forklare deg hvorfor. Forskjellen er at du ikke nødvendigvis er garantert en plastikkirurg hvis du opererer offentlig, vet flere som er operert av allmenkirurger for eksempel. Dette trenger absolutt ikke å være et problem, resultatet kan bli helt supert. Men det er klart at det er en større trygghet for mange å vite at det er en plastikkirurg men mange hundrede bukplastikkoperasjoner bak seg som opererer enn en kirurg som kanskje bare har hatt noen få. I tillegg så vil plastikkirurgen privat være avhengig av resultatet mtp godt rykte mens lokalsykehusene "bare skal fjerne problemet". Jeg feks fikk fettsuging på magen inkludert i bukplastikken min for å få best mulig resultat. Dette var de også villige til å korrigere i ettertid fordi resultatet ble noe ujevnt. Dette hadde jeg nok ikke fått på lokalsykehus. Likevel er feks arrene mine etter lårplastikken veldig brede rett slett fordi jeg ikke kunna tape dem pga reaksjon og bevegelsen ble stor på lårene. Dette kunne ingen kirurg gjort noe med, så det er heller ingen garanti uansett om man får privat. Når det er sagt så er resultatet uansett veldig avhengig av egen kropp og helingsprosess så det å bli operert offentlig vs privat TRENGER ikke å ha noen betydning og spesielt om man har gjort jobben med å gå ned nok uansett. Vet om mange lokalsykehus med kjempegode kirurger som gir fantastisk gode resultater i kombinasjon med hudkvalitet osv på pasienten. Så jeg mener på ingen måte at lokale operasjoner ikke kan være like gode, det er bare er forklaring på hvorfor veldig mange tenker det. Jeg hadde tatt imot operasjon offentlig også om jeg ikke hadde mulighet for privat med offentlig avtale. Her setter du ord på det jeg tenker, på en veldig god måte. På Aleris gjennomfører de mange slike operasjoner hver måned. På lokalsykehuset er det noen få i året. Jeg tror jeg har god hud, og gror fint. Man ser ikke KS-arret mitt, for eksempel, og det er ikke bare pga at det henger noe over. Jeg hadde en operasjon i en arm for en tid tilbake, der kan jeg knapt se arret nå. Kun en tynn hvit strek, og ikke noe arrvev. Det kan jo oppstå komplikasjoner, men det skal gå virkelig galt før det blir verre enn det er nå, tenker jeg. Jeg har bmi på 26, så jeg kan absolutt gå ned noen kilo, men jeg har aldri vært noen jojoslanker og har ikke vært tyngre enn jeg er nå. Bortsett fra når jeg har gått gravid. Men flere svangerskap har ødelagt magen min fullstendig, og det har ført til både psykiske og fysiske plager i etterkant. Størst psykiske, om jeg skal være ærlig, men det har visst ikke noe å si for å få hjelp. Hvis jeg får innvilget operasjon på lokalsykehuset, er jeg likevel fristet til å ta en privat konsultasjon på Aleris, bare for å få vurdert fra en erfaren plastikkirurg hva som vil gi best resultat hos meg. Om jeg ikke får muligheten offentlig til å kombinere med fettsuging for eksempel, og en kirurg hos Aleris mener det er helt nødvendig, da må jeg jo ta en avgjørelse selv. Jeg ønsker ikke å legge meg under kniven flere ganger, men samtidig ønsker jeg såklart det beste resultatet for meg… Anonymkode: 6a51d...cbf
addict Skrevet 26. september 2021 #20 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her setter du ord på det jeg tenker, på en veldig god måte. På Aleris gjennomfører de mange slike operasjoner hver måned. På lokalsykehuset er det noen få i året. Jeg tror jeg har god hud, og gror fint. Man ser ikke KS-arret mitt, for eksempel, og det er ikke bare pga at det henger noe over. Jeg hadde en operasjon i en arm for en tid tilbake, der kan jeg knapt se arret nå. Kun en tynn hvit strek, og ikke noe arrvev. Det kan jo oppstå komplikasjoner, men det skal gå virkelig galt før det blir verre enn det er nå, tenker jeg. Jeg har bmi på 26, så jeg kan absolutt gå ned noen kilo, men jeg har aldri vært noen jojoslanker og har ikke vært tyngre enn jeg er nå. Bortsett fra når jeg har gått gravid. Men flere svangerskap har ødelagt magen min fullstendig, og det har ført til både psykiske og fysiske plager i etterkant. Størst psykiske, om jeg skal være ærlig, men det har visst ikke noe å si for å få hjelp. Hvis jeg får innvilget operasjon på lokalsykehuset, er jeg likevel fristet til å ta en privat konsultasjon på Aleris, bare for å få vurdert fra en erfaren plastikkirurg hva som vil gi best resultat hos meg. Om jeg ikke får muligheten offentlig til å kombinere med fettsuging for eksempel, og en kirurg hos Aleris mener det er helt nødvendig, da må jeg jo ta en avgjørelse selv. Jeg ønsker ikke å legge meg under kniven flere ganger, men samtidig ønsker jeg såklart det beste resultatet for meg… Anonymkode: 6a51d...cbf Ønsker deg masse lykke til! Begynner å bli relativt dreven på hva som dekkes og ikke (uten at det selvfølgelig gir noen som helst garanti den ene eller andre vegen) så hvis du vil sende meg bilde på PM er du hjertelig velkommen. Har dokumentert hele reisen min i dagbok her inne med masse bilder, du finner den under Treningsdagbok om du er interessert 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå