AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #1 Skrevet 25. september 2021 Jeg synes allerede at jeg spiser en del mer enn før graviditeten, men har fått påvist på grensa til farlig lavt blodsukker et par ganger, og må nå gjøre noen tiltak for å hjelpe dette. Lurer på om jeg har spist for lite, men ikke skjønt det selv, eller om jeg bare har vært uheldig mtp. blodsukkeret. En typisk dag kan jeg spise: Frokost: omelett av 2 egg + to eggehviter med ost og grønnsaker. Lunsj: havegrynsgrøt med div. frø og honning på toppen. Middag: mye ulikt her, men pleier å forsyne meg to ganger, og å bli ordentlig mett. I tillegg blir det gjerne en smoothie, yogurt, frukt e.l. på kvelden. Ganske normalt, vil jeg si. Nå har jeg fått beskjed om å ikke trene på et par uker. Skal også drikke juice og spise en ekstra frukt mellom måltidene, gjerne sammen med litt nøtter. Fikk også tips om å blande litt maisenna i juicen. Kunne godt også spise et fjerde hovedmåltid. Dette er altså tips jeg har fått fra lege og jordmor. Nå er jeg litt nysgjerrig på hvordan andre gravide spiser 😊 Jeg er 17 uker på vei. Anonymkode: f4c5e...900
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #2 Skrevet 25. september 2021 Du må jo spise karbohydrater til frokost om du skal få opp blodsukkeret? Et glass juice, en brødskive. Spiser du poteter, ris, pasta til middag? Hvis ikke får du heller ikke opp blodsukkeret. Det er jo det som er avgjørende, ikke hvor mye du spiser. Hvorfor har du lavkarbofrokost om blodsukkeret er lavt? Anonymkode: 30186...259 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #3 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må jo spise karbohydrater til frokost om du skal få opp blodsukkeret? Et glass juice, en brødskive. Spiser du poteter, ris, pasta til middag? Hvis ikke får du heller ikke opp blodsukkeret. Det er jo det som er avgjørende, ikke hvor mye du spiser. Hvorfor har du lavkarbofrokost om blodsukkeret er lavt? Anonymkode: 30186...259 Oi. Det var egentlig helt tilfeldig - altså at jeg har ofte spist omelett til enten frokost eller lunsj før jeg fikk beskjed om å spise mer. Jeg spiser absolutt ikke lavkarbo, altså. Spiser havregrynsgrøt daglig, smoothie med 2 bananer omtrent daglig, pasta, ris, potet, quinoa, bønner, slike ting daglig til middagen. Er vegetarianer, så kostholdet mitt er hovedskelig bygget opp av grønnsaker og korn/frø. Jeg tror den omeletten er det eneste som har vært nesten uten karbohydrater, men jeg har ikke tenkt over det før du påpekte det. Anonymkode: f4c5e...900
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #4 Skrevet 25. september 2021 Burde kanskje også nevne at de to målingene jeg har hatt lavt blodsukker, hadde jeg spist sånn ferdiggranola som er søtet, rundt en time før måling, så derfor var det ekstra overraskende for meg å få beskjed om at bs var lavt. Det er jo fort en del sukker i slike produkter 😊 Anonymkode: f4c5e...900
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #5 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Oi. Det var egentlig helt tilfeldig - altså at jeg har ofte spist omelett til enten frokost eller lunsj før jeg fikk beskjed om å spise mer. Jeg spiser absolutt ikke lavkarbo, altså. Spiser havregrynsgrøt daglig, smoothie med 2 bananer omtrent daglig, pasta, ris, potet, quinoa, bønner, slike ting daglig til middagen. Er vegetarianer, så kostholdet mitt er hovedskelig bygget opp av grønnsaker og korn/frø. Jeg tror den omeletten er det eneste som har vært nesten uten karbohydrater, men jeg har ikke tenkt over det før du påpekte det. Anonymkode: f4c5e...900 Quinoa og bønner gir ikke særlig utslag på blodsukkeret, tror du trenger litt kostveiledning. Quinoa har 12 % protein, bønner har opptil 20 % protein. Frokosten din har hovedfokus på protein, ja. Fint at du oppdaget det. Jeg er også vegetarianer, men spiser ris, brødskiver, knekkebrød, rundstykker, pasta, poteter osv. Det er det som gir høyere blodsukker, ikke quinoa, byggryn, viltris, osv. Anonymkode: 30186...259
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #6 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Quinoa og bønner gir ikke særlig utslag på blodsukkeret, tror du trenger litt kostveiledning. Quinoa har 12 % protein, bønner har opptil 20 % protein. Frokosten din har hovedfokus på protein, ja. Fint at du oppdaget det. Jeg er også vegetarianer, men spiser ris, brødskiver, knekkebrød, rundstykker, pasta, poteter osv. Det er det som gir høyere blodsukker, ikke quinoa, byggryn, viltris, osv. Anonymkode: 30186...259d Sant det, men nå spiser jeg ikke bare quinoa og bønner. Jeg spiser de andre tingene både jeg og du nevner. Legen sa også at jeg har et bra kosthold, men at jeg måtte gjøre det jeg nevnte at legen sa. Jeg har hatt lavt blodsukker til tross for at jeg har spist normalt med karbohydrater. Det var liksom poenget, men jeg fikk det nok ikke godt nok frem 😉 Anonymkode: f4c5e...900 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #7 Skrevet 25. september 2021 Så lag primært pastaretter en periode og se om det hjelper da 🤷🏻♀️ Anonymkode: 30186...259
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #8 Skrevet 25. september 2021 SHar også lavt blodsukker, lå godt under verdiene på glukosebelastningen (om det blir det samme?). Fikk beskjed om å spise veldig ofte, og det hjelper. Har sikkert to små måltider mellom hvert måltid 😛 Anonymkode: 7777a...5aa
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #9 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): SHar også lavt blodsukker, lå godt under verdiene på glukosebelastningen (om det blir det samme?). Fikk beskjed om å spise veldig ofte, og det hjelper. Har sikkert to små måltider mellom hvert måltid 😛 Anonymkode: 7777a...5aa Okei, takk for at du deler 🙂 Anonymkode: f4c5e...900
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #10 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så lag primært pastaretter en periode og se om det hjelper da 🤷🏻♀️ Anonymkode: 30186...259 Jeg spurte aldri om tips om hva jeg skal spise, det har jeg tatt med lege. Det jeg spurte om, er hvordan andre gravide i 2. trimester spiser, slik at jeg kunne sammenlikne mine vaner med deres 🙂 Det var av ren nysgjerrighet, for å se om jeg spiser ca. like my/mindre eller mer. Ikke så mye annet. Anonymkode: f4c5e...900 1
Gjest PunkCouture Skrevet 25. september 2021 #11 Skrevet 25. september 2021 Jeg er i andre trimester, og spiser ganske likt som deg. Har ikke problemer med blodsukkeret, med forsto det sånn at du lurte på hva gravide i 2. trimester spiser generelt. Selv spiser jeg frokost, mellommåltid, lunsj, middag og ofte må jeg ha noe før jeg legger meg også, eller får jeg ikke sove. Spiser til jeg er mett hvert måltid, men middag er definitivt måltidet jeg spiser mest. Jeg spiser variert, men har fokus på å spise mye grønnsaker, fullkornsprodukter, sunt fett og noe protein. Mellommåltidene mine er som regel kiwi, appelsiner, epler, agurk, melon, gresk yoghurt med honning, eller litt nøtter. Fredag og lørdag blir det litt godteri i tillegg ☺️
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #12 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Lurer på om jeg har spist for lite, men ikke skjønt det selv, eller om jeg bare har vært uheldig mtp. blodsukkeret. AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg spurte aldri om tips om hva jeg skal spise, det har jeg tatt med lege. Det jeg spurte om, er hvordan andre gravide i 2. trimester spiser, slik at jeg kunne sammenlikne mine vaner med deres 🙂 Det var av ren nysgjerrighet, for å se om jeg spiser ca. like my/mindre eller mer. Ikke så mye annet. Anonymkode: f4c5e...900 Nei, men du stiller deg helt utenforstående, mens du spiser lavkarbofrokost, da.... Når det er snakk om lavt blodsukker har det jo ingenting å si om du spiser like MYE eller LITE som andre... Det er HVA du spiser. Anonymkode: 30186...259
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #13 Skrevet 25. september 2021 Jeg hadde også for lavt blodsukker, men jeg var plaget av kvalme og oppkast, og fikk i meg for lite næring av den grunn. Som en bruker over fikk jeg beskjed om å spise ofte og lite. Det var for å få i meg nok siden jeg slet med å holde maten nede, og var snakk om veldig ofte og veldig lite i perioder. Men legen sa også spesifikt at jeg trengte det for å holde blodsukkeret oppe. Anonymkode: 2f1f7...6fb
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #14 Skrevet 25. september 2021 Uke 16+0 i morgen. Har minimum 5 måltider til dagen, i varierende str + mellom måltider. 1. halvt rundstykke til frokost, med pålegg på og melk til. 2. gjerne noe middagsopplegg til lunsj. 3. Fullverdig middag. 4. Den andre halvdelen av rundstykke. 5. cornflakes eller annen lett mat, da magen alltid er så stappa om kvelden. mellommåltider er alt fra frukt til potetgull her i gården. Sliter med lavt blodtrykk og blir blodsukkeret lavt så blir det veldig forverret og risikerer å gå i bakken. Var undervektig før graviditeten, nå er jeg gått opp 3-3,5 kg, så legger ikke noe særlig på meg selv om jeg nå får i meg ca dobbelt så mye mat som til vanlig. Men er sulten hele tiden + drikker godt (minimum 2L pr døgn) da jeg lett blir dehydrert og svimmel av det og. Tror matinntak varierer veldig fra person til person, men som lett undervektig fikk jeg beskjed om minimum 5 måltider om dagen av jordmor. Tenkte det aldri kom til å gå da jeg var så kvalm den uka, men det kom av seg selv ettersom kroppen min trenger mer og mer🤷🏼♀️ Anonymkode: f3905...083
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #15 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Nei, men du stiller deg helt utenforstående, mens du spiser lavkarbofrokost, da.... Når det er snakk om lavt blodsukker har det jo ingenting å si om du spiser like MYE eller LITE som andre... Det er HVA du spiser. Anonymkode: 30186...259 I følge legen er ikke dette helt riktig, selv om du har helt rett i at hva man spiser absolutt har noe å si. - Men nå har du hengt deg opp i den ene frokosten, når det kun var en liten del av det større bildet 🙂 Legen har jo bedt meg spise hyppigere, og om å øke mengden mat pr. dag, så da er det vel ikke så rart at jeg nevner det og har fokus der. Anonymkode: f4c5e...900 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #16 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Uke 16+0 i morgen. Har minimum 5 måltider til dagen, i varierende str + mellom måltider. 1. halvt rundstykke til frokost, med pålegg på og melk til. 2. gjerne noe middagsopplegg til lunsj. 3. Fullverdig middag. 4. Den andre halvdelen av rundstykke. 5. cornflakes eller annen lett mat, da magen alltid er så stappa om kvelden. mellommåltider er alt fra frukt til potetgull her i gården. Sliter med lavt blodtrykk og blir blodsukkeret lavt så blir det veldig forverret og risikerer å gå i bakken. Var undervektig før graviditeten, nå er jeg gått opp 3-3,5 kg, så legger ikke noe særlig på meg selv om jeg nå får i meg ca dobbelt så mye mat som til vanlig. Men er sulten hele tiden + drikker godt (minimum 2L pr døgn) da jeg lett blir dehydrert og svimmel av det og. Tror matinntak varierer veldig fra person til person, men som lett undervektig fikk jeg beskjed om minimum 5 måltider om dagen av jordmor. Tenkte det aldri kom til å gå da jeg var så kvalm den uka, men det kom av seg selv ettersom kroppen min trenger mer og mer🤷🏼♀️ Anonymkode: f3905...083 Takk for at du deler ☺️ Anonymkode: f4c5e...900
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #17 Skrevet 25. september 2021 PunkCouture skrev (53 minutter siden): Jeg er i andre trimester, og spiser ganske likt som deg. Har ikke problemer med blodsukkeret, med forsto det sånn at du lurte på hva gravide i 2. trimester spiser generelt. Selv spiser jeg frokost, mellommåltid, lunsj, middag og ofte må jeg ha noe før jeg legger meg også, eller får jeg ikke sove. Spiser til jeg er mett hvert måltid, men middag er definitivt måltidet jeg spiser mest. Jeg spiser variert, men har fokus på å spise mye grønnsaker, fullkornsprodukter, sunt fett og noe protein. Mellommåltidene mine er som regel kiwi, appelsiner, epler, agurk, melon, gresk yoghurt med honning, eller litt nøtter. Fredag og lørdag blir det litt godteri i tillegg ☺️ Takk for innspill ☺️ Anonymkode: f4c5e...900
Gjest PunkCouture Skrevet 25. september 2021 #18 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Nei, men du stiller deg helt utenforstående, mens du spiser lavkarbofrokost, da.... Når det er snakk om lavt blodsukker har det jo ingenting å si om du spiser like MYE eller LITE som andre... Det er HVA du spiser. Anonymkode: 30186...259 Dette stemmer ikke, eller er i det minste upresist: "Når det er snakk om lavt blodsukker har det jo ingenting å si om du spiser like MYE eller LITE som andre... Det er HVA du spiser". Det er f.eks forskjell på om man spiser en frokost på 250 kcal eller en frokost på 500 kcal, selv om begge deler er f.eks pannekaker med syltetøy. Blodsukkeret vil også være mer stabilt om pannekakene lages med fullkornsmel enn med siktet hvete. Om man spiser 1200 kcal daglig, eller 2200 kcal daglig spiller absolutt en rolle. Og om det går 6 eller 3 timer mellom måltidene. Kun noen eksempler, men poenget er at selv om HVA man spiser er viktig for blodsukkeret, er også mengde og hyppighet noe man må ta hensyn til, men dette sir ts at hun vet. Trening spiller også en viktig rolle her. Mulig at ts er vant til å trene med moderat til høy intensitet, siden hun har fått treningsforbud. Dette (og muskelmasse) kan igjen ha innvirkning på hvor fort hun forbrenner kalorier, som igjen er relevant med tanke på hvor mange kalorier hun spiser pr. måltid/daglig, og hvor hyppig hun bør spise, spesielt under graviditeten, når ikke all glukosen går til henne selv lenger.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #19 Skrevet 25. september 2021 Jeg er uke 18+0. Spiser ikke så annerledes enn jeg pleier men tror nok jeg spiser litt mindre sammenlagt fordi jeg føler jeg blir fortere mett og fordi mange matretter gjør meg lett uvel (spesielt om de lukter en del), spesielt middag spiser jeg mindre av. Går mest i rundstykker med ost på, lomper, litt frukt (epler, druer, plommer), gulrøtter, is og vanlig middag men ofte litt mindre porsjoner. Spiser ikke spesielt sunne middager, har spist en del pizza feks, er så mye mat jeg ikke har lyst på. Spiser mindre sjokolade/godteri/kaker enn før graviditeten men spiser litt godteri og is (sikkert mer enn snittet selv om det er mindre for meg, spiste mye usunt før graviditeten). Drikker mye, for det meste vann. Litt cola eller te i blant. Har ikke tatt blodsukkermåling så vet ikke om mitt er høyt eller lavt ennå, skal ikke ta det før uke 24. Anonymkode: 299d9...176
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #20 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg er uke 18+0. Spiser ikke så annerledes enn jeg pleier men tror nok jeg spiser litt mindre sammenlagt fordi jeg føler jeg blir fortere mett og fordi mange matretter gjør meg lett uvel (spesielt om de lukter en del), spesielt middag spiser jeg mindre av. Går mest i rundstykker med ost på, lomper, litt frukt (epler, druer, plommer), gulrøtter, is og vanlig middag men ofte litt mindre porsjoner. Spiser ikke spesielt sunne middager, har spist en del pizza feks, er så mye mat jeg ikke har lyst på. Spiser mindre sjokolade/godteri/kaker enn før graviditeten men spiser litt godteri og is (sikkert mer enn snittet selv om det er mindre for meg, spiste mye usunt før graviditeten). Drikker mye, for det meste vann. Litt cola eller te i blant. Har ikke tatt blodsukkermåling så vet ikke om mitt er høyt eller lavt ennå, skal ikke ta det før uke 24. Anonymkode: 299d9...176 Ok🙂 Takk som deler! Anonymkode: f4c5e...900
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå