Gå til innhold

Kan man få psykolog gjennom arbeid med kort ventetid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er grunnlag for å få psykolog gjennom jobben? 
jeg har for å si det sånn ventet i mange år, tilogmed nå når legen sender henvisning så får jeg ikke svar. Og det er flere måneder ventetid. Det er omtrent akutt og jeg må ha hjelp nå. 
kan jeg spørre jobben etter behandling? Jeg må vel betale en viss del for behandlingen gjennom arbeid? Og hvor mye betaler jobben for det? Jeg kommer fortere tilbake i arbeid om jeg får hjelp. Men jeg tørr nesten ikke å spørre. 

Anonymkode: 27436...f2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke hvis du faktisk ikke har noen spesifikk ordning for det. Vi har helseforsikring via jobb og det innebærer også 10 timer til psykolog i året. Har du ikke noe av dette så tviler jeg sterkt på at jobben din vil dekke psykolog.

Skrevet

Hør med arbeidsgiver. Det er forskjellige ordninger. Bedriftshelsetjenesten kan også bistå deg med samtaler.

Anonymkode: 149f0...056

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er arbeidsrelatert kan du høre med bedriftshelsetjenesten. Hvis ikke kan du gå privat. Da får du time nærmest på dagen. 

Anonymkode: dd903...d6a

Skrevet

Det er jo ikke mulig for oss å svare på.. jobber du privat eller offentlig?

Jeg jobbet i en privat bedrift før der vi hadde helseforsikring som et frynsegode. Da dekket jobben/helseforsikringen X timer hos fysioterapaut, naprapat, psykolog og diverse sånt hvert år. Trengte ikke være sykdom relatert til jobben. 

I en annen jobb var det ikke noe slikt, bare en bedriftslege vi kunne gå til 1 gang i året for en generell helsesjekk (hvis vi ville).

Slike ordninger skal det stå om i personalhåndboken din.

Der jeg jobber nå er det ingen slik ordning og heller ikke bedriftslege.

Hvor har fastlegen henvist deg hen? Til DPS? Det er jo rart at du ikke får svar i det hele tatt. Hør med fastlegen igjen hva som er greia, om de har svart eller hvor de har sendt henvisning. Om kommunen din har "Arbeid og helse" er det kortere ventetid der og siden du er i jobb så kvalifiserer du iallfall på det punktet. De har mest gruppekurs da, men man får 1-1-timer med psykolog etterpå, opp til et visst antall. Eventuelt kan du kanskje få hjelp av fastlegen til å se etter psykologer med offentlig ordning, vet ikke helt hvordan køsystemet funker der men tror man bare må ringe rundt til dem om man har fått det godkjent at man skal få gå hos en... 

Anonymkode: cc56e...45c

Skrevet

Det letteste er kanskje å spørre HR på jobben din om du ikke finner noe i personalhåndboken, så slipper du høre med sjefen. Det er uannsett HR som vet sånt. 

Anonymkode: cc56e...45c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...