Gå til innhold

det kommer baby

Gjest Gjest_Michelet

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Er det noen her som har hund som de har hatt før det kom barn i familien? Hva har det gjort for å "forberede" hunden på det som kommer? Hvordan unngå sjalusi fra hunden sin side? Hvordan har hunden taklet å få et spedbarn i hus? Hva bør man være obs på? Håper noen kan svare meg:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener man må tenke på familieforøkelse og evt ny jobb før man anskaffer seg hund. Altfor mange ofrer hunden når livssituasjonen endrer seg. Ikke bra.

Vi har hund og ønsker oss barn. Vi har derfor passet på at hunden ikke leker med mennesker innendørs. Hjemmet skal være "slappe av" stedet. I tillegg har vi passet på at hunden omgås barn i ulike aldre. Det har vi gjort siden vi fikk ham. Resultatet er en hund som ikke er engstelig eller føler seg truet av barn.

Voffen vår simpelthen elsker unger. Dersom han vil være i fred så tasser han bare bort. Veldig greit.

Lykke til!

Skrevet

Noen slektninger av meg hadde hund før de fikk barn. I nabolaget hvor de bodde var det en del andre barn i ulike aldre, og desverre pleide en del av dem å terge og erte hunden; resultatet var at den ble svært skeptisk til barn. Det kan nok også ha noe å gjøre med hundens personlighet generelt. Riktignok var denne hunden lydig og lett å håndtere for eierne, men det var nok ikke særlig koselig å ha både den og spebarn. Resultatet var at hunden ble omplassert, til et godt hjem heldigvis.

Så pass på at hunden ikke får negative erfaringer med barn. Uansett tror jeg ikke en hund bør være alene med et lite barn, for du har ingen garanti for at hunden skjønner at den skal være forsiktig med ungen.

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Vel, den eldste vår er snart 6 år,og for å være ærlig så tenkte jeg ikke på barn da jeg var så ung....Og man har fordelen med at det er letter å oppdra en hund når man ennå ikke har fått barn(mer tid som regel) Men uansett,jeg syns det er kjempetrist med alle hundene som bli omplassert/avlivet pga familieforøkelse, og kunne personlig aldri tenkt meg et liv uten de to nurka mine... Jeg vil bare gi dem de beste forutsetningene for å takle den omveltningen i livet:)

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Begge er veldig glad i barn, den eldste er litt redd spedbarn, men veldig nyskjerrig, og forsiktig i omgang med små barn... Det er en selvfølge for meg at man ikke lar hunder og små barn være sammen uten oppsyn... Valpen er også veldig glad i barn, men hun er veldig voldsom i omgangen med dem, men hun er jo eldre når det evt. kommer en baby, så regner med det vil gå bra...

Skrevet

Valp??

Du må ikke finne på å ha valp samtidig som småbarn!!!

En voksen trenet rolig hun derimot er ikke noe stort problem...

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Hun vil være omtrent 1 1/2 år når barnet kommer, og er en meget snill og rolig frøken:) Det er en rase som jeg har gode erfaringer med sammen med barn(til og med som unghund)...

Skrevet
Hun vil være omtrent 1 1/2 år når barnet kommer, og er en meget snill og rolig frøken:) Det er en rase som jeg har gode erfaringer med sammen med barn(til og med som unghund)...

Hvis du er såå sikker på at det går bra, hvorfor spør du da? :roll:

Skrevet

Tror det kommer til å gå bare bra, så lenge du er obs på at hundene ikke skal føle seg tilsidesatt når barnet kommer. Hadde hund på ca 15 mnd da min eldste kom, og jeg gjorde ikke noe spesielt for å forberede hunden på babyen. Da jeg var på sykehuset fikk mannen min med seg en klut hjem som det luktet baby av, og den fikk hunden lukte på. Da vi kom hjem med babyen, la jeg ham på gulvet og lot hunden lukte på og gjøre seg kjent med ham. Hun bare snuste på ham og la seg ved siden av ham. Bare vær oppmerksom på sjalu tendenser fra hundene, og aldri la dem være alene. Fortsett å gjøre morsomme ting med hundene som du har pleid. Lykke til!

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Det er i grunnen ikke henne jeg er bekymret for, hun er ung og takler omveltninger letter,tilpasse seg nye situasjoner osv... Den eldste er den jeg tenker på,hun er tross alt vant til å ha oss helt for seg selv i 6 år, og begynner å bli gammel og sær vettu...

Skrevet

Hvorfor ikke det da???

En venninne av meg fikk valpen sin hjem når bebiss var bare noen uker gammel. Både barn og hund er utmerkede eksemplarer nå, noen år etter :)

Skrevet

Jeg har hørt om hunder som både har taklet det å "få barn" bra og dårlig.

En bekjent valgte å ta livet av sin 5-6 års gamle Rottweiler. Den ble fryktelig sjalu, mot babyen og eieren sin. Hun som eide den, følte seg ikke lenger trygg på hunden. Den viste aggresiv adferd. Den hadde det altså ikke godt. De valgte å ta livet av hunden. Jeg synes det høres ut som et riktig valg. De ønsket ikke at den skulle ha det vondt, og det var det tydelig at det hadde den med den store omveltningen.

At dette gikk inn på familien som eide hunden , ja det vet jeg. Men hun mener fortsatt at de gjorde det rette.

Håper inderlig at du ikke trenger å oppleve noe slikt Isa'bella. Håper dine voffser klarer omveltningen bra.

Skrevet
Jeg har hørt om hunder som både har taklet det å "få barn" bra og dårlig.

En bekjent valgte å ta livet av sin 5-6 års gamle Rottweiler. Den ble fryktelig sjalu, mot babyen og eieren sin.

Hvorfor ikke da heller omplassere hunden?

Hannemor

Skrevet
Valp??

En voksen trenet rolig hun derimot er ikke noe stort problem...

Hvorfor ikke det :roll: ???

Skrevet
Hvorfor ikke da heller omplassere hunden?

Det har jeg ikke spurt om.

Men kan tenke meg de har prøvd. Det er vel kanskje ikke så lett å omplassere så gamle hunder? OGså vil man vel ikke gi hunden sin bort til hvem som helst, man har gjerne visse krav vil jeg tro.

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Nei, det er ikke alltid så lett å omplassere så gamle hunder, og noen raser er vanskeligere enn andre å få omplassert.... Noen hunder fungerer rett og slett ikke hos andre enn eieren sin over lang tid... Det finnes nok mange grunner for at de ikke omplasserte hunden...

Det skal sies at i løpet av det siste året har vi hatt 2 valper i hus, og dette har hun taklet helt fint, det har ikke vært noe sjalusi i forhold til valpene, det ser ut til at hun synes det er positivt at flokken blir større:)

Har også hørt at man skal ta med noe hjem fra babyen før den kommer som hundene kan lukte på, og la hundene hilse på babyen når den kommer hjem

Skrevet

Har også hørt at man skal ta med noe hjem fra babyen før den kommer som hundene kan lukte på, og la hundene hilse på babyen når den kommer hjem

Det har jeg også hørt!

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

har også fått et tips om å ikke kose med hunden den siste mnd før babyen kommer(gi den mat og tur og skryt,men ikke kos), for så å gi den masse masse kos med en gang babyen kommer i hus,slik at den forbinder babyen med kos og kjekt:) Uff, vanskelig å ikke kose med dem på en hel mnd!

Skrevet

Sånn gjorde vi det;

da Lukas ( barnet) ble født, tok mannen med hjem et teppe han hadde vært inntullet i, dette teppet fikk Ludde ( hunden) snuse på og kose med..da jeg og Lukas kom hjem. Satte vi oss alle ned på gulvet og lot Ludde kome bort å se på denne lille nye, lukte og snuse tilogmed sleike litt.. ;) Og slik fortsatt vi. Han ble urolig av skriking, men gikk da i ett annet rom. Vi sørget også for at Ludde fikk like mye tur og kjærlighet som før. Og det har vi gjort hele veien. Det går veldig bra, Lukas nå 20 mnd digger Ludde og gir han mat og kos. t av de første ordne han lærte var Ludde.. ;)

Ludde har en seng, når han er i den får Lukas ikke lov å gå bort, men om Ludde er vrang å ikke vil ligge der...litt sær han da.. da må han finne seg i litt nærhet..Vi lar dem aldri være alene!

Vi koser oss som før med lange turer i skogen i helgene og kveldsturer bare på Ludde og en av oss..

Skrevet
har også fått et tips om å ikke kose med hunden den siste mnd før babyen kommer(gi den mat og tur og skryt,men ikke kos), for så å gi den masse masse kos med en gang babyen kommer i hus,slik at den forbinder babyen med kos og kjekt:) Uff, vanskelig å ikke kose med dem på en hel mnd!

Høres ut som en veldig dårlig ide spør du meg. Man kan ikke frata en hund som er vant til mye kos all kos og tro den skal trives like godt. Straffe hunden fordi det kommer en baby snart?

Må da finnes bedre løsninger enn det. :riste:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...