Gå til innhold

Venninne vil ikke treffe meg som er uvaksinert

Stellia

Anbefalte innlegg

Stellia skrev (6 timer siden):

Jeg har valgt å ikke ta vaksinen pga. mulige langtidsvirkninger vi ikke enda kjenner til. 

Ei venninne av meg nekter nå å treffe meg av den grunn! Argumenterer med at sønnen hennes på 8 mnd. ikke er vaksinert, men de aller fleste (så og si alle) spebarn ikke blir alvorlig syke. Moren hennes er i risikogruppen, som er fullvaksinert, så jeg forstår ikke problemet her.

Flere som nekter å treffe sine uvaksinerte venner? 

Bare respekter det så går alt bra. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sirisiri10
Honey Dew skrev (33 minutter siden):

Vi lekfolk kan svært lite av hva andre medisiner og vaksiner også, men vi tar dem for det.

Jeg forstår at Forum Høyskolen, Youtube College og Facebook University står sterkt hos antivakserne og konspirasjonsteoretikerne.

Ja, hos vaksinemotstander. Men ikke alle som ikke tar, eller ønsker å vente med vaksinen er vaksinemotstander.

Det er kun en hersketeknikk å kalle alle som ikke ønsker coronavaksinen for vaksinemotstander og konspirasjonsteoretikere da dette mer eller mindre har blitt et skjellsord. De jeg kjenner som ikke har tatt den, eller ventet en stund før de tok den er ingen av delene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
ATLAS6 skrev (51 minutter siden):

Hvis du avstår koronavaksinen på bakgrunn av hypotetiske langtidsbivirkninger som ikke har grobunn i vitenskap og forskning, ja da er man en vaksinemotstander. 

At du mener jeg ikke evner å forstå skepsisen er utelukkende positiv egenskap for meg, og negativ for deg. Jeg stoler på vitenskapen, forskning, statistikk og data, og om du mener det ødelegger min "evne" til å forstå skepsisen så høres du ikke mindre antivaxxer ut akkurat 

Du vet ikke hvorfor jeg ikke tar vaksinen. Jeg spurte deg kun om de hadde full oversikt over langtids og kortidsbivirkninger. Det har de ikke, men i stede for å svare så prekker du på meg vaksinemotstander stempel for å sverte meg og ilegge meg meninger jeg ikke har. 

En egenskap med å se flere sider og respektere ulike valg ser jeg ikke på som noe negativt. Jeg er ikke overasket at mange dømmer de som ikke har tatt vaksinen slik du gjør. Vi er generelt ganske lukket, dømmende og sneversynt folkeslag. Norge er et av de landene med flest normer/uskrevne regler.

Heldigvis har jeg fra mennesker irl møtt stor forståelse for mitt valg å ikke ta vaksinen enda basert på blant annet min helsehistorikk, også fra legen. 

Endret av Sirisiri10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (2 minutter siden):

Ja, hos vaksinemotstander. Men ikke alle som ikke tar, eller ønsker å vente med vaksinen er vaksinemotstander.

Det er kun en hersketeknikk å kalle alle som ikke ønsker coronavaksinen for vaksinemotstander og konspirasjonsteoretikere da dette mer eller mindre har blitt et skjellsord. De jeg kjenner som ikke har tatt den, eller ventet en stund før de tok den er ingen av delene. 

Det er en hersketeknikk som yndes å brukes. Jeg har tatt masse vaksiner selv om jeg ikke tar denne. 

Til HI sitt spørsmål så er det i grunnen opp til hva venninnen ønsker. Ingen jeg kjenner som unngår meg, men om så var måtte jeg ha akseptert det. Ville nok tenkt det var litt hysteri for ingen kan unngå alt av sykdommer her i verden, om det så er virus eller bakterier. Media har hausset dette opp til de store høyder, men om en time åpnes alt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (4 timer siden):

Det har jeg vanskelig for å tru. Se tilbake på historien.

Av den enkle grunnen at svært mange av de med medisinske grunner også vil være svært utsatte om de blir smittet. 

At antivaxere smittes har vi jo sett i stor stil de siste månedene, særlig i USA, men og feks Sri Lanka. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (2 timer siden):

Det er frivillig å ta vaksine. Det er frivillig å la være. Man er ikke en idiot, bare fordi man velger å gjøre noe annet enn mange andre.

Ikke automatisk, men begrunnelsene enkelte kommer med er idiotiske. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stellia skrev (8 timer siden):

Jeg har valgt å ikke ta vaksinen pga. mulige langtidsvirkninger vi ikke enda kjenner til. 

Ei venninne av meg nekter nå å treffe meg av den grunn! Argumenterer med at sønnen hennes på 8 mnd. ikke er vaksinert, men de aller fleste (så og si alle) spebarn ikke blir alvorlig syke. Moren hennes er i risikogruppen, som er fullvaksinert, så jeg forstår ikke problemet her.

Det har vel ikke noe med at du er uvaksinert å gjøre? Vaksinerte kan også være smittebærere uten at de merker/vet det (får mindre symptomer enn uvaksinerte, men de er like mye smittebærere). Skjønner godt hun er forsiktig og det er bra. Det at jeg ikke vil delta på ting, møte folk, håndhilse, klemme er ikke noe personlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Example skrev (3 timer siden):

Hvilke vaksiner har du tatt i det siste, og hvordan skiller dokumentasjonen i disse vaksinene seg fra for eksempel koronavaksinene til Pfizer og Moderna?

Jeg regner med at noen som har tatt andre vaksiner, men ikke disse har gjort omfattende vurderinger av dokumentasjon osv. i forhold til andre vaksiner man tar også. 

Jeg har ikke lov å svare deg desverre.

Men kort og enkelt, det er ikke mulig å veie opp en vaksine som er blitt brukt i ufattelig mange år, med en vaksine som er relativt ny og ny teknologi, enda. 

Jeg har sykdommer jeg ikke tør å gamble med. Jeg har hatt covid før vaksinen kom og etter vaksinen kom, og kroppen har tålt det veldig greit selv om det har tatt tid med å bli helt frisk. Men heller covid enn influensa. 

Uansett, respekter andres valg. Jeg har mine grunner. 

Endret av Sirisiri10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (18 minutter siden):

Jeg har ikke lov å svare deg desverre.

Men kort og enkelt, det er ikke mulig å veie opp en vaksine som er blitt brukt i ufattelig mange år, med en vaksine som er relativt ny og ny teknologi, enda. 

Jeg har sykdommer jeg ikke tør å gamble med. Jeg har hatt covid før vaksinen kom og etter vaksinen kom, og kroppen har tålt det veldig greit selv om det har tatt tid med å bli helt frisk. Men heller covid enn influensa. 

Uansett, respekter andres valg. Jeg har mine grunner. 

Så med andre ord, du tar i grunn ikke vaksiner generelt. Greit nok det, men ikke argumenter med at du tar andre vaksiner enn dette.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Example skrev (6 minutter siden):

Så med andre ord, du tar i grunn ikke vaksiner generelt. Greit nok det, men ikke argumenter med at du tar andre vaksiner enn dette.

Jeg skjønner at du går tom for argumenter, men dette var litt overkill. Litt barnslig må jeg si. 

Jeg har tatt alle vaksiner. Barna mine har tatt alle vaksinene. Mannen har tatt alle vaksinene. Jeg er for ørtende gang ikke en vaksinemotstander. 

Endret av Sirisiri10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner at du går tom for argumenter, men dette var litt overkill. Litt barnslig må jeg si. 

Jeg har tatt alle vaksiner. Barna mine har tatt alle vaksinene. Mannen har tatt alle vaksinene. Jeg er for ørtende gang ikke en vaksinemotstander. 

Du må gjerne komme med eksempler på vaksiner du har tatt de siste årene, også kan du argumentere for hvorfor disse vaksinene er tryggere enn de vaksinene vi bruker mot korona i Norge nå.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stellia skrev (9 timer siden):

De aller aller fleste som blir vaksinerte blir ikke alvorlig syke heller. Pussig at du velger å kritisere venninnen din  for å bekymre seg for at babyen og moren skal bli syk av viruset og eventuelt få langtidsvirkninger, når du har samme bekymring rundt vaksine og langtidsbivirkninger. Det er minst like gode prognoser for å tåle vaksinen fint, som din venninne sin baby vil tåle viruset. Både du og venninnen velger likevel å ikke ta denne sjansen når man ikke vet og heller verne seg selv. Det er da helt rart at du ikke respekterer din venninnes bekymring når du har samme bekymring selv rundt vaksinen. Du respekterer jo ikke hennes synspunkt.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, ATLAS6 said:

Ja. Tar man ikke koronavaksinen fordi man ikke vil så er man en antivaxxer. 

Må skille mellom uvaksinerte og antivax. Sistnevnte jobber/misjonerer i sin forvirrelse for at ingen bør vaksinere seg mens man godt kan la være å vaksinere seg i stillhet for seg selv uten å gjøre det til et korstog.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stellia skrev (9 timer siden):

....................

Virkningene av å ikke ta vaksinen på kort og lang sikt ser jo da ut til å være at venninna di ikke vil ha noe med deg å gjøre, samt at man kan risikere å bli avsondret fra deltakelse både sosialt og i arbeidslivet.  Synes jeg synd på de selvvalgte uvaksinerte?  Nei.  De har gjort et valg.  Andre står fritt til å gjøre sine valg, og i dette tilfellet er det å velge bort uvaksinerte.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (2 timer siden):

Du vet ikke hvorfor jeg ikke tar vaksinen. Jeg spurte deg kun om de hadde full oversikt over langtids og kortidsbivirkninger. Det har de ikke, men i stede for å svare så prekker du på meg vaksinemotstander stempel for å sverte meg og ilegge meg meninger jeg ikke har. 

En egenskap med å se flere sider og respektere ulike valg ser jeg ikke på som noe negativt. Jeg er ikke overasket at mange dømmer de som ikke har tatt vaksinen slik du gjør. Vi er generelt ganske lukket, dømmende og sneversynt folkeslag. Norge er et av de landene med flest normer/uskrevne regler.

Heldigvis har jeg fra mennesker irl møtt stor forståelse for mitt valg å ikke ta vaksinen enda basert på blant annet min helsehistorikk, også fra legen. 

Vaksinene er gitt til over 3 milliarder mennesker på verdensbasis det siste året. Vi har veldig god oversikt over korttidsbivirkninger,  og begynner å få ganske gode data på langtidsbivirkninger og. Hvor gode data skal du egentlig ha før det er godt nok?? 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
stan skrev (3 timer siden):

Ikke automatisk, men begrunnelsene enkelte kommer med er idiotiske. 

Det skal jeg gi deg rett i. Mye rart der ute :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Snurri skrev (32 minutter siden):

Vaksinene er gitt til over 3 milliarder mennesker på verdensbasis det siste året. Vi har veldig god oversikt over korttidsbivirkninger,  og begynner å få ganske gode data på langtidsbivirkninger og. Hvor gode data skal du egentlig ha før det er godt nok?? 

Du må for all del ikke kalle folk for vaksinemotstandere. De følger tross alt vaksinasjonsprogrammet til vanlig (selv om de neppe vil komme på eksempler på vaksiner de har tatt de siste årene). Det er bare det at akkurat disse vaksinene er veldig skumle. 

Så er det også litt komisk hvordan en del av de samme dukker opp i tråder om influensavaksine. Men vaksinemotstandere, nei, det er de ikke. 

Og den friheten må vi andre respektere. Ikke bare skal vi respektere det, men alle negative sosiale sanksjoner mot dette valget går på akkord med at denne vaksinen er frivillig. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Snurri skrev (16 minutter siden):

Så fint 😁 Da kan du svare meg på enkelte ting:

Hva er årsaken til at såpass mange får endringer i menstruasjonen? Hvor mange kvinner i verden har fått det etter vaksinen? Og hvor lenge har de hatt endringene? Hvordan påvirker det fremtidig menstruasjon? 

Hvor mange med autoimmun sykdom har blitt sykere på verdensbasis? Har de hatt endringer i blodprøver? Og har de måtte endre medisinering? 

Hvor mange har dødd av vaksinen? Altså sikkert at de har dødd av vaksinen. 

Hvor mange har fått fatigue etter vaksinen som fortsatt ikke har blitt bedre? Og hvor lang tid tar det før de blir bedre? Hvorfor er forskjellene så store? 

De som har hatt blodpropp, disponibel for det eller har foreldre med blodpropp, hvor stor sannsynlighet har de for å få det av vaksinen? 

Hvor lenge virker vaksinen? Må vi ta ny vaksine hvert år? Annen hvert år? 

Siden vi har bivirkninger av vaksinen, men nesten ingen barn får symptomer av corona, er det ikke risiko å gi vaksinen til friske barn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Example skrev (1 time siden):

Du må gjerne komme med eksempler på vaksiner du har tatt de siste årene, også kan du argumentere for hvorfor disse vaksinene er tryggere enn de vaksinene vi bruker mot korona i Norge nå.

Jeg tok influensavaksinen i årsskifte 2019/2020 da jeg var gravid. Det var siste vaksinen jeg tok. Jeg har fulgt dette programmet for alle barna mine https://www.fhi.no/sv/vaksine/barnevaksinasjonsprogrammet/. Yngstemann må dele opp vaksinene pga voldsom reaksjon. 

Jeg har også fått alle vaksinene jeg skal ha oppigjennom barndommen og ungdommen, samt vaksiner i forhold til reising da vi reiste mye før, men husker ikke hvilken. Etter dette har jeg tatt påfyllingsvaksine som 25 eller 26 åring (husker ikke helt i farten) og skal ta igjen når jeg er 35 år. Etter jeg fylte 20 har jeg kun reist til land som det er anbefalt samme vaksiner som i Norge. 

Se tidligere svar for resten, så slipper vi å gå i loop. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (6 minutter siden):

Så fint 😁 Da kan du svare meg på enkelte ting:

Hva er årsaken til at såpass mange får endringer i menstruasjonen? Hvor mange kvinner i verden har fått det etter vaksinen? Og hvor lenge har de hatt endringene? Hvordan påvirker det fremtidig menstruasjon? 

Hvor mange med autoimmun sykdom har blitt sykere på verdensbasis? Har de hatt endringer i blodprøver? Og har de måtte endre medisinering? 

Hvor mange har dødd av vaksinen? Altså sikkert at de har dødd av vaksinen. 

Hvor mange har fått fatigue etter vaksinen som fortsatt ikke har blitt bedre? Og hvor lang tid tar det før de blir bedre? Hvorfor er forskjellene så store? 

De som har hatt blodpropp, disponibel for det eller har foreldre med blodpropp, hvor stor sannsynlighet har de for å få det av vaksinen? 

Hvor lenge virker vaksinen? Må vi ta ny vaksine hvert år? Annen hvert år? 

Siden vi har bivirkninger av vaksinen, men nesten ingen barn får symptomer av corona, er det ikke risiko å gi vaksinen til friske barn? 

Mensen endrer seg jo for allslags. Det betyr ikke at det er noe farlig. Men livmorslimhinnen påvirkes av immunsystemet, så det at den kan bli påvirket av vaksiner er ikke så rart. Det betyr ikke at det er farlig for fruktbarheten.

Alle de andre spørsmålene dine kan ekspertene svare på, jeg har selvfølgelig ikke alle de kildene klare på stående fot. Men jeg konstatere at disse ekspertene og våre og andre lands myndigheter konkluderer med at vaksinene er veldig trygge og har svært få alvorlige bivirkninger. Jeg stoler generelt på ekspertene her i livet. Når jeg skal ut og fly så stoler jeg på mekanikerne og pilotene. Når jeg skal ha nye stikkontakter så ringer jeg en elektriker. 

Jeg regner derimot med at du har kilder klare og kan svare på dine egne spørsmål hva for eksempel stivkrampevaksinen angår? Eller medisinene mot covid, gjerne? 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...