Gå til innhold

Syke barn i bhg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opprettet egen tråd i stedet for å skrive i den tråden om vikarer. Er der virkelig vanlig at syke barn sendes i barnehagen med viten og ville? Altså, at det skjer med mange barn? Og at foreldrene at på til er fullt klar over det? Eller er det en sånn fjær og høns historie? Jeg lurer oppriktig 😁 Barn kan jo virke helt friske den korte lille tiden på morgenen hjemme hvor det er stille og rolig, og så kommer det frem kanskje utover dagen at barnet er sykt? Eller at det er mer slitsomt å være i bhg, så mer synlig der? Og lurer på hvor vanlig det er? Har hørt om det i mange tråder før, men ikke sånn ellers? Verken fra bhg ansatte eller andre foreldre? Kjenner ingen som holder på sånn.. Vet at min omgangskrets ikke nødvendigvis er representativ. Bare lurer 

Anonymkode: 08f50...502

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldre har jo ikke ubegrenset med dager de kan være borte fra jobb. Tenker det er naturlig at de «prøver» seg. 

Anonymkode: 67fc0...740

• Liker 6
Skrevet

Barn kan gjerne være i bhg så lenge almenntilstand er god. Det er den gjerne på morgen samme dag sykdom bryter ut. Og selv om man skulle skjønne at «det kommer» så kan man sende barnet i barnehagen med god almenntilstand. Håpe de holder ut dagen iaf så man får rydda kalenderen og forberedt jobben på fraværet som følger. Litt kynisk, men det er lov å sende barn som føler seg bra i barnehagen. Og noen ganger så går feks litt snørr en morgen bare over av seg selv uten noe mer, og da kan man ikke ha brukt en sykt barn dag eller to bare på litt snørr. Så mange er det ikke. Så hender faktisk mine drar der jeg har en mistanke om at de ikke kommer dagen etter. Og noen ganger tar jeg helt feil. Andre ganger stemmer det og de blir dårlige utover ettermiddagen. Aldri blitt ringt etter omtrent. 

Anonymkode: 4ca4c...270

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Opprettet egen tråd i stedet for å skrive i den tråden om vikarer. Er der virkelig vanlig at syke barn sendes i barnehagen med viten og ville? Altså, at det skjer med mange barn? Og at foreldrene at på til er fullt klar over det? Eller er det en sånn fjær og høns historie? Jeg lurer oppriktig 😁 Barn kan jo virke helt friske den korte lille tiden på morgenen hjemme hvor det er stille og rolig, og så kommer det frem kanskje utover dagen at barnet er sykt? Eller at det er mer slitsomt å være i bhg, så mer synlig der? Og lurer på hvor vanlig det er? Har hørt om det i mange tråder før, men ikke sånn ellers? Verken fra bhg ansatte eller andre foreldre? Kjenner ingen som holder på sånn.. Vet at min omgangskrets ikke nødvendigvis er representativ. Bare lurer 

Jeg tror det ligger mye her. Vi har i alle fall røket på det flere ganger. Morgenen går rolig for seg, og så har Vi har en hardhaus av en unge som aldri klager og som tar seg sammen alt han kan for å komme i barnehagen (han eeeelsker barnehagen). Et par ganger har vi blitt oppringt, og ser da at han er febril.

Anonymkode: 28141...f82

• Liker 4
Skrevet

Jeg har ikke inntrykk av det. Noen ganger blir en unge som virket i fin form på morgenen syk i løpet av dagen, det kan jo skje. Og man sender dem i barnehagen når formen er god igjen, selv om det er litt restsnørr, men da er de jo ikke syke lenger. 

Anonymkode: 14f97...36b

Skrevet

Nei, det skjer ikke ofte, men det skjer. Større barn som selv forteller at de feks har fått paracet, og jeg har også sett stikkpillerester i bæsjebleier. 

Det er ikke det at jeg ikke forstår foreldrene, barnet kan ha vært litt i ulage om morgenen, og som voksen tar man gjerne en pille for hodepine og går på jobb... Eller man kan ha tidenes  viktigste jobbmøte den morgenen og håper at en pille gjør at man bare får gjennomført det, feks.... Jeg forstår det, men som bhg-ansatt føles det bare feil når man vet at barnet kan smitte andre og i tillegg egentlig ikke er i form til barnehagetempo.... Men igjen, det betyr ikke at jeg ikke skjønner at foreldre av og til feiltolker eller faktisk er i en skikkelig knipe.... 

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er jo ikke alltid så lett for foreldrene og forutse hvilken form barnet kommer til å være i når det kommer i barnehagen.. 

Vi pleier å gi minste et feberfritt døgn før hun sendes tilbake, og eldstemann minimum 3/4 feberfritt døgn, men det er ikke alltid man gjør den rette vurderingen likevel. Innimellom kan det komme tilbakefall i form av ørebetennelse eller lignende etter noen dager, og vi holder ikke feberfrie barn med tilsynelatende god allmenntilstand hjemme i dagesvis i tilfelle de blir dårligere igjen.

Vi forventer faktisk at barnehagen gir beskjed dersom barna ikke er i god nok form til å være i barnehagen, og det er aldri sure mimer fra oss dersom vi må hente i løpet av dagen. Det gir vi også beskjed om ved levering etter sykdom - Altså at hvis barnehagen vurderer anderledes enn oss, så er det bare å gi beskjed, så kommer vi og henter med en gang.

Anonymkode: d9186...313

• Liker 2
Skrevet

Om man må gi en Paracet for å komme seg gjennom dagen så bør man holde seg hjemme. Pandemi fortsatt gitt☺️

Anonymkode: a29f4...ff3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om man må gi en Paracet for å komme seg gjennom dagen så bør man holde seg hjemme. Pandemi fortsatt gitt☺️

Den over klokka 16.00 i dag. 

Anonymkode: 87640...92f

• Liker 7
Skrevet

Opplever støtt og stadig foreldre som prøver å sende barna sine i barnehagen til tross for at de er syke. Ikke nødvendigvis fordi barnet må på død og liv dra til barnehagen, men fordi barnet klager lite og virker normal hjemme.

Det vi ansatte reagerer på er hvis vi må sende samme ungen hjem flere dager på rad, grunnet at allmentilstanden er for dårlig til å følge barnehagetempoet. Når det ikke blir tatt på alvor når vi sier at barnet er syk og at det  trenger nok å være hjemme en ekstra dag.

Har også opplevd tilfeller der foreldre har levert barnet og sagt at h*n har fått paracet før levering - da blir de sendt på dør rimelig fort.

Verste var vell da et foreldrepar leverte ungen sin, som man klart å tydelig så at ikke var i form. Vi tok i mot, og etter en time kom første diarebleien. Vi ringte og foreldrene hentet, da kom det fram at barnet hadde hatt omgangssyke hele helgen. Resulterte i at innen 2 døgn var alle barn og vokse på avdelingen smittet.

Anonymkode: 1d7f8...ab7

• Liker 3
Skrevet

Der hvor jeg jobber nå, er dette et evig problem, dessverre. Nå i høst har det vært helt ille, fordi rhinoviruset dukket opp, og veldig mange fikk det - både barn og voksne. Når foreldre sender syke barn i barnehagen, blir personalet smittet, og da blir det mye vikarbruk, hvis man i det hele tatt får tak i vikar.

For to dager siden fikk et barn hos oss positiv koronatest, og foreldre sender allikevel forkjølede barn i barnehagen! Retningslinjene er helt klare - barna skal testes ved symptomer. Allikevel gir en del foreldre blaffen, og utsetter mange andre for smitte. Også kverulerer og diskuterer de når vi ringer for å be de hente. Det er til å bli helt oppgitt av. 

Ja, jeg forstår at man har begrenset antall sykt barn-dager, men vi blir jo aldri kvitt smitte og sykdom hvis man sender syke barn i barnehagen. 

Anonymkode: 5098d...db5

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg må dessverre av og til gi lille paracet pga tannfrembrudd, hun er veldig plaget med det. Men det er ikke grunn til å holde hjemme fra barnehagen. 

Anonymkode: 3a715...5bf

• Liker 1
Skrevet

I vår barnehage skjer det ikke så ofte, men det skjer av og til. Jeg tror at i de fleste tilfeller så er foreldrene i tvil om barnet er sykt, og dermed velger å prøve om det går greit å sende dem i barnehagen. Det kan jo være vanskelig å vurdere tidlig om morgenen hvordan formen til barnet egentlig er. 
Har opplevd noen få ganger at barn blir levert, for deretter å fortelle selv at de har spydd ned hele senga si i natt, eller at de har fått pille før de dro hjemmefra fordi de var syke. Så spyr de igjen etter kort tid, eller feberen stiger igjen. Det er ikke greit. 

Anonymkode: c792c...48a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg må dessverre av og til gi lille paracet pga tannfrembrudd, hun er veldig plaget med det. Men det er ikke grunn til å holde hjemme fra barnehagen. 

Anonymkode: 3a715...5bf

Det kommer dessverre helt an på allmenntilstanden til bare t ved tannfrembrudd. Har selv et barn som kunne være skikkelig i ulage en dag eller to ved tannfrembrudd, og om barnet hadde vært våken halve natten med vondt og ubehag, så var rett og slett ikke formen der til å gå i barnehagen! Ikke ville hen ha mat heller for gommene var så ømme.. 

Det er det individuelt, som alt annet med barn, og det må være allmenntilstanden som er avgjørende! 

Må man gi paracet ved tannfrembrudd så er det bare å si det ved levering, så får ikke sånne "paracet i bleien" - historier noen grobunn 🙂

Anonymkode: 98caf...e7d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er dessverre vanlig ja

Anonymkode: 6b263...889

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Uansett om det er pandemi eller ei

Anonymkode: 6b263...889

• Liker 1
Skrevet

Det hender seg at foreldre leverer barn for tidlig etter sykdom. Da har de gjerne vært i ok form hjemme, men det viser seg når de kommer i barnehagen der det er mer tempo og støy og inntrykk, at de ikke er i form til å henge med i dagsrytmen. Da ringer vi og ber foreldrene hente barnet. Det er ofte mye sykdom på 1-2-åringene og jeg har ofte opplevd frustrerte og fortvilte foreldre pga det. Er mamma selv og kan godt forstå problemet når man i perioder nesten er mer hjemme fra jobb med sjuke unger enn man er tilstede, men slik er nå engang småbarnsfasen. Sjuke unger har det best hjemme. Jeg har også opplevd at foreldre har sendt barn i barnehagen mandag morgen etter oppkast søndag kveld, og fått en hel småbarnsavdeling smittet med Norovirus pga det. Vi bruker alltid mye tid på å informere og forklare om smittevern, 48-timers-regel m.m. på foreldremøter. De fleste tar det til etterretning, men det er alltid noen få som ikke vil skjønne. En gang for endel år siden måtte vi stenge barnehagen den stille uke før påske for nedvask og desinfisering, etter en Norovirus-epidemi som gikk rundt og rundt på huset i nærmere tre mnd til tross for nitidige hygienetiltak, fjerning av leker osv. Enkelte familier fikk det 3-4 ganger på disse månedene. Etter det ble det lettere å få gehør for 48-timers-regelen. 

• Liker 3
Skrevet

Har i høst opplevd å måtte sende samme barnet hjem med høy feber 3 dager på rad 😖 fikk feber både onsdag, torsdag og fredag klokka 10.00. Håpløst. 

Men nei, det skjer jo ikke ofte. Men det skjer!

Anonymkode: caca9...300

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Opprettet egen tråd i stedet for å skrive i den tråden om vikarer. Er der virkelig vanlig at syke barn sendes i barnehagen med viten og ville?

Ja, jeg har jobbet i 15 år på småbarnsavdeling, noen sender syke barn i barnehagen med viten og vilje.

Anonymkode: 40893...34b

Skrevet

Det er dessverre helt vanlig. I barnehagen jeg jobber i har vi ofte slike tilfeller. Barn sier selv de har kastet opp om natten/morgenen/dagen før. Har flere ganger funnet paracet i bleia på et barn med dårlig allmenntilstand. Mange foreldre blir sure hvis vi ringer, det som ofte går igjen er tenner. Vi var plaget med flere diaresyke barn før ferien pga tenner, mange barn ble syke men de kom i barnehagen likevel, for det var jo "bare tenner" (dritt lei foreldre som alltid skal komme med tannunnskyldningen). Tilslutt fikk vi ansatte diaré og bemanningen ble dårligere. 

Det er utrolig egoistisk å sende barn med dårlig allmenntilstand i barnehagen. I barnehagen skjer det alltid noe, barnet ditt kan bli dratt med på tur når det er sykt, bli dratt med på aktiviteter, må kle på seg å dra ut, dra i hallen for å leke i hinderløyper. Det dummeste er vel at foreldrene forventer at vi skal ta hensyn til slapp allmenntilstand. At vi skal bruke en ansatt som kun skal være med barnet deres, sitte inne med barnet deres mens resten er på tur. De tenker ikke på at konsekvensene da blir at det kun blir to ansatte på 17 andre barn, og en ansatt på 1 barn. (Evt 2 ansatt på 8 barn på småbarn). Da er det bedre at de er hjemme til de er helt friske.

Anonymkode: 887fd...9e1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...