Gå til innhold

hvilket garn til vognteppe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du noen anbefaling? Noe som er mykt og godt...skal hekle et vognteppe i ulike farger.

Anonymkode: e6dd1...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har brukt et I merinoull. Husker ikke hva garnmerket het i farta, men det var til baby og kan vaskes i vaskemaskinen.

Anonymkode: d22ee...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som det er vintertid bør det vel også varme like mye som det pynter? Jeg bruker garn av nylon, akryl og med litt spesialpreparert ull i og det krymper ikke. Det blir litt tyngre og en kjenner at det holder godt på varmen. De jeg lager kan også brukes som underlag i vogna. Godt å ha det lunt der en legger ungen. Jeg har brukt garn som man vanligvis lager tynne  sokker av. Slitesterkt og tåler godt å vaskes mange ganger på 40 grader. Håper du finner noe du kan bruke. 

Anonymkode: 5f847...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nå som det er vintertid bør det vel også varme like mye som det pynter? Jeg bruker garn av nylon, akryl og med litt spesialpreparert ull i og det krymper ikke. Det blir litt tyngre og en kjenner at det holder godt på varmen. De jeg lager kan også brukes som underlag i vogna. Godt å ha det lunt der en legger ungen. Jeg har brukt garn som man vanligvis lager tynne  sokker av. Slitesterkt og tåler godt å vaskes mange ganger på 40 grader. Håper du finner noe du kan bruke. 

Anonymkode: 5f847...da7

Akryl er jo brannfarlig...

Til babyer og barn bør bare ull, bambus og bomull brukes!

Anonymkode: f842c...02e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Akryl er jo brannfarlig...

Til babyer og barn bør bare ull, bambus og bomull brukes!

Anonymkode: f842c...02e

Anbefaler du ren ull eller spuprwashbehandlet? Har sett litt på Lanett ( superwash) eller Rauma finull.ts

Anonymkode: e6dd1...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for babyull (samme hvilket merke). Det er varmt, tåler vask og kommer i mange fine farger. Ville for all del styrt unna akrylgarn da akryl er veldig brannfarlig. Merinoull kan også være et alternativ, eller om du skal hekle noe i tykkere garn enn babyull så kan du f.eks gå for Smart fra sandnesgarn eller noe som ligner. Styr unna alpakka til baby, det er veldig mykt, men de små fibrene er ikke bare å få i munn/nese for babyen, og det er også en dårlig kombo med alpakkagarn og gulp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes sunday og double sunday er deilig til babyer, 100% merinoull, ikke superwash (superwash har et plastbelegg på utsiden)

Anonymkode: 1f891...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg synes sunday og double sunday er deilig til babyer, 100% merinoull, ikke superwash (superwash har et plastbelegg på utsiden)

Anonymkode: 1f891...879

takk for tips :) Må det vaskes for hånd da? ts

Anonymkode: e6dd1...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

takk for tips :) Må det vaskes for hånd da? ts

Anonymkode: e6dd1...70e

Ikke meg du spør, men jeg vasker sunday og double sunday på ullprogram i vaskemaskinen 😊

 

Anonymkode: 642c8...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Lanett og vasker det i maskin på ullprogram. Helt supert.

Anonymkode: e2251...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Anbefaler du ren ull eller spuprwashbehandlet? Har sett litt på Lanett ( superwash) eller Rauma finull.ts

Anonymkode: e6dd1...70e

Superwash er bra for det kan vaskes i maskinen! Og lanett er supert til babyer!

Anonymkode: f842c...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å bruke lamull. Det varmer godt og er mykt. Superwashbehandlet garn (som babyull er) fjerner mange av ullas gode egenskaper. Akryl og andre syntetiske materialer bør du IKKE bruke til baby! Du finner lamull i ulike tykkelser, f.eks. Rauma Lamull, Hillesvåg Sol og Hillesvåg Vilje.

Anonymkode: 93a08...d3d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

takk for tips :) Må det vaskes for hånd da? ts

Anonymkode: e6dd1...70e

Tar det i maskin, men test med en prøvelapp før du tar hele teppet i maskinen

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Superwash er bra for det kan vaskes i maskinen! Og lanett er supert til babyer!

Anonymkode: f842c...02e

Mange non superwash garn som kan vaskes i maskin.😄

Anonymkode: 1f891...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for noe i ull og bomull. Merinoull er ofte tryggere å kjøpe enn «ull» da min erfaring er at ofte så er «ull» veldig røft og kjennes ikke behagelig mot huden, litt mer som sandpapir 😅 Det beste er om du kan reise fysisk til butikk å kjenne på garnet før du kjøper, man ønsker nor varmt, men også noe som er mykt og behagelig. 

Anonymkode: 4d3c3...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.9.2021 den 7.23):

Har du noen anbefaling? Noe som er mykt og godt...skal hekle et vognteppe i ulike farger.

Anonymkode: e6dd1...70e

Jeg ville brukt et av de garnene som omtales her:

https://www.amandaprosjektet.no/garnforslag-2/

https://www.amandaprosjektet.no/category/tepper/

Anonymkode: c4162...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for svar alle sammen. Har kjøpt Lanett fra Sandnes garn - nydelig fine farger og godt å hekle med .TS

Anonymkode: e6dd1...70e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...