Gå til innhold

uvaksinerte i retning stupet

Egenskap

Anbefalte innlegg

Eloise12345 skrev (5 minutter siden):

Jeg kommer til å gå på drop in å få andre dose så fort som mulig. Kan gå 4 uker mellom hver dose og i morgen er det gått 4 uker. Dette gjør jeg for min egen del. Ikke for andres.  Frykten for å bli syk er tilstede nå. Å være vaksinert betyr vel at jeg bare får sykdommen lettere. Jeg kan smitte andre uansett. Derfor mener jeg at det ikke er egoistisk å droppe vaksinen. 

Det er absolutt den beste grunnen til å ta den, ja. Det er mye større risiko ved å bli smittet enn å ta vaksine. Det er også det reelle valget man har nå som Norge åpner opp. Noen tror at de kan slippe unna begge deler og ikke forholde seg til det i det hele tatt, men det er en feilvurdering. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sirisiri10
Example skrev (2 minutter siden):

Usunn mat og røyk (passiv røyking har dog vært et problem) smitter ikke andre mennesker eller lammer sykehusene. Korona kan gjøre det på kort tid. Derfor er sammenligningene dårlig.

Ja, en vaksinemotstander er en vaksinemotstander, uavhengig av hvilket yrke jeg har. Det er ikke mobbing, men en reell beskrivelse, motstandere av vaksiner. 

100 000 var ditt tall. Det vil neppe dø så mange i Norge uansett, det er jeg helt enig i. 

Det smitter ikke andre fysisk, men har en enorm negativ effekt på samfunnet. Helsevesenet står på bristepunktet og de aller fleste som er innlagt eller trenger hjelp avhelsevesenet er pga overvekt og dårlig livsstil. Det er langt mer skadelig for barn å bli født av en overvektig mor, enn at mine barn får corona 🤷‍♀️ The list goes on. 

Jeg håper virkelig ikke du er lærer for mitt barn. Elendige holdninger, mobbekultur og heksejakt. Tillater man seg det for en gruppe mennesker er det ikke langt unna en annen. Og jo, det er mobbing. Bare det at du skriver motstandere av vaksinen når jeg nettopp har skrevet at jeg IKKE (få med deg dette nå) er motstander av vaksinen. 

Nei, jeg skrev 100.000 smittede. Ikke døde. Det var ditt tall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Example said:

Usunn mat og røyk (passiv røyking har dog vært et problem) smitter ikke andre mennesker eller lammer sykehusene. Korona kan gjøre det på kort tid. Derfor er sammenligningene dårlig.

Dårlig på den måten. Fornuftig på andre måter. Faren for å overbelaste helsevesenet har f.eks. vært den primære årsaken til at man har hatt strenge smitteverntiltak i store deler av landet. Folk med selvpåførte livsstilssykdommer har langt større sannsynlighet for alvorlig sykdomsforløp ved infeksjon enn de som lever sunt. Dermed kan man si at disse menneskene påfører resten av befolkningen store og unødvendige ubekvemmeligheter, ved at de øker sannsynligheten for å overbelaste helsevesenet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (10 minutter siden):

Det smitter ikke andre fysisk, men har en enorm negativ effekt på samfunnet. Helsevesenet står på bristepunktet og de aller fleste som er innlagt eller trenger hjelp avhelsevesenet er pga overvekt og dårlig livsstil. Det er langt mer skadelig for barn å bli født av en overvektig mor, enn at mine barn får corona 🤷‍♀️ The list goes on. 

Jeg håper virkelig ikke du er lærer for mitt barn. Elendige holdninger, mobbekultur og heksejakt. Tillater man seg det for en gruppe mennesker er det ikke langt unna en annen. Og jo, det er mobbing. Bare det at du skriver motstandere av vaksinen når jeg nettopp har skrevet at jeg IKKE (få med deg dette nå) er motstander av vaksinen. 

Nei, jeg skrev 100.000 smittede. Ikke døde. Det var ditt tall. 

Antallet overvektige er rimelig stabilt. Sykehusene kan planlegge ut fra det. Korona er ustabilt, og kan lamme hele helsevesenet på noen dager/uker. 

Motstandere av vaksiner er nettopp det. Det er en beskrivelse av et standpunkt. Noen er motstandere av alle vaksiner, andre bare av korona. Dog er begge grupper problematiske i bekjempelsen av denne pandemien. Hvilket yrke man har er rimelig uvesentlig her, dog skal det sies at vi som lærere gjerne ser når noen er det i disse dager med vaksinasjon mot korona på skolen og utviklingssamtaler rett i etterkant. Som lærer har jeg ingen rett til å dømme eller si noe på det, men som privatperson og samfunnsborger tenker jeg mitt. Streken settes når konspirasjonsteorier fra foreldre om vaksiner når klasserommet gjennom barna.

Endret av Example
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar den ikke før etter fødsel, at du ikke respekterer meg er helt greit for meg. For meg er fosterets utvikling viktigere enn at du skal respektere valget mitt.. jeg har hjemmekontor og isolerer meg i stor grad frem til termin uansett. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor respekterer du ikke uvaksinertes valg? Det går da ikke utover deg når du er vaksinert. Det går utover de selv som ikke er vaksinert. Synes det er trist at mange har valgt å ikke vaksinere seg jeg. Trist at de velger å ta den sjansen nå når Norge har åpnet opp. Korona er ingen lett forkjølelse. Man vet ikke hvem som blir alvorlig syke, og det er ikke få som sliter med å bli skikkelig frisk etter korona, men vil de heller ha korona enn vaksinen så er det dem sitt valg og det respekterer jeg. De får passe på seg. Jeg passer på meg og tok vaksinen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (På 25.9.2021 den 8.20):

Jeg respekterer ikke slike som deg heller. Med slike utsagn blir jeg bare kvalm av. Og jo, jeg har tatt en dose. Kommer ikke til å ta den andre.

Hvorfor tar du bare halvparten? Ombestemte du deg midt i, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om folk velger vaksinere meg eller ikke, og skjønner egentlig ikke hvorfor andre vaksinerte bryr seg. 

Eneste jeg finner tåpelig er at endel uvaksinerte jeg kjenner er fly forbanna nå fordi samfunnet åpnes igjen fordi vi ikke beskytter de uvaksinerte lengre da… men altså har du valgt ikke vaksinere deg får en vel ta konsekvensen av det. Det gjelder ikke dem som ikke kan ta den, det får en jo ikke gjort noe med. Samfunnet ble stengt med pga sykehusene ikke skulle overbelastes, blir de ikke overbelastet er det heller ikke grunn til å ha tiltak.

Får håpe vi er ferdige med nedstengninger, om ikke håper jeg de heller vurderer innføre koronapass før de stenger helt ned iallefall (bedre for bedriftene at de ikke må stenge), så får en eventuelt dekke testing for dem som ikke kan ta vaksinen. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swifty skrev (8 minutter siden):

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om folk velger vaksinere meg eller ikke, og skjønner egentlig ikke hvorfor andre vaksinerte bryr seg. 

Eneste jeg finner tåpelig er at endel uvaksinerte jeg kjenner er fly forbanna nå fordi samfunnet åpnes igjen fordi vi ikke beskytter de uvaksinerte lengre da… men altså har du valgt ikke vaksinere deg får en vel ta konsekvensen av det. Det gjelder ikke dem som ikke kan ta den, det får en jo ikke gjort noe med. Samfunnet ble stengt med pga sykehusene ikke skulle overbelastes, blir de ikke overbelastet er det heller ikke grunn til å ha tiltak.

Får håpe vi er ferdige med nedstengninger, om ikke håper jeg de heller vurderer innføre koronapass før de stenger helt ned iallefall (bedre for bedriftene at de ikke må stenge), så får en eventuelt dekke testing for dem som ikke kan ta vaksinen. 

Høres veldig rart ut det du sier om de uvaksinerte du kjenner. De jeg kjenner som er uvaksinerte er stikk motsatt. De, som jeg, har aldri vært redd corona og har ikke vært enige i alle tiltakene. Men har fulgt de kun av hensyn til andre. Og er glade for at tiltakene nå er over. Kjenner et par vaksinerte eldre som synes det er skummelt at de åpnet opp, de har sittet i halvannet år og hørt på skremslene fra nrk og tv2. Derfor er de selv som vaksinerte redd fordi tiltakene ble opphevet.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (4 minutter siden):

Høres veldig rart ut det du sier om de uvaksinerte du kjenner. De jeg kjenner som er uvaksinerte er stikk motsatt. De, som jeg, har aldri vært redd corona og har ikke vært enige i alle tiltakene. Men har fulgt de kun av hensyn til andre. Og er glade for at tiltakene nå er over. Kjenner et par vaksinerte eldre som synes det er skummelt at de åpnet opp, de har sittet i halvannet år og hørt på skremslene fra nrk og tv2. Derfor er de selv som vaksinerte redd fordi tiltakene ble opphevet.

Det er sikkert flest av dem som tenker slik du gjør, men hadde mange innlegg fra uvaksinerte på fb igår som var imot åpningen fordi vi måtte tenke på de svake som ikke var vaksinerte. Og det blir litt teit kreve holde samfunnet på halvparten eller mindre av kapasiteten fordi en ikke vil vaksinere seg. Det blir jo mindre av kapasiteten sia en må ha en meter mellom folk, tenker at de heller får holde seg hjemme om de er redde jeg. 

Kan hende jeg bare kjenner endel rare folk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Example said:

Det er absolutt den beste grunnen til å ta den, ja. Det er mye større risiko ved å bli smittet enn å ta vaksine. Det er også det reelle valget man har nå som Norge åpner opp. Noen tror at de kan slippe unna begge deler og ikke forholde seg til det i det hele tatt, men det er en feilvurdering. 

Enig med deg i det. Tror sjansen for å få korona er relativt ganske så høy nå. For nå har korona fritt spillerom i samfunnet. Men jeg er selv engstelig for bivirkninger. Men er mer redd for å gå rundt å frykte å bli smittet av korona på jobben foreks. Jeg jobber i butikk med mye mennesker rundt meg. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swifty skrev (2 timer siden):

Det er sikkert flest av dem som tenker slik du gjør, men hadde mange innlegg fra uvaksinerte på fb igår som var imot åpningen fordi vi måtte tenke på de svake som ikke var vaksinerte. Og det blir litt teit kreve holde samfunnet på halvparten eller mindre av kapasiteten fordi en ikke vil vaksinere seg. Det blir jo mindre av kapasiteten sia en må ha en meter mellom folk, tenker at de heller får holde seg hjemme om de er redde jeg. 

Kan hende jeg bare kjenner endel rare folk. 

Ok, men da virker det jo ut fra det du skriver at de som skriver disse innleggene ikke snakker om seg selv som frivilig uvaksinerte,, men om  andre mennesker som av helsemessige grunner ikke har kunnet ta vaksinen.
I likhet med den du svarte har jeg heller aldri møtt frivillig uvaksinerte som krever noen spesiell beskyttelse fra andre av den grunn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overlege i FHI Preben Aavitsland mener de har vært veldig tydelige på at dette er et fritt valg.

– Det er leit at hun har følt et press. Vi er tydelige på at det ikke skal være press; dette er et tilbud som folk kan takke ja eller nei til.

https://www.nrk.no/osloogviken/folte-seg-presset-til-a-ta-koronavaksine-_-sa-fikk-hun-hjertebetennelse-1.15654663

Så vi kan krangle og være uenig så mye vi vil. Det er fritt valg å vaksinere seg. 

Jeg har aldri tatt influensavaksine , selv om mange i Norge dør av det hvert år. Så jeg er jo veldig egoistisk! Tenk hvor mange liv vi hadde reddet om vi hadde lockdown hver influensa-sesong. Men det er jo verre å dø av det ene og ikke det andre, ikke sant.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som IKKE velger å ta vaksinen, uten medisinske årsaker, er en gjeng unnasluntrere/freeloaders. Null respekt for dem. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Tanuki said:

De som IKKE velger å ta vaksinen, uten medisinske årsaker, er en gjeng unnasluntrere/freeloaders. Null respekt for dem. 

De som ikke velger å ta vaksinen uten medisinsk grunn, men for eksempel på grunn av at det er en helt ny vaksine som man ikke har data om langtidseffekter på mer enn i beste fall 1 år, de tar et helt legitimt valg om å ikke ta en frivillig vaksine av fullt forståelige grunner, og skal behandles deretter.

Du er en av grunnene til at mobbing fortsatt eksisterer i verden.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ubiquiti said:

De som ikke velger å ta vaksinen uten medisinsk grunn, men for eksempel på grunn av at det er en helt ny vaksine som man ikke har data om langtidseffekter på mer enn i beste fall 1 år, de tar et helt legitimt valg om å ikke ta en frivillig vaksine av fullt forståelige grunner, og skal behandles deretter.

Du er en av grunnene til at mobbing fortsatt eksisterer i verden.

Men hallo, ingen av oss vet hvordan langtidseffektene blir. Det er ikke forskjell på oss. Vi som har vaksinert oss vet heller ikke hvordan vi reagerer om et år, fem år, eller ti år. Likevel tok vi den sjansen fordi det er det beste for alle sammen i samfunnet vårt.

Tenk hvis alle hadde tenkt som vaksinemotstanderne? Sett deg gjerne inn i det scenarioet.

Så lenge de som velger å ikke ta den har en negativ innvirkning på resten av samfunnet (og det har de faktisk, til en viss grad) så må vi få lov til å føle det vi føler ovenfor dem. Det er feigt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...