Gå til innhold

uvaksinerte i retning stupet

Egenskap

Anbefalte innlegg

Gjest Sirisiri10
Example skrev (1 time siden):

Fri vilje har man ikke i et demokrati heller, du kan ikke gjøre som du har lyst til. Samfunnet har noen spilleregler, og det du snakker om her er anarki.

Demokratiet i Norge sikrer at flertallet av befolkningen får bestemme hvem som styrer landet, til en viss grad. Vi har tradisjon for å også verne om mindretallets rettigheter også, til en viss grad. Derfor er også vaksinene i utgangspunktet frivillig. Det fungerer fordi såpass mange velger å ta dem. Samtidig går det en grense for hvor stor byrde mindretallets tanker og meninger skal påføre storsamfunnet. 

Grensen går antagelig ved det punktet smitten eventuelt skulle presse myndighetene til å gjøre noe igjen. Da må man vurdere hvorvidt hele samfunnet skal takle tiltak og at mennesker skal dø fordi noen ikke har lyst til å ta en sprøyte. Jeg vil anta at det er rimelig å tro at regjeringen vil ha majoriteten støtte i å presse flere til å ta denne vaksinen dersom det blir situasjonen. 

Og en ting til. Hvis du har et så stort ønske at alle som kan vaksinere seg skal vaksineres, hvorfor bruker du og oppfordrer til de minst effektive virkemidlene? 

Tvang? Ekstra beskatning av mennesker som ikke tar vaksinen? Snakke nedsettende om de? Kalle de nedsettende ord? Er dette virkelig veien å gå? Hvordan tenker du at det har gått i andre land? Effekten er bare mer motstand, også fra folk som har vaksinert seg. Greit å ha med seg videre det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 hours ago, Example said:

Noen gjør det. De vil ikke ta "risikoen", selv om de har ingen grunn til det.

Jeg skjønner at de som av medisinske grunner ikke kan ta vaksine får et vanskelig valg. Mest er det på grunn av alle de andre som nekter å ta den, så sitter man gjerne i en skvis mellom hva som er mest farlig av vaksinen og sykdommen.

Da er det faktisk ganske egoistisk at de som kan ta den, velger å ikke gjøre det.

Det er nok mange årsaker til at folk ikke tar vaksinen. Det er jo valgfritt. Men hvis vi spør fint om hvorfor folk velger å ikke ta den her inne så får vi kanskje noen svar på det. 

Det er fint at du forstår at det kan være vanskelig å ta vaksinen i visse medisinske omstendigheter. Eksempel man er gravid i første semester, har hatt kraftige / alvorlige bivirkninger mot medisiner/vaksiner tidligere, har angst, har sykdommer som mulig kombineres dårlig med vaksine, osv. Tror faktisk at alle som velger å utsette den eller å ikke ta har sin årsak/forklaring. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca halve familien min har tatt den og den andre halvdelen ikke, vi hadde alle samme valg og valgte forskjellig

Sykehuset østfold sitt skriv til ansatte påpeker noe som er svært viktig for mange.

Sitat

Vi kan ikke utelukke sjeldne bivirkninger eller bivirkninger som først
kommer til syne lang tid etter vaksinering.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at alle skal stå fritt å bestemme selv om de vil ta vaksine. Vi lever tross alt i et demokrati og heldigvis har de aller fleste vært fornuftig å takke ja til vaksinering.

Vi har i 1,5 år vært flinke og fulgt rådene og reglene. Fått vaksine. Og nå har vi fått belønningen vi lengtet etter. Så jeg skal nyte å droppe mundbind og 1 meter og at samfunnet går til mer normale tilstander. De som takket nei til vaksine kan nå være heldige og beskyttes av flokkimmuniteten eller de kan smittes (noe jeg tror vil skje) og akkurat da har jeg ingen medfølelse. Som man reder ligger man. De som ikke kan vaksineres av medisinske årsaker må være ganske bitter på anti-vaksere da. Dem har jeg medfølelse for.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke. Det er ikke meg det går utover at de er uvaksinerte. Det er jo dem selv - i all hovedsak. Så hvis de vil ta sjansen så kan jo det være et interessant eksperiment. Jeg hadde nok blitt litt nervøs hvis jeg var dem og så den her idiotiske folkefesten i dag... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt største problem med de som velger å ikke ta vaksinen fordi de er redde for bivirkninger, er at hvis vi alle hadde tenkt som de hadde vi ikke kommet noen vei.

Hvis vi ønsker at samfunnet skal bli normalt igjen, ikke bare i Norge men resten av verden, så vi ta vaksinen. Ja, det føles skummelt med en så ny vaksine. Ja, det kan være bivirkninger vi enda ikke vet om. Jeg tenker også på det ofte.

Men det er faktisk egoistisk å ikke ta den (så fremt du kan ta den). Vaksinen beskytter ikke bare deg selv. Den er med på å skape flokkimmunitet som til slutt vil (forhåpentligvis) ta knekken på viruset helt, eller iallefall holde den nede på et håndterbart nivå. Den gjør det vanskeligere for viruset å mutere, så vi har litt mer kontroll på hvordan viruset faktisk fungerer med tanke på dødelighet/symptomer. Og ikke minst vil vi forhåpentligvis klare å holde antall sykehusinnleggelser nede så det er tid og plass til andre helseplager vi uansett må håndtere, med eller uten en pandemi gående.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (6 timer siden):

De får ikke koronapass heller. Hvorfor vaksinere barn som så sjelden blir syke? Vi vaksinerer ikke barn med infulensavaksine, flere barn har dødd av infulensa enn korona i Norge. 

Faktum er at mange barn vil ha vaksine. Selv 15 åringer følte seg urettferdig behandlet at tilbudet ikke gjaldt dem forut. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (8 timer siden):

Den eneste grunnen til at vi har hatt nedstegning er for at ikke helsevesenet skulle knele. Ikke fordi folk dør. Ikke fordi folk blir alvorlig syk. Men at det ikke blir for mange på en gang. 

Så lenge man klarer å holde helsevesenet opp driter staten i om 10, 30.000, omså 100.000 mennesker velger å ikke ta vaksinen. 

Vi har langt større helsetrusseler i Norge enn covid. Men disse er det tatt høyde for og nogenlunde kapasitet i helsevesenet selv om det er ved bristepunktet. 

Da kan vi snu litt om på det. Det er begrenset hvor stor byrde flertallet av nordmenn skal påføre resten. Overvekt/elendig kosthold, røyking, inaktivitet - livsstilssykdommer, største dødsårsak i Norge - koster samfunnet ENORMT med penger - tar opp ekstremt mye kapasitet i helsevesenet både når det kommer til fysisk og psykisk sykdom. 

7 av 10 nordmenn er overvektige. Estimert å koste samfunnet rundt 200 milliarder i året - bare overvekt. Det er mer enn koronatiltakene har kostet.

Dette står altså FLERTALLET av nordmenn for, men du evner å klage over et mindretall av nordmenn som ikke har tatt vaksinen for et scenario som er lite sannsynlig 🤷‍♀️ Du slenger ut ord du ikke vet betydningen av for å sverte uvaksinerte og støtter opp en heksejakt av mennesker du ikke aner hvorfor ikke ønsker å ta vaksinen. Har du fått med deg at samfunnet er åpent igjen? Har du fått med deg at de fleste har vaksinert seg? (jeg har personlig ingenting imot overvektige og vet at overvekt er sammensatt). 

Var du lærer sa du? Hva tenker du er det viktigste vi kan lære barna våres? Heksejakt, dømming, mobbing, utestengning? Eller forståelse, empati, omsorg, inkluderende samfun? 

Alle tingene du nevner gjør man ting for å for å forhindre. Om du røyker betaler du i dyre dommer i avgifter på tobakk. Lignende har man for eksempel gjort med sukker og alkohol. Vi bruker også mange offentlige midler på å skape arenaer for å holde seg aktiv og i form. 

Det kan tenkes at slike incentiver kunne vært brukt mot vaksinemotstandere også. Frankrike har vel gjort dette. Vaksinene er frivillige, men det kreves koronapass mange steder. Skal man teste seg til et slikt pass, må man betale for testen selv. Litt som røyking i Norge. Det er lov å røyke, men du må betale høye avgifter på røyken, og du må røyke steder hvor det ikke samles andre mennesker som ikke røyker.

Staten driter heller ikke i om 100 000 mennesker dør av korona, da det ville fått samfunnsmessige implikasjoner også.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (8 timer siden):

Og en ting til. Hvis du har et så stort ønske at alle som kan vaksinere seg skal vaksineres, hvorfor bruker du og oppfordrer til de minst effektive virkemidlene? 

Tvang? Ekstra beskatning av mennesker som ikke tar vaksinen? Snakke nedsettende om de? Kalle de nedsettende ord? Er dette virkelig veien å gå? Hvordan tenker du at det har gått i andre land? Effekten er bare mer motstand, også fra folk som har vaksinert seg. Greit å ha med seg videre det også. 

Nei, jeg antar at det å gjøre det litt mer tungvint og dyrt å droppe vaksinen hjelper en del. Tvang er neppe aktuelt i Norge, men obligatorisk vaksinering har vi allerede et lovverk for, så det er nok oppe som et alternativ dersom andre virkemidler ikke hjelper.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloise12345 skrev (7 timer siden):

Det er nok mange årsaker til at folk ikke tar vaksinen. Det er jo valgfritt. Men hvis vi spør fint om hvorfor folk velger å ikke ta den her inne så får vi kanskje noen svar på det. 

Det er fint at du forstår at det kan være vanskelig å ta vaksinen i visse medisinske omstendigheter. Eksempel man er gravid i første semester, har hatt kraftige / alvorlige bivirkninger mot medisiner/vaksiner tidligere, har angst, har sykdommer som mulig kombineres dårlig med vaksine, osv. Tror faktisk at alle som velger å utsette den eller å ikke ta har sin årsak/forklaring. 

Alle har nok en årsak, men noen årsaker er bedre enn andre. Medisinske grunner eller graviditet er gode grunner, mens dårlig begrunnet frykt og konspirasjonsteorier er dårlige grunner. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen spør meg ( som noen gjør) så sier jeg at jeg har tatt den. Men det har jeg ikke. Andre har ikke krav på å vite det. Så for å unngå å bli tråkket på, bare blir jeg " en av gjengen" til de jeg vet som oppfører seg stygt ovenfor uvaksinerte. De som respekterer, de er jeg ærlige med. Vet flere også som gjør dette.. så man vet nok ikke hvem som er eller ikke... 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (6 timer siden):

Faktum er at mange barn vil ha vaksine. Selv 15 åringer følte seg urettferdig behandlet at tilbudet ikke gjaldt dem forut. 

Hvorfor vil ikke mange barn ha influensavaksine?  Barn vil gjerne det samme som andre, om det gjelder vaksiner eller klær.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mooza skrev (8 timer siden):

Jeg bryr meg ikke. Det er ikke meg det går utover at de er uvaksinerte. Det er jo dem selv - i all hovedsak. Så hvis de vil ta sjansen så kan jo det være et interessant eksperiment. Jeg hadde nok blitt litt nervøs hvis jeg var dem og så den her idiotiske folkefesten i dag... 

Jeg, mannen og våre tre barn har hatt korona. Dette var før det ble vår tur til å få tilbud om vaksine. Få til ingen symptomer på oss alle fem. Og flere jeg kjenner har opplevd korona som en meget mild influensa. Poenget er at ja, er en over 70 år, har underliggende sykdommer og er uvaksinert, kan en muligens ha en grunn til å være litt smånervøs. Er en ung og frisk, vil det med den aller høyeste sannsynlighet gå helt fint. Hvorfor er folk ute etter å krisemaksimere noe som en ikke har noen grunn til å krisemaksimere? I egoistiske Norge er det jo nesten rørende hvor opptatt og bekymret folk har blitt overfor de uvaksinerte. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Example skrev (2 timer siden):

Alle tingene du nevner gjør man ting for å for å forhindre. Om du røyker betaler du i dyre dommer i avgifter på tobakk. Lignende har man for eksempel gjort med sukker og alkohol. Vi bruker også mange offentlige midler på å skape arenaer for å holde seg aktiv og i form. 

Det kan tenkes at slike incentiver kunne vært brukt mot vaksinemotstandere også. Frankrike har vel gjort dette. Vaksinene er frivillige, men det kreves koronapass mange steder. Skal man teste seg til et slikt pass, må man betale for testen selv. Litt som røyking i Norge. Det er lov å røyke, men du må betale høye avgifter på røyken, og du må røyke steder hvor det ikke samles andre mennesker som ikke røyker.

Staten driter heller ikke i om 100 000 mennesker dør av korona, da det ville fått samfunnsmessige implikasjoner også.

Men likevel selges det usunn mat og røyk. Likevel øker overvekt i samfunnet. Likevel sitter folk å klager på noen få som ikke har tatt vaksina, når vi har langt større problemer.

Og igjen, fordi man ikke tar en vaksine er man ikke nødvendigvis motstander. Jeg er på ingen måte imot vaksinen 🤷‍♀️Du svarte ikke på det siste jeg spurte om, siden du fortsetter å kalle folk vaksinemotstander. 

Sirisiri10 skrev (11 timer siden):

Var du lærer sa du? Hva tenker du er det viktigste vi kan lære barna våres? Heksejakt, dømming, mobbing, utestengning? Eller forståelse, empati, omsorg, inkluderende samfun? 

Hvis 100.000 ikke tar vaksinen betyr det ikke at 100.000 dør av corona. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Example skrev (2 timer siden):

Nei, jeg antar at det å gjøre det litt mer tungvint og dyrt å droppe vaksinen hjelper en del. Tvang er neppe aktuelt i Norge, men obligatorisk vaksinering har vi allerede et lovverk for, så det er nok oppe som et alternativ dersom andre virkemidler ikke hjelper.

Obligatorisk? Med tanke på hva? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 hours ago, Example said:

Alle har nok en årsak, men noen årsaker er bedre enn andre. Medisinske grunner eller graviditet er gode grunner, mens dårlig begrunnet frykt og konspirasjonsteorier er dårlige grunner. 

Jeg kommer til å gå på drop in å få andre dose så fort som mulig. Kan gå 4 uker mellom hver dose og i morgen er det gått 4 uker. Dette gjør jeg for min egen del. Ikke for andres.  Frykten for å bli syk er tilstede nå. Å være vaksinert betyr vel at jeg bare får sykdommen lettere. Jeg kan smitte andre uansett. Derfor mener jeg at det ikke er egoistisk å droppe vaksinen. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (8 minutter siden):

Men likevel selges det usunn mat og røyk. Likevel øker overvekt i samfunnet. Likevel sitter folk å klager på noen få som ikke har tatt vaksina, når vi har langt større problemer.

Og igjen, fordi man ikke tar en vaksine er man ikke nødvendigvis motstander. Jeg er på ingen måte imot vaksinen 🤷‍♀️Du svarte ikke på det siste jeg spurte om, siden du fortsetter å kalle folk vaksinemotstander. 

Hvis 100.000 ikke tar vaksinen betyr det ikke at 100.000 dør av corona. 

Usunn mat og røyk (passiv røyking har dog vært et problem) smitter ikke andre mennesker eller lammer sykehusene. Korona kan gjøre det på kort tid. Derfor er sammenligningene dårlig.

Ja, en vaksinemotstander er en vaksinemotstander, uavhengig av hvilket yrke jeg har. Det er ikke mobbing, men en reell beskrivelse, motstandere av vaksiner. 

100 000 var ditt tall. Det vil neppe dø så mange i Norge uansett, det er jeg helt enig i. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (13 minutter siden):

Obligatorisk? Med tanke på hva? 

Jeg siterer Smittevernloven paragraf 3-8 her.

Sitat

§ 3-8.Vaksinering og immunisering av befolkningen

Departementet skal fastlegge et nasjonalt program for vaksinering mot smittsomme sykdommer. Kommunen skal tilby befolkningen dette programmet.

Når det er avgjørende for å motvirke et alvorlig utbrudd av en allmennfarlig smittsom sykdom, kan departementet i forskrift fastsette at befolkningen eller deler av den skal ha plikt til å la seg vaksinere.

Ved et alvorlig utbrudd av en allmennfarlig smittsom sykdom kan departementet i forskrift bestemme at personer som ikke er vaksinert

a) må oppholde seg innenfor bestemte områder,
b) skal nektes deltakelse i organisert samvær med andre, f.eks. i barnehage, skole, møter eller kommunikasjonsmidler,
c) må ta nødvendige forholdsregler etter kommunelegens nærmere bestemmelse.

Når det ved et alvorlig utbrudd av en allmennfarlig smittsom sykdom er nødvendig å vaksinere befolkningen eller deler av den med en gang for at folkehelsen ikke skal bli vesentlig skadelidende, kan Helsedirektoratet påby vaksinering etter andre ledd og tiltak etter tredje ledd.

Kongen i Statsråd kan i forskrift fastsette at helsepersonell uten hinder av lovbestemt taushetsplikt skal gi nødvendige opplysninger for gjennomføring av et kontrollsystem basert på vaksinasjonsregistre, og gi regler for slike registre, jf. helseregisterloven.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...