Gå til innhold

uvaksinerte i retning stupet

Egenskap

Anbefalte innlegg

Example skrev (1 time siden):

Bås setter man seg gjerne seg selv i det i det sekundet man åpner munnen eller begynner å skrive om dette.  Personlig synes jeg det ikke er så vanskelig å se forskjellen på de to.

Jeg har tatt vaksinen, men synes ikke noe om de som skal arrestere andre for å ikke ta den. Man vet ikke hva slags grunner folk har, så nei, ikke enig med deg at det ikke er vanskelig å skulle se forskjell. Folk har ikke opplysningsplikt angående helsa si. Folk dømmer.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Utfor stupet"... Litt voldsomt, men ja, i løpet av høsten og vinteren så kommer vi til å hilse på viruset alle som en. Forskjellen er bare om vi møter det med eller uten vaksine for å ta av den verste støyten. 

Noen av de som har blitt lurt av feilinformasjon i sosiale medier, og dermed takket nei til vaksine, kommer til å angre bittert på valget sitt. Det er leit å tenke på. Jeg kjenner folk som kan komme til å være i den gruppa. Må bare håpe det går bra med dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimo skrev (1 minutt siden):

"Utfor stupet"... Litt voldsomt, men ja, i løpet av høsten og vinteren så kommer vi til å hilse på viruset alle som en. Forskjellen er bare om vi møter det med eller uten vaksine for å ta av den verste støyten. 

Noen av de som har blitt lurt av feilinformasjon i sosiale medier, og dermed takket nei til vaksine, kommer til å angre bittert på valget sitt. Det er leit å tenke på. Jeg kjenner folk som kan komme til å være i den gruppa. Må bare håpe det går bra med dem. 

Det er sant det du sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (2 timer siden):

Trodde vi snakket om moral her jeg?

Ikke ulovlig å droppe vaksinemotstandere fra livet sitt, eller å ha null respekt for valget deres heller. Man kan kanskje kalle det en dårlig egenskap, men det er blir gjerne også egoisme karakterisert som.

Hva om en har venner som ikke sier noe om sin vaksine status? Tvinger en frem ett svar? 

Respekten bør gå begge veier. Sjelden eller aldri jeg hører motsatt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Egenskap skrev (14 timer siden):

Jeg har kommet til konklusjon der jeg ikke respekterer de uvaksinerte valg. Synd for dem. 

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt, og de kloke så fulle av tvil" - Bertrand Russel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

havrekaffe skrev (9 minutter siden):

De mellom 12 og 15 år trenger vel bare èn dose?

De får ikke koronapass heller. Hvorfor vaksinere barn som så sjelden blir syke? Vi vaksinerer ikke barn med infulensavaksine, flere barn har dødd av infulensa enn korona i Norge. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, denne polariserte vaksinedebatten er så fullstendig meningsløs og unødvendig. 

Folk skal altså dømmes nord og ned uansett grunn. Og så snakkes det om moral... 

Jaja. God helg, om ikke annet! 🤓

Endret av Ctrl
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimo skrev (47 minutter siden):

Tror nok de færreste uvaksinerte vil angre på valget. Håper i alle fall både vaksinerte og uvaksinerte har tatt gjennomtenke og informerte valg. Selv har jeg vært så trygg og sikker hele veien at jeg ikke kommer til å angre uansett utfall. Finnes ikke redd for corona.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (2 timer siden):

Jeg har tatt vaksinen, men synes ikke noe om de som skal arrestere andre for å ikke ta den. Man vet ikke hva slags grunner folk har, så nei, ikke enig med deg at det ikke er vanskelig å skulle se forskjell. Folk har ikke opplysningsplikt angående helsa si. Folk dømmer.

Det er svært få som virker likegyldige til vaksinene. Av de uvaksinerte har man gjerne de som ikke kan ta den, men gjerne skulle ønsket at de kunne. Også har man de som ikke tar den, men da føler et voldsomt behov for å snakke om hvorfor ikke, og vandrer ofte fint inn i antivaxerterritoriet. Gjerne da negative til presset om å ta dem og en haug av usaklige argumenter rundt testing, legemiddelindustrien osv.

Det finnes sikkert dem som ikke har tatt dem, men som ikke snakker om det også, men de får vel neppe noe tyn uansett da folk ikke vet.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (1 time siden):

Hva om en har venner som ikke sier noe om sin vaksine status? Tvinger en frem ett svar? 

Respekten bør gå begge veier. Sjelden eller aldri jeg hører motsatt.

Hvem er det som gjør dette?

Min erfaring er at de som ikke tar vaksinene og opplever negative reaksjoner på dette gjerne selv bringer frem temaet.

Så er det sikkert en del mennesker som nå i tiden fremover ønsker å vite hvorvidt personer man omgås er potensielle superspredere eller ikke, nå som avstandsmåler osv. er fjernet. 

Uvaksinerte bør egentlig fremdeles vise vaktsomhet og ta noen forholdsregler for å unngå smitte, og ikke minst smitte andre.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ser på vaksinerte som svært enkle mennesker. Ikke noe galt i å være enkel, det er jeg nok selv på mange områder. Men flaut å være enkel i form av konspiratorisk og ikke akseptere forskning og vitenskap. De få jeg kjenner som ikke har vaksinert seg jobber begge på lager. 

Er også, ehm.. interessant, når jeg leser om uvaksinerte som lider en pinefull død. Tenkt å kveles, sakte men sikkert, fullt bevisst på hva som kommer til å skje. De skjønner at de nå skal dø i løpet av få døgn, og det kommer til å være et helvete. IS og Al-Qaida sine draps-metoder er bare barnematen i forhold. Ja de drukner folk levende, men de som dør av korona kveles over en periode på mange dager.

Lurer på om de fortsatt er stolte over at de hørte på sitt eget enkle sinn fremfor vitenskapen, og ikke tok vaksinen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (4 timer siden):

"Jeg aksepterer valget ditt med å kjøre i fylla."

"Jeg aksepterer ditt valg om å være nynazist."

"Jeg aksepterer ditt valg om å være utro mot kona di."

"Jeg aksepterer ditt valg å livnære deg av å rane eldre mennesker."

"Jeg aksepterer ditt valg om å smitte andre med HIV."

Livet er fullt av små og store valg, med små og store konsekvenser. 

At det å ikke ta disse vaksinene vekker harme hos en del mennesker er helt naturlig. Det er vanskelig å kreve respekt for å velge dette, når man med valget i seg selv ikke respekterer andre. Da får man ikke mye sympati. 

Men det må jo nevnes at man er temmelig uopplyst om man går rundt og tror at alle har et valg når det kommer til vaksinen..noen kan rett og slett ikke vaksineres. Selv om de gjerne vil. 

Jeg finner det forøvrig ganske skremmende å lese at så mange mennesker i Norge er i mot vårt demokrati. For ja, man er i mot demokratiet - når man mener at mennesket ikke skal ha fri vilje. Og bestemmelsesrett. 

Man kan ikke kreve respekt. Men det er et minimum å forvente at borgere av et demokratisk samfunn aksepterer den frie vilje. 

Jeg har null problemer med at folk velger å ikke vaksinere seg - det er deres valg. Men, jeg syns det er forferdelig trist at ikke alle har valget om å si ja eller nei til vaksinasjon - fordi helsen deres allerede har valgt for dem. Hvem tror du tar seg nær av slike tråder som dette? De som velger å ikke ta vaksinen - eller de som ikke kan ta vaksinen?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke tatt vaksine, fordi jeg fullammer. Jeg er klar over at det nå ikke er frarådet,  men det var ikke lenge siden det endret seg.. Dessuten er det mange land som fortsatt fraråder det.

Jeg skal ta vaksinen før jeg går ut i jobb igjen. Likevel vil jeg si at jeg er MYE mer forsiktig enn de som er fullvaksinerte . Jeg bestiller matvarer på døra  , er ikke på noen store arrangementer,  holder 1 m avstand,  vasker meg ofte på hendene osv. Jeg kommer til å fortsette med dette selv om landet har åpnet. 

Jeg synes det er rart at så mange som er vaksinerte (og som fortsatt kan ta med seg smitte ) reiser utenlands,  går på store arrangementer , ikke holder avstand osv. sitter på sin høye hest og ikke respekterer de som har valgt annerledes,  særlig om de følger smittevernsregler (som man egentlig ikke må følge lenger) . 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (11 minutter siden):

Hmm, ser på vaksinerte som svært enkle mennesker. Ikke noe galt i å være enkel, det er jeg nok selv på mange områder. Men flaut å være enkel i form av konspiratorisk og ikke akseptere forskning og vitenskap. De få jeg kjenner som ikke har vaksinert seg jobber begge på lager. 

Er også, ehm.. interessant, når jeg leser om uvaksinerte som lider en pinefull død. Tenkt å kveles, sakte men sikkert, fullt bevisst på hva som kommer til å skje. De skjønner at de nå skal dø i løpet av få døgn, og det kommer til å være et helvete. IS og Al-Qaida sine draps-metoder er bare barnematen i forhold. Ja de drukner folk levende, men de som dør av korona kveles over en periode på mange dager.

Lurer på om de fortsatt er stolte over at de hørte på sitt eget enkle sinn fremfor vitenskapen, og ikke tok vaksinen.

Man skulle nesten tro at du..kremt..koste deg litt med tanken om pinefull død?

Nope, man pines ikke til døde i Norge.

Selv om du kanskje skulle ønske det? Du skriver om Al-Qaida og IS..i samme avsnitt som du skriver at det er..kremt..interessant med mennesker som lider en pinefull død….vel vel vel vel..hva skal man si? Det kan jo umulig være sunt å ha slike tanker? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rampenissen72

Vi bor jo i et fritt land. At du ikke respekterer andres valg i å ikke vaksinere seg tilsier du er på samme nivå som dem. Men du om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vera skrev (15 minutter siden):

Man skulle nesten tro at du..kremt..koste deg litt med tanken om pinefull død?

Nope, man pines ikke til døde i Norge.

Selv om du kanskje skulle ønske det? Du skriver om Al-Qaida og IS..i samme avsnitt som du skriver at det er..kremt..interessant med mennesker som lider en pinefull død….vel vel vel vel..hva skal man si? Det kan jo umulig være sunt å ha slike tanker? 

Ok, fint det da. De blir kanskje lagt i koma eller dopes ned de siste dagene før de dæver? Det er jo barmhjertig gjort :) Fint sted å dø av korona i Norge da 👍🏼

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (20 minutter siden):

Men det må jo nevnes at man er temmelig uopplyst om man går rundt og tror at alle har et valg når det kommer til vaksinen..noen kan rett og slett ikke vaksineres. Selv om de gjerne vil. 

Jeg finner det forøvrig ganske skremmende å lese at så mange mennesker i Norge er i mot vårt demokrati. For ja, man er i mot demokratiet - når man mener at mennesket ikke skal ha fri vilje. Og bestemmelsesrett. 

Man kan ikke kreve respekt. Men det er et minimum å forvente at borgere av et demokratisk samfunn aksepterer den frie vilje. 

Jeg har null problemer med at folk velger å ikke vaksinere seg - det er deres valg. Men, jeg syns det er forferdelig trist at ikke alle har valget om å si ja eller nei til vaksinasjon - fordi helsen deres allerede har valgt for dem. Hvem tror du tar seg nær av slike tråder som dette? De som velger å ikke ta vaksinen - eller de som ikke kan ta vaksinen?

Fri vilje har man ikke i et demokrati heller, du kan ikke gjøre som du har lyst til. Samfunnet har noen spilleregler, og det du snakker om her er anarki.

Demokratiet i Norge sikrer at flertallet av befolkningen får bestemme hvem som styrer landet, til en viss grad. Vi har tradisjon for å også verne om mindretallets rettigheter også, til en viss grad. Derfor er også vaksinene i utgangspunktet frivillig. Det fungerer fordi såpass mange velger å ta dem. Samtidig går det en grense for hvor stor byrde mindretallets tanker og meninger skal påføre storsamfunnet. 

Grensen går antagelig ved det punktet smitten eventuelt skulle presse myndighetene til å gjøre noe igjen. Da må man vurdere hvorvidt hele samfunnet skal takle tiltak og at mennesker skal dø fordi noen ikke har lyst til å ta en sprøyte. Jeg vil anta at det er rimelig å tro at regjeringen vil ha majoriteten støtte i å presse flere til å ta denne vaksinen dersom det blir situasjonen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 time siden):

Det er svært få som virker likegyldige til vaksinene. Av de uvaksinerte har man gjerne de som ikke kan ta den, men gjerne skulle ønsket at de kunne. Også har man de som ikke tar den, men da føler et voldsomt behov for å snakke om hvorfor ikke, og vandrer ofte fint inn i antivaxerterritoriet. Gjerne da negative til presset om å ta dem og en haug av usaklige argumenter rundt testing, legemiddelindustrien osv.

Det finnes sikkert dem som ikke har tatt dem, men som ikke snakker om det også, men de får vel neppe noe tyn uansett da folk ikke vet.

Og de som har tatt den prater høyt om det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Example skrev (15 minutter siden):

Demokratiet i Norge sikrer at flertallet av befolkningen får bestemme hvem som styrer landet, til en viss grad. Vi har tradisjon for å også verne om mindretallets rettigheter også, til en viss grad. Derfor er også vaksinene i utgangspunktet frivillig. Det fungerer fordi såpass mange velger å ta dem. Samtidig går det en grense for hvor stor byrde mindretallets tanker og meninger skal påføre storsamfunnet. 

Grensen går antagelig ved det punktet smitten eventuelt skulle presse myndighetene til å gjøre noe igjen. Da må man vurdere hvorvidt hele samfunnet skal takle tiltak og at mennesker skal dø fordi noen ikke har lyst til å ta en sprøyte. Jeg vil anta at det er rimelig å tro at regjeringen vil ha majoriteten støtte i å presse flere til å ta denne vaksinen dersom det blir situasjonen. 

Den eneste grunnen til at vi har hatt nedstegning er for at ikke helsevesenet skulle knele. Ikke fordi folk dør. Ikke fordi folk blir alvorlig syk. Men at det ikke blir for mange på en gang. 

Så lenge man klarer å holde helsevesenet opp driter staten i om 10, 30.000, omså 100.000 mennesker velger å ikke ta vaksinen. 

Vi har langt større helsetrusseler i Norge enn covid. Men disse er det tatt høyde for og nogenlunde kapasitet i helsevesenet selv om det er ved bristepunktet. 

Da kan vi snu litt om på det. Det er begrenset hvor stor byrde flertallet av nordmenn skal påføre resten. Overvekt/elendig kosthold, røyking, inaktivitet - livsstilssykdommer, største dødsårsak i Norge - koster samfunnet ENORMT med penger - tar opp ekstremt mye kapasitet i helsevesenet både når det kommer til fysisk og psykisk sykdom. 

7 av 10 nordmenn er overvektige. Estimert å koste samfunnet rundt 200 milliarder i året - bare overvekt. Det er mer enn koronatiltakene har kostet.

Dette står altså FLERTALLET av nordmenn for, men du evner å klage over et mindretall av nordmenn som ikke har tatt vaksinen for et scenario som er lite sannsynlig 🤷‍♀️ Du slenger ut ord du ikke vet betydningen av for å sverte uvaksinerte og støtter opp en heksejakt av mennesker du ikke aner hvorfor ikke ønsker å ta vaksinen. Har du fått med deg at samfunnet er åpent igjen? Har du fått med deg at de fleste har vaksinert seg? (jeg har personlig ingenting imot overvektige og vet at overvekt er sammensatt). 

Var du lærer sa du? Hva tenker du er det viktigste vi kan lære barna våres? Heksejakt, dømming, mobbing, utestengning? Eller forståelse, empati, omsorg, inkluderende samfun? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...