Anjatapinjata Skrevet 27. september 2021 Forfatter #21 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du vært hos en hodepineekspert? Hør med legen din. Jeg fant noe meget interessant her: Trigeminusnevralgi - Primære hodepiner - Nervesystemet - Legevakthåndboken (lvh.no) Siterer: "Skyldes oftest at slyngede arterier «irriterer» trigeminusnerven. Kan også være sekundær til MS, herpes zoster, tumor eller etter traume mot n. trigeminus. Sjelden tilstand. Økt forekomst ved økende alder. Vanligst hos kvinner over 50 år." Hva med å nevne dette til legevakt når du ringer? Du er tross alt under utredning for MS. Anonymkode: f3751...e08 Skal ta det opp😊 har time senere idag.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #22 Skrevet 27. september 2021 Anjatapinjata skrev (3 minutter siden): Skal ta det opp😊 har time senere idag. Godt du har time i dag. Siden du utredes for MS så regner jeg med at du har tatt MR/CT for å utelukke at det er noe galt i toppen? Anonymkode: abef4...c4a
Anjatapinjata Skrevet 27. september 2021 Forfatter #23 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Godt du har time i dag. Siden du utredes for MS så regner jeg med at du har tatt MR/CT for å utelukke at det er noe galt i toppen? Anonymkode: abef4...c4a Det stemmer. Har kun funnet den lesjonen i c2.
Kalevala Skrevet 27. september 2021 #24 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Legen må henvise til nervrolog Helsetjenesten i Norge er bygget opp slik at det først og fremst er fastlegen som har ansvar for utredning og behandling av hodepine. Fastlegen skal kunne hjelpe deg med utprøving av anfallsmedisin, og de vanligste forebyggende. Nevrolog kommer vanligvis først inn i bildet hvis fastlegen ikke klarer å hjelpe deg til en fungerende hverdag etter å ha prøvd ut det som er tilgjengelig på det nivået. Det hadde vært fantastisk om alle fikk komme til nevrolog, men de er ikke så mange, og har lange ventelister. Det er bestemt av helsemyndighetene at fastlegene skal ha ansvaret for utredning og behandling så langt det lar seg gjøre.
Kalevala Skrevet 27. september 2021 #25 Skrevet 27. september 2021 Anjatapinjata skrev (56 minutter siden): Migrenemedisin er prøvd en gang uten effekt, men det finnes sikkert flere typer. Ja det finnes mange. 7 forskjellige anfallsmedisiner (Triptaner) og flere ulike forebyggende medisiner. Mange må prøve seg frem litt før de finner en som passer. Noen bruker mer enn èn, til forskjellige typer anfall og situasjoner. F.eks. rask og effektiv injeksjon om man våkner i et full-blown anfall, eller en med lang virketid om man har hatt anfall et par dager og vil unngå at det kommer igjen neste dag.
Anjatapinjata Skrevet 27. september 2021 Forfatter #26 Skrevet 27. september 2021 Kalevala skrev (15 minutter siden): Helsetjenesten i Norge er bygget opp slik at det først og fremst er fastlegen som har ansvar for utredning og behandling av hodepine. Fastlegen skal kunne hjelpe deg med utprøving av anfallsmedisin, og de vanligste forebyggende. Nevrolog kommer vanligvis først inn i bildet hvis fastlegen ikke klarer å hjelpe deg til en fungerende hverdag etter å ha prøvd ut det som er tilgjengelig på det nivået. Det hadde vært fantastisk om alle fikk komme til nevrolog, men de er ikke så mange, og har lange ventelister. Det er bestemt av helsemyndighetene at fastlegene skal ha ansvaret for utredning og behandling så langt det lar seg gjøre. Jeg går allerede til nevrolog, som bare sier det er stress muskelrelatert uten å sjekke noe mer enn det. Ber meg ta ibux og paracet som har null effekt.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #27 Skrevet 27. september 2021 Anjatapinjata skrev (2 timer siden): Jeg har prøvd å skrive flere ganger nå at jeg IKKE sliter med stive muskler 😅 noe sted. Går til behandling regelmessig hos naprapat, men av andre grunner. Har aldri slitt med stiv nakke eller skuldre. Har prøvd migrenemedisin før uten effekt, men det finnes sikkert flere typer der også. Å ja, da leste jeg det i ett av de andre innleggene da, beklager. Ja det finnes 7 forskjellige triptaner, så funker ikke en kan det hende en annen fungerer. Anonymkode: 32286...b7c 1
Kalevala Skrevet 27. september 2021 #28 Skrevet 27. september 2021 Anjatapinjata skrev (6 timer siden): Jeg går allerede til nevrolog, som bare sier det er stress muskelrelatert uten å sjekke noe mer enn det. Ber meg ta ibux og paracet som har null effekt. Det er dessverre ikke alle nevrologer som kan noe særlig om - eller er spesielt interessert i hodepine. Den du går hos er sikkert spesialist på MS. Du kan be fastlegen din om en hodepineutredning. Det er også mulig å chatte med hodepinespesialist hos pasientforbundet Hodepine Norge. Det er gratis, men du må være medlem.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #29 Skrevet 30. september 2021 Hei, TS. Åssen gikk det hos legen? Anonymkode: f3751...e08 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #30 Skrevet 30. september 2021 Anjatapinjata skrev (På 27.9.2021 den 10.57): Jeg går allerede til nevrolog, som bare sier det er stress muskelrelatert uten å sjekke noe mer enn det. Ber meg ta ibux og paracet som har null effekt. Du kan be om time hos en annen. Jeg har gått til to nevrologer, som begge ga meg samme (sjeldne) diagnose som ingen fastleger har hørt om. Det er hodepine. Ønska jo ikke den diagnosen, derfor jeg ba om en annen sin mening. Anonymkode: 818cd...c21 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå