Anjatapinjata Skrevet 25. september 2021 #1 Skrevet 25. september 2021 Hei. Har hatt noen episoder de siste fire årene med temmelig kraftig hodepine. Jeg vet ikke noe om utløsende faktorer, bare at den dukker opp. På det værste varer den i flere mnd. Problemet er at smertestillende ikke hjelper, ikke litt engang. Har brukt paracet og ibux og i tillegg fått utskrevet altermol og tramadol av lege. Ingen av disse hjelper heller. Nå er det så sinnsykt, jeg kan nesten ikke bevege hodet, ikke bøye meg ned og det kjennes ut som trykket i hodet er enormt 😩 det er tredje dagen nå, men har gradvis blitt værre. Jeg vurderer å ringe legevakten, men hva kan de liksom gjøre? ☹️ Jeg blir utredet for mulig ms også, så er redd det kan være en sammenheng der. Uansett jeg har en toåring å passe på, så jeg kan ikke feks bare legge meg å bli der heller. Anyone? 😩
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #2 Skrevet 25. september 2021 Prøv å spy, det hjelper meg når jeg har migrene. Anonymkode: 8374b...427
Anjatapinjata Skrevet 25. september 2021 Forfatter #3 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Prøv å spy, det hjelper meg når jeg har migrene. Anonymkode: 8374b...427 Det tror jeg har null effekt.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #4 Skrevet 25. september 2021 Jeg hadde ringt legevakt. Kanskje du kan prøve migrenemedisin? Anonymkode: 9b004...c42
Anjatapinjata Skrevet 25. september 2021 Forfatter #5 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg hadde ringt legevakt. Kanskje du kan prøve migrenemedisin? Anonymkode: 9b004...c42 Jeg vurderer å ringe legevakten. Tenkte jeg skulle dra på apoteket først å høre, hender de har en del råd osv 😊
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #6 Skrevet 25. september 2021 Anjatapinjata skrev (1 time siden): Hei. Har hatt noen episoder de siste fire årene med temmelig kraftig hodepine. Jeg vet ikke noe om utløsende faktorer, bare at den dukker opp. På det værste varer den i flere mnd. Problemet er at smertestillende ikke hjelper, ikke litt engang. Har brukt paracet og ibux og i tillegg fått utskrevet altermol og tramadol av lege. Ingen av disse hjelper heller. Nå er det så sinnsykt, jeg kan nesten ikke bevege hodet, ikke bøye meg ned og det kjennes ut som trykket i hodet er enormt 😩 det er tredje dagen nå, men har gradvis blitt værre. Jeg vurderer å ringe legevakten, men hva kan de liksom gjøre? ☹️ Jeg blir utredet for mulig ms også, så er redd det kan være en sammenheng der. Uansett jeg har en toåring å passe på, så jeg kan ikke feks bare legge meg å bli der heller. Anyone? 😩 Det er mange migrene varianter. Feks stress migrene. Den kommer nok mer av og til. Ellers er det mangel på væske også. Fikk sjukt migrene av væskemangel ved amming. Ingenting hjalp, og klarte ikke å røre meg. Så får sånn med et par års mellomrom. Sliter også litt med aura migrene etter dette, med og uten hode pine av og til. Så uansett så er det veldig lurt å ta en tur til legen for en sjekk Anonymkode: 52538...076
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #7 Skrevet 25. september 2021 Anjatapinjata skrev (5 minutter siden): Jeg vurderer å ringe legevakten. Tenkte jeg skulle dra på apoteket først å høre, hender de har en del råd osv 😊 Det høres lurt ut å ringe legevakten. God bedring! Anonymkode: f7e94...405
Anjatapinjata Skrevet 25. september 2021 Forfatter #8 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er mange migrene varianter. Feks stress migrene. Den kommer nok mer av og til. Ellers er det mangel på væske også. Fikk sjukt migrene av væskemangel ved amming. Ingenting hjalp, og klarte ikke å røre meg. Så får sånn med et par års mellomrom. Sliter også litt med aura migrene etter dette, med og uten hode pine av og til. Så uansett så er det veldig lurt å ta en tur til legen for en sjekk Anonymkode: 52538...076 Ja har slitt noen år nå, men i perioder. På det værste varte det i tre mnd, men var mer overkommelig smerte. Nå kan jeg ikke bevege meg omtrent. Bøye meg ned er umulig, jeg kan sette meg ned men når jeg reiser meg sprenger det i hodet. Er som skrevet i hovedinnlegg under utredning for ms, men de mener det ikke har noe med det å gjøre. Selvom det står skrevet overalt at folk med ms oftere har hodepine i varierende grad enn normalt. Hodepinen nå sitter også i hele hodet. Helt fra nakken og i hele toppen. Kjennes som at jeg har et stramt bånd rundt hele hodet som strammes hardere å hardere. Når jeg reiser meg så er det akkurat som at det blir økt trykk i hodet😩
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #9 Skrevet 25. september 2021 Kan signere på at det kan hjelpe å kaste opp. Ser du avfeier det fryktelig fort, men det kan faktisk hjelpe. Når migrenemedisinen min ikke virker er det det eneste som lindrer. Anonymkode: 8e9ac...a8d
Anjatapinjata Skrevet 25. september 2021 Forfatter #10 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kan signere på at det kan hjelpe å kaste opp. Ser du avfeier det fryktelig fort, men det kan faktisk hjelpe. Når migrenemedisinen min ikke virker er det det eneste som lindrer. Anonymkode: 8e9ac...a8d Når jeg svarte på det så hadde jeg ikke hatt noe å kaste opp. Finnes forsåvidt ikke noe jeg liker mindre enn å kaste opp heller. Så derfor avfeier jeg det.
Kalevala Skrevet 26. september 2021 #11 Skrevet 26. september 2021 (endret) Har du fått diagnose på hodepinen din? Det er helt essensielt for å få riktig behandling. Det finnes god behandling mot migrene, som er den aller vanligste hodepinesykdommen, men også flere av de andre kan behandles med god effekt. Men først må du altså ha diagnose. Fastlegen kan hjelpe deg med det. Det er vanlig at vanlige smertestillende fungerer dårlig mot migrene. Morfinpreparater er ikke anbefalt behandling. Anbefaler deg å starte å føre hodepinekalender umiddelbart, det er et viktig grunnlag for diagnostisering. https://hodepinenorge.no/ny-norsk-hodepinedagbok-brain-twin/ Endret 26. september 2021 av Kalevala La til info om behandling
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #12 Skrevet 26. september 2021 Skriv hodepinedagbok fra i dag. Vær nøye, skriv ned varighet, styrke, medisinering - ALT du klarer å få med. Minst tre måneder. Legen må henvise til nervrolog. Nevrologen vil forhøre deg om hodepinen, og vil garantert be deg føre hodepinedagbok i minst tre måneder med mindre det er åpenbare funn i f.eks nakke. Så ikke vits å dra dit uten dagboka! Det sparer både deg og nevrologen tid. Men jeg synes du aller, aller først bør ringe legevakt. Det bekymrer meg at du ikke klarer å bøye deg. Har du sjekka blodtrykket mens hodepinen står på? Ang. migrene og oppkast, så hjelper det ingenting å kaste opp med mindre man faktisk har en form for "klump" i halsen/på tunga eller kvalme, i hvert fall ikke for min del. Så jeg er enig i at du glatt kan avfeie det forslaget. Vanlig smertestillende biter som kjent ikke på migrene, men jeg har ikke hørt om migrene som varer flere måneder i strekk. Det høres helt brutalt ut. Jeg har pleid å ha gjennomsnittlig 21 dager med kraftig anfall (sengeliggende) i måneden, og det er tortur. Det stjeler hele livet fra en. Jeg har heldigvis, og endelig etter 20 år med intense smerter, fått en forebyggende medisin som faktisk virker. Anonymkode: f3751...e08 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #13 Skrevet 26. september 2021 Stramt bånd rundt hodet gjøres ut som typisk stresshodepine. Den kan være seig å bli kvitt. Grunnene kan være mange, men at du f. eks har stive muskler kan være en årsak. Jeg gikk til kiropraktorda jeg slet med stresshodepine, og måtte samtidig jobbe redusert noen uker. Da gikk den vekk, og jeg har ikke fått den tilbake. Anonymkode: e16fd...10d
Anjatapinjata Skrevet 26. september 2021 Forfatter #14 Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skriv hodepinedagbok fra i dag. Vær nøye, skriv ned varighet, styrke, medisinering - ALT du klarer å få med. Minst tre måneder. Legen må henvise til nervrolog. Nevrologen vil forhøre deg om hodepinen, og vil garantert be deg føre hodepinedagbok i minst tre måneder med mindre det er åpenbare funn i f.eks nakke. Så ikke vits å dra dit uten dagboka! Det sparer både deg og nevrologen tid. Men jeg synes du aller, aller først bør ringe legevakt. Det bekymrer meg at du ikke klarer å bøye deg. Har du sjekka blodtrykket mens hodepinen står på? Ang. migrene og oppkast, så hjelper det ingenting å kaste opp med mindre man faktisk har en form for "klump" i halsen/på tunga eller kvalme, i hvert fall ikke for min del. Så jeg er enig i at du glatt kan avfeie det forslaget. Vanlig smertestillende biter som kjent ikke på migrene, men jeg har ikke hørt om migrene som varer flere måneder i strekk. Det høres helt brutalt ut. Jeg har pleid å ha gjennomsnittlig 21 dager med kraftig anfall (sengeliggende) i måneden, og det er tortur. Det stjeler hele livet fra en. Jeg har heldigvis, og endelig etter 20 år med intense smerter, fått en forebyggende medisin som faktisk virker. Anonymkode: f3751...e08 Jeg er under utredning for ms, så har vært hos nevrolog flere ganger siste året. Får bare beskjed om å ta paracet og ibux. Går også regelmessig til naprapat så har null spenninger eller problemer med nakke eller skuldre. Så synes det er temmelig merkelig opplegg. Har en lesjon i ryggmargen da, høyt opp i c2. Men fikk beskjed at det har null betydning i forhold til hodepine. Så da blir man jo litt motløs om man vil. Har ikke vært hos legevakt. Vært noe bedre idag så drøyer til legen åpner imorgen. Jeg er temmelig vant til smerter da, så jeg må bare fungere. Har uansett ikke mulighet til å ligge i senga 24/7 når jeg er alene med en toåring og to hunder 😊 Blodtrykk har vært sjekket tidligere ved kraftig hodepine og alltid vært fint. Men de siste dagene nå har det vært temmelig intenst, ikke kunne bevege hodet noe særlig i tillegg til å ikke kunne bøye meg eller reise meg fort. Merkelig opplegg.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #15 Skrevet 26. september 2021 Mine beste tips: 1. Tren muskulaturen i ryggen og holdningen din. Det kan hjelpe masse 2. Migrenemedisin. Det kan være en livredder hvis det ikke er prøvd Anonymkode: 2645a...03f
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #16 Skrevet 26. september 2021 Anjatapinjata skrev (På 25.9.2021 den 8.09): Ja har slitt noen år nå, men i perioder. På det værste varte det i tre mnd, men var mer overkommelig smerte. Nå kan jeg ikke bevege meg omtrent. Bøye meg ned er umulig, jeg kan sette meg ned men når jeg reiser meg sprenger det i hodet. Er som skrevet i hovedinnlegg under utredning for ms, men de mener det ikke har noe med det å gjøre. Selvom det står skrevet overalt at folk med ms oftere har hodepine i varierende grad enn normalt. Hodepinen nå sitter også i hele hodet. Helt fra nakken og i hele toppen. Kjennes som at jeg har et stramt bånd rundt hele hodet som strammes hardere å hardere. Når jeg reiser meg så er det akkurat som at det blir økt trykk i hodet😩 Typisk hodepine pga stress og stive muskler. Prøv yogaøvelser (finnes mange enkle som ikke krever all verdens bevegelse) pusteøvelser, slapp av med magen og pust (jeg gjør det hver gang jeg lager meg mat), gå til fysio, massasjeterapaut (det jeg har hatt best utbytte av sammen med akupunktur). Min hodepine varte i nesten to år i strekk. Å kaste opp gjorde det bare 10 ganger verre. Anonymkode: 04dc7...2b9
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #17 Skrevet 26. september 2021 Stive/vonde muskler i nakke, skuldre og rygg kan faktisk komme av migrene. Det kan være opptakten til et anfall. Mange tenker at det er omvendt. Jeg trodde det tidligere, frem til jeg fant ut at jeg kun har vondt i forbindelse med anfall. Har du forsøkt noen triptaner? Anfallsmedisin mot migrene altså? Smertestillende hjelper ikke mot migrene og på legevakta er de restriktive med smertelindring. Anonymkode: 32286...b7c
Anjatapinjata Skrevet 27. september 2021 Forfatter #18 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Stive/vonde muskler i nakke, skuldre og rygg kan faktisk komme av migrene. Det kan være opptakten til et anfall. Mange tenker at det er omvendt. Jeg trodde det tidligere, frem til jeg fant ut at jeg kun har vondt i forbindelse med anfall. Har du forsøkt noen triptaner? Anfallsmedisin mot migrene altså? Smertestillende hjelper ikke mot migrene og på legevakta er de restriktive med smertelindring. Anonymkode: 32286...b7c Jeg har prøvd å skrive flere ganger nå at jeg IKKE sliter med stive muskler 😅 noe sted. Går til behandling regelmessig hos naprapat, men av andre grunner. Har aldri slitt med stiv nakke eller skuldre. Har prøvd migrenemedisin før uten effekt, men det finnes sikkert flere typer der også.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #19 Skrevet 27. september 2021 Anjatapinjata skrev (9 timer siden): Jeg er under utredning for ms, så har vært hos nevrolog flere ganger siste året. Får bare beskjed om å ta paracet og ibux. Går også regelmessig til naprapat så har null spenninger eller problemer med nakke eller skuldre. Så synes det er temmelig merkelig opplegg. Har en lesjon i ryggmargen da, høyt opp i c2. Men fikk beskjed at det har null betydning i forhold til hodepine. Så da blir man jo litt motløs om man vil. Har ikke vært hos legevakt. Vært noe bedre idag så drøyer til legen åpner imorgen. Jeg er temmelig vant til smerter da, så jeg må bare fungere. Har uansett ikke mulighet til å ligge i senga 24/7 når jeg er alene med en toåring og to hunder 😊 Blodtrykk har vært sjekket tidligere ved kraftig hodepine og alltid vært fint. Men de siste dagene nå har det vært temmelig intenst, ikke kunne bevege hodet noe særlig i tillegg til å ikke kunne bøye meg eller reise meg fort. Merkelig opplegg. Har du vært hos en hodepineekspert? Hør med legen din. Jeg fant noe meget interessant her: Trigeminusnevralgi - Primære hodepiner - Nervesystemet - Legevakthåndboken (lvh.no) Siterer: "Skyldes oftest at slyngede arterier «irriterer» trigeminusnerven. Kan også være sekundær til MS, herpes zoster, tumor eller etter traume mot n. trigeminus. Sjelden tilstand. Økt forekomst ved økende alder. Vanligst hos kvinner over 50 år." Hva med å nevne dette til legevakt når du ringer? Du er tross alt under utredning for MS. Anonymkode: f3751...e08 1
Anjatapinjata Skrevet 27. september 2021 Forfatter #20 Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Mine beste tips: 1. Tren muskulaturen i ryggen og holdningen din. Det kan hjelpe masse 2. Migrenemedisin. Det kan være en livredder hvis det ikke er prøvd Anonymkode: 2645a...03f Jeg skriver jo at jeg ikke sliter med nakke, skuldre eller rygg. Migrenemedisin er prøvd en gang uten effekt, men det finnes sikkert flere typer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå