AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #1 Skrevet 25. september 2021 Eller før/etter intervju? Jeg har søkt en del forskjellige jobber og har referanser klare dersom det skulle trengs. Mange steder har likevel en rubrikk for referanser allerede ved søknadsprosessen. For min del har jeg tendert til å etterlate den rubrikken tom og skrive at referanser kan oppgis på kort varsel. Er dette riktig fremgangsmåte? Årsaken til at jeg spør er fordi det føles ubehagelig å skulle utgi referanser uten at jeg aktivt er til vurdering, typ intervju etc. Hva tenker KG? Anonymkode: face2...957 1
Madah Skrevet 25. september 2021 #2 Skrevet 25. september 2021 Enig i at det er best å oppgi de ved forespørsel, typisk ved interjvu. Dette er mest naturlig og sparer referansene dine for unødvendig oppringing.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #3 Skrevet 25. september 2021 Jeg har alltid skrevet i søknaden at referanser oppgis ved forespørsel. ☺️ Anonymkode: 5a666...1eb
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #4 Skrevet 25. september 2021 Jeg gjør akkurat det samme som deg. Anonymkode: 08dc1...487
GulSitron Skrevet 25. september 2021 #5 Skrevet 25. september 2021 Jeg glemte å nevne referanser i søknadene mine, men kom på det under intervju. Da sa jeg at hvis de trengte referanse kunne de få nummeret etter at jeg snakket med tidligere leder. (Siden jeg sluttet i tidligere jobb for et år siden så føler jeg at det er greiest å spørre først om tidligere sjef faktisk vil gi referanse og informere kort om hvem som evt ringer)
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #6 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Eller før/etter intervju? Jeg har søkt en del forskjellige jobber og har referanser klare dersom det skulle trengs. Mange steder har likevel en rubrikk for referanser allerede ved søknadsprosessen. For min del har jeg tendert til å etterlate den rubrikken tom og skrive at referanser kan oppgis på kort varsel. Er dette riktig fremgangsmåte? Årsaken til at jeg spør er fordi det føles ubehagelig å skulle utgi referanser uten at jeg aktivt er til vurdering, typ intervju etc. Hva tenker KG? Anonymkode: face2...957 Det er sant, jeg synes heller ikke at arbeidsgivere skal selv velge når dem vil ringe referanser og det enda før du har blitt innkalt til intervju. Jeg fikk det en søknad jeg skrev, der de ville ha referanser før jeg var innkalt til intervju, og vil ikke at de som er referanser skal "vente" på telefon eller plutselig få en telefon uforberedt. Jeg har også vært i tilfelle der jeg har forberedt referanser og de har ringt 2 uker etterpå. Rart at arbeidsgivere ikke tenker på det, men det er vel for å sette arbeidstakere opp i veggs før. Før i det hele tatt ett intervju. Anonymkode: 24698...766 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #7 Skrevet 25. september 2021 Det normale vil jeg alltid si er at referanser oppgis etter jobbintervju, det burde være abc for alle arbeidsgivere. Anonymkode: 24698...766 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #8 Skrevet 25. september 2021 Takk for nyttig bekreftelse alle sammen. Så fint å lese at jeg har holdt meg innenfor sedvane. Liker egentlig ikke helt tanken på at mine referansers private telefonnummere befinner seg overalt. Altså, de glør meg jo tross alt en tjeneste ved å være referanser for meg i utgangspunktet. Synes faktisk at det berører personvernet deres noe. Det er typisk disse webcruiter plattformene som legger opp til referanser før intervju. Synes det reflekterer en økende sjevhet i maktforhold mellom arbeidstakere og arbeidsgivere. Er jeg interessant så får de tilkjennegi sin interesse tidlig etter min mening. Tusen takk igjen til dere alle - ts Anonymkode: face2...957 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå