heipådere Skrevet 24. september 2021 #1 Skrevet 24. september 2021 Hei. Håper noen her har noen smarte råd angående dette. Jeg har noen få plagg som alltid lukter stygt når de er nyvasket og tørr. Det er først og fremst to turbukser i stretchy stoff. Disse to buksene har jeg både vasket i lag med andre klær, uten at de andre klærne lukter vondt. Og vasket dem separat på lav temp uten både vaskemiddel og skyllemiddel, og allikevel lukter det stygt. Klærne får god lufting med vifte som står under stativet og åpent vindu. Det eneste som står på lappen er at de skal vaskes på 40g og det skal ikke brukes skyllemiddel. Noen råd? Det som er så rart er at de andre klærne i samme vask ikke lukter stygt, så det er tydeligvis ikke vaskemaskinen eller tørken som er problemet.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #2 Skrevet 24. september 2021 Det er fordi vaskemiddel i pulver setter seg fast i fibrene og mugler. Vask de med milo eller annet flytende vaskemiddel. Anonymkode: d0c68...2a5
heipådere Skrevet 24. september 2021 Forfatter #3 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er fordi vaskemiddel i pulver setter seg fast i fibrene og mugler. Vask de med milo eller annet flytende vaskemiddel. Anonymkode: d0c68...2a5 Men de lukter uten vaskemiddel og?
Antiviruset Skrevet 24. september 2021 #4 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er fordi vaskemiddel i pulver setter seg fast i fibrene og mugler. Vask de med milo eller annet flytende vaskemiddel. Anonymkode: d0c68...2a5 Eller bruk litt eddik som "skyllemiddel".
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #5 Skrevet 24. september 2021 Jeg har også hatt det problemet, da hjalp det å vaske plaggene på 60 grader. Anonymkode: ea3df...b49 4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #6 Skrevet 24. september 2021 Vask maskinen med eddik på 90 grader. 1-2 dl i tom maskin. Det gjør susen og fjerner det som gir lukt. Anonymkode: ccfe2...06e
heipådere Skrevet 24. september 2021 Forfatter #7 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vask maskinen med eddik på 90 grader. 1-2 dl i tom maskin. Det gjør susen og fjerner det som gir lukt. Anonymkode: ccfe2...06e Skader vell ikke å prøve Men når det kun er disse buksene som lukter, er det egentlig "rusk" i vaskemaskinen som er problemet da? Har forstått det slik at eddik bare renser maskinen.
heipådere Skrevet 24. september 2021 Forfatter #8 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har også hatt det problemet, da hjalp det å vaske plaggene på 60 grader. Anonymkode: ea3df...b49 Bare det ikke ødelegger klærne når de kun tåler 40 grader? Men kan godt prøve det og Takk.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #9 Skrevet 24. september 2021 heipådere skrev (1 minutt siden): Skader vell ikke å prøve Men når det kun er disse buksene som lukter, er det egentlig "rusk" i vaskemaskinen som er problemet da? Har forstått det slik at eddik bare renser maskinen. Ja, det er mulig at stoffet/fibrene i de buksene tar til seg mer rusk enn annet tøy. Jeg ville prøvd og hvis ikke det hjelper ta litt eddik i maskinen når du vasker buksene. Anonymkode: ccfe2...06e
heipådere Skrevet 24. september 2021 Forfatter #10 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er mulig at stoffet/fibrene i de buksene tar til seg mer rusk enn annet tøy. Jeg ville prøvd og hvis ikke det hjelper ta litt eddik i maskinen når du vasker buksene. Anonymkode: ccfe2...06e Okey Vet ikke om det har noen betydning men det er gamle favorittbukser som jeg har brukt i maange år. Og det er først i senere tid de er begynt å lukte etter vask. Da blir det forsøk med eddik.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #11 Skrevet 25. september 2021 heipådere skrev (39 minutter siden): Men de lukter uten vaskemiddel og? Det er jo fordi du allerede har vasket dem med pulver. Prøv flytende vaskemiddel som dytter ut pulveret. Anonymkode: d0c68...2a5 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #12 Skrevet 25. september 2021 Klær laget av plastikk lukter som regel vondt etter x antall gangers bruk. Anonymkode: e54d6...2d7 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #13 Skrevet 25. september 2021 Først renser du maskinen ordentlig en runde på 90 med rensetablett. Så lar du buksene ligge i vann med eddik i, og deretter kjører vanlig vask. Anonymkode: c2d1d...abb 2
Sola de Skrevet 27. september 2021 #14 Skrevet 27. september 2021 Om jeg har plagg, som har vært fuktige og surnet og lukten er deretter, så vasker jeg dem en gang på 60 grader og lukten er borte. 1
kankankan Skrevet 27. september 2021 #15 Skrevet 27. september 2021 Sola de skrev (15 timer siden): Om jeg har plagg, som har vært fuktige og surnet og lukten er deretter, så vasker jeg dem en gang på 60 grader og lukten er borte. Dette. Spesielt stretch og andre syntetblandinger. Det er bakterier som lager lukten, har ingenting med pulver og mugg å gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå