Gå til innhold

finnes det noen som ikke var fornøyd med epidural?

Anbefalte innlegg

Gjest ingenting
Skrevet

ja, overskriften sier vel sitt... Har bare hørt positive ting om epidural. merkelig da at folk velger å klare seg uten. Men det er vel kanskje kvinnelig stolthet? :roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
ja, overskriften sier vel sitt... Har bare hørt positive ting om epidural. merkelig da at folk velger å klare seg uten. Men det er vel kanskje kvinnelig stolthet?  :roll:

På'n igjen, det trenger da ikke å ha noe med det å gjøre. Folk har mange årsaker for å velge som de gjør, noen klarer ikke tanken på at noe skal inn i kroppen på den måte, andre tar aldri smertestillende osv. Hva er greia med å henge seg så voldsomt opp i dette? Gjør det du føler for selv!

Skrevet

Jeg er forsåvidt enig med gjesten over i at du bare må gjøre det du føler for selv! :)

Men jeg skjønte det sånn at du bare var ute etter noen 'motargumenter' mot epidural, siden det er så mye positivt å lese om det, og det kan du få av meg. Jeg kan være riktig så saklig hvis jeg vil! :ler:

Noen 'tåler ikke' epidural, dvs at den virker ikke helt som den skal. Hos meg var det et par isolerte områder (omtrent på størrelse med en hånd, et på låret og et i korsryggen) hvor da all smerten, som fra før hadde vært i magen og underlivet, manifesterte seg. Det var nesten verre! Jeg var altså lammet fra livet og ned utenom disse to områdene. Det samme skjedde et par år senere da jeg skulle operere kneet, og skulle få spinal (som er noe lignende epidural). Legen sa da at jeg ikke 'tåler' (men er altså ikke allergisk mot) denne typen bedøvelse.

Men det verste, syns jeg, var at jeg hadde problemer med å trykke. Trykk, sa legen, og jeg trykket det jeg var god for, men ingenting skjedde - musklene var jo lammet :roll: Dette var det ingen som fortalte meg på forhånd, og det falt ikke meg inn (det er jo egentlig ganske logisk når man er lammet... :ler: ). Jeg trykket igjen og igjen, noen ganger funket det, andre ganger ikke - VELDIG frustrerende når man er helt utslitt fra før av.

Barnet kom jo ut til slutt, men måtte tas med sugekopp. Legen sa at begge de to tingene jeg opplevde er helt normalt, - og sikkert ganske vanlig, tenker jeg.

Hvordan man opplever det, er veldig individuelt. Jeg kommer ikke til å ta epidural igjen, og ville heller ikke tatt det selv om jeg hadde 'tålt' det. Men de fleste jeg kjenner som har hatt det, har hatt gode opplevelser med epidural, selv om det kan være litt problematisk å trykke. Det er fint å få høre andres erfaringer, men til syvende og sist er vurderingen helt opp til deg. Er du usikker til slutt, syns jeg du skal spørre jordmor.

Skrevet

I mange tilfeller hvor kvinnen i utgangspunktet er positiv til smertelindring men fremdeles velger bort epidural så er det gjerne tanken på å få en sprøyte inn i ryggraden som velger bort epidural. :sjarmor:

Min epiduralerfaring er som følger:

Jeg ba om all mulig tilgjengelig medikamentell smertelindring (bortsett fra petidin). Det var lenge usikkert om jeg kunne få epidural pga. blodpropp i svangerskapet og behandlingen jeg fikk for den kunne kontraindisere epidural, men til slutt kunne jeg få det. Dessverre virket epiduralen bare på den ene siden (det er noe som skjer av og til) og dessuten fikk jeg pressrier 5 minutter etter at den var satt (gikk fra 4 til 10 cm på 20 minutter...) - og som regel fungerer ikke epidural på pressrier. Fikk derfor ingen glede av epiduralen. :sur: (...men var villig til å forsøke ALT av smertelindring :sjarmor: så de pøste på med morfin osv.). Etter fødselen var ulempen med epidural for meg at jeg var lammet i venstre fot (siden epiduralen ikke virket pøste de på med bolusdoser og høyere dryppdoser med epiduralen uten at det hjalp på den siden som ikke fungerte - selv om anestesilegen kom tilbake og forsøkte å rette på epiduralen). Måtte derfor sitte i rullestol dagen etter fødselen (og fikk ikke dusjet før jeg hadde parkert den). Dessuten ble blærefølelsen lammet, så et par timer etter fødsel fikk jeg akutt vondt i magen - det viste seg å være en overfylt blære som måtte tappet med kateter (0,7 liter!!).

Skrevet

jeg har aldri født, men fikk spinal en gang. Den ble satt for høyt opp og begynte å lamme mellomgulvet. Det ble derfor veldig vanskelig å puste :tristbla:

heldigvis hadde jeg fått lystgass også, så jeg syns bare det var morsomt. Men det er litt skummelt å tenke på i ettertid...

Skrevet

Jeg fikk det og det fungerete bra først. Ettervært begynte jeg likevel å kjenne en del smerter. Ettervært måtte jeg ta hastekeisersnitt (av div. grunner) da hadde ikke epiudralen blitt satt langt nok ned, og jeg kjente faktisk at de skjærte i meg! Jeg skreik naturlig nok, og de pumpa inn mer smertestillende, men det hjalp ikke. Er denne form for bedøvelse satt riktig og alt fungerer optimalt, så er nok det for de fleste posetivt.Lykke til:)

Skrevet

Jeg har født både med og uten smertestillende, og fikk epidural ved siste fødsel. Merket ikke at det var noe særlig smertelidnring i det hele tatt, og brukte lystgass i tillegg.... Følte i grunnen at det var en skuffelse...Regner med at det ikke var høy nok dose..

Skrevet

Husk at det finnes to forskjellige typer epidural, de fleste får light varianten under fødsel, den som heter Suffenta.

Skrevet

Jeg har vært VELDIG fornøyd de tre gangene jeg har fått det. Har ikke noe negativt å si om Epidural. Kun positivt. :):)

Skrevet
Jeg fikk det og det fungerete bra først. Ettervært begynte jeg likevel å kjenne en del smerter. Ettervært måtte jeg ta hastekeisersnitt (av div. grunner) da hadde ikke epiudralen blitt satt langt nok ned, og jeg kjente  faktisk at de skjærte i meg! Jeg skreik naturlig nok, og de pumpa inn mer smertestillende, men det hjalp ikke.

:overrasket:

Å herregud, det må ha vært en grusom opplevelse!

Skrevet

Jeg har visst vridd ryggrad så anestesilegen måtte prøve seks ganger før han fikk satt epiduralen.

Når den virka var jeg veldig fornøyd... men de ville bare fylle på en gang i timen... så tok det ca 15 min før effekten slo inn, og den varte i en halvtime før den dabbet av. Så i praksis hadde jeg epidural i en halv time og hvar en halv time uten.

(Det gikk plutselig helt rundt for meg da de skrudde på epiduralen. Tror det kan ha vært derfor de var så restriktive med påfyllingen)

Bedøvelsen var strålende når den virka. Men det beste var da de satte sånn pudental... :sjarmor: En bivirkning var nemlig at riene gav seg en liten stund.

Så i praksis fikk jeg ti minutter til å hente meg inn litt. Og det gav meg krefter til resten... I tillegg til at jeg ikke kjente underlivet mitt før litt utpå formiddagen dagen etter... ikke så dumt det heller i den situasjonen...

Gjest ingenting
Skrevet

Trådstarter her... Var faktisk ikke meningen å begynne påan igjen med "for-eller mot smertelindring". Men jeg skjønner godt at innlegget kunne forstås sånn, beklager. Det jeg ville vite var egentlig om det er mange som epiduralen ikke virker sånn som den skal på. Og det har jeg jo fått mange fine svar på. Takk!

Skrevet

Å få en sprøyte inn i ryggen i en situasjon der alle krever at du sitter stille selv med rier er skremmende nok til at jeg skal prøve å klare meg lengst mulig uten.

Setter de sprøyta feil så kan du i verste tilfellet bli lam.

Så fort de setter en sprøyte i deg (uansett hvor det er) så brytes den viktigste barrieren mot bakterier og virus, nemlig huden. Du er dermed mer utsatt for infeksjon og når man er i nærheten av spinalkanalen er det ikke så lang vei til infeksjon i spinalvæsken og da kan det blir svært alvorlig.

De på svangerskapsforbredende kurs sa at uansett ville ikke epiduralen virker ikke så godt mot slutten av en fødsel.

Gjest uinnlogget fast bruker
Skrevet

Jeg fikk epidural med førstemann, og det var noe av det verste jeg har vært med på. Kort fortalt ble den satt feil, og virket bare på ene siden, noe som resulterte i mega-smerter på andre siden. Ville i utgangspunktet ikke ha smertestillende, men jordmor trumfet det gjennom likevel. De to andre fødslene har jeg gjennomført uten epidural/smertestillende, og synes formen var mye bedre etterpå.

Aldri, aldri skal noen lure på meg epidural igjen!! :frustrert:

Skrevet
Jeg fikk epidural med førstemann, og det var noe av det verste jeg har vært med på. Kort fortalt ble den satt feil, og virket bare på ene siden, noe som resulterte i mega-smerter på andre siden. Ville i utgangspunktet ikke ha smertestillende, men jordmor trumfet det gjennom likevel. De to andre fødslene har jeg gjennomført uten epidural/smertestillende, og synes formen var mye bedre etterpå.

Aldri, aldri skal noen lure på meg epidural igjen!! :frustrert:

Ja, jeg lurer på om dette kan ha en sammenheng. Jeg har en venninne som fødte med epidural - hun sa hun hadde en fantastisk fødsel uten de store smertene, men hun var i forferdelig dårlige form etterpå. Selv fødte jeg uten smertestillende og hadde et lite helvete i flere timer, men jeg formen var jo veldig bra når det hele var overstått.

Skrevet

Jeg fikk epidural to ganger da jeg fødte, første gang ble den satt feil, noe som resulterte i at all smerte kom i den ene foten. Vanvittig vondt! Da den gav seg fikk jeg fikk satt en ny. Den hjalp vanvittig, jeg fikk t.o.m sove en dupp.

Min fødsel varte i 36 timer, og etter ei stund var jeg så sliten at jeg tok i mot alt jeg ble tilbudt. Kommer til å ønske epidural neste gang også!

Skrevet

Jeg måtte stikkes en 5-6 ganger før anestesilegen fikk satt epiduralen riktig. Hjalp kjempebra under fødselen. Men da jeg skulle reise meg for første gang etterpå fikk jeg en dundrende hodepine. Viste seg at legen hadde stukket feil slik at en væske sivet ut og skapte den forferdelige hodepinen samt grusomme nakke- og ryggsmerter.

Lekkasjen ble forsøkt tettet to ganger ved at det ble sprøytet en bra mengde blod inn i ryggen, men hodepinen forsvant kun for en kort periode før den var tilbake. Ble derfor helt sengeliggende i en uke ute av stand til å kunne stelle babyen. Kjempekjedelig for jeg følte meg ellers i veldig fin form etter fødelen.

Ville allikevel tatt epidural igjen hvis jeg skulle føde på nytt, da det gjorde fødselen til en helt annen opplevelse enn første gang da jeg fødte uten :) .

Skrevet

Fikk epidural under den første fødselen. Hos meg ble det slik at riene stoppet opp, og jeg måtte få drypp for å få litt fortgang på fødselen igjen. De to andre fødslene har jeg født uten,selv om jeg spurte om å få begge gangene. Men da var fødselen kommet så langt at jeg mest sannsynlig ville fått det meste av virkningen etter fødselen, og det er jo ikke noen fordel. Så da fødte jeg noe motvillig uten smerte lindring. Sånn i ettertid er jeg veldig glad for at jeg gjorde det slik, fikk en helt annen opplevelse av fødselen uten bedøvelse. Dessuten var jeg mye piggere etterpå.

Gjest Gjest_edurt_*
Skrevet

Ja takk, sier jeg! Første gang for 8 år siden, etter å ha ligget i fødsel i 20 timer. Ble satt på drypp, og epidural. 8 timer etter på ble jeg klippet, ungen måtte ut med tang. Det viste seg at epiduralen var satt inn litt skjevt, kjent det. Hele fødselen gjorde at jeg var redd for å føde igjen, ble lovet keisersnitt ved nesten fødsel. 6, 5 år etter fikk jeg også epidural, ungen kom 3 timer etter at vi kom på sykehuset, på tre pressveer. Jeg kjente veene, men ikke toppen av smerten. Jeg ville ha epidural ved siste fødsel, i tilfelle det ble keisersnitt. Ville være våken. Slapp heldigvis det!

Skrevet

Jeg har født to ganger,en med epidural og en uten.

Jeg opplevde som Veronal å ikke få tømt blæren,og hadde faktisk problemer med det i flere dager etter fødselen,i tillegg var formen min mye dårligere etter fødselen,Jeg var slapp i kroppen,spesielt i bena. Jeg fikk epidural fordi fødselen min stoppet opp,og jeg ble satt på maks drypp og fikk dermed rier uten pause(overhodet) mellom. Jeg er glad for at jeg fikk epidural i den situasjonen jeg var i da,jeg mistet litt følelsen med fødselens gang,men hadde nok ikke klart å "henge med" uansett siden riene var så forferdelige.

Min andre fødsel er helt klart min beste fødselsopplevelse,jeg lå i badekar store deler av tiden og fikk satt akupunktur. Jeg var oppe og gikk rett etter fødselen,og var tilstede og klarte å kjenne og følge med på fødselens gang.

Jeg var skeptisk til epidural i utgangspunktet....skummelt å få en nål satt rett i ryggraden,men hadde nok ikke valgt bort epiduralen uansett under første fødsel gitt situasjonen og smertene jeg opplevde da.

Hvis jeg får flere barn kommer jeg til å håpe på en grei fødsel med akupunktur og varmt vann,menn ser det ikke som hverken nederlag eller grusomt å ty til epidural hvis jeg føler behov for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...