Gå til innhold

Egenmelding når barnet er dårlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke sikker på om temaet hører hjemme her... Men dere mødre/fedre som er her har sikkert litt peiling på dette...

For noen uker siden 1igjen etter endt permisjon. Sønnen min på 11 måneder ble lagt inn på sykehus og jeg var borte fra jobben i en uke. Har jeg rett på lønn fra arbeidsgiver da, må jeg bruke egenmelding eller er det en egen ordning når det er barnas sykdom det gjelder???? For jeg vet at man må ha vert i arbeid visst antall uker for å kunne bruke egenmelding.. gjelder det da også barn?

Ble litt mange spørsmål.. men det er greit å vite hva man har rett på...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette ville jeg spurt personalmedarbeider hos arbeidsgiver eller trygdekontoret om. Kanskje du finner noe på [url=http://www. trygdeetaten.no]?

Er du ny i jobben, da? For hvis du ikke er ny, så kan man vel ta i bruk egenmelding med en gang, da du bare har hatt permisjon fra jobben din for en periode? Var far hjemme med barnet i pappapermisjon når barnet ble innlagt på sykehus?

I normaltilfellene er reglene slik: Du kan ikke bruke av egenmelding til syke barn, men de 10 dagene (dvs 10 dg til mor og 10 dg til far, evt 20 dg hvis du er eneforsørger) du har til syke barn. Sykemelding kan foreldre bare få hvis barnet er alvorlig sykt (kreft e.l.) og/eller hvis det må ligge 7 dager eller mer sammenhengende på sykehus.

Siden det ikke er vanlig å få/bruke sykemelding vedr. syke barn, ville jeg nesten tro at man kan være hjemme med syke barn fra første arbeidsdag. Sånn sett tilsier det vel at du har krav på lønn fra arbeidsgiver i perioden. For sikkerhets skyld kan du jo be om dokumentasjon på fraværet fra sykehus/lege. Hvis far var hjemme i pappapermisjon, vil jeg nesten tro at reglene blir anderledes, men igjen bare synsing!

Kanskje ikke så mye til hjelp dette, men det var iallefall et innspill..........

Gjest ikke innlogget Sissi
Skrevet

Jeg kan ikke si hva reglene egentlig sier, men på min arbeidsplass har det fungert som følger:

- barnet er "litt sykt" (forkjølet/magesjau o.l. som ikke krever lege): leverere skjema når jeg er tilbake på jobb med info om vært hjemme med sykt barn.

- har barnet vært lege-sjuk (lungebetennelse ol) så har jeg ofte fått sykemelding fra legen, fordi det da er snakk om å være hjemme f.eks. en uke.

Dermed har fravære grunnet sykt barn delvis gått av de dagene man kan være hjemme med sykt barn, og delvis sykemelding av meg. Min nærmeste sjef har alltid vist hvorfor jeg var hjemme, men om personalavdelingen har visst det, vet jeg faktisk ikke. Det har aldri vært noe tema.

Skrevet

Du har uansett krav på velferdspermisjon de dagene barnet ditt ligger på sykehus, i en så kort periode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...