Gå til innhold

Mållaget vil at kongen skal tale på nynorsk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke plag kongen. Han er en god konge, og har nok å slite med i nærmeste familie. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg er for at man bevarer mangfoldet i norsk språk, men forslaget er idiotisk. Folk bruker den dialekten de har.

Endret av Michaelhe
  • Liker 3
Skrevet
On 9/24/2021 at 10:38 PM, Athena79 said:

Mållaget mener kongen bør begynne å holde taler på nynorsk. Riksmålsforbundet mener ingen bør pålegges å snakke et språk som ikke er deres.

Noe så tåpelig av mållaget 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/09/24/195789785/mallaget-vil-at-kongen-skal-tale-pa-nynorsk

Kanskje mållaget bør gjøre litt flere undersøkelser først før de ber noen om og snakket ett språk som KUN er skriftlig. Dette må jeg si er særdeles pinlig av de, hadde forventet mer.

• Liker 2
Skrevet

Det hadde vært interessant å se hva Nynorsk koster det norske samfunnet, ikke bare i ferd av ressurser i skole, som også går på bekostning av andre fag, men alt som er av offentlige dokumenter/nettsider/nyheter som skal språkvaskes osv.

Jeg ser verdien av å kunne lese nynorsk grunnet kultur/viktige forfatterskap osv., men å lære skriving synes jeg er komplett bortkastet tid. Bak inn ett kompetansemål i læreplanen om at Nynorsk skal kunne leses og at eleven skal ha kjennskap til forfattere som bruker/brukte målet.

• Liker 1
Skrevet

Hva blir det neste, at han må tale på alle dialektene vi har i landet? Trøndersk neste da, eller? Det skulle jeg faktisk likt å høre... :fnise: 

Nei, som påpekt mange ganger før meg, nynorsk er et skriftspråk og er ikke noe man snakker. For det andre må kongen få lov til å bruke sin egen dialekt. Se for deg bråket hvis de i Mållaget måtte holde en tale på bokmål.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...