Gå til innhold

Mållaget vil at kongen skal tale på nynorsk

Gjest AthenaRavenLuna

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror ikke de skal holde pusten i påvente av det akkurat. Å ha folk til å snakke nynorsk når de ikke gjør det naturlig blir bare rart og merkelig - og enda rarere når det gjelder kongen. Det bør fjernes som offisielt språk først som sist - i kraft av ren unødvendighet om ikke annet. Skoleverket fortjener for øvrig en takk for egenhendig å ha fostret avsmak og forakt for språket som skolefag for min del.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk er jo heller ikke en målform, men et skriftspråk. Veldig rart om kongen med oslodialekt skal snakke et skriftspråk kun for å glede mållaget. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athena79 skrev (1 time siden):

Mållaget mener kongen bør begynne å holde taler på nynorsk. Riksmålsforbundet mener ingen bør pålegges å snakke et språk som ikke er deres.

Noe så tåpelig av mållaget 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/09/24/195789785/mallaget-vil-at-kongen-skal-tale-pa-nynorsk

Norges mållag er en av norges aller tåpligste organisasjoner. Det beste for alle var om de ble lagt ned.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevian skrev (39 minutter siden):

Å ha folk til å snakke nynorsk når de ikke gjør det naturlig blir bare rart og merkelig - og enda rarere når det gjelder kongen. 

Det tenker jeg også. Man kommer ikke til å få med seg hva han sier, bare om han klarer å uttale ordene riktig. Det hadde blitt komisk  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ludden skrev (6 minutter siden):

Kongen er konge for hele landet, også for vestlendinger,så han bør ta det på nynorsk. Hilsen Ivar Aasen.

Hvorfor skal alt handle om vestlendinger mot Oslo? 

Hva med sørlendingene og trøndere og nordlendinger? Og ikke minst, hva med alle de andre som bror på Østlandet og ikke prater riksmål? 

Skulle gjerne likt å høre kongen ta talen på Gudbrandsdøls dialekt. 

Eller på samisk. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to målformer i Norge og de er likestilte. Kongen er fra Oslo og holder taler på sin dialekt. Om kongen får et brev på nynorsk, derimot, bør han svare med samme målform.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sjølv medlem i mållaget og tykkjer dette er heilt tullete. Nynorsk er ikkje noko ein snakkar, det er eit skriftsmål. 

Kongen skal snakke med si eiga dialekt, nett slik alle andre gjer. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

abderitt skrev (1 minutt siden):

Er sjølv medlem i mållaget og tykkjer dette er heilt tullete. Nynorsk er ikkje noko ein snakkar, det er eit skriftsmål. 

Kongen skal snakke med si eiga dialekt, nett slik alle andre gjer. 

Nettopp! Ingen snakker nynorsk! Det er et skriftspråk. Samme er bokmål. Kongen snakker ikke bokmål heller. Han snakke Oslo-dialekt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bølle skrev (7 minutter siden):

Hvorfor skal alt handle om vestlendinger mot Oslo? 

Hva med sørlendingene og trøndere og nordlendinger? Og ikke minst, hva med alle de andre som bror på Østlandet og ikke prater riksmål? 

Skulle gjerne likt å høre kongen ta talen på Gudbrandsdøls dialekt. 

Eller på samisk. 

Du bør først og fremst sette deg inn i historikken, dumt å kommentere ting om du ikke vet hva du snakker om 🙂

Dialekter er bygd opp rundt riksmål og nynorsk, dermed er begge deler viktig. Nynorsk er basert på dialekter og det nye språket,mens bokmål er mer basert på dansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ludden skrev (2 minutter siden):

Du bør først og fremst sette deg inn i historikken, dumt å kommentere ting om du ikke vet hva du snakker om 🙂

Dialekter er bygd opp rundt riksmål og nynorsk, dermed er begge deler viktig. Nynorsk er basert på dialekter og det nye språket,mens bokmål er mer basert på dansk.

Tror  ikke det er så mange lenger som synes nynorsk er spesielt viktig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyager skrev (4 minutter siden):

Tror  ikke det er så mange lenger som synes nynorsk er spesielt viktig.

Nei,det vet jeg.....litt for mange lite intelligente folk som ikke evner å se sammenhenger i ting også.Synd men sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ludden skrev (1 time siden):

Jeg vet hva jeg prater om, men det er et fåtall som benytter seg av nynorsk, og nynorsk passer best for visse dialekter, spesielt på vestlandet. Ellers benytter de fleste seg av bokmål da det er det som vi har fått servert i media i alle år og er lettest å forholde seg til for de fleste. 

Er mange dialekter i Norge som ikke passer hverken til nynorsk eller bokmål. 

Hadde det ikke vært for svattdauden for ca.700 år siden hadde vi nok pratet som de gjør på Island, noe som ville vært mer rett. Norrønt. 

Endret av Bølle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5% av folket bor i Østfold så da må kongen snakke østfoldsdialekt i ca tre minutter av hver time. Serru.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athena79 skrev (17 timer siden):

Mållaget mener kongen bør begynne å holde taler på nynorsk. Riksmålsforbundet mener ingen bør pålegges å snakke et språk som ikke er deres.

Noe så tåpelig av mållaget 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/09/24/195789785/mallaget-vil-at-kongen-skal-tale-pa-nynorsk

Jeg mener denne raringen, nynorsk, bør forbli en lokalgreie der hvor den har fans og så kan vi slippe den helt i resten av landet. Så kan også utlendingene slipper å forholde seg til 2 språk i Norge når de egentlig trenger bare 1.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ludden skrev (15 timer siden):

Kongen er konge for hele landet, også for vestlendinger,så han bør ta det på nynorsk. Hilsen Ivar Aasen.

Som sa at nynorsk sko være basert på frivillighet, stemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TulleJenny skrev (1 time siden):

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest 🤦‍♀️

Enig.  Eg bur i "nynorskland", men dette synes eg er toppen av dumskap av mållaget! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonette skrev (19 minutter siden):

Enig.  Eg bur i "nynorskland", men dette synes eg er toppen av dumskap av mållaget! 

Det interessante er at det finnes nynorskkommuner på Østlandet igår, men det er det ikke mange som tenker på. 

De fleste som prater dialekter på Østlandet, utenom pent bymål, skriver på sin egen dialekt når det er på privaten. Så sjelden de skriver nynorsk eller bokmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...