Gå til innhold

Hvorfor er ikke bruk av pepperspray i nødverge lovlig i norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er det noe jeg ikke forstår i det heletatt. Hvem er det som har bestemt at det ikke er lovlig? Finnes neppe bedre middel til selvforsvar en dette. Er det bare for at noen snørrunger har greid å misbruke middelet? Synes i såfall ikke det argumentet kontrer forsvar mot ting som evt voldtekt. 

• Liker 4
Skrevet

Alle jenter/kvinner burde fått bruke pepperspray da de er det svake kjønn.

Anonymkode: ab142...2da

Skrevet

Kjøp inn sterk chilli og press alt av saft ut av de. Tøm scillieb på liten sprayflaske og krydre med masse chilipulver og sterkeste chilisalsa du finner. Evt vann ut såpass av du får sprayet detteZ

Dette er helt lovlig å lage, eie og bruke.

Anonymkode: 117df...6e5

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kjøp inn sterk chilli og press alt av saft ut av de. Tøm scillieb på liten sprayflaske og krydre med masse chilipulver og sterkeste chilisalsa du finner. Evt vann ut såpass av du får sprayet detteZ

Dette er helt lovlig å lage, eie og bruke.

Anonymkode: 117df...6e5

Overhodet ikke. Sprayer du dette på noen uansett om det er selvforsvar eller ikke så får du straff, står tydlig i loven. Var jo nettopp dette som skjedde på oslo s. En dundre på 100 kvinne sprayet en mann i "nødverge" han fikk straff for å oppføre seg uansetendig og hun fikk straff for å bruke en hjemmelaget spray med chili

Anonymkode: c37c9...d5f

Skrevet
kikkana skrev (4 timer siden):

Her er det noe jeg ikke forstår i det heletatt. Hvem er det som har bestemt at det ikke er lovlig? Finnes neppe bedre middel til selvforsvar en dette. Er det bare for at noen snørrunger har greid å misbruke middelet? Synes i såfall ikke det argumentet kontrer forsvar mot ting som evt voldtekt. 

Fordi det kan misbrukes og våpen skal ikke folk gå rundt med. Norge er et fredelig land og selv om voldtekt kan skje er det svært sjelden

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Overhodet ikke. Sprayer du dette på noen uansett om det er selvforsvar eller ikke så får du straff, står tydlig i loven. Var jo nettopp dette som skjedde på oslo s. En dundre på 100 kvinne sprayet en mann i "nødverge" han fikk straff for å oppføre seg uansetendig og hun fikk straff for å bruke en hjemmelaget spray med chili

Hvorfor er vekten hennes relevant? Og om den er relevant, hvorfor skrive det slik at det er dømmende, slemt og mobbende?

Og ja, pepperspray skulle vært lov å bruke. Jeg har en sprayflaske med vademekum i veska. 

Anonymkode: ef457...a27

• Liker 10
Skrevet

Jeg har en selvforsvarsspray. Ikke pepperspray, men tipper den gjør nytten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fordi det kan misbrukes og våpen skal ikke folk gå rundt med. Norge er et fredelig land og selv om voldtekt kan skje er det svært sjelden

Nokså tåpelig argument, fordi det er et ikke dødelig middel og jeg mener det ikke er et våpen.

Jeg tipper pepperspray kan avverge både drap og voldtekt. Men men, bedre at det er forbudt slik at det ikke svir i øynene til noe uskyldige?

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er vekten hennes relevant? Og om den er relevant, hvorfor skrive det slik at det er dømmende, slemt og mobbende?

Anonymkode: ef457...a27

Så du mener altså at en kvinne som veier 100 kg IKKE er overvektig og evt sliter med helsen?

Hu er feit og ei dundre.

Anonymkode: b6d1b...aee

Skrevet (endret)

Jeg har en selvforsvarsspray liggende, som aldri er brukt. Fikk den av en kjæreste da jeg var i tjueårene. Han hadde kjøpt den i Tyskland da han var på konsert der, og tok den med hjem til meg. Siden har jeg hatt den. Før pleide jeg å ha den i lomma eller veska, men nå har den bare ligget i skuffen noen år. Men burde egentlig ta den med meg når jeg drar til byen og vet jeg kommer sent hjem etter at det er blitt mørkt.

Ja, det burde vært lovlig med selvforsvarsspray, altså pepperspray, for å beskytte kvinner og forhindre overfallsvoldtekter etc. Men selvsagt tenker staten på de stakkars mennene som kan få vondt i øynene sine. De må jo beskyttes før kvinnene.

Endret av Million
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vel, beklager å måtte si det, men voldtekter er dessverre ikke "svært sjelden". Det foregår svært mange voldtekter i dette landet, og tall sier at det er ca 10 % av norske kvinner som har vært utsatt for voldtekt, og man kan anta at tallet også er høyere. Det som er minst vanlig, er "overfallsvoldtekter med ukjent gjerningmann". Det er vel rundt 15 % som faller inn i den kategorien. Mulig noen av disse kunne vært unngått hvis disse kvinnene hadde en eller annen form for selvforsvarsspray.... 

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Ja, det burde vært lovlig med selvforsvarsspray, altså pepperspray, for å beskytte kvinner og forhindre overfallsvoldtekter etc. Men selvsagt tenker staten på de stakkars mennene som kan få vondt i øynene sine. De må jo beskyttes før kvinnene.

Problemet er jo at det enkelt kan brukes som et våpen. Man kan rane en kiosk med pepperspray. Man kan skade folk med det. 

Argumentet for at det er ulovlig er ikke "de stakkars mennene som kan få vondt i øynene". 

Det er jo at det vil være fritt for alle å kjøpe, og de som i hovedsak kommer til å kjøpe det er nok ikke damer som er redde for voldtekt. Tenk så enkelt det er å rane noen på gata om man sprayer dem først.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så du mener altså at en kvinne som veier 100 kg IKKE er overvektig og evt sliter med helsen?

Hu er feit og ei dundre.

Poenget er at vekta hennes er totalt irrelevant for saken, og at du er et rasshøl som drar den frem likevel. 

Var det tydeligere? 

Anonymkode: fe57e...b1b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hu er feit og ei dundre.

Hjelpes meg og aggressiv 😳 

Har en overvektig kvinne såret deg? 

Vekt er forøvrig irrelevant ift hva som er lov og ikke, når det kommer til pepperspray. Det er ikke lov for en mann på 100 kg heller. 

Anonymkode: 1c8c0...150

• Liker 2
Skrevet

Man får kjøpt såkalt forsvarsspray man ikke trenger lisens for, ikke så potent som pepperspray, men nok til å avverge. De inneholder gjerne også farge som ikke kommer av med det første, slik at det er lett å identifisere gjerningspersonen og de får evt. et forklaringsproblem for hvorfor de er limegrønn i fjeset. Når det er sagt så er alt av våpen en risiko da det kan bli brukt mot en, men i en overfallssituasjon ol. så har man jo gjerne ikke så mye å tape.

Har drevet med kampsport i mange år, ikke så egnet til typiske gateslagsmål, men hovedpoengene gjelder likevel. Om noen går til angrep på deg, så slår du dem ikke en gang, og avventer situasjonen/ser hvordan de reagerer. Du går full apeshit omgående. Eksplosivitet er nøkkelordet. Det andre er å respondere på en måte som ikke er forventet. Om noen forsøker seg på overfallsvoldtekt er de forberedt på skriking, sparking osv., men jeg kjenner noen som begynte å danse ballett og gjerningsmannen ble satt ut og ballerinaen slapp unna. Er overbevist om å spille sprute gal er like effektivt. Og ikke minst: Bit. Bit og riv av hva enn du får tak i. Slå håndflater over ørene og sprekk tromhinna. Tomler i øynene. ALT er lov. De har selv satt seg i den situasjonen.

Har jeg opplevd mye vold og overfall? Ja. Har jeg avverget dem? Ja.

Anonymkode: aeaf1...45d

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Det er å kjøpe/eie slik spray som er ulovlig. Dersom du bruker den i en nødvergesituasjon blir du ikke straffet.

Skrevet

Bruk hårspray eller rød spraymaling (da blir det lettere for politiet å fange den kriminelle)

Anonymkode: b22bb...949

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...