Gå til innhold

Bør kolonihagene i Oslo avskaffes og bli parker istedenfor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså det er bedre med kolonihager enn at man bygger boliger der. Men hadde det ikke vært bedre om det var vanlige parker? Så flere kunne bruke området? Er det ikke ganske utdatert med kolonihage nå?

Anonymkode: 6b2b5...4e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De regnes som parker. Alle kan bruke fellesområdene. Personlig syns jeg det er noe fint med disse parsellhagene. Det er en mulighet for alle, uansett inntekt, til å oppleve hyttelivet eller dyrking; en saktere tilværelse der man ser ting gro. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolonihager blir da aldri utdatert. Det blir jo flere og flere som ønsker å pusle litt med å dyrke litt, ha en liten hytte uten å være avhengig av bil for å komme seg dit er da helt supert. Flere av parsellene kan en også få på framleie. Fin mulighet for veldig mange.

Anonymkode: 884eb...6b0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes de bør flyttes lengre ut av byen og erstattes av områder som er mer åpne for bruk av mange. Jeg ser at det sies at "de er åpne og alle kan gå inn" men sannheten er, at nei, de er avlukket med gjerdet på alle kanter, og man går ikke inn bare sånn, hvis man ikke har en parsell (og med hus) der. Alt utforming av området og alt byråkrati rundt (må stå i kø i ti år for å få leid et kolonihagehus) - skriker nettopp motsatte, det er områder for bruk av de få utvalgte.

Park,ja. Men man må tenke på utforming av parken, sånn at det ikke blir for ensformig og monokulturell, sånn i forhold til plante- og innsekter. 

Anonymkode: 85090...ea9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, jeg synes de bør flyttes lengre ut av byen og erstattes av områder som er mer åpne for bruk av mange. Jeg ser at det sies at "de er åpne og alle kan gå inn" men sannheten er, at nei, de er avlukket med gjerdet på alle kanter, og man går ikke inn bare sånn, hvis man ikke har en parsell (og med hus) der. Alt utforming av området og alt byråkrati rundt (må stå i kø i ti år for å få leid et kolonihagehus) - skriker nettopp motsatte, det er områder for bruk av de få utvalgte.

Park,ja. Men man må tenke på utforming av parken, sånn at det ikke blir for ensformig og monokulturell, sånn i forhold til plante- og innsekter. 

Anonymkode: 85090...ea9

Enig i at de kunne flyttes litt utenfor byen. Men samtidig elsker jeg slike steder. Det er noe eget med dem.

Og så tett som boliger bygges i dag ville det vært en skam å bygge svære boligmaskiner der det nå er masse insekter og grønne lunger.

Ja, det er et sted for de få, men med de prisene som er der nå så er det bare å stå i kø og vente. Det er ikke et sted bare for de rikeste. Men helt riktig at få får plass samtidig.

Parker har vi nok av, og de blir bare virkelig brukt 2 måneder på sommeren... En kolonihytte kan man bruke fra tidlig på våren til sent på høsten. 

Anonymkode: 13a0a...975

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Enig i at de kunne flyttes litt utenfor byen. Men samtidig elsker jeg slike steder. Det er noe eget med dem.

Og så tett som boliger bygges i dag ville det vært en skam å bygge svære boligmaskiner der det nå er masse insekter og grønne lunger.

Ja, det er et sted for de få, men med de prisene som er der nå så er det bare å stå i kø og vente. Det er ikke et sted bare for de rikeste. Men helt riktig at få får plass samtidig.

Parker har vi nok av, og de blir bare virkelig brukt 2 måneder på sommeren... En kolonihytte kan man bruke fra tidlig på våren til sent på høsten. 

Anonymkode: 13a0a...975

Det er selvfølgelig bedre med kolonihager enn tettbebyggelse, men en park er mye mer tilgjengelig. Og hvem bruker kolonihyttene? Det er bare de som eier den. 

Anonymkode: 6b2b5...4e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...