AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #1 Skrevet 24. september 2021 Jeg lurer på litt elbil historikk jeg. Hva hendte rundt 2014 som gjorde at salget starte å øke ? Og nå i der siste økt sinnsykt . Bokstavseriene fylles raskere og raskere Jeg kjøpte min først elbil i mars i år; EC 38xxx. Jeg så nå jeg kjørte bil EC 99et-eller-annet. Bilen min er et halvt år og allerede er nummerserien den tilhører fylt opp. Så da ble jeg nyskjerrig og brukte appen bil og henger til å utforske litt. - Det tok 15 år fra El10020 til EL 50020, og så 2,5 år fra EL 50020- El 9999. 18 år å fylle op serien - EV tallserien varte 14 mnd (juli 2018-sept2019) - EB tallserien varte 14 mnd (okt 2018-des2020) -EC talleserier vart 9 mnd (des 2020-sept2021) Det bare øker og øker. Fra 15 år å fylle en tallserien til 9 mnd 😱. Hvorfor er det slik? Hva er grunn? MDG? Selvom jeg har elbil selv stusser jeg over populæriteten, da det ikke finnes elbiler i nå tilpasset store barnefamilier. Det finnes ikke stasjonsvogn elbiler lik i størrelse som Passat og superb . Med småbarn trenger man bil med bagasjeromplass. mine tall: El 10020 mars 1999 El 25020august 2013 El 50020 oktober 2014 EL 75020 mars 2015 El 99999 Februar 2017 EV 10020 juli 2018 EV 99999 sept 2019 EB 10020 oktober 2019 EB 99999 desember 2020 EC 10020 desember 2020 EC 99930 september 2021 Anonymkode: 9dfe9...741
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #2 Skrevet 24. september 2021 Elon Musk skjedde Anonymkode: 271af...803 4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #3 Skrevet 24. september 2021 Fremtiden skjedde Anonymkode: d0ef1...cef
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #4 Skrevet 24. september 2021 Det har økt pga avgiftslette og andre goder, har kommet og kommer veldig mye bedre elbiler i stor fart. Drivstoff prisene øker. 1 hour ago, AnonymBruker said: Selvom jeg har elbil selv stusser jeg over populæriteten, da det ikke finnes elbiler i nå tilpasset store barnefamilier. Det finnes ikke stasjonsvogn elbiler lik i størrelse som Passat og superb . Med småbarn trenger man bil med bagasjeromplass. Finnes mange elbiler nå som har god bagasjeplass og plass til barnefamilier. Eks: E-tron, Model X og nå Y, EQC, ID4, Enyaq og mange flere Anonymkode: 51524...8ca 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #5 Skrevet 24. september 2021 Tesla fikk ryddet opp i startproblemene sine og begynte å levere firehjulstrekk. Andre leverandører begynte å komme ordentlig på banen. Ladestasjoner begynte å bli mer bygget ut. Anonymkode: 62249...0c3 2
dyptvann Skrevet 24. september 2021 #6 Skrevet 24. september 2021 (endret) De første elbilene som ble solgt i Norge var jo typisk Buddy eller Think. Små bybiler som hadde samme rekkevidde som en elsykkel i dag, altså var dette for spesielt interesserte. På nesten 20 år har det skjedd store teknologiske sprang og batteriet i dag er noe annet enn det det var for 20 år siden. Bare tenk på hvordan type datamaskin/mobiltelefon du hadde i år 2000. Mens de første bilene var en miljøstatement, er bilene i dag gode nok til å være den ene familiebilen familien har/trenger, med god rekkevidde og masse lagringsplass. Se på f.eks Tesla X eller de nye til Audi/VW/Skoda. Det er i dag mulig å kjøre en elbil og bruke den som en "vanlig" bil. I dag får du elbiler med syv seter, hengerfeste, mulighet for takboks og større bagasjerom enn en fossilbil. Til sammenligning er bagasjerommet i Tesla S på ca 900 liter, mens Skoda Superb som er kjent for å være klasseledende på bagasjeplass, "bare" har 660 liter. Så jo, det finnes masse elbiler som er tilpasset barnefamilier. I Norge har uansett interessen for den "gammeldagse" stasjonsvognen dalt, nå er det crossover eller SUV som gjelder. Folk ønsker å sitte høyreist. Dette er en trend som ble startet av Nissan Qashqai rundt 2010. Nå er det selvsagt ikke slik at elbilprodusenter ser til Norge og designer biler utifra vårt bruksmønster, men visstnok er en vanlig stasjonsvogn et aerodynamisk mareritt å jobbe med og krever langt mer energi å flytte fremover enn en coupe som Tesla X/Y. Og til slutt, mange av de som kjøper elbil i Norge i dag gjør det pga de insentiver som foreligger som gjør en elbil langt rimeligere enn en tilsvarende fossilversjon. Så teknologisk utvikling, større utvalg og skatteinsentiver er nok de grunnene til at elbilsalget har eksplodert. Endret 24. september 2021 av dyptvann
catman Skrevet 24. september 2021 #7 Skrevet 24. september 2021 I september er elbilandelen blant nye, privatkjøpte biler over 90%. Vi ser etter ny bil akkurat nå og ingenting kan konkurrere med elbil - hverken på pris (grunna skatten), ytelse, forventet vedlikehold eller komfort. Om litt er det kun stasbilen her i gården som er bensindrevet...vi har en 2012 Leaf fra før også. 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #8 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Elon Musk skjedde Anonymkode: 271af...803 👆🌚 Anonymkode: 007be...015
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #9 Skrevet 24. september 2021 Det er jo selvfølgelig flere grunner til. Teknologien på el biler kan ikke sammenlignes med den for 20 år siden. Nå får du helt vanlig familiebil med god rekkevidde. Norge har gitt lettelser i avgifter og det har bidratt til økt salg. Det er blitt satt sluttdato for produksjon og salg av fossilbiler, så elbiler er fremtiden. Vi kjøpte ny elbil i sommer, den startet med EC, også kjøpte vi en til elbil forrige uke, den starter med ED. Så ja, det selges mange nye elbiler. Anonymkode: 7ab89...ebe
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #10 Skrevet 24. september 2021 Tesla skal nok ikke ha noen som helst kred for at elbilsalget tok seg opp, utover i Asker og Bærum. Derimot skal alle de rimeligere småbilene ha mye kred. F.eks. (men ikke begrenset til) BMW i3, Nissan Leaf og VW Egolf, som totalt sett utgjorde et større volum. Altså at det ble et godt utvalg elbiler. Det, i tillegg til en villet politikk hvor man fikk snike i køen ved å kjøre elbil, gjorde at salgstallene steg. Man ser mye av det samme i dag med familiebilene. Nå som det er mulig å få elbiler som gode familiebiler fra de fleste seriøse bilprodusenter, så øker også salget innenfor det segmentet. Anonymkode: a0471...b1e 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #11 Skrevet 24. september 2021 Det har hovedsakelig med den norske stats politikk å gjøre. Bare se hvor lite elbiler blir solgt i resten av verden. Teknologien var så klart en forutsetning, men statlig styrt politikk måtte til. Anonymkode: 08741...bcd 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå