Gå til innhold

barn og hund

Gjest Gjest_Michelet

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Er hundeeier av to nydelige svære hunder,begge hundene er glad i barn, og er vant med å omgåes barna vi har i familien. Men jeg har hatt mange både irriternde og til dels vonde erfaringer med en rekke ukjenete barn i forhold til hundene. Har også hatt gode erfaringer,men hovedelen er ikke positive...

Lærer dere ungene deres noe som helst om hunder og hvordan oppføre seg mot en hund/dyr generelt? Mulig at det bare er jeg som har vært uheldig...

En gang jeg kom ut fra jobb(butikk), stod det en shæfer bundet utenfor, og 5-6 unger presset den stakkars hunden opp i et hjørne,så hunden bjeffet som besatt... Jeg sa til ungene at de gjorde hunden redd når de oppførte seg sånn, og at hunder kan reagere med å bite hvis de blir redde. Da sa den ene gutten til meg: Det gjør ikke noe om vi får hunden til å bite, for da blir den bare avlivet uansett! Ehm.... MIne ord til den gutten var: Hvis ikke du peller deg bort NÅ, så kommer jeg til å avlive DEG.... borte på et blunk... Ok,jeg vet det var feil av meg å si det, men jeg blir så provosert av at unger har så liten respekt for dyr og dyrenes liv....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er tidligere hundeeier av to flotte nuffegutter, og dette har jeg tenkt å lære mine barn:

- gå ikke bort til en hund som er bundet

- om hundene er i luftegård, skal de få være i fred

- hundene spiser mat/bein alene

- man kan klappe hunder om en voksen/eier er i nærheten

- ikke løp mot en hund

- man klapper og koser hunder, aldri slå eller dra dem i ører eller hale

Kommer ikke på noe mer, jeg...

Skrevet

Jeg har ikke egne barn selv, men jeg husker godt hva mamma lærte meg om akkurat dette:

Aldri gå bort til en hund som er bundet.

Hvis hunden går bort fra deg, skal det respekteres. Altså ikke følge etter den..

Spør eier om det er greit å klappe hunden.

Aldri dra den i halen og ørene.

Og forøvrig ikke plage hunder eller andre dyr for den sakens skyld!

Dette er noe jeg kommer til å lære mine fremtidige barn også!

Skrevet

Mine barn har blitt fortalt at:

- de ikke skal gå bort til hunder som står bundet utenfor butikker, hunden kjenner dere ikke og kan heller ikke komme seg vekk fra uønsket oppmerksomhet. Og hunder som blir redde kan bite.

- ikke hils på hunder dere ikke kjenner hvis ikke eierne er i nærheten og har full kontroll

- vi plager ikke dyr, vi koser med dem

Min datter ble forøvrig bitt av en hund som hadde stukket av fra eieren, den ville ha maten hun spiste mens hun satt i vognen. Og etter det har hun vært skeptisk, men har nå begynt å hilse på bakenden til hunder - hun føler seg mest trygg på den siden.

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

jeg forsvarer ikke hunder (og hundeeiere) her, men jeg tror bare at dersom foreldrene hadde vært mer obs på å lære barna omgang med dyr på dyras premisser, ville det vært langt færre bittulykker en det vi har i dag... Hunder bør tåle "en støyt" , men jeg skjønner at de ikke finner seg i alt, og bitt er en av deres måter å si ifra på...

Skrevet

Jeg bare føyer meg til rekkene lenger oppe.

Hovedregelen jeg lærer barnet mitt, er at det skal være skeptisk til fremmede hunder og aldri klappe eller nærme seg en ukjent hund uten at eieren er der og har kontgrollen.

Skrevet

'Noen' :frustrert: har fortalt lilleeple at hunder biter!! (Jeg vet hvem). Så han er redd for hunder, men har sååå lyst til å hilse på når han ser en hund. Denne 'noen's lettvinte løsning på et barns iver etter å hilse på fremmede hunder har gjort at jeg har måttet jobbe lenge med å få ham til å tørre å i det hele tatt være i nærheten av en hund. Nå har vi kommet dithen at vi hilser på (det vi vet er de snille)hundene til naboene når de er ute med dem. Heldigvis er dette snakk om et par små og relativt rolige hunder, så nå tør han såvidt å klappe/ta på littegrann. Men han ler nervøst, og skvetter unna hvis hunden gjør en brå eller uventet bevegelse.

Jeg holder meg til de samme reglene som nevnt over her, men er nok litt 'snillere' i mine forklaringer inntil jeg syns lilleeple er normalt trygg på hunder.

Skrevet

Vi lærer våre barn til ikke gå bort til hunder (og dyr generelt) de ikke kjenner.

Skrevet

Jeg har lært mine barn tre ting om dyr:

1: Mamma liker dem ikke

2: Vi går ALDRI bort til dyr hvis ikke vi kjenner eieren godt og vedkommende står ved siden av OG mamma har sagt at det er greit at vi går bort

3: Vi plager ALDRI hverken folk eller dyr

Skrevet
Jeg har lært mine barn tre ting om dyr:

1: Mamma liker dem ikke

2: Vi går ALDRI bort til dyr hvis ikke vi kjenner eieren godt og vedkommende står ved siden av OG mamma har sagt at det er greit at vi går bort

3: Vi plager ALDRI hverken folk eller dyr

Hva er hensikten din med å lære barna at mor ikke liker dyr? Bidrar ikke det bare til å skremme dem unødvendig?

Skrevet
Hva er hensikten din med å lære barna at mor ikke liker dyr? Bidrar ikke det bare til å skremme dem unødvendig?

he he, nei overhodet ikke. Menjeg ser ingen grunn til å late som at jeg liker dyr, når jeg overhodet ikke gjør det. De finnes ikke skremt, vi kjenner mange som har hester, hunder, katter, kaniner, og ungene mine elsker dem. Men jeg liker rett og slett ikke dyr,

og ser ingen grunn til å late som.

Skrevet

-og jeg sier ikke at jeg er redd dyr, jeg bare liker dem ikke. Men senest igår satt jeg med en tre uker gammel kaninbaby i fanget ;)

Skrevet (endret)
-og jeg sier ikke at jeg er redd dyr, jeg bare liker dem ikke. Men senest igår satt jeg med en tre uker gammel kaninbaby i fanget ;)

Jeg blir litt skremt av folk som ikke liker dyr; hvordan kan du ikke like dyr?!

Når det er sagt, er jeg hundeeier, og skulle ønske folk kunne lære barna sine at;

1) Ikke gå bort til ukjente hunder - uansett hvor de er. Eneste unntak er når eier står ved siden av, og sier at det er greit.

2) Er man med på leken, må man tåle steken. Begynner barnet å leke med hunden, må barnet tåle at hunden kan bli ivrig. Det er derfor best om barnet ikke leker med hunden, med mindre eier er tilstede, og sier at det er greit.

3) Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg. Vær snill! Ikke pill i øyne og ører, ikke dra i halen, ikke hold fast eller løft opp.

4) En hund som logrer, er en glad hund. Hunder som ikke logrer, kan et barn igrunnen la være i fred.

Endret av Laban
Skrevet

Jeg holder med deg Tex. Det kan gjøre mer skade enn gagn å late som.

Sier Paige som liker de fleste dyr.

Skrevet
Jeg blir litt skremt av folk som ikke liker dyr; hvordan kan du ikke like dyr?!

Assa, jeg mener ikke at jeg misliker dyr. Jeg bare har ikke noe særlig sånn elske-forhold til dyr, som mange kanskje har. For meg er dyr dyr, jeg hverken elsker eller hater dem. Jeg bare er ikke opptatt av dem. Jeg hadde hund da jeg var liten som jeg elsket over alt på jord. Nå er hunden borte. Kanskje det er der det ligger.

Anyway, jeg syns babypuser er søte, men det holder med fem minutter.

Skrevet

Da er jeg med, er helt enig i at det ikke er bra å lyve om slike ting. ;)

Skrevet

Føyer meg til det som allerede har blitt sagt.

Kommer også til å lære barna mine at de ikke skal hyle og skrike hvis en hund kommer bort til dem, og i alle fall ikke begynne å løpe. Hundens jaktinstinkter blir trigget og det kan ende med at barne blir løpt ned og i verste fall får noen skader...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...