Gå til innhold

Sletting av lån i lånekassen ved uføretrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg er stokk dum, eller bare helt overveldet av alt som må fikses nå (skatt, lånekassen, si opp jobb etc), men jeg forstår ikke dette med sletting av lån i lånekassen? 

Selvom jeg søker nå, vil det ikke bli slettet (dersom det innvilges) før etter selvangivelsen til neste år er klart? 

Tar de da utgangspunkt i lønnen jeg hadde da, eller den jeg får fremover? 

Barnet mitt fikk utbetalt forsikringspenger pga varig medisinsk invaliditet, og rentene (nesten 90.000) får jeg som skattbar renteinntekter. Det er jo ikke reelle penger JEG har, de står på låst konto og skatten skal betales av utbetalingen. Men selvangivelsen vil jo vise renteinntekter betydelig mer enn jeg faktisk disponerer? 

Jeg får ca 280.000 i året, og har et lån på 120.000.

Og er det ikke mulig å søke om dette digitalt? Jeg er helt vakuum i hodet nå 

Anonymkode: 138d3...1a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som vet?

Anonymkode: 138d3...1a8

Skrevet

Du kan ikke søke digitalt på dette enda nei.

Men du har helt rett i at hvis du søker i år, så må du vente til neste års skattemelding ligger ferdig hos deg. Fra du søker og til de har tatt en avgjørelse, betaler du ikke noe. De tar da utgangspunktet på årets inntekt ja. Men forsikringspenger telles ikke med, det er pensjonsgivende inntekt som telles.

Du er ikke stokk dum, du har forstått det veldig rett :)

Hele tabellen for inntektsgrensen på studielån finner du her: https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/ufor/

Husk at det er brutto inntekt som telles.

Anonymkode: d04ab...5e2

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men du har helt rett i at hvis du søker i år, så må du vente til neste års skattemelding ligger ferdig hos deg

Som også betyr at hvis du søker til neste år, så må du vente til skatteoppgjøret for 2022 er gjort opp før du kan få saken behandlet. Jeg tenkte litt for enkelt på dette da jeg ble ufør, og ventet til nyåret med å søke om sletting/redusering. Det var en dum vurdering.

Sånn ellers er søknaden rimelig enkel, egentlig, så grei skuring sånn sett.

Anonymkode: 02d74...0f0

Skrevet

En digresjon her; er ikke ts men har stort studielån😌

Har søkt om gradert ufør pga 15 år med sykdom som har forverret seg kraftig de siste 4 årene.

Jeg ønsker å bruke resterende arbeidsevne på 20%, ved å jobbe hjemmefra. Men mangler 30 sp for å få fullført graden. Er dog stor usikkerhet rundt alt; både om jeg klarer dette ila 18-24 mnd(sier seg selv at fulltidsstudie ikke er aktuelt), og om jeg klarer/finner 20% jobb til slutt.

Har ca 450 000 i lån i dag, og er det sånn at jeg ikke kan søke om sletting om jeg gjør et siste forsøk, på deltid? Tenker å søke om 50% studielån den tiden det tar.

Anonymkode: bea0e...25a

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

En digresjon her; er ikke ts men har stort studielån😌

Har søkt om gradert ufør pga 15 år med sykdom som har forverret seg kraftig de siste 4 årene.

Jeg ønsker å bruke resterende arbeidsevne på 20%, ved å jobbe hjemmefra. Men mangler 30 sp for å få fullført graden. Er dog stor usikkerhet rundt alt; både om jeg klarer dette ila 18-24 mnd(sier seg selv at fulltidsstudie ikke er aktuelt), og om jeg klarer/finner 20% jobb til slutt.

Har ca 450 000 i lån i dag, og er det sånn at jeg ikke kan søke om sletting om jeg gjør et siste forsøk, på deltid? Tenker å søke om 50% studielån den tiden det tar.

Fant dette i linken over:

Vedtak kan oppheves hvis du får stipend eller lån til utdanning på nytt

Hvis du får stipend eller lån til utdanning før det har gått 10 år, kan vedtaket om sletting av gjeld bli opphevet.

------

Trenger du studielån når du uansett får uføretrygd?

Anonymkode: 87856...69e

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fant dette i linken over:

Vedtak kan oppheves hvis du får stipend eller lån til utdanning på nytt

Hvis du får stipend eller lån til utdanning før det har gått 10 år, kan vedtaket om sletting av gjeld bli opphevet.

------

Trenger du studielån når du uansett får uføretrygd?

Anonymkode: 87856...69e

Jeg var ikke tenkt å søke om sletting før jeg har forsøkt å gjøre ferdig studiet.

Siden jeg får gradert minsteufør blir det ca 200k i året, og jeg har helserelaterte utg på opp til 100k i året, så trenger det lånet før jeg (evt) klarer å få 20% inntekt.

Heller dette enn forbrukslån🥺

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...