Gå til innhold

Mannen vil ikke ha barn, men jeg vil beholde, fordi han kan dø.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 37 år gammel, barnløs og uten gjeld etter arv og nedbetalt hus, sammen med mannen min på 48.
Vi har vært gift i 10 år og enige om at vi ikke ønsker oss barn: derfor har vi også et eget testament på at den andre får alle våre eiendeler om vi dør, så fremt vi fremdeles er sammen. Denne tar ikke hensyn til barn.
For 1 år siden ble det oppdaget at min mann har en alvorlig sykdom som mest sannsynlig (men også mulig ikke) fører til en tidlig død, så tidlig som i midten av 50-årene, avhengig av utviklingen.
Vi er begge litt i sjokk, og har brukt den siste tiden på å passe på hverandre og finne ut av fremtiden. Mannen min ønsker at vi skal ta opp lån på huset og reise rundt i verden, bli tettere som kjærester og venner i tiden vi har igjen sammen, siden det kanskje ikke er så lenge.
Lang historie kort så har jeg blitt gravid på tross av prevensjonsbruk. For 1 år siden ville det vært et no-go, selvfølgelig har jeg bedre ting å bedrive sammen med mannen min. Men nå er jeg altså ikke så sikker lenger. 

Han skal jo dø, lenge, lenge før jeg skal. Jeg er også gammel, så fremtidige barn er nok uaktuelt med en ny mann. Bare tanken er slitsom, men jeg kan ikke ende opp alene. Det ville vært så grusomt trist – ingen barn, ingen elsker, ingen familie… 

Så med tanken på at om bare et par år kan jeg sitte i denne boligen alene, har jeg lyst til å beholde barnet. Det er en del av han, en del av meg, og noen som kan være mitt selskap og som jeg kan passe på, og som kan passe på meg, om min mann passerer. Samtidig er det en sjanse, liten, men likevel, for at han lever lenge og at vi pensjonerer oss sammen (noter: liten).

Da kan det være jeg ødelegger de tiårene vi kunne hatt sammen ved å påtvinge han et barn, som da fører til en eventuell skilsmisse, og jeg må se på at han kanskje finner seg en ny… nei dette ble bare trist.

Jeg måtte bare lufte tankene mine litt. Erten inni her er liksom mitt eneste anker til denne nye virkeligheten jeg er i, med vissheten om at min mann kan dø når som helst. Likevel virker det som begge veier kan være et tap.

Anonymkode: 97932...a3e

• Liker 18
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Om du ikke ønsker å ta abort, så beholder du barnet. Mange ting dere kan oppleve sammen før barnet kommer, spesielt nå som alt åpner igjen. Om dette er ditt livs kjærlighet og du er for «gammel» til å ha noen sjans etter mannen din dør, så hadde jeg beholdt om det er du vil. Og du er inneforstått med at barnet ditt ikke vil ha en far og mannen din, mest sannsynlig, vil ha en enda vanskeligere periode ved å vite at ett barn er på vei uten at han blir delaktig. Er du klar for å bli alenemor? Sett alle følelsene dine ovenfor mannen din tilside, dette blir tøft for deg og ett fremtidig barn. Du skriver fordi han KAN dø?! Så dette er ikke nødvendigvis slik det går, har han sjans til å overleve? Jeg ønsker deg masse lykke til med valget du står ovenfor og ikke minst med situasjonen med mannen din ❤️ Om du ønsker deg barn, så hadde jeg beholdt. 

Endret av moroklompen
  • Liker 14
Skrevet

Vet han at du er gravid?

Anonymkode: 4a524...c58

• Liker 5
Skrevet

Jeg vet at jeg ville beholdt. Men jeg er ikke deg… 

det eneste jeg vet 100% det er at man aldri angrer på et barn! 
lykke til TS ❤️❤️

Anonymkode: dbc0d...e41

• Liker 28
Skrevet

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet han at du er gravid?

Nei, ikke enda. Har ikke turt å fortelle...

Han er så fiksert på verdensreiser til gud vet. Japan, Kina, Amerika, London... snakker om det med det smilet. 

Jeg synes det er så kjipt å være nåla som popper ballongen.

Skrevet

Livet er i stadig endring. Og dermed kan ønsker og behov også endre seg. 
ingen kan holde noe mot deg som virket reelt i en livssituasjon men urealistisk i en annen! 
Snakk med mannen din og hold fast på DITT ønske. 
Det er tross alt du som skal leve videre! 
Å endre mening er både naturlig og menneskelig! Ingenting å skamme seg over. 

kanskje skjer dette av en grunn som føles vond og vanskelig nå men blir en velsignelse på sikt ❤️

Anonymkode: dbc0d...e41

• Liker 20
Skrevet

Du må ta et valg du kan leve med, selv hadde jeg ikke tatt abort i denne situasjonen.

Anonymkode: b4083...1ae

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han er så fiksert på verdensreiser til gud vet. Japan, Kina, Amerika, London... snakker om det med det smilet. 

Hvor langt er du på vei? 

• Liker 1
Skrevet

Synes det er respektløst ovenfor mannen. Hvorfor bryte et løfte på tampen av livet hans? Du sier eneste grunnen for å beholde er at han kan dø. Vel, alle kan det. Man vet aldri hva morgendagen bringer. 

Og hva med det potensielle barnet - hvorfor utsette det for sorgen ved å miste sin far i ung alder. Det kan prege barnet for livet. 

Du kan alltids adoptere senere om du ønsker barn. 

Dessuten bør du snakke med mannen din før det går for lang tid. 

• Liker 25
Skrevet

Ville ikke behold. Hadde vært viktigere for meg at mannen fikk den slutten på livet som han vil, og ikke en som er full av stress, mas og tidsklemme. 

Anonymkode: 95ff7...7a1

• Liker 20
Skrevet
CorvusCorax skrev (2 minutter siden):

Synes det er respektløst ovenfor mannen. Hvorfor bryte et løfte på tampen av livet hans? Du sier eneste grunnen for å beholde er at han kan dø. Vel, alle kan det. Man vet aldri hva morgendagen bringer. 

Og hva med det potensielle barnet - hvorfor utsette det for sorgen ved å miste sin far i ung alder. Det kan prege barnet for livet. 

Du kan alltids adoptere senere om du ønsker barn. 

Dessuten bør du snakke med mannen din før det går for lang tid. 

Fordi jeg vil ikke frasi meg den éne biten av han jeg kan ta med meg om han dør. 

Adopsjon blir ikke det samme - det barnet deler ikke blodet til min livs kjærlighet.

Ja, jeg må nok snakke litt med han..😐

• Liker 36
Skrevet

Jeg ville aldri tatt abort i den situasjonen, men første steg er jo å faktisk prate sammen. Det jeg synes høres aller mest skummelt ut er å ta opp et lån for å reise, så må du sitte igjen med utgiftene alene. 

Anonymkode: 8617f...14d

• Liker 41
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi jeg vil ikke frasi meg den éne biten av han jeg kan ta med meg om han dør. 

Adopsjon blir ikke det samme - det barnet deler ikke blodet til min livs kjærlighet.

Det er egoistisk å utsette barnet for den dødsangsten. Aldri vite når pappa forsvinner...  

Du må snakke mye med han. Lykke til. Håper det ordner seg for dere. ❤️ 

• Liker 7
Skrevet

Det er ditt foster og ditt liv. Om du vil ha dette barnet beholder du. Han kan ikke bestemme over der som foregår i kroppen din akkurat nå. 
tar du abort får fu aldri den tilbake, og son du sier er båten din for barn da gått

jeg jobber i helsevesen. Har så mange enslige eldre som forteller meg ar de angrer på at de ikke fikk barn, ingen som følger med dem i alderdommen . Familie blir viktigere og viktigere jo eldre man blir 

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg ville beholdt barnet, belånt huset OG reist verden rundt jeg. 

Min venninne besøkte 26 forskjellige land fra babyen ble født til babyen var ett år. Kunne ønske jeg hadde gjort det samme. 

Vi begge tilbragte nesten hele graviditeten i utlandet. 

Anonymkode: f50ef...2a6

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg lurer på om du vil ha barn som sorgtetapi og for å ikke "kjede" deg?

Eller for å få et menneske inn i verden, som skal bli et eget og elsket individ.

Ikke vondt ment, og det høres ut som en kjempevanskelig situasjon.

Hadde du ønsket barn hele livet ditt, ville jeg rådet deg til å beholde det. Men akkurat nå høres det mer ut som at du ønsker å beholde det fordi du tenker at barnet skal måtte være en sorgterapeut. 

Hva gjør du om han dør mens du går gravid/er nybakt mor, ungen har kollikk og du har fødselsdepresjon osv? Eller om ikke ungen blir den terapien du kanskje tenker det blir?

Eller om han dør mens ungen er stor nok til å få traumer av det?

Anonymkode: 64352...1e6

• Liker 17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...