Gå til innhold

Hva får man i uføretrygd om man har hatt lav inntekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner ikke helt hvordan de regner ut uføretrygd. Er det noen som kan forklare meg? 
vist man ikke har hatt normal inntekt/lav inntekt. Er det da en minstesats man får? 
Har prøvd å lese meg opp, men finner ingenting konkret. 

Anonymkode: 437d0...e17

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (7 minutter siden):

Såpass ja. Er skatteprosent det samme som de som er i arbeid eller er den mindre mtp at man har mindre utbetalt i uføre? Vist du vet det. Som feks at vist enslige har 100% omsorg, så får man jo lavere skatteprosent. Fungerer det sånn med dette og? 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Såpass ja. Er skatteprosent det samme som de som er i arbeid eller er den mindre mtp at man har mindre utbetalt i uføre? Vist du vet det. Som feks at vist enslige har 100% omsorg, så får man jo lavere skatteprosent. Fungerer det sånn med dette og? 

Du det vet jeg ikke sikkert, vi skattes vel alle etter inntekt enten man er uføretrygdet eller i jobb og etter hva slags gjeld man har?

Mener uføretrygd skattes som vanlig lønn...men er usikker.

Endret av FrøkenMånestråle
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (11 minutter siden):

Du det vet jeg ikke sikkert, vi skattes vel alle etter inntekt enten man er uføretrygdet eller i jobb og etter hva slags gjeld man har?

Mener uføretrygd skattes som vanlig lønn...men er usikker.

Ja det er det mest logiske, mener bare jeg har hørt det en gang. Men jeg vet ikke 😅

Skrevet

Hva er lav inntekt? 

Anonymkode: d2e58...174

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja det er det mest logiske, mener bare jeg har hørt det en gang. Men jeg vet ikke 😅

Tror det var slik i "gamle" dager men slik jeg har lest meg til så blir uføretrygden skattelagt som lønnet arbeid.

https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd

Men igjen, har du barn og lån og slikt så blir det jo mindre skatt. :) 

Skrevet

Jeg skatter ca 21%, men er ung ufør så litt høyere en minstesats. 

Anonymkode: 6424d...118

Skrevet

Har du rett på ung ufør, TS? Da får du jo litt mer. 

Anonymkode: 6ecef...69e

• Liker 1
Skrevet

Hvis TS har trosset sykdom og jobbet, så er sjansen liten for at hun får ung ufør. Nav vil bare henge seg oppi om hun har jobbet mer enn 50 prosent og gi avslag deretter. Har venner med akkurat samme sykdom og sykdomshistorie som meg, de har fått ung ufør fordi de ikke har vært i jobb. Mens jeg som har prøvd har fått minstesats.

Så TS, du får nok minstesats, som er litt over 21.000 brutto i mnd. På ufør skatter du også som om du er i jobb. Du har ikke krav på bostøtte med mindre du bor i Oslo. 

Anonymkode: 52ca7...99f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis TS har trosset sykdom og jobbet, så er sjansen liten for at hun får ung ufør. Nav vil bare henge seg oppi om hun har jobbet mer enn 50 prosent og gi avslag deretter. Har venner med akkurat samme sykdom og sykdomshistorie som meg, de har fått ung ufør fordi de ikke har vært i jobb. Mens jeg som har prøvd har fått minstesats.

Så TS, du får nok minstesats, som er litt over 21.000 brutto i mnd. På ufør skatter du også som om du er i jobb. Du har ikke krav på bostøtte med mindre du bor i Oslo. 

I dette innlegget er det mye feilinformasjon.

Anonymkode: ce434...a59

• Liker 1
Skrevet

I dette innlegget er det mye feilinformasjon.

Hva var feil? Jeg snakker av egen erfaring. 

For å få bostøtte er kravet at man har rundt 19.000 brutto, man har mer på minstesats. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det spørs litt på situasjonen og mange faktorer som spiller inn. Man kan få ung ufør selv om man har jobbet. 

Og man får bostøtte over hele Norge, ikke bare Oslo.

• Liker 1
Skrevet

Hva var feil? Jeg snakker av egen erfaring. 

For å få bostøtte er kravet at man har rundt 19.000 brutto, man har mer på minstesats. 

Feil angående kriterier for innvilgelse av ung ufør, feil angående bostedskriterie for bostøtte og upresist om inntektskriterie. Hva maksinntekt for å få bostøtte er kommer an på flere variabler.

Men det stemmer at man ikke må forvente noe særlig bostøtte nå, siden høyresida har rasert ordningen de siste årene.

• Liker 1
Skrevet

Det spørs litt på situasjonen og mange faktorer som spiller inn. Man kan få ung ufør selv om man har jobbet. 

Og man får bostøtte over hele Norge, ikke bare Oslo.

Hvis man var ufør før ufør reformen i 2015, så beholdt man bostøtta. Det er derfor det er mange med bostøtte med både minstesats og ung ufør idag. Men for de av oss som ble ufør etter derimot er det vanskeligere. Gå selv inn på bostøtte kalkulatoren og se, der står det at man ikke må overskride rundt 19.000 for å få bostøtte. Jeg på minstesats har derfor ikke bostøtte.

Nav var veldig tydelige på sitt svar til meg om at avslaget kommer av jobben jeg stod i, til og med selv om jobben gjorde at jeg utviklet en sykdom til, noe jeg har legedokumentert og må ta medisiner for den dag idag. Hvis man har jobbet over 50 prosent så blåser Nav i hvor lenge man har vært syk. Har man vært «frisk nok» til å jobbe mer enn 50 prosent, så er det avslag. Får du ung ufør til tross for det er du heldig eller har en god advokat. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis man har jobbet over 50 prosent så blåser Nav i hvor lenge man har vært syk. Har man vært «frisk nok» til å jobbe mer enn 50 prosent, så er det avslag. Får du ung ufør til tross for det er du heldig eller har en god advokat. 

"Vilkårene for å få innvilget rettighet som ung ufør er at:

• du var under 26 år da du ble alvorlig og varig syk
  • sykdommen er klart dokumentert som alvorlig før fylte 26 år av lege/spesialist
  • du søker om uføretrygd før fylte 36 år hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år"

https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/ung-ufor

"Hvis pasienten har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter 26 år, kan han likevel søke om rettigheter som ung ufør før fylte 36 år."

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/samarbeid/leger-og-andre-behandlere/uforetrygd-informasjon-for-leger

• Liker 1
Skrevet

• sykdommen er klart dokumentert som alvorlig før fylte 26 år av lege/spesialist
  • du søker om uføretrygd før fylte 36 år hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år"

"Hvis pasienten har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter 26 år, kan han likevel søke om rettigheter som ung ufør før fylte 36 år."

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/samarbeid/leger-og-andre-behandlere/uforetrygd-informasjon-for-leger

Dette slipper dessverre Nav lett unna med idag, jeg vet om flere enn meg. Man har ikke fri rettshjelp og Nav får ture frem.

Nav var som sagt klare i mitt svar på hvorfor jeg fikk avslag og det var jobben. Og ikke minst at jeg fikk skryt i jobben! :filer: De avsluttet til og med brevet med at de beklaget dette og noe vås om at de skjønte min frustrasjon?! Jeg har gitt opp Iallefall. Har ikke råd til advokat uansett, så blir minstesats. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det tror jeg. Jeg jobbet 80% før jeg var 26 år, men har ikke jobbet 100% etter fylte 26. var ansatt 100%, men ble sykemeldt etter 2 uken. Og har da ikke jobbet 100%, utenom de to ukene. Sykdommen som har ført til vanskene har jeg hatt hele livet. 
Ts

Skrevet

Feil angående kriterier for innvilgelse av ung ufør, feil angående bostedskriterie for bostøtte og upresist om inntektskriterie. Hva maksinntekt for å få bostøtte er kommer an på flere variabler.

Men det stemmer at man ikke må forvente noe særlig bostøtte nå, siden høyresida har rasert ordningen de siste årene.

Jeg synes det så ganske rett ut?

Bostøtte får man bare i Oslo, med mindre man er i en veldig spesiell situasjon og f.eks. er eneforsørger for barn eller lignende?

De har blitt veldig strenge på "ung ufør" også og finner lett noe å "ta deg på", for min del var det at jeg hadde "nesten fullført mastergrad" selv om jeg bare hadde tatt noen få studiepoeng etter at jeg ble syk.

Anonymkode: ef453...a70

• Liker 1
Skrevet

Men så har man "alvorlighetskravet" som er utrolig diffust. Man må ha noe ganske alvorlig før 26 om man skal få det godkjent selv om man har jobbet.

MEN, man kan være heldig også. Ung ufør er et lotteri.

Anonymkode: ef453...a70

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...