13579 Skrevet 24. september 2021 #41 Del Skrevet 24. september 2021 (endret) Voyager skrev (1 time siden): Vi opplevde jo ikke engang massedød når pandemien var på sitt verste og vi ikke hadde vaksine? Men hva er din løsning? Når skal vi åpne? Eller aldri kanskje? ps; å si at Kina hadde mindre smitte enn oss er vel litt urealistisk. Australia også er jo langt over oss. Med mindre smitte regner jeg i prosent, ikke i absolutt-tall. Sammenlikningene er derfor ikke irrelevante. Det er mulig at vi kan åpne igjen i fremtiden, men nå bør alle som ikke har strengt nødvendige samfunnsfunksjoner, holde seg permanent innendørs hjemme, helst iført munnbind. Massedød kan vi risikere nettopp fordi vi gjenåpner samfunnet. Nesten 900 døde hittil er dog en katastrofe, og dette inntraff selv om vi hadde innført tiltak. Endret 24. september 2021 av 13579 små rettelser 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Voyager Skrevet 24. september 2021 #42 Del Skrevet 24. september 2021 13579 skrev (Akkurat nå): Med mindre smitte regner jeg i prosent, ikke i absolutt-tall. Sammenlikningene er derfor ikke irrelevante. Det er mulig at vi kan åpne igjen fremtiden, men nå bør alle som ikke har strengt nødvendige samfunnsfunksjoner, holde seg permanent innendørs hjemme, helst iført munnbind. Massedød kan vi risikere nettopp fordi vi gjenåpner samfunnet. Nesten 900 døde hittil er dog en katastrofe, og dette inntraff selv vi hadde innført tiltak. Vi har hatt underdødlighet i Norge siste året. Når er denne fremtiden du snakker om? Permanent innendørs? Seriøst? Ingen tanker for andre mennesker? Du kan da holde deg inne så mye du vil! Men ikke forvent det fra andre npr det gjelder en sykdom som til og med FØR vaksinen tok mindre liv enn influensa (i Norge, grunnet strenge tiltak ja) 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaptein Stålull Skrevet 24. september 2021 #43 Del Skrevet 24. september 2021 22 minutter siden, Voyager said: Men ingen tvinger deg på fester! Du kan oppføre deg akkurat som du har gjort siste året. Sitt hjemme for deg selv og sprit hendene. Men andre må få lov til å kose seg. Må du være så nedlatende? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Voyager Skrevet 24. september 2021 #44 Del Skrevet 24. september 2021 Kaptein Stålull skrev (3 minutter siden): Må du være så nedlatende? Var det nedlatende? Det var ikke meningen i så fall. Men det er bare merkelig for meg at de som ikke ønsker å være sosiale er sure på at andre får lov til p være sosiale, etter 18 mnd der de har ofre sin hverdag og sine interesser. At andre KAN være sosiale betyr ikke at du MÅ. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaptein Stålull Skrevet 24. september 2021 #45 Del Skrevet 24. september 2021 2 minutter siden, Voyager said: Var det nedlatende? Det var ikke meningen i så fall. Men det er bare merkelig for meg at de som ikke ønsker å være sosiale er sure på at andre får lov til p være sosiale, etter 18 mnd der de har ofre sin hverdag og sine interesser. At andre KAN være sosiale betyr ikke at du MÅ. "Sitt hjemme for deg selv og sprit hendene"... Ja, det er nedlatende, og det vet du nok godt selv også. Helt normalt å ha et ambivalent forhold til åpning etter snart to år med utrygghet og nedstenging. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjest:) Skrevet 24. september 2021 #46 Del Skrevet 24. september 2021 6 hours ago, Blekkulfina said: Flott at det åpnes opp igjen, men frykter det blir MYE sykdom hos barna i høst og vinter, nå som folk generelt gir litt mer blaffen og sender småsyke barn på skole/ bhg, og fraværsreglene blir som vanlig igjen på ungdoms- og videregående skoler. Dvs at ungdom igjen må på skolen selv om de har symptomer, og dermed smitte halve klassen rundt seg😬 Ungdom med symptomer tar vel en hjemmetest før de drar på skolen? Og er den positiv, så bestiller de pcr-test og får legeattest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Voyager Skrevet 24. september 2021 #47 Del Skrevet 24. september 2021 Kaptein Stålull skrev (Akkurat nå): "Sitt hjemme for deg selv og sprit hendene"... Ja, det er nedlatende, og det vet du nok godt selv også. Helt normalt å ha et ambivalent forhold til åpning etter snart to år med utrygghet og nedstenging. Nei, det er ikke normalt. Når man ikke blir tvunget ut på byen selv. Ikke mye man trenger å forandre i hverdagen om man er redd for gjenåpning. Og det faktum at jeg sitter på dette forumet rett før midnatt på en fredag betyr vel at jeg er en av de som sitter hjemme og spriter hendene. Men jeg er glad for at andre kan få lov til å få livene sine tilbake. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillsunshine Skrevet 24. september 2021 #48 Del Skrevet 24. september 2021 (endret) Uff TS, det høres ikke godt ut å ha sånn angst for dette, håper du klarer å jobbe litt med det sånn at det ikke blir altoppslukende. For min del er jeg ikke bekymret for hva gjenåpning for betydning for meg helsemessig, ettersom jeg er vaksinert med Moderna og Pfizer og føler jeg har god beskyttelse en god stund, men jeg klarer ikke helt å være med på notene til alle som jubler over hele sosiale media om at hurra, nå blir normalt og vi er ferdig med pandemien. Kanskje for en kort stund ja. Det virker prematurt med gjenåpning ja med fortsatt 700-800 daglige tilfeller, selv med vaksinering så kan vi oppleve økt sykdomsbyrde utover høsten som blir utfordrende med influensa og andre sykdommer på toppen, vi gjenåpner med høyere smittetall enn Danmark og lavere vaksinasjonsgrad, Danmark har hatt mye bedre grunnlag til å gjenåpne og de planlegger allerede for 3.doser hos generelt flere enn det vi gjør. Det er akkurat dette jeg er bekymret for, vi har en stor andel i befolkningen som er fullvaksinert med Pfizer for mange måneder siden, folk som er eldre og mange i risikogrupper. At vi til nå bare skal vaksinere folk med 3.dose med nedsatt immunforsvar er skummelt, gitt all data vi har frå Israel hvordan effekten av Pfizer-vaksinene avtar, så burde man begynne å sette tredje doser til eldre og de 1,5 millonene vi har i risikogrupper. Jeg er redd disse vil bli smittet ved full gjenåpning nå på høsten, og at man vil få et rush av folk i risikogrupper i 50-60-70 åra på sykehus, feks. folk med diabetes, høyt blodtrykk etc. Det vi kan trøste oss med at vi har ganske mange som er fullvaksinerte eller kryssvaksinert med Moderna i Norge som etter alt å dømme er mye mer effektivt mot alvorlig sykdom ved Delta. Det er bare de at de som fikk vaksine først og i stor grad Pfizer også kanskje er de som har størst behov for bedre og langvarig beskyttelse, eldre, risikogrupper og helsepersonell. Det er ikke noe poeng i å somle med disse dosene, det kan fort bli at konsekvensen blir innstramming på senhøsten og at man ikke får feiret jul som normalt i år heller. Det blir iallfall spennende tider fremover, det er sikkert. Endret 24. september 2021 av lillsunshine 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charlie Amberson Skrevet 24. september 2021 #49 Del Skrevet 24. september 2021 4 hours ago, mandel92 said: Det øker jo ikke? Var mange flere innlagte i fjor. Ikke særlig mye akkurat nå, men hva skjer snart når vaskinevirkningen ebber ut for mange? Mange vaksinerte seg i mars-april og ting tyder på at vaksinene mister noe effekt etter 6 måneder. Om jeg har forstått rett. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charlie Amberson Skrevet 24. september 2021 #50 Del Skrevet 24. september 2021 2 hours ago, 13579 said: Med mindre smitte regner jeg i prosent, ikke i absolutt-tall. Sammenlikningene er derfor ikke irrelevante. Det er mulig at vi kan åpne igjen i fremtiden, men nå bør alle som ikke har strengt nødvendige samfunnsfunksjoner, holde seg permanent innendørs hjemme, helst iført munnbind. Massedød kan vi risikere nettopp fordi vi gjenåpner samfunnet. Nesten 900 døde hittil er dog en katastrofe, og dette inntraff selv om vi hadde innført tiltak. 900 døde er vel omtrent det samme som dør årlig av influensa i Norge. Så vi kan ikke kalle det massedød. Hvis vi derimot hadde droppet tiltak kunne vi vært som Peru der det virker som de bare har gitt f. Da ville Norge hatt 33000 døde av kovid nå med prosentvis samme dødelighet. Tiltak, informasjon, holdninger og vaksiner kan tenkes å ha spart tretti tusen liv i Norge. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perleugla Skrevet 25. september 2021 #51 Del Skrevet 25. september 2021 13579 skrev (8 timer siden): Ja, vaksine reduserer risiko for et alvorlig forløp, men mange har blitt syke og har dødd selv om de er vaksinerte. Verst er det for dem som har et dårlig immunforsvar som får en dårlig vaksinerespons. Poenget er at det er mye man kan dø av. Influensa, hjerteinfarkt, bilulykke osv. Det hjelper lite å bekymre seg, men man kan ta noen forholdsregler som vaksiner og bruke bilbelte. Det er ikke mange som dør med koronavaksinen innabords. Noen, men ikke mange. Sannsynligvis må man fylle på med dose tre etterhvert (kanskje fylle på hvert år slik man må med influensa). 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
våren14 Skrevet 25. september 2021 #52 Del Skrevet 25. september 2021 Warrior skrev (14 timer siden): Nå blir det feiring og alle er glade for gjenåpningen. Det er bra. Jeg føler bare frykt og sinne. Ikke fordi jeg ikke vil at alt skal bli som før, men fordi nå er jeg sikker på at folk kommer til å gå rundt syke overalt. Jeg er så redd for at noen jeg er glad i skal bli alvorlig syk av korona. Det er min største frykt. Redselen er så vond. Smittesporing, tiltak, og at folk måtte holde seg hjemme når de var syke har vært en trygghet. Nå sitter jeg bare å gråter, ja flaut men det driter jeg i. Tror det er litt blanding av lettelse for at det er over, men mest frykten for hvordan det blir fremover og hvordan jeg blir. Nå vet jeg at jeg kommer til å passe på at andre vasker hender osv enda mer enn jeg har gjort. Kommer sikkert til å ha enda flere egne regler Jeg må late som jeg er glad når vi skal feire for å ikke ødelegge feiringen. Folk fortjener å få være glade nå. Dette har jo vært i over ett år nå. Jeg er jo redd for at jeg ikke klarer å holde det skjult men må prøve så godt jeg kan. Flere som er redd for hvordan det blir fremover? Skal dere feire i helga og er dere glad for gjenåpningen? Tror faktisk det er ganske normal å kjenne på bekymring rundt overgangen tilbake til normalen… du er neppe alene om dette. Jeg kan selv forstå hva du føler selv om jeg ikke er nervøs så tenker jeg jo at nå er vi overlatt til oss selv. Ingen lenger som tar ansvar for oss. Regjeringen er jo ferdig. Åpne landet var deres punktum. Årsaken er jo i all hovedsak grunnet regjeringsskifte. Og den nye regjeringen aner jeg ikke hva tenker. Vil den ta grep om alt nå eksploderer? Som i Israel? Eller er vi nå rett og slett alene en og en i dette… Men det sier også litt om hvilken trygghet regjeringen vår har gitt oss oppi dette. Klart det er ubehagelig når «mor» lukker døra og går og vi er overlatt til oss selv. Gi det tid så vil du venne deg til dette også, og hvis dine nærmeste er vaksinerte så har man iaf så mye trygget man kan ha. Men det er ganske sikkert normalt for alle med en eller annen reaksjon på overgangen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
- Brian Skrevet 25. september 2021 #53 Del Skrevet 25. september 2021 (endret) Det man ser ut til å glemme, er at grunnen til at viruset i det hele tatt har funnet veien hit og til resten av verden, er ren egoisme; først da man ville få legen som meldte fra om dette, til å holde munn, så takket være folk som måtte leve som normalt og reise jorden rundt, og videre takket være skiturister som på liv og død måtte feste som om ingenting hadde skjedd. Har kommentert dette på siden min: Da nyheten om koronaviruset nådde verden i begynnelsen av 2020, var det ingenting som tydet på at dette skulle bli en global pandemi med millioner av døde og utallige andre som har blitt berørt av dette; til å begynne med var det snakk om et lokalt utbrudd i Wuhan, Kina. Men så var det “meg-meg-meg”-folket, da. Som på liv og død måtte reise verden rundt, og slik nådde viruset Europa. Heller ikke da var det krise, da det bare var lokale utbrudd. Men godt hjulpet av “meg-meg-meg”-folket som naturligvis måtte dra på skiferie, feste som om det gjaldt livet, og late som om alt var normalt, spredde viruset seg til resten av Europa og verden for øvrig, deriblant også Norge, der man selvfølgelig måtte slippe inn fullastede fly fulle av italienske turister samtidig som alarmklokkene kimte. Og etter å ha levd med nedstengning og restiksjoner siden mars 2020, etter at folk har dødd både av viruset og vaksinen, mens andre sliter med long-covid, og atter andre har slitt med både angst og ensomhet, har “meg-meg-meg”-folket fått blod på tann; nå skal det jammen festes og feires som om ingenting har skjedd: Hallo, resten av verden - alt dere har hørt om pandemien, er tydeligvis fake news; viruset opphører offisielt å eksistere klokken 16 den 25. september 2021, norsk tid. På Kvinneguiden hadde en som har kreft startet en tråd med tittelen “Hva med oss som blir syke av at samfunnet åpner opp?”, og til svar får hun at hele samfunnet ikke kan ta hensyn til noen få syke. Simpelthen en genial tankegang. For eksempel finnes det noen realativt få som er avhengige av å bruke rullestol, så hvorfor skal samfunnet som helhet måtte ta hensyn til dem …? Hipp, hipp, hipp, hurra, la oss bygge trapper som bare er forbeholdt folk som er friske til beins og høye fortauskanter; la oss gi fullstendig blaffen i om noen sitter i rullestol eller ei. De siste årene har det blitt bedre fremkommelighet, men det var faktisk slik man tenkte i flere tiår da man bygget konstruksjoner som viste fingeren til dem som bruker rullestol. Eller hva med de få menneskene som ikke kan se og er avhengige av blindestokk eller førerhund; hvorfor i all verden skal man bry seg om dem? Hipp, hipp, hipp, hurra, la oss sette digre reklameplakater midt på fortauet og sperre det, og la oss for all del slenge elsparkesykler rundt omkring slik at selv folk med synet i orden følte at fortauene i Oslo etter hvert begynte å minne mer og mer om en militær hinderløype der man måtte svinge og hoppe hit og dit for å unngå å slå seg og miste et par tenner. Og nå - etter måneder med ord som “dugnad”, “felles innsats”, koronaprøvelser og en lang rekke utsatte personer som av forskjellige grunner fortsatt er i faresonen for å bli alvorlig syke eller dø, har jammen “meg-meg-meg”-folket igjen tatt ordet og styringen: Nå er det tid for null tiltak og full partystemning. Mitt svar til dette er: Hvor hjernedød og egosentrisk er det overhodet mulig å bli …? For hadde det ikke vært for den ubegrensede egoismen og totale fravær av fornuft som “meg-meg-meg”-folket viste i begynnelsen av 2020, hadde ikke viruset spredt seg som det gjorde - og som takk for alle prøvelsene vi har blitt utsatt for i løpet av det siste året, takket være skifolket, festfolket, feriefolket, grottefolket som var så desperate etter å feste at de gikk løs på et av Sivilforsvarets tidligere anlegg, og pengefolket som måtte ha åpne grenser og billig arbeidskraft som førte importsmitte med seg; som takk for “dugnaden” man er blitt tvunget til å være med på, skal man nå bli presset til å leve i et samfunn der “meg-meg-meg”-folket bestemmer, og kan til og med gi blaffen i å holde 1-meteren, fordi en hostende og harkende representant for “meg-meg-meg”-tankegangen finner det livsnødvendig å stille seg 10 centimeter bak en i køen, og solidarisk ønsker å dele smitten sin med resten av verden. I mine øyne er dette et direkte hån mot alle som det siste året har følt, og fortsatt føler angst og uro knyttet til viruset; et hån mot alle som har mistet sine kjære, både i Norge og resten av verden; et hån mot sykepleierne og legene som ofret livet sitt i kampen for å stoppe viruset i Italia og andre steder; et stort Fuck You til oss som føler at dette på ingen måte er over, og at verden neppe hadde gått under om man i det minste overholdt 1-meteren. - - - - - Og siden det etter alt å dømme er flere enn meg som føler at vi ikke er ferdige med pandemien, så hvorfor ikke - i stedet for å gi etter for presset om normalisering, noe som kommer til å gå til helvete den dagen det dukker opp en ny og hissigere mutasjon - rett og slett satte foten ned, uten å lydig finne seg i dette ...? Hva med å eksempelvis organisere noe som hypotetisk sett kunne kalles "1-meter-bevegelsen", der man sammen konsekvent nekter å gi etter for mindre enn en meters avstand, om nødvendig med en teleskopstang for å markere avstanden? Det var egoisme som gjorde viruset til en global pandemi, og nå skal den samme egoismen gi utallige mennesker angst fordi "meg-meg-meg"-tilhengerne mener at det er tid for full smittefest? Spør dere meg, er det definitivt tid for å sette foten ned; koronaviruset er altfor alvorlig til å bli bagatellisert, slik man gjør det nå - og gang på gang har man sett hvordan dette har utviklet seg etter at man har senket skuldrene. Endret 25. september 2021 av - Brian 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 25. september 2021 #54 Del Skrevet 25. september 2021 Jeg føler med deg, TS. Men på et eller annet tidspunkt må vi veie fortsatt nedstenging opp mot andre konsekvenser enn sykdom. Jeg har selv bedt om å få lov til å komme tilbake fra hjemmekontoret fordi jeg ikke orker en vinter til i full isolasjon (jeg bor alene). Med fornuftige smittevernregler (1 meters avstand, hyppig håndvask, munnbind på transport og i butikk) så regner jeg med at vi klarer dette. Og nei, jeg skal ikke ut på byen i dag og feire gjenåpning. Tro du meg. Jeg skjønner faktisk ikke vitsen. Det kan være at jeg kjøper meg en øl som jeg heller i et glass på seremonielt vis og løfter det mens jeg forbanner covid-19 - men det er også hele min markering i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 25. september 2021 #55 Del Skrevet 25. september 2021 Voyager skrev (11 timer siden): Men ingen tvinger deg på fester! Du kan oppføre deg akkurat som du har gjort siste året. Sitt hjemme for deg selv og sprit hendene. Men andre må få lov til å kose seg. Jeg har vært sosial under hele pandemien jeg altså. Jeg er et sosialt menneske så jeg klarer ikke sitte hjemme for meg selv og har ikke klart det under pandemien heller. Ja har spritet hendene og vasket hendene. Litt for mye. Så mye at jeg har for det meste hatt sår på hendene. Var ikke så ille i sommer. Jeg har aldri sagt at folk ikke må få kose seg. Jeg prøver jo å kose meg selv også. Det er frykten som gjør at jeg ikke klarer å være glad, men må late som. Det er frykten som gjør at jeg er livredd nå fremover og ikke stoler et sekund på folk om at de holder seg hjemme når de er syke. Man trenger ikke gå helt amok som noen gjør bare for det er gjenåpning og late som det ikke finnes mer korona. Jeg håper folk fortsetter med god håndhygiene, og holder seg hjemme når de er syke, men jeg frykter det verste. Ellers er feiring helt greit det men jeg klarer ikke nyte det som alle andre. Jeg kan ikke noe for frykten. Selvfølgelig skal folk kose seg, men ikke så det går utover andre mennesker med at de driter i om de smitter andre. Korona finnes fortsatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justlooking Skrevet 25. september 2021 #56 Del Skrevet 25. september 2021 Warrior skrev (6 timer siden): Jeg har vært sosial under hele pandemien jeg altså. Jeg er et sosialt menneske så jeg klarer ikke sitte hjemme for meg selv og har ikke klart det under pandemien heller. Ja har spritet hendene og vasket hendene. Litt for mye. Så mye at jeg har for det meste hatt sår på hendene. Var ikke så ille i sommer. Jeg har aldri sagt at folk ikke må få kose seg. Jeg prøver jo å kose meg selv også. Det er frykten som gjør at jeg ikke klarer å være glad, men må late som. Det er frykten som gjør at jeg er livredd nå fremover og ikke stoler et sekund på folk om at de holder seg hjemme når de er syke. Man trenger ikke gå helt amok som noen gjør bare for det er gjenåpning og late som det ikke finnes mer korona. Jeg håper folk fortsetter med god håndhygiene, og holder seg hjemme når de er syke, men jeg frykter det verste. Ellers er feiring helt greit det men jeg klarer ikke nyte det som alle andre. Jeg kan ikke noe for frykten. Selvfølgelig skal folk kose seg, men ikke så det går utover andre mennesker med at de driter i om de smitter andre. Korona finnes fortsatt. Det må være vondt å være så redd som du er (og mange andre også). Jeg klarer bare ikke å forstå hva dere er så redd for. Virus og bakterier har alltid eksistert og vil alltid eksistere, det kommer vi ikke unna. Hvorfor være så bekymret på forhånd? Hvorfor ikke heller ta bekymringene om noe skjer? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 25. september 2021 #57 Del Skrevet 25. september 2021 De som jeg ser er ute i dag og som legger bilde av seg selv skålende i øl på Facebook,, er bare de gale uvaksinerte Kari Jaquesson tilhengerne som har mast mer eller mindre jamt på Facebook mot munnbind, håndsprit og sosial distanse. Håper dere koser dere ute i kveld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zemer Skrevet 25. september 2021 #58 Del Skrevet 25. september 2021 gjest:) skrev (21 timer siden): Ungdom med symptomer tar vel en hjemmetest før de drar på skolen? Og er den positiv, så bestiller de pcr-test og får legeattest. Kan jo håpe. På min jobb kom en ansatt med feber. Måtte på jobb da vi var så få og dessuten var hun vaksinert. Dette på ett sykehus!! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Archer Skrevet 25. september 2021 #59 Del Skrevet 25. september 2021 Blekkulfina skrev (På 24.9.2021 den 17.24): Nei, jeg synes bare det har vært SÅ deilig å slippe syke barn annenhver uke dette siste året med pandemi..😅 jeg har ikke savnet omgangssyke eller influensa et eneste sekund må jeg si! Hehe skjønner.. har ikke savnet det jeg heller😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 27. september 2021 #60 Del Skrevet 27. september 2021 13579 skrev (På 24.9.2021 den 23.13): Med mindre smitte regner jeg i prosent, ikke i absolutt-tall. Sammenlikningene er derfor ikke irrelevante. Det er mulig at vi kan åpne igjen i fremtiden, men nå bør alle som ikke har strengt nødvendige samfunnsfunksjoner, holde seg permanent innendørs hjemme, helst iført munnbind. Massedød kan vi risikere nettopp fordi vi gjenåpner samfunnet. Nesten 900 døde hittil er dog en katastrofe, og dette inntraff selv om vi hadde innført tiltak. Vet du at det døde mell om 900 og 1000 mennesker hvert år før corona også. Da døde de av influensa uten noen som helst tiltak utenom vaksine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg