Gå til innhold

Nå er alle glade og skal feire, jeg må late som jeg er glad.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå blir det feiring og alle er glade for gjenåpningen. Det er bra. 
Jeg føler bare frykt og sinne. Ikke fordi jeg ikke vil at alt skal bli som før, men fordi nå er jeg sikker på at folk kommer til å gå rundt syke overalt. Jeg er så redd for at noen jeg er glad i skal bli alvorlig syk av korona. Det er min største frykt. Redselen er så vond. Smittesporing, tiltak, og at folk måtte holde seg hjemme når de var syke har vært en trygghet.

Nå sitter jeg bare å gråter, ja flaut men det driter jeg i. Tror det er litt blanding av lettelse for at det er over, men mest frykten for hvordan det blir fremover og hvordan jeg blir.
Nå vet jeg at jeg kommer til å passe på at andre vasker hender osv enda mer enn jeg har gjort. Kommer sikkert til å ha enda flere egne regler

Jeg må late som jeg er glad når vi skal feire for å ikke ødelegge feiringen. Folk fortjener å få være glade nå. Dette har jo vært i over ett år nå. Jeg er jo redd for at jeg ikke klarer å holde det skjult men må prøve så godt jeg kan.

Flere som er redd for hvordan det blir fremover? 

Skal dere feire i helga og er dere glad for gjenåpningen? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette hørtes ut som en engstelse som er ganske stor i forhold til hva jeg iallefall tenker er naturlig? Skjønner at det er skikkelig slitsomt. Har du snakket med noen om det?

• Liker 24
Skrevet
Warrior skrev (4 minutter siden):

Nå blir det feiring og alle er glade for gjenåpningen. Det er bra. 
Jeg føler bare frykt og sinne. Ikke fordi jeg ikke vil at alt skal bli som før, men fordi nå er jeg sikker på at folk kommer til å gå rundt syke overalt. Jeg er så redd for at noen jeg er glad i skal bli alvorlig syk av korona. Det er min største frykt. Redselen er så vond. Smittesporing, tiltak, og at folk måtte holde seg hjemme når de var syke har vært en trygghet.

Nå sitter jeg bare å gråter, ja flaut men det driter jeg i. Tror det er litt blanding av lettelse for at det er over, men mest frykten for hvordan det blir fremover og hvordan jeg blir.
Nå vet jeg at jeg kommer til å passe på at andre vasker hender osv enda mer enn jeg har gjort. Kommer sikkert til å ha enda flere egne regler

Jeg må late som jeg er glad når vi skal feire for å ikke ødelegge feiringen. Folk fortjener å få være glade nå. Dette har jo vært i over ett år nå. Jeg er jo redd for at jeg ikke klarer å holde det skjult men må prøve så godt jeg kan.

jeg tenker mer st gjenåpningen er prematur og at det kommer til å eksplodere i smitte...

• Liker 36
Skrevet

Jeg skjønner godt engstelsen din..folk virrer jo rundt som hodeløse høns og jubler at på lørdag klokken fiiiiire er pandemien over..

Du velger helt selv hva du vil gjøre av smittevernstiltak - du kan fortsatt sprite hender, bruke maske, holde avstand, unngå folkemengder osv. Men da vil du kanskje oppleve isolasjon..

Samtidig tenker jeg at du ikke må bekymre deg syk på andres vegne - andre velger selv hvilke risiko de vil utsette seg for. 

• Liker 16
Skrevet

Flott at det åpnes opp igjen, men frykter det blir MYE sykdom hos barna i høst og vinter, nå som folk generelt gir litt mer blaffen og sender småsyke barn på skole/ bhg, og fraværsreglene blir som vanlig igjen på ungdoms- og videregående skoler. Dvs at ungdom igjen må på skolen selv om de har symptomer, og dermed smitte halve klassen rundt seg😬

• Liker 10
Skrevet
Blekkulfina skrev (3 minutter siden):

Flott at det åpnes opp igjen, men frykter det blir MYE sykdom hos barna i høst og vinter, nå som folk generelt gir litt mer blaffen og sender småsyke barn på skole/ bhg, og fraværsreglene blir som vanlig igjen på ungdoms- og videregående skoler. Dvs at ungdom igjen må på skolen selv om de har symptomer, og dermed smitte halve klassen rundt seg😬

Men sånn er det jo vært år, har vi blitt helt psykiskt syke av denne pandemien?🤔😅

• Liker 19
Skrevet
Archer skrev (1 minutt siden):

Men sånn er det jo vært år, har vi blitt helt psykiskt syke av denne pandemien?🤔😅

Nei, jeg synes bare det har vært SÅ deilig å slippe syke barn annenhver uke dette siste året med pandemi..😅 jeg har ikke savnet omgangssyke eller influensa et eneste sekund må jeg si!

• Liker 14
Skrevet

Du kan trøste deg med at kun er de nasjonale smitteverntiltakene som avsluttes. De lokale består.

Det er altså ikke sånn at man nå kan glemme alt som har med smittevernregler å gjøre. Man må fortsatt inn på diverse nettsider for å sjekke hva som gjelder på steder du skal til. Skal du f.eks til Gardermoen må du fortsatt ha med deg munnbind. Reiser du en tur til Gøteborg, må du fortsatt i karantene når du kommer tilbake om du er uvaksinert.

Og som det ble poengtert i pressekonferansen. Tiltakene kan komme tilbake når som helst. Åpningen av landet er altså ikke permanent.

• Liker 7
Skrevet

Jeg tenker dette er litt for tidlig. Spesielt i Oslo. Kommer fortsatt til å bruke munnbind på kollektivtransport,  frisør, lege,  optiker mv. og fortsette med delvis hjemmekontor.

• Liker 17
Skrevet
36 minutter siden, Warrior said:

Nå sitter jeg bare å gråter, ja flaut men det driter jeg i. Tror det er litt blanding av lettelse for at det er over,

Hva er over? Ja, nedstengingen er midlertidig over, men det meste var vel åpnet allerede så hva ekstra av betydning er det å feire nå? Kanskje at vi kan gå på konserter og andre smittebomber. Inntil det kanskje blir nødvendig å stenge ned helt eller delvis igjen. Vi vet ikke om det kommer enda mer smittsomme og farligere varianter som kanskje unnslipper vaksinene. Vi vet ikke hvor lenge vaksinene virker, kanskje 6 måneder, kanskje 12, og om det er meningen at vi må ha ny hvert år for å holde dette unna. At vaksinene varer livet ut med full styrke tror jeg ikke.

• Liker 6
Skrevet

Er jo ikke så mye som blir annerledes? En meteren har folk gitt blaffen i lenge nå.. blir å sitte klint inntil hverandre på arrangement og dansegulvet åpnes igjen da?

• Liker 7
Skrevet

håoer de fortsetter med antibac overalt for alltid framover selv om det blir gjenåpning. Sykt digg med en unge som ikke har vært syk på over et år

• Liker 14
Skrevet

Det er bare fest-og-fyll folka som skal ut. Ikke bry deg om dem. Vi andre tar det rolig. Klem ❤

• Liker 8
Skrevet

Jeg tror veldig mange tenker som deg TS, har sett utrolig mange uttale at de kommer til å fortsette med smittevernsrådene. Og vi er mange som ikke greier å kjenne på den gleden ved gjenåpnngen så du trenger ikke late som du er glad. Vær med oss som er skeptiske du. 

Skrevet
Maleficenta skrev (1 time siden):

jeg tenker mer st gjenåpningen er prematur og at det kommer til å eksplodere i smitte...

Gjenåpning er åpenbart prematurt. Vi har fortsatt utbredt smitte, både blant vaksinerte og uvaksinerte, og risikoen for en ukontrollert spredning med massedød er stor. Det myndighetene driver med, er hasard med folks liv som innsats, I flere land som har opplevd langt mindre smitte, er portforbud med streng overvåkning innført. Hvorfor skal vi være dårligere?

• Liker 11
Skrevet
4 minutter siden, 13579 said:

Gjenåpning er åpenbart prematurt. Vi har fortsatt utbredt smitte, både blant vaksinerte og uvaksinerte, og risikoen for en ukontrollert spredning med massedød er stor. Det myndighetene driver med, er hasard med folks liv som innsats, I flere land som har opplevd langt mindre smitte, er portforbud med streng overvåkning innført. Hvorfor skal vi være dårligere?

At vi åpner nå, er (minst) 18 måneder på etterskudd,   så de som fortsatt er nervøse,
 Anbefales å oppsøke den lokale dps, og ellers la oss andre (mer eller mindre normale) nyte øyeblikket...

• Liker 13
Skrevet

Du trenger ikke bekymre deg. Om noen uker er det stengt ned igjen. Kulda kommer og det er koronaens bestevenn. Folk trodde det var over i september i fjor også, jeg jobber i skolen og det var en utrolig chill stemning frem til kulda kom. Da ble det brått stengt ned og masse styr igjen. Dette er bare en fase som de fremstiller som slutten for å psyke opp befolkningen. De vet hva som kommer, de bruker bare dette lille smutthullet så ikke folk blir helt mismodige før de må stenge ned igjen, tror jeg. Hvis folk tror det er over en liten stund så vil det gjøre en ny nedstengning litt mindre hard, man får en mental pause på en måte fra tanken om at dette vil vare i flere år. Dette er jeg 99,9% sikker på, mye basert på det en jeg kjenner som jobber innad i FHI sa. 

• Liker 15
Skrevet
Møkkalei skrev (Akkurat nå):

Du trenger ikke bekymre deg. Om noen uker er det stengt ned igjen. Kulda kommer og det er koronaens bestevenn. Folk trodde det var over i september i fjor også, jeg jobber i skolen og det var en utrolig chill stemning frem til kulda kom. Da ble det brått stengt ned og masse styr igjen. Dette er bare en fase som de fremstiller som slutten for å psyke opp befolkningen. De vet hva som kommer, de bruker bare dette lille smutthullet så ikke folk blir helt mismodige før de må stenge ned igjen, tror jeg. Hvis folk tror det er over en liten stund så vil det gjøre en ny nedstengning litt mindre hard, man får en mental pause på en måte fra tanken om at dette vil vare i flere år. Dette er jeg 99,9% sikker på, mye basert på det en jeg kjenner som jobber innad i FHI sa. 

tror ikke helt det blir sånn.. Er færre som blir alvorlig syke av viruset nå. Nesten ingen

• Liker 3
Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

tror ikke helt det blir sånn.. Er færre som blir alvorlig syke av viruset nå. Nesten ingen

Handler kun om kapasiteten på sykehusene. På Riksen må de allerede nå låne utstyr fra Bergen og intensivsykepleiere fra hele landet. En overlege der var ute i media og sa det var helt crazy at de sa det var over. De sliter nå allerede. Mange er uvaksinerte!! Og hva med barna?? I tillegg hissig RS og influensa sesong. Vet du hvor få sengeplass det er på intensivene eller??? Skremmende få

• Liker 17
Skrevet
Bithiah skrev (1 time siden):

Dette hørtes ut som en engstelse som er ganske stor i forhold til hva jeg iallefall tenker er naturlig? Skjønner at det er skikkelig slitsomt. Har du snakket med noen om det?

Ja har snakket om det mange ganger, men det hjelper ikke. Frykten er tydeligvis kommet for å bli.

Miss perfect skrev (46 minutter siden):

Er jo ikke så mye som blir annerledes? En meteren har folk gitt blaffen i lenge nå.. blir å sitte klint inntil hverandre på arrangement og dansegulvet åpnes igjen da?

Det er ikke så mye som blir annerledes nei, men det er det at på grunn av de sier det blir gjenåpning i morgen så går folk helt amok. Det er som om korona ikke eksisterer mer så jeg frykter at det blir mye smitte overalt, at folk ikke gidder å bry seg mer og går ut overalt selv om de er syke nå. 

Bie-damen skrev (35 minutter siden):

Det er bare fest-og-fyll folka som skal ut. Ikke bry deg om dem. Vi andre tar det rolig. Klem ❤

Liker å feste jeg også. Så er enda mer redd for å bli smittet på fester nå, men det er ikke bare på fester jeg frykter mye smitte. Det er overalt. Redd for at folk går syke eller med smitte på butikker, på jobb, skoler ja overalt. At sjansen blir stor for å bli smittet nå når enda flere helt sikkert kommer til å gi faen. 

• Opprett ny...