Gå til innhold

Udugelig far

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ett barn på 3 år og vi har ikke bodd sammen på 2.5 år. Bf vet knapt hva tannbørste og personlig hygiene er og av den grunn kjemper jeg med nebb og klør for å la barnet vårt være minst sammen med han. Han viser svært liten interesse også og det lille samværet er bare ett besøk på burger king og leking på en lekeplass. Han har ingen mulighet til å ha barnet på overnatting, dette har han valgt selv.

Nå vurderer jeg å flytte til min hjemplass igjen da jobb, venner og familie er der for både barnet og meg.  Hjemplassen min er «på landet» og barnet kan vokse opp en idyllisk plass med en liten skole og alle kjenner alle miljø. Nå idag bor vi i Oslo og jeg trives ikke lenger.

Hjemplassen er i Nord-Norge og jeg gruer meg egentlig til å ta denne diskusjonen med bf, men hvordan kan jeg gå frem og kan han i det hele tatt kunne nekte meg dette til evig tid?

Anonymkode: 2f61b...56d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår deg veldig godt. Det er ikke noe poeng at du skal være i oslo alene med et lite barn uten familie i nærheten, og med en barnefar som bare kanskje har lyst å se barnet avogtil.  Han kan komme å besøke i ferier.

Anonymkode: 2ad00...e4b

• Liker 10
Skrevet

Hva om du skaffer en time hos familievernkontoret og ber han om å bli med? De kan bistå i samtalen om dette. 

Anonymkode: b5873...262

• Liker 9
Skrevet

har dere felles foreldreansvar, så må han godkjente at dere flytter,ellers må du bare gi beskjed 6 uker i forveien at dere flytter hvis dere ikke har felles foreldreansvar

Anonymkode: abf3b...a92

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva om du skaffer en time hos familievernkontoret og ber han om å bli med? De kan bistå i samtalen om dette. 

Vi må ha hjelp fra fvk, men han er en skikkelig kverulant mot meg og mot andre er han verdens mest elskelige person. Jeg er så klar for å flytte, men om han nekter så har jeg vel ikke lov å ha med barnet. Barnet skal aldri bo hos han så lenge han ikke endrer seg, da må jeg bare holde ut i Oslo.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

har dere felles foreldreansvar, så må han godkjente at dere flytter,ellers må du bare gi beskjed 6 uker i forveien at dere flytter hvis dere ikke har felles foreldreansvar

Vi har dessverre delt foreldreansvar ja, men barnet har adresse kun hos meg. Han har aldri møtt barnest fastlege, aldri vært med på helsestasjon. Aldri hatt barnet når det har vært sykt. 

Skrevet

Så hva vil skje om du bare tar med barnet og flytter? Gi varsel 6 uker før. Så drar du. Far kan velge å gå til sak, men vil han vinne når han er så udugelig og uinteressert?

Anonymkode: 9a3c7...b5b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så hva vil skje om du bare tar med barnet og flytter? Gi varsel 6 uker før. Så drar du. Far kan velge å gå til sak, men vil han vinne når han er så udugelig og uinteressert?

Det er det jeg ikke vet da. Skulle gjerne bare reist allerede idag jeg, men om han drar dette til retten så har ikke jeg økonomi til det. Han klarer ikke snakke for seg i en rettsak, da stokker han ordene. Han klarer ikke fibrose grunner for sin uinteressert med barnet idag engang. Han er lettantennelig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har dessverre delt foreldreansvar ja, men barnet har adresse kun hos meg. Han har aldri møtt barnest fastlege, aldri vært med på helsestasjon. Aldri hatt barnet når det har vært sykt. 

Der er 3 mnd varslingsplikt. Du sier i fra tre måneder før. Hvis han motsetter seg flyttingen, må han ta det til retten. Det høres ikke ut som om at det er noe han gidder å gjøre. 

Anonymkode: 4b639...4c4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

3 mnd er varslingsplikten. 

• Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke hans signatur når barnet står på deg. Men du må som sagt tidligere, varsle minst 3 mnd før. Står i barneloven om du vil dobbeltsjekke. 

• Liker 3
Skrevet

Nei, nei og ja. 

Han må ikke godkjenne det. 3 mnd varslingsplikt. 

Hun varsler bf om flytting. Om han ikke ønsker det, er det kun via retten at han kan stanse det. 

• Liker 4
Skrevet

Vi må ha hjelp fra fvk, men han er en skikkelig kverulant mot meg og mot andre er han verdens mest elskelige person. Jeg er så klar for å flytte, men om han nekter så har jeg vel ikke lov å ha med barnet. Barnet skal aldri bo hos han så lenge han ikke endrer seg, da må jeg bare holde ut i Oslo.

Nei, du må ikke innom fvk. Send han en e-post og varsle 3 mnd i forkant. Ikke si noe om hva han kan gjøre for å stoppe dette. 

Om han vil stoppe det, må han via retten. Men for å komme til retten må han først innom fvk for å få en meklingsattest. Om du skal snakke om dette på fvk , får dere en attest allerede her. Da sparer bf tid. 

• Liker 9
Skrevet

Vi har ett barn på 3 år og vi har ikke bodd sammen på 2.5 år. Bf vet knapt hva tannbørste og personlig hygiene er og av den grunn kjemper jeg med nebb og klør for å la barnet vårt være minst sammen med han. Han viser svært liten interesse også og det lille samværet er bare ett besøk på burger king og leking på en lekeplass. Han har ingen mulighet til å ha barnet på overnatting, dette har han valgt selv.

Nå vurderer jeg å flytte til min hjemplass igjen da jobb, venner og familie er der for både barnet og meg.  Hjemplassen min er «på landet» og barnet kan vokse opp en idyllisk plass med en liten skole og alle kjenner alle miljø. Nå idag bor vi i Oslo og jeg trives ikke lenger.

Hjemplassen er i Nord-Norge og jeg gruer meg egentlig til å ta denne diskusjonen med bf, men hvordan kan jeg gå frem og kan han i det hele tatt kunne nekte meg dette til evig tid?

Hva med å kjempe mer for at han skal bli god nok? 

Anonymkode: 1e35e...e19

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er det hennes ansvar å fikse en voksen mann så han skal klare å være en brukbar far for sitt eget barn? Er ikke det hans eget ansvar? 

Anonymkode: b6491...425

• Liker 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor er det hennes ansvar å fikse en voksen mann så han skal klare å være en brukbar far for sitt eget barn? Er ikke det hans eget ansvar? 

Hun har et vist ansvar etter hun valgte å få barn med han. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Veldig godt poeng! 

Anonymkode: 4e078...3d6

• Liker 8
Skrevet

Nei, han må bare godkjenne hvis de har delt bosted, det høres det ikke ut som de har. Hun har, som andre sier, kun varslingsplikt. En rettssak vinner han aldri, når han har så lite samvær i dag.

Anonymkode: 08e25...381

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man har ikke ansvar for å oppdra voksne mennesker 

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nå er ikke jeg moren hans og når interessen hans er så elendig så trenger jeg tips fra deg til hvordan han skal få økt interessen for sitt eget barn.

Kan Dubai meg tips?

Jeg føler ikke det er min plikt å dressere en voksen mann og fortelle hvor viktig det et med samvær med felles barn.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...