Gå til innhold

Weekend-avlastningshjem for barn i Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

har blitt spurt om å ha en liten nydelig gutt på 2år hver 4.helg på avlastning hjemme hos meg. 

Noen som har erfaring med dette (gjennom barnevernet?)

Hva er lønnen for dette?

Henter man da vanligvis i barnehagen på fredag ettermiddag og har barnet til søndag kveld? 

Føler vi kanskje har litt liten plass (ingen ekstra soverom, og ikke særlig barnevennlig hjem) så har ikke helt bestemt oss enda. 

Anonymkode: 8fb22...9c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lønn og annet kan vel bv svare på? 

Anonymkode: 840e7...5c1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lønn og annet kan vel bv svare på? 

Joda, det kan de nok helt sikkert om vi bestemmer oss for et møte. Bare lurte på om noen her inne hadde erfaringer og kunne fortelle litt før den tid evt

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Joda, det kan de nok helt sikkert om vi bestemmer oss for et møte. Bare lurte på om noen her inne hadde erfaringer og kunne fortelle litt før den tid evt

SMS: "Hei, før vi tar stilling til dette må vi ha litt info om hvordan dette organiseres og hvilken kompensasjon vi får." 

• Liker 4
Skrevet

Jeg pleide å hente barnet jeg hadde på SFO og kjøre hjem til foreldrene søndag ettermiddag. 

Bare god erfaring. Husker ikke hvor mye jeg fikk, da dette er noen år siden. Litt i "lønn" og litt til utgiftsdekning.  Jeg hadde heller ikke barn og ekstra soverom den gang. 

Anonymkode: a5435...ddc

• Liker 2
Skrevet

Google sier:

Avlastere lønnes med minimum kr 75 per time (kr 80 per time etter 1. juli) for avlastning etter helse- og omsorgstjenesteloven og minimum kr 60 per time (kr 65 per time etter 1. juli) for avlastning etter barnevernsloven.

Jeg har vært avlaster, da fikk jeg samme lønn som jeg fikk som assistent i barnehage, husker ikke nøyaktig men var vel rundt 130kr timen for en del år siden. Det var kun på dagtid da, og var gjennom kommunens tjenester, ikke noe barnevern involvert. Det var avlastning til foreldrene pga. funksjonshemming/sykdom hos barnet, så jeg passet barnet på dagtid X timer i uken. (Og ja for meg var det en jobb så såklart skulle jeg ha betalt.. det var hyggelig å passe barnet for all del men slik jeg jobbet var det likestilt med å være en personlig brukerassistent på en måte, bare at det var et mindre barn og det var for foreldrenes del mer enn for barnets del at jeg passet det)

Ville sett etter mer konkret info på nettsidene til kommunen du bor i. Vil også tro de har noen regler til hjemmet deres dersom man skal ha barnet man passer på overnatting. 

Anonymkode: 45c5e...f6e

• Liker 2
Skrevet

Noen kommuner hadde forresten regler før for hvor mye du kan tjene som feks avlaster dersom du har en annen kommunal jobb i samme kommune, så hvis du eller mannen er ansatt i kommunen (feks i barnehage, som lærer, administrativt osv) så må dere sjekke opp reglene for dette siden det kan påvirke omfang av avlastning dere kan gjøre. Mulig det er endret igjen altså, det er minst 6 år siden sist jeg leste om dette. 

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Noen kommuner hadde forresten regler før for hvor mye du kan tjene som feks avlaster dersom du har en annen kommunal jobb i samme kommune, så hvis du eller mannen er ansatt i kommunen (feks i barnehage, som lærer, administrativt osv) så må dere sjekke opp reglene for dette siden det kan påvirke omfang av avlastning dere kan gjøre. Mulig det er endret igjen altså, det er minst 6 år siden sist jeg leste om dette. 

Man kan kun jobbe 100% i en kommune. Dvs har du allerede 100% stilling i kommunen så kan du ikke jobbe som avlaster. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei,

har blitt spurt om å ha en liten nydelig gutt på 2år hver 4.helg på avlastning hjemme hos meg. 

Noen som har erfaring med dette (gjennom barnevernet?)

Hva er lønnen for dette?

Henter man da vanligvis i barnehagen på fredag ettermiddag og har barnet til søndag kveld? 

Føler vi kanskje har litt liten plass (ingen ekstra soverom, og ikke særlig barnevennlig hjem) så har ikke helt bestemt oss enda. 

Husker ikke døgnsatsen, mener jeg fikk i overkant av 3000 utbetalt for en helg i mnd. Avsluttet engasjementet i våres, hadde da hatt det noen år.

Tidligere hadde jeg en psykisk utviklingshemmet i avlastning, og jeg fikk da tillegg til vanlig sats. 

Anonymkode: 493db...1d2

• Liker 1
Skrevet
59 minutter siden, theTitanic said:

Man kan kun jobbe 100% i en kommune. Dvs har du allerede 100% stilling i kommunen så kan du ikke jobbe som avlaster. 

Takk for presisering :) Jeg husket feil når jeg tenkte det gjaldt samlet lønn ikke stillingsprosent. (forøvrig en veldig spesiell regel all den tid det gjerne er folk som jobber i kommunen med barn som kanskje er gode avlastere.. men det blir en annen diskusjon)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for presisering :) Jeg husket feil når jeg tenkte det gjaldt samlet lønn ikke stillingsprosent. (forøvrig en veldig spesiell regel all den tid det gjerne er folk som jobber i kommunen med barn som kanskje er gode avlastere.. men det blir en annen diskusjon)

Men det er tøys da. Hilsen en med full jobb i kommunen og som har vært avlaster frem til i vår. 

Fant lønnsslippen min nå, 

Arbeidsgodgjørelse 3160 kr, utgiftsdekning besøkshjem 1389 kr 

Dette for en helg. 

• Liker 6
Skrevet

Om det er fredag til søndag eller til mandag varierer, men trolig til søndag med så lite barn. 

Godtgjørelse er vanligvis etter ks-satser for besøkshjem, 310 kr/døgn for utgifter og 835 kr/døgn i lønn. Helt innafor å be om litt til innkjøp av ting som behøves, f.eks reiseseng. 

Anonymkode: 8fc55...8a0

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det er tøys da. Hilsen en med full jobb i kommunen og som har vært avlaster frem til i vår. 

Dette for en helg. 

Det er ikke tøys nødvendigvis, jeg vet at det var slik i min kommune for x år siden. Sto en del om det i avisene også vel? Iallfall lokalavisen. Men det kan såklart være det er forskjellig fra kommune til kommune eller at reglene nå er endret. 

Skrevet

Typisk nordmenn å spørre om hvor mye de kan tjene på noe som dette.

Anonymkode: 433a1...dc5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke tøys nødvendigvis, jeg vet at det var slik i min kommune for x år siden. Sto en del om det i avisene også vel? Iallfall lokalavisen. Men det kan såklart være det er forskjellig fra kommune til kommune eller at reglene nå er endret. 

Godt mulig at der er andre regler i andre kommuner men har aldri hørt noe om det. Og synes det er rart i såfall. Ser på forrige kontrakt at det ikke er nevnt noen stillingsprosent, bare en avtale om "1 helg pr mnd og 1 uke i ferie".

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Godt mulig at der er andre regler i andre kommuner men har aldri hørt noe om det. Og synes det er rart i såfall. Ser på forrige kontrakt at det ikke er nevnt noen stillingsprosent, bare en avtale om "1 helg pr mnd og 1 uke i ferie".

Det var iallfall noe som var tilfelle en periode, se dette skrivet som beskriver dom fra høyesterett og konsekvenser det har (at avlaster ble arbeidstaker ikke oppdragstaker og derfor må følge regler om arbeidstid og overtid og sånt):

https://www.baerum.kommune.no/innsyn/politikk/wfdocument.ashx?journalpostid=2016216916&dokid=3353356&versjon=7&variant=A&

Prøvde å google mer og det ser ut til at en ny dom i 2017 gjorde at det likevel skulle være mulig å være avlaster ved siden av jobb og også ha helgeoppdrag (som dommen fra 2016 vanskeligjorde pga. det ble for lang "vakt" på arbeid). Så mulig dette bare var et kortvarig problem. 

Skrevet
theTitanic skrev (1 time siden):

Eh, det er bare tull! Jobber 100% i kommunen og er avlastningshjem for et søskenpar kver 4 helg. Så jo, det er fullt mulig. 

Anonymkode: 1f835...b30

• Liker 2
Skrevet

Jeg og min samboer fikk utbetalt ca. 4000 for en helg da vi var avlastningshjem for fosterbroren min. Godt betalt barnepass 😜

Anonymkode: 6d9b7...1eb

Skrevet

Lønn er KS-satsene (blir justert hvert år i juli) + kjøregodtgjørelse. Dette kommer frem i engasjementsavtalen din.  Resten avtaler du med foreldrene og/eller bv.tjenesten. 

Anonymkode: 3595b...a03

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Dette for en helg. 

Her var det hvertfall ikke lov. En bekjent fikk beskjed om det. 

Anonymkode: d8c6c...181

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...