Gå til innhold

Er dette et FOR høyt blodtrykk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er d-vitamin-nivået på da? Er det for lavt, så blir man veldig trøtt og sliten. Føler seg veldig syk. 

Endret av Luckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neseblodet kommer nok av høyt blodtrykk. Alle de andre tingene kan også komme av d-vitaminmangel. I og med at du både vitaminmanglet og relativt høyt blodtrykk, kan de nok forsterke hverandre.

En hestekur med d-vitamin samt fortsette med 'vanlige' dose i ettertid kan ta noe. Men blodtrykket ditt kan fint få en 24-timersmåling.  Du nevner også overvekt. Dette er også noe du kan og absolutt gjøre noe med.

Det virker også som at legen ikke tar deg alvorlig. En ny fastlege kan også hjelpe deg mer i rett retning. Bytt nå, så har du en ny lege til 1 oktober.

Anonymkode: d8e08...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luckie skrev (1 minutt siden):

Hva er d-vitamin-nivået på da? Er det for lavt, så blir man veldig trøtt og sliten. Føler seg veldig syk. 

Nja, ikke nødvendigvis. Jeg hadde veldig lavt (ensiffra) nivå med d-vitamin, men hadde mest smerter i hoftene som sympton. Også slapp og trøtt. Men ikke sykdomsfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er for høyt. Undertrykk over  90 behandles som oftes. Bør ligge på 60/70.

overvekt og kosthold spiller inn, samt arvelighet. Begge mine foreldre hadde høyt blodtrykk, ingen overvekt og feil livstil. Av 5 søsken er 4 av oss plaget med Det samme🤷‍♀️

Anonymkode: c4574...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du nå vet så er det høyt. Legen var ikke bekymret. Det er bra.

vektnedgang og en form for trening/mosjon samt søvn vil nok gjøre godt utslag på blodtrykket ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvis du har 120 i overtrykk og mener det er høyt, så bør du og legen lese dere opp litt. 

Anonymkode: 439ae...0df

Enig !   Her er en hel haug som jobber i helse, og kan dette bedre enn meg. Men da jeg var plaget med dette, fikk jeg beskjed om at det var undertrykket som var farlig og måtte påpasses. Skal helst være under 90, 70-80 er perfekt.

Anonymkode: 05902...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nja, ikke nødvendigvis. Jeg hadde veldig lavt (ensiffra) nivå med d-vitamin, men hadde mest smerter i hoftene som sympton. Også slapp og trøtt. Men ikke sykdomsfølelse.

Nei, det er kanskje ikke likt for alle. Selv har jeg stadig vekk mangel på vitamin d, selv om jeg går turer ute hver dag og spiser variert. Skulle tro jeg hadde kroppen til en olding som ikke tar opp vitamin d. Uansett, jeg føler meg veldig syk ved mangel. Smerter i hoftene var ny for meg da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodtrykket er noe høyt men ikke ekstremt. Husk at de fleste produsenter krever at du skal sitte stille 10-20min før testen utføres.

Ut ifra det du beskriver ville jeg kommet meg til lege fortest mulig og fått en døgnmåling på blodtrykk, neseblødning skyldes sjeldent høyt blodtrykk

Anonymkode: 1f91d...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (2 timer siden):

Jeg har 113/60. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kom deg til lege ASAP!!!! 

Anonymkode: ffe90...a9b

Legen snakket jeg med igår. Bryr seg ikke så veldig, han. 

Luckie skrev (2 timer siden):

22.skulle visst være rundt 150 slik jeg forsto. 

Anonymkode: 71e21...3c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (2 timer siden):

Jeg har 113/60. 

Det er vel fordi du er godt trent? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodtrykket er likt i dag. Har hvilt både ti og tjue min før jeg tar det. Er dessuten ikke veldig mye overvektig, kanskje 8 kg... 

Jeg tar til meg alt dere skriver. Skal ta d vitamin og jeg jobber med vekten. 

Har mye stress i kroppen. Kan kanskje påvirke. 

Finnes det noe annet jeg kan gjøre for å få mer energi? Er helt kaputt. 

Og kan jeg feks ha en infeksjon i kroppen uten å vite det? 

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et kritisk høyt blodtrykk. Det er det første du bør vite for å ikke stresse deg opp og gjøre blodtrykket enda høyere. Men det er jevnt over litt for høyt. Ta en tur til legen.

Anonymkode: e663b...76c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faren med kvinneguiden. Her får ts streng beskjed om at det er kjempe høyt og at hun må komme seg til legen asap og skremmer ts selv om hun allerede har fått beskjed om å ikke bekymre seg av legen.

Blodtrykk skal ikke måles hjemme hvis man ikke har opplæring. Det er masse man gjør feil under målingen som kan gi feilresultat. Krysse beina, sette måleren på feil, feil størrelse på mansjetten, stirre på måleren mens den måler osv. Blodtrykk skal også ses sammen med det andre kliniske, ikke bare alene. 140/90 er ikke automatisk høyt og skal behandles selv om tabellen på internett tilsier det. 

Anonymkode: 9f774...49b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det er for høyt. Undertrykk over  90 behandles som oftes. Bør ligge på 60/70.

overvekt og kosthold spiller inn, samt arvelighet. Begge mine foreldre hadde høyt blodtrykk, ingen overvekt og feil livstil. Av 5 søsken er 4 av oss plaget med Det samme🤷‍♀️

Anonymkode: c4574...fe9

Bør undertrykket ligge mellom 60 til 70  ???

Anonymkode: 20de6...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har litt ulikt blodtrykk. Hvor har du tatt disse målingene? Du må måle blodtrykk hos legen, og legen vurderer dette utifra alder, vekt osv. 

Anonymkode: 01fcc...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Bør undertrykket ligge mellom 60 til 70  ???

Nei. Det stemmer ikke. 

Anonymkode: 9f774...49b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/24/2021 at 7:36 PM, AnonymBruker said:

Ts her. Snakket med legen min. Han var ikke bekymret en plass;mente det kom av litt stress og det var helt normalt siden jeg er noe overvektig. 

Jeg har hatt hodepine kjempelenge, hver dag. Har sjekket syn og alt er bra. 

Fikk beskjed om at jeg er lav på D vitamin og må ta høye doser fremover. Men kan lavt D vit gi slike symptomer? 

Jeg har vært like stor som nå tidligere og et typisk trykk hos meg er 120/80. Jeg er ikke nervøs el stresset ift å måle! Hverken hjemme eller hos legen. 

Symptomer er 

Mye hodepine, neseblod, ufattelig slapp /fatigue, blir ikke bedre av søvn, litt lite matlyst, svimmel særlig når jeg reiser meg eller gjør ting gjort. 

Bruker kun medisiner for lavt stoffskifte ellers.. 

Når legen tar ting med knusende ro og jeg føler meg elendig, hva gjør jeg da? Jeg sitter her og gråter for jeg orker jo ingenting!! 😔TS

Hvordan var samtalen hos legen? Fikk du nevnt alle symptomene du skriver i innlegget her?

Anonymkode: c3a72...b4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig sløv lege!!!  Med alle disse symptomene burde du vel vært Innlagt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...