Gå til innhold

Bekkenløsning, når er det greit med sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jobber i helsevesenet og er ca 16 uker på vei.

Akkurat nå har jeg veldig vondt når jeg går, og jeg halter en del. På fridagene mine har jeg ikke like vondt fordi jeg går mindre, men på jobb er det mye gåing og jeg jobber med pasienter så det blir en del forflytninger osv.

I dag har jeg lurt på om jeg bør jobbe så mye? Når sier man stopp? En kollega kommenterte hvorfor jeg ikke var sykemeldt hvis jeg har det vondt…

Har bedt om møte med leder for tilrettelegging (kun dagvakter) men usikkert om dette vil ha noe å si for tilstanden min.

Anonymkode: adf92...8ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må du bare kjenne på selv. Det lønner seg ihvertfall ikke å pushe seg for, det blir ikke bedre. Du blir jo bare mer gravid og vil slite mer. Å ha en velfungerende kropp er så viktig du skal jo ha den i mange år videre så ta vare på den.

Jeg fikk bekkenleddssmerter med andremann, fikk mye tilrettelegging fra jobb, men kastet inn håndkleet og aksepterte sykemelding i uke 25, og da hadde det gått alt for langt. Alt var ekstremt vondt, jeg klarte ikke gjøre jobben min, var helt utslitt og klarte ikke spise, sove eller glede meg over noe, gråt hver dag etter jobb. Var dypt deprimert og følte meg mislykket. Ikke gjør som meg og la det gå så langt! 

Anonymkode: 10953...40d

• Liker 2
Skrevet

Hvis man har bekkenløsning, så kommer det jo an på hva slags jobb man har. Jeg jobbet på kontor, så jeg klarte fint å jobbe til ca tre uker før jeg skulle ut i permisjon. Problemet mitt var ikke jobben, men hadde et stykke å gå til buss/bane. Å jobbe i helsevesenet med bekkenløsning høres vondt ut. 

Anonymkode: bb920...900

Skrevet

Det høres ut som du bør sykmeldes. Disse smertene kan bli verre om man ignorerer dem og fortsetter å presse seg selv. Jeg gikk med bekkensmerter i flere måneder før jeg til slutt ble sykmeldt og da var det blitt mye verre. Selv korte gåturer var veldig vondt. Går nå til kiropraktor og føler det hjelper, men er nå i uke 33 og regner ikke med jeg blir kvitt dette før etter fødsel.

Anonymkode: cf4d4...ebd

Skrevet

Jeg fikk en bekkenlåsning første svangerskap, og ignorerte den og haltet videre til alt jeg følte jeg burde og ville. Resultatet ble at selv når låsningen gikk over, så hadde jeg haltet så mye at jeg hadde fått en betennelse på andre siden. Den var veldig vond, og satt i veldig lenge. Hadde vært unngått hvis jeg hadde tatt mer hensyn og roet ned tempoet litt 😕

Anonymkode: 67d29...c63

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det høres ut som at du i det minste bør bli gradert sykemeldt i tillegg til tilrettelegging. Blir det verre tenker jeg at du ikke bør jobbe. Du skal ikke ødlegge kroppen din for jobben sin skyld når det bare er en begrenset periode du er gravid. 

Anonymkode: 097bb...8c0

• Liker 1
Skrevet

Det er opp til legen å vurdere utifra plager du har mtp jobb 

Anonymkode: 7e8a3...b40

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er opp til legen å vurdere utifra plager du har mtp jobb 

Anonymkode: 7e8a3...b40

Dette er tullete. Aldri har en lege sagt til meg "Kanskje du bør være 50% sykemeldt en stund". Jeg har fått kastet 100% etter meg, eller jeg har måtte bedt om gradert sykemelding. Og jeg har hatt masse forskjellige leger (ikke lett å få faste vikarer ute i distriktene). 

TS, jeg anbefaler gradert sykemelding slik at du kan jobbe litt, men også slappe av. Unngå tunge løft og lange, hurtige steg, rolig gange er bare godt for kroppen til en viss grad. Du skal ha energi til å eksistere på hjemmefronten også. 

Anonymkode: 7a7c7...186

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg fikk en bekkenlåsning første svangerskap, og ignorerte den og haltet videre til alt jeg følte jeg burde og ville. Resultatet ble at selv når låsningen gikk over, så hadde jeg haltet så mye at jeg hadde fått en betennelse på andre siden. Den var veldig vond, og satt i veldig lenge. Hadde vært unngått hvis jeg hadde tatt mer hensyn og roet ned tempoet litt 😕

Anonymkode: 67d29...c63

Akkurat dette skjedde med meg også!

Låsningen gikk bort vha kiropraktor, men sliter fortsatt mye med symfysesmerter i den andre foten, og det har bare blitt verre.

Anonymkode: cf4d4...ebd

Skrevet

Sliter med bekkenløsning 7 mnd etter fødsel.

Ikke press deg. Fremtiden din er virkelig ikke verdt noen måneders jobb. Ingen kommer til å takke deg.

Anonymkode: a5c40...376

• Liker 2
Skrevet

Det er greit med sykemelding når legen anbefaler det og vurderer at det er det rette.

Anonymkode: 8981c...349

Skrevet

Det er greit med sykemelding når som helst i svangerskapet hvis man trenger det! Nå skal du tenke på deg selv! Spesielt i mitt andre svangerskap fikk jeg tidlig problemer med bekkenet. Jeg gikk til fysio som "skremte" meg ved å si at dersom jeg ikke tok hensyn kunne jeg få problemer lenge etter fødsel. Et par ganger jeg likevel presset meg låste bekkenet seg, og det anbefales IKKE! I ettertid er jeg utrolig glad jeg gikk til denne fysioterapeuten. Egentlig mest fordi hun fikk meg til å ta ting litt rolig og jeg kanskje derfor var i fin form etter fødsel 😊

Anonymkode: f0e1f...319

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber på kontor, dog med kunder og en del "frem og tilbake til spesielt trykkeutstyr" og ble sykmeldt rundt uke 23-24 pga bekkensmerter i symfysen. Da hadde jeg gått rundt med vondt i flere uker, men "holdt ut" (blant annet i ferie hvor jeg knapt rørte meg), men da jeg en dag fikk lynende smerter i lysken og ikke kom meg ut av bilen uten hjelp, måtte sende samboer for å kjøpe krykker og lå gråtende i senga resten av ettermiddagen bestilte jeg meg legetime.

Fikk sykmelding (og er nå over på svangerskapspenger av flere grunner) og selv om graviditeten fortsatt er dritt (veldig glad for å være gravid, veldig lite glad i å være det) og jeg har mye vondt hjelper det i det minste at jeg kan prøve å tilpasse dagene til smertene. Får ikke gått noen turer, og mange dager kommer jeg meg ikke ut av huset i det hele tatt (eller ned i kjelleren til vaskerommet), så tør ikke tenke på hvordan jeg ville fungert skulle jeg vært på jobb i tillegg... 

Både lege og fysio sier den eneste medisinen er å føde, men også at det er veldig viktig å ikke overbelaste slik at man blir verre, for da kan det sitte lengre i etter fødsel - så min anbefaling er: Legetime, nå!

Anonymkode: faed2...aa8

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Godt å lese om andres erfaringer også. Har dere noen forslag til tilrettelegging for noen som jobber på sengepost? Skal ha et møte snart med lederen min og ønsker å komme med egne innspill :) 

Skrevet

Ble 100% sykemeldt fra uke 16 i mitt svangerskap. Er meget plaget med bekkenløsning, og fikk det mye tidligere enn forrige svangerskap. 
Mitt største problem er symfysen, smertene gjør det vondt å gå, ligge, stå og sitte. Løsningen er en kombinasjon av disse. Hyppig bytte av stilling. Har nå en 2-åring i tillegg, og var mye tydeligere hos fastlegen enn forrige svangerskap. Da gikk jeg 100% frem til permisjon, på slutten dro jeg meg etter rekkverket på trappene på jobb. Gikk 3 mnd på krykker etter fødsel (naive meg trodde det forsvant med én gang ungen var ute - hører liksom svangerskapet til). Klarte ikke løfte barnet og kunne ikke være alene med det. 
Det prøver vi å unngå nå. Håper tidlig avlastning, fysio og vanntrening kan gjøre trikset. 
På de verste dagene tar jeg krykkene fatt. 

Sykemeld deg etter behov, men jeg ville forsøkt å holde meg gradert i arbeid - er grusomt kjedelig å gå hjemme 100%. 

Anonymkode: 2ebaf...9e4

Skrevet
On 9/24/2021 at 3:09 PM, AnonymBruker said:

Hvis man har bekkenløsning, så kommer det jo an på hva slags jobb man har. Jeg jobbet på kontor, så jeg klarte fint å jobbe til ca tre uker før jeg skulle ut i permisjon. Problemet mitt var ikke jobben, men hadde et stykke å gå til buss/bane. Å jobbe i helsevesenet med bekkenløsning høres vondt ut. 

Anonymkode: bb920...900

Mens jeg klarte ikke selv om jeg jobbet på kontor. Ryggen stivnet når jeg satt og da kom jeg meg ikke opp igjen. Fungerte best å legge på magen i sofaen å jobbe 😂

Anonymkode: 24ca5...918

• 5 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Har dere aktivt bedt lege om (gradert) sykemelding? Jeg får bare beskjed om å trene bort bekkenløsningen....både av lege og andre bekjente. Har ikke lykkes med det enda, det blir bare verre.

Anonymkode: 4ed89...779

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.9.2021 den 14.56):

Hei,

Jobber i helsevesenet og er ca 16 uker på vei.

Akkurat nå har jeg veldig vondt når jeg går, og jeg halter en del. På fridagene mine har jeg ikke like vondt fordi jeg går mindre, men på jobb er det mye gåing og jeg jobber med pasienter så det blir en del forflytninger osv.

I dag har jeg lurt på om jeg bør jobbe så mye? Når sier man stopp? En kollega kommenterte hvorfor jeg ikke var sykemeldt hvis jeg har det vondt…

Har bedt om møte med leder for tilrettelegging (kun dagvakter) men usikkert om dette vil ha noe å si for tilstanden min.

Du er 16 uker på vei. Det er en del igjen før babyen er ute. Spørsmålet er jo hvor lenge orker du å pushe deg selv? Når kollegaer kommenterer, da hadde jeg tatt det som et tegn på at det kanskje er på tide å faktisk sykemelde seg.

Om du får en gradert sykemelding nå, kan du kanskje være i jobb helt ut. Men pusher du deg nå, må du kanskje 100% sykemeldes store deler av tiden før babyen kommer.

Anonymkode: ef342...36a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble 20% sykemeldt i uke 22. Men- jeg har en kontorjobb hvor jeg kan ta pauser stort sett når jeg vil, jeg har fått tilpasset stol som gjør det mindre smertefullt å sitte, samt arbeidsgiver betaler for fysiotimene mine. Jeg har også mulighet til hjemmekontor de dagene jeg kjenner at jeg ikke klarer å gå langt nok til å komme meg hele veien til jobb. Hadde jeg hatt en jobb som din hadde jeg nok ikke holdt ut i 80%-stilling. For meg fungerer for øvrig 20% veldig bra, selv om det kanskje høres lite ut. Det gjør at jeg kommer meg hjem før smertene er uutholdelige vonde. På de dårlige dagene er det færre timer hvor jeg må bite sammen tenna på jobb, og på gode dager har jeg muligheten til å gjøre øvelser jeg fikk av fysio, gå meg en liten tur osv. som er viktig for å forebygge at smertene blir verre. 

Du skal være i arbeidslivet i 40-50 år. Du er gravid i 9 måneder kanskje bare noen få ganger i livet. Er det en gang det er lov å prioritere egen helse, er det nå. Jeg og slet med å bedømme "når er det greit med sykemelding?". Men som legen min sa: det er hennes jobb å bedømme, ikke min. Jeg sa til legen at jeg synes det er vanskelig å skille mellom hva som er vanlige svangerskapsplager jeg bare må holde ut, og hva som er uvanlig vondt/slitsomt/ubehagelig. Men som legen min sa, jeg skal ikke tenke så mye på alle andre, men heller se på de forutsetningene jeg og min kropp har. 

Anonymkode: 4cccb...0da

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...