Applehead Skrevet 24. september 2021 #21 Del Skrevet 24. september 2021 (endret) Lønnesirup01 skrev (1 time siden): Hun vil etter all sannsynlighet ha et sexliv i den forstand at hun ikke vil dø som jomfru. Hun vil mest sannsynlig også ha mer enn en sexpartner. Og om det så blir med en eller to, så er det nok til at sjansen for HPV er stor. Det finnes 29 ulike former for HPV, og de er veldig vanlige. Gutter kan ikke vaksineres. Svar til TS; har to 12-åringer i utvidet familie, og begge er vaksinert. I ett av tilfellene er foreldrene skilt, og det var den toneangivende forelderen (les: mor) som bestemte selv om far var skeptisk. Tull. Min 12-årgamle sønn fikk HPV-vaksine denne uken. Endret 24. september 2021 av Applehead 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bie-damen Skrevet 24. september 2021 #22 Del Skrevet 24. september 2021 Nei, jeg venter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lolllll Skrevet 24. september 2021 #23 Del Skrevet 24. september 2021 Her er info fra legemiddelverket om bivirkninger til nå: https://legemiddelverket.no/Documents/Bivirkninger og sikkerhet/Rapporter og oversikter/Koronavaksiner/20210923 Rapport over meldte bivirkninger av koronavaksine.pdf Og her er info fra FHI om korona til nå: https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/dags--og-ukerapporter/dags--og-ukerapporter-om-koronavirus/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Applehead Skrevet 24. september 2021 #24 Del Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min 12 åring (jente) fikk hvp-vaksine forrige uke, og har fått time til coronavaksine neste uke...synes de var veldig nærme?! Anonymkode: 70a91...172 Da vi fikk signeringsskjema for HPV for en uke siden, så stod det "ta kontakt med helsestasjonen hvis barnet ditt også skal vaksineres for Covid. Da tilpasser vi intervallen." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 24. september 2021 #25 Del Skrevet 24. september 2021 Lønnesirup01 skrev (1 time siden): Hun vil etter all sannsynlighet ha et sexliv i den forstand at hun ikke vil dø som jomfru. Hun vil mest sannsynlig også ha mer enn en sexpartner. Og om det så blir med en eller to, så er det nok til at sjansen for HPV er stor. Det finnes 29 ulike former for HPV, og de er veldig vanlige. Gutter kan ikke vaksineres. Svar til TS; har to 12-åringer i utvidet familie, og begge er vaksinert. I ett av tilfellene er foreldrene skilt, og det var den toneangivende forelderen (les: mor) som bestemte selv om far var skeptisk. Jo, gutter har fått HPV-vaksine siden 2018. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lønnesirup01 Skrevet 24. september 2021 #26 Del Skrevet 24. september 2021 Anonymus Notarius skrev (Akkurat nå): Jo, gutter har fått HPV-vaksine siden 2018. Seriøst? Jeg har ikke fått dette med meg. Jeg ble vaksinert for dette i utlandet før de begynte med det i Norge. Legene mente da at det ikke var like god effekt for gutter som for jenter, på samme måte som at de ikke klarte å teste like presist. Men for all del - fint om de er føre var. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holen Skrevet 24. september 2021 #27 Del Skrevet 24. september 2021 Lønnesirup01 skrev (1 time siden): Hun vil etter all sannsynlighet ha et sexliv i den forstand at hun ikke vil dø som jomfru. Hun vil mest sannsynlig også ha mer enn en sexpartner. Og om det så blir med en eller to, så er det nok til at sjansen for HPV er stor. Det finnes 29 ulike former for HPV, og de er veldig vanlige. Gutter kan ikke vaksineres. Svar til TS; har to 12-åringer i utvidet familie, og begge er vaksinert. I ett av tilfellene er foreldrene skilt, og det var den toneangivende forelderen (les: mor) som bestemte selv om far var skeptisk. Min gutt er vaksinert mot HPV virus. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bendie Skrevet 24. september 2021 #28 Del Skrevet 24. september 2021 Jeg har gjennomgått covid og har nå long covid. Jeg har fått spørsmål fra pågående forskning ang blødningsforstyrelser, så de ser tydeligvis på om det en sammenheng også etter gjennomgått covid. Selv har jeg inntrykk av at de fleste problemene/ skadene en ser etter vaksinen også er men en ser etter gjennomgått covid. Bare at en da ser et økt problem eller større skade. Kanskje ikke så utenkelig da vaksinen må ta utgangspunkt i et protein i selve viruset eller et svekket virus. Det er ikke utenkelig og da tenke seg at et levende fullverdig virus vil gi større skade. Når viruset er så sterkt etablert er det sannsynlig at de aller fleste før eller siden vil bli smittet. Da må en vurdere om en er villig til å utsettes for viruset i stedet for vaksinen Nå en ser på det til tross alt lave antallet kjente dødsfall og alvorlige bivirkninger etter vaksinen opp mot følgende en har erfart etter gjennomgått covid burde etter mitt syn valget være enkelt. Her i Norge er ca 4 millioner vaksinerte ( en eller to doser) Det er få kjente dødsfall og skadene meldt til NPE er foreløpig lave. En bør ta vurderingen basert på tall av meldte alvorlige skader og dødsfall etter gjennomgått covid og sammenligne med tilsvarende tall etter vaksinering. Har inntrykk av at en del tar valg etter magefølelsen og synsing og ikke etter erfaring fra talebaserte fakta og kunnskapen en til nå har fra velrenommert forskning. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blekkulfina Skrevet 24. september 2021 #29 Del Skrevet 24. september 2021 Min 13-åring er vaksinert nå, det er også alle hennes venninner! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøya90 Skrevet 24. september 2021 #30 Del Skrevet 24. september 2021 (endret) Blekkulfina skrev (22 minutter siden): Min 13-åring er vaksinert nå, det er også alle hennes venninner! Uff, jeg synes det er skremmende at så mange lar barna sine ta vaksinen. Det mest dyrebare man har. Håper virkelig det går bra og at ingen får senskader Endret 24. september 2021 av Frøya90 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blekkulfina Skrevet 24. september 2021 #31 Del Skrevet 24. september 2021 Frøya90 skrev (2 minutter siden): Uff, jeg synes det er skremmende at så mange lar barna sine ta vaksinen. Det mest dyrebare man har. Håper virkelig det går bra og at ingen får senskader Sannsynligheten for senskader er mye større etter gjennomgått covidsykdom, så jeg ser litt motsatt på det😉 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lolllll Skrevet 24. september 2021 #32 Del Skrevet 24. september 2021 Blekkulfina skrev (12 minutter siden): Sannsynligheten for senskader er mye større etter gjennomgått covidsykdom, så jeg ser litt motsatt på det😉 Hvor mange alvorlige skader er det kommet til yngre av korona? Har ikke sett data på det. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 24. september 2021 #33 Del Skrevet 24. september 2021 (endret) Blekkulfina skrev (20 minutter siden): Sannsynligheten for senskader er mye større etter gjennomgått covidsykdom, så jeg ser litt motsatt på det😉 Kilder på det? Jeg har ikke klart å finne noe som tilsier at det egentlig er verd å vaksinere ellers friske barn. Vi har hatt korona her, ungene hadde litt vondt i halsen et par dager og det var det. Legger til at jeg aldri har vært i tvil om at de skal få HPV-vaksinen - vaksine mot virus som kan føre til kreft som har høy dødelighet blant unge kvinner. Det er noe helt annet enn en korona-infeksjon. Endret 24. september 2021 av Anonymus Notarius Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blekkulfina Skrevet 24. september 2021 #34 Del Skrevet 24. september 2021 Anonymus Notarius skrev (9 minutter siden): Kilder på det? Jeg har ikke klart å finne noe som tilsier at det egentlig er verd å vaksinere ellers friske barn. Vi har hatt korona her, ungene hadde litt vondt i halsen et par dager og det var det. Legger til at jeg aldri har vært i tvil om at de skal få HPV-vaksinen - vaksine mot virus som kan føre til kreft som har høy dødelighet blant unge kvinner. Det er noe helt annet enn en korona-infeksjon. https://tidsskriftet.no/2020/09/kronikk/langvarig-syk-etter-covid-19 https://www.uib.no/med/143795/over-halvparten-av-unge-med-covid-19-har-langvarige-symptomer https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/8Q90wQ/vi-maa-diskutere-long-covid-hos-barn-paa-en-balansert-og-faglig-maate 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 24. september 2021 #35 Del Skrevet 24. september 2021 (endret) Anonymus Notarius skrev (22 minutter siden): Kilder på det? Jeg har ikke klart å finne noe som tilsier at det egentlig er verd å vaksinere ellers friske barn. Vi har hatt korona her, ungene hadde litt vondt i halsen et par dager og det var det. Legger til at jeg aldri har vært i tvil om at de skal få HPV-vaksinen - vaksine mot virus som kan føre til kreft som har høy dødelighet blant unge kvinner. Det er noe helt annet enn en korona-infeksjon. Det finnes mange studier på dette. Hvor stort omfanget er, eller hvor alvorlig dette vil være på lang sikt, gjenstår å se.Noen studier viser at opptil 14 % sliter med symptomer opptil 15 uker etter smitte. Symptomer som hjernetåke, konsentrasjonsproblemer, utmattelse hodepine, tilbakevendende feber, tungpust og hjertebank, for å nevne noe. ' https://www.bmj.com/content/374/bmj.n2157 https://www.timesofisrael.com/more-than-10-of-israeli-kids-who-got-virus-now-suffer-from-long-covid-study/ https://www.nature.com/articles/d41586-021-01935-7 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oWk3Lm/toppforsker-slaar-alarm-om-barn-og-long-covid-burde-ikke-la-barn-utsettes-for-dette Endret 24. september 2021 av Lana01 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zemer Skrevet 24. september 2021 #36 Del Skrevet 24. september 2021 Frøya90 skrev (1 time siden): Uff, jeg synes det er skremmende at så mange lar barna sine ta vaksinen. Det mest dyrebare man har. Håper virkelig det går bra og at ingen får senskader Enig med deg. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøya90 Skrevet 25. september 2021 #37 Del Skrevet 25. september 2021 Blekkulfina skrev (8 timer siden): Sannsynligheten for senskader er mye større etter gjennomgått covidsykdom, så jeg ser litt motsatt på det😉 Totalt har det så langt blitt påvist 31 614 tilfeller i aldersgruppen < 18 år i Norge, hvorav 8 677 er i alderen 12-15 år (3,3% av befolkningen i denne alderskategorien). 99.6% av smittede barn og unge har ikke vært innlagt på sykehus Av de 132 som har vært innlagt, er median liggetid 2 dager – noe som tyder på lite alvorlig sykdom Andelen innlagte var høyere i 2020 (0,65%) enn hittil i 2021 (0,34%). Dette kan skyldes manglende erfaring med viruset og lavere terskel for innleggelse i 2020 (Kilde: https://www.fhi.no/contentassets/3596efb4a1064c9f9c7c9e3f68ec481f/svar-pa-oppdrag-45---om-vurdering-av-koronavaksinasjon-av-barn-12-15-ar.pdf Dette var en kilde fra FHI. Det står mye om dette tema vinklet på forskjellige måter - det er mye som er overdrevet dessverre. Dette er et tema hvor det er viktig å være kildekritisk og lese nøye gjennom tallene 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lolllll Skrevet 25. september 2021 #38 Del Skrevet 25. september 2021 (endret) Lana01 skrev (8 timer siden): Det finnes mange studier på dette. Hvor stort omfanget er, eller hvor alvorlig dette vil være på lang sikt, gjenstår å se.Noen studier viser at opptil 14 % sliter med symptomer opptil 15 uker etter smitte. Symptomer som hjernetåke, konsentrasjonsproblemer, utmattelse hodepine, tilbakevendende feber, tungpust og hjertebank, for å nevne noe. ' https://www.bmj.com/content/374/bmj.n2157 https://www.timesofisrael.com/more-than-10-of-israeli-kids-who-got-virus-now-suffer-from-long-covid-study/ https://www.nature.com/articles/d41586-021-01935-7 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oWk3Lm/toppforsker-slaar-alarm-om-barn-og-long-covid-burde-ikke-la-barn-utsettes-for-dette Jeg håpet det var noen reell info. Artiklene fra media, er artikler fra media… Siste snakker om sin frykt f.eks. Forskningsartikkelen: (Spørreundersøkelse sendt ut) One limitation of the study is that the response rate was only 13.5%. No difference was found in mental health and wellbeing scores between young people who tested positive and those who tested negative, but a high proportion in both groups reported being a bit or very worried, sad, or unhappy (41% of those who tested positive v 39% who tested negative.) The researchers found that 15 weeks after their PCR test 66.5% of people who had tested positive and 53.3% of those who had tested negative had one or more symptoms. The high numbers of young people who tested negative reporting symptoms at 15 weeks may be explained by tiredness being common in this age group generally and the survey period coinciding with the return of school after lockdown and a likely increase in non-covid infections. (Forklarer kun tallene til de som testet negativt altså 😂) The Children and Young People with Long Covid (Clock) study is published as a preprint and has not yet been peer reviewed. Endret 25. september 2021 av Lolllll 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lolllll Skrevet 25. september 2021 #39 Del Skrevet 25. september 2021 Lolllll skrev (25 minutter siden): Oversatt: Kun 13,5 % av barna som mottok spørreundersøkelsen om langtidssymptomer svarte forskerne. Av disse 13,5 % av alle som fikk tilsendt undersøkelsen (vi vet ikke hva som var tilfelle til de 86,5% som ikke svarte), så rapporterte (65,5%-53,3%) 12,2 % flere positivt testede at de mente de hadde symptom i uke 15 etter. Men hvis barna hadde det 15 uker etter testet negativt, så mente forskerne at symptomene til disse var fordi det var mye engstelse i samfunnet og stress. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fredelig Skrevet 25. september 2021 #40 Del Skrevet 25. september 2021 Frøya90 skrev (9 timer siden): Uff, jeg synes det er skremmende at så mange lar barna sine ta vaksinen. Det mest dyrebare man har. Håper virkelig det går bra og at ingen får senskader Hvis "det mest dyrebare du har" fikk en alvorlig sykdom; ville du da stolt på legenes råd, eller ville du selv lest rosablogger ol og tatt valg om behandling ut fra det? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg