Gå til innhold

Hvorfor blir folk så sykt irritert på mennesker som snakker i telefonen på bussen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke dette. Har sett og hørt historier fra venner om gamle damer kommer fram til ungdom/unge voksne som snakker i telefonen på bussen eller tunnelbanen og er sint fordi "VI HØRER ALT DU SIER!!!". 

Om du vil reise i et stille miljø og ikke bli forstyrret, kanskje du bare skal ta en taxi? 

Så lenge man ikke direkte skriker inn i telefonen og snakker med et normalt volum, hva er problemet da? Folk snakker jo med hverandre også på bussen, det er det få som klager over.

Anonymkode: a324e...15f

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grusomt irriterende. I dag hadde en dame i butikken, altså en annen kunde, en nokså høylytt samtale hun startet med "Jeg ringer for å melde inn bekymring om min svigermor..." Hallo?! Noen hjemme her??? Helt blåst! 

Det var flere kunder i butikken og min første reaksjon var å bli flau for at JEG STO OG HØRTE på denne kvinnens bekymring over svigermors mentale tilstand. Gikk unna for å liksom ta hensyn, men hun der valset jo rundt i hele butikken, slik at det ikke var til å unngå å få med seg altfor mye. 

Kjente jeg ble skikkelig provosert og fikk lyst til å gå bort å si at JEG KJENNER FAKTISK DIN SVIGERMOR. DETTE ER EN GANSKE LITEN BY!! 

Men jeg lot være. Det hadde bare vært en mulighet for å slippe ut min egen aggresjon under påskudd av å være bekymret for en fremmed kvinnes personvern. Trying to keep it real, ikke sant. Men OMG!!! Kjerring. 

Anonymkode: 192a0...50c

• Liker 24
Skrevet (endret)

jeg vet ikke hva det er, og jeg gidder ikke å analysere det heller, men jeg er en av dem som virkelig hater å høre på andres telefonsamtaler. Det er titusen ganger mer irriterende enn å høre en samtale mellom to personer i bussen. 

Hvorfor? Aner ikke.

Har vel noe med omfanget tenker jeg. Nå som alle har mobiltelefon, kan i teorien hvert eneste menneske på bussen ha en samtale gående. Hvis vi bare kan snakke med dem som er tilstede på bussen, så begrenser det jo snakkingen kraftig.

Og så synes jeg forslaget ditt, TS, om å ta en taxi er ganske dårlig - det er bra for klimaet at så mange som mulig tar buss, og da må vi alle bidra til å gjøre det til et attraktivt alternativ. F.eks slik at vi ikke krangler med kjæresten på telefon på bussen i halvannen time, som jeg satt og måtte høre på i sommer på en regionbuss. Men også slik at vi må tåle litt snakkestøy fra de andre.

Endret av Marcie
  • Liker 13
Skrevet (endret)

For min del tror jeg ikke dette handler om selve snakkingen, men om at andre påtvinger det offentlige rom privatlivet sitt.

Hadde man satt pris på om noen klippet tåneglene eller skiftet undertøy ved siden av deg i bussen ...? Neppe.

Det samme gjelder mobiler; man kan gjerne bruke telefonen hjemme eller på gaten, men går man inn i en butikk eller buss, må man ta i betraktning at menneskene som er rundt en, ikke er så forferdelig interessert i å høre hva man spiste til frokost, hvor lenge man satt på do, eller hva man mener om helgens sextreff.

Derfor tror jeg folk irriterer seg så mye over mennesker som absolutt må brette ut privatlivet sitt i telefonen i situasjoner der andre ufrivillig blir nødt til å høre på dette; en person som skravler en halv time i mobilen på bussen, tar ikke hensyn til omgivelsene, men setter seg selv i sentrum.

Denne egoistiske tankegangen gjenspeiler seg også i høy lyd; at man har øretelefoner på, er ikke synonymt med at volumet må være så høyt at man kan høre dette fire meter unna - vedkommendes musikksmak er neppe så interessant at også resten av bussen blir nødt til å høre på støyen.

Endret av - Brian
  • Liker 18
Skrevet

De snakker ofte mye høyere enn de tror.

De sprer bakterier og virus med spyttpartiklene sine.

deres samtaler er ofte bare "bla bla" fordi de ikke klarer å være alene noen minutter, må snakke mye uinteressant piss for å ikke kjede seg.

Anonymkode: c6781...0b9

• Liker 18
Skrevet

TS her.

Hmm interessant. Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke i det hele tatt irriterer meg over dette, jeg irriterer meg for eksempel mer over folk som spiller mobilspill med lyden høyt på under bussturen! 
Jeg kan forstå at det er litt merkelig å snakke høyt om veldig personlige problemer eller å krangle med kjæresten, det skulle jeg jo ikke gjort selv, men en vanlig prat, smalltalk, fortelle om dagen eller planlegge middag kan jeg faktisk ikke forstå hvorfor man irriterer seg over! Da mener jeg at man selv får ta på musikk på øret eller noe hvis man irriterer seg grenseløst over det. Føler det blir litt merkelig om det skal bli "HYSJ" når man går inn på bussen eller i butikken, som å gå inn i et bibliotek. 

• Liker 3
Skrevet

Jævlig irriterende å høre enkelte mennesker regelrett brøle når de snakker i telefonen. Skulle tro de kommuniserer via en gammel walkie talkie. 

• Liker 21
Skrevet

Å sitte ned på t-banen er igrunnen de eneste 2x20 minuttene jeg sier i ro uten å måtte bruke sansene på noe. Å høre på XYZ sine velsignpeivate samtaler er lydsøppel.....

Anonymkode: b5482...b4d

• Liker 15
Skrevet

Jeg satt ved siden av en kollega en gang på toget hjem fra jobb. Så ringte datteren hennes, og hun fortalte mamma at hun hadde fått mensen for første gang og lurte på hva hun skulle gjøre.... så da måtte moren over telefonen i en fullsatt togvogn veilede datteren om hvor hun fant bind, hvordan ta på seg bind osv. Hun var temmelig rosa i kinnene da hun la på røret.

Det var en samtale man helst ikke ville være vitne og tilhører til offentlig. Stakkars. Alle som satt rundt oss prøvde å se alle andre veier og late som de ikke hadde hørt og skjønt alt sammen.

Anonymkode: 0b17c...46f

• Liker 6
Skrevet (endret)
- Brian skrev (På 24.9.2021 den 14.24):

For min del tror jeg ikke dette handler om selve snakkingen, men om at andre påtvinger det offentlige rom privatlivet sitt.

Hadde man satt pris på om noen klippet tåneglene eller skiftet undertøy ved siden av deg i bussen ...? Neppe.

Det samme gjelder mobiler; man kan gjerne bruke telefonen hjemme eller på gaten, men går man inn i en butikk eller buss, må man ta i betraktning at menneskene som er rundt en, ikke er så forferdelig interessert i å høre hva man spiste til frokost, hvor lenge man satt på do, eller hva man mener om helgens sextreff.

Derfor tror jeg folk irriterer seg så mye over mennesker som absolutt må brette ut privatlivet sitt i telefonen i situasjoner der andre ufrivillig blir nødt til å høre på dette; en person som skravler en halv time i mobilen på bussen, tar ikke hensyn til omgivelsene, men setter seg selv i sentrum.

gode poenger. Disse mobilsamtalene er ofte mye mer private enn de vi overhører mellom to som tilfeldigvis treffer hverandre på bussen og pludrer litt om vær og vind.

Endret av Marcie
  • Liker 5
Skrevet

TS her igjen, men er nysgjerrig, hvor gamle er dere? Jeg lurer på om dette er en aldersgreie og at det har forandret seg over tid. De fleste jeg kjenner mellom 20-30 år bryr seg ikke om dette og sitter jo uansett og lytter på podcast eller musikk selv, så man merker kanskje ikke at folk snakker i telefonen heller. 

Jeg hører for eksempel veldig mye på podcast, mye "babling" som mange ville kalt det, med Harm&Hegseth, Tusvik&Tønne, Friminutt med Herman og Mikkel osv, og det å høre på en telefonsamtale er jo egentlig ikke så langt fra det å høre på en bable-podcast, så kanskje det er derfor jeg ikke bryr meg om det så mye? 🤭

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg satt ved siden av en kollega en gang på toget hjem fra jobb. Så ringte datteren hennes, og hun fortalte mamma at hun hadde fått mensen for første gang og lurte på hva hun skulle gjøre.... så da måtte moren over telefonen i en fullsatt togvogn veilede datteren om hvor hun fant bind, hvordan ta på seg bind osv. Hun var temmelig rosa i kinnene da hun la på røret.

Det var en samtale man helst ikke ville være vitne og tilhører til offentlig. Stakkars. Alle som satt rundt oss prøvde å se alle andre veier og late som de ikke hadde hørt og skjønt alt sammen.

Anonymkode: 0b17c...46f

Jeg synes at dette er litt prippent jeg. Mensen er helt naturlig. Skjønner jo at man ikke hadde valgt å snakke høyt om dette på bussen, men når det ble sånn så tenker jeg at herregud da det får da folk tåle. Meget til private og stive folk skal være om dagen.

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 24.9.2021 den 14.41):

TS her igjen, men er nysgjerrig, hvor gamle er dere? Jeg lurer på om dette er en aldersgreie og at det har forandret seg over tid. De fleste jeg kjenner mellom 20-30 år bryr seg ikke om dette og sitter jo uansett og lytter på podcast eller musikk selv, så man merker kanskje ikke at folk snakker i telefonen heller. 

Jeg hører for eksempel veldig mye på podcast, mye "babling" som mange ville kalt det, med Harm&Hegseth, Tusvik&Tønne, Friminutt med Herman og Mikkel osv, og det å høre på en telefonsamtale er jo egentlig ikke så langt fra det å høre på en bable-podcast, så kanskje det er derfor jeg ikke bryr meg om det så mye? 🤭

tror heller det er en personlighetsgreie. Kanskje de 20-30-åringene du kjenner er ekstroverte bablere, mens de jeg kjenner er introverte som liker å bruke pendlerreisen til å koble av litt?

de podcastene du nevner ville jeg forresten hatet akkurat like mye som jeg hater andres telefonsamtaler. Bare babling og lydforurensing.

Endret av Marcie
  • Liker 5
Skrevet
Lucille skrev (Akkurat nå):

tror heller det er en personlighetsgreie. Kanskje de 20-30-åringene du kjenner er ekstroverte bablere, mens de jeg kjenner er introverte som liker å bruke pendlerreisen til å koble av litt?

TS her
Ja det kan hende! 

• Liker 2
Skrevet

Wow her var det mange sure folk 😂😂😂

Helt enig, TS! Offentlig transport er- offentlig - og da må man finne seg i å høre på folk prate i telefonen. Noen ganger må man ta den «private» samtalen når man er på kollektiv fordi man ikke har tid til å ta det et annet sted. 

Anonymkode: 3ec83...6a9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt enig, TS! Offentlig transport er- offentlig - og da må man finne seg i å høre på folk prate i telefonen. Noen ganger må man ta den «private» samtalen når man er på kollektiv fordi man ikke har tid til å ta det et annet sted. 

Helt enig! 
Godt å høre at jeg ikke er helt alene 😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

hvorfor er man sur fordi man er introvert og blir sliten av støy? du er da like sur selv, hvis du ikke tåler å høre at andre ikke liker at du babler?

• Liker 12
Skrevet

Fordi enkelte har ikke vett til å begrense seg. Vi trenger ikke en halvtimes avhandling om svigermors hemoroider, Franks spilleavhengighet, hvordan avføringen til minsten har vært og at gubben har glemt å skifte dekk på bilen. Det er slitsomt å høre på! 

Korte samtaler a la "Hei, jeg glemte å videresende deg e-posten. Fikser det ila dagen" og "hei kjære, jeg blir litt forsinket. Lufter du Fido så kan jeg fikse middag?" er selvfølgelig helt uproblematisk

Anonymkode: 31eda...d7e

• Liker 16
Skrevet

Enig i TS. Man må regne med at det er støy og snakking i kollektiv traffik. Det jeg synes er spesielt er at folk tar legepraten på tlf i kollektiv trafikk. Eller snakker med psykologen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi enkelte har ikke vett til å begrense seg. Vi trenger ikke en halvtimes avhandling om svigermors hemoroider, Franks spilleavhengighet, hvordan avføringen til minsten har vært og at gubben har glemt å skifte dekk på bilen. Det er slitsomt å høre på! 

Korte samtaler a la "Hei, jeg glemte å videresende deg e-posten. Fikser det ila dagen" og "hei kjære, jeg blir litt forsinket. Lufter du Fido så kan jeg fikse middag?" er selvfølgelig helt uproblematisk

Anonymkode: 31eda...d7e

helt enig. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...