AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #1 Skrevet 24. september 2021 Barna er 9 og 13 år gamle. Hva er et nøkternt budsjett for mat, kino, utemat og ja, daglig forbruk? Alt av faste utgifter er trukket fra, men er usikker på hvor mye vi kan sette av til sparing/buffer. Vil du dele ditt forbruksbudsjett, og synes du det er passe/lite/rikelig? Anonymkode: 936e2...c86 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #2 Skrevet 24. september 2021 Følger. Mistenker vi har et høyt forbruk. Anonymkode: 23491...7d3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #3 Skrevet 24. september 2021 Kan dele mitt, det gjelder for en voksen kvinne (meg) + to jenter 11 og 14 år som bor halve tiden hos meg. Klær og sko: mellom 2500 - 3000 kr Mat: 7 250 kr - 7500 kr Lommepenger barn: 600 kr Klær 14-åring (hun disponerer pengene selv): 500 kr Alt annet/diverse moro: 2500 kr + evt. overskudd den mnd Sparing: 2000 - 4000 kr avhengig av utgifter den mnd Om dette er nøkternt vet jeg ikke. Jeg føler det er omtrent sånn det må være for oss å kunne leve litt. Vi bestiller mat et par ganger i mnd, spiser sjelden ute. Koser oss på kafe av og til. Tror vi kunne spart litt på mat hvis vi hadde måttet, men vi må ikke det per i dag. Anonymkode: dd887...f80
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #4 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan dele mitt, det gjelder for en voksen kvinne (meg) + to jenter 11 og 14 år som bor halve tiden hos meg. Klær og sko: mellom 2500 - 3000 kr Mat: 7 250 kr - 7500 kr Lommepenger barn: 600 kr Klær 14-åring (hun disponerer pengene selv): 500 kr Alt annet/diverse moro: 2500 kr + evt. overskudd den mnd Sparing: 2000 - 4000 kr avhengig av utgifter den mnd Om dette er nøkternt vet jeg ikke. Jeg føler det er omtrent sånn det må være for oss å kunne leve litt. Vi bestiller mat et par ganger i mnd, spiser sjelden ute. Koser oss på kafe av og til. Tror vi kunne spart litt på mat hvis vi hadde måttet, men vi må ikke det per i dag. Anonymkode: dd887...f80 Hvor mye får du inn totalt og hvor mye går ut totalt? Anonymkode: 23491...7d3
Liljerød Skrevet 24. september 2021 #5 Skrevet 24. september 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor mye får du inn totalt og hvor mye går ut totalt? Anonymkode: 23491...7d3 Jeg har høy lønn, men også veldig høye utgifter. Kunne prioritert annerledes, har feks valgt å prioritere vaskehjelp. Får inn på konto omtrent 43 000 kr i mnd etter skatt. Har faste utgifter på omlag 21 000 kr.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #6 Skrevet 24. september 2021 Vi setter av 10-15 000 kr i til alt som er "annet". Utenom faste utgifter og mat. Anonymkode: f1717...29a
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #7 Skrevet 24. september 2021 39 minutter siden, AnonymBruker said: Vi setter av 10-15 000 kr i til alt som er "annet". Utenom faste utgifter og mat. Anonymkode: f1717...29a Hva defineres som "annet"? Er feks drivstoffutgifter og bussbilletter "annet"? Anonymkode: dd887...f80
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #8 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hva defineres som "annet"? Er feks drivstoffutgifter og bussbilletter "annet"? Anonymkode: dd887...f80 Ja begge er det, bruker rundt 800 kr i drivstoff i mnd. Veldig lite buss. Anonymkode: f1717...29a
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #9 Skrevet 24. september 2021 Vi er fem (barn på 4, 8 og 10), og hittil i år er snittet følgende: - Mat 9371,- Dette er alt fra dagligvarebutikk, inkluderer også indirekte barnebursdager, da vi tar pant ut i kontanter og bruker det til den slags. - Klær og sko 5350,- Dette synes jeg er altfor høyt, men slik er det nå. Kjøper stort sett billige klær, og regner med det blir lite kleskjøp resten av året slik at snittet synker noe. - Bil 4057,- Dette er drivstoff og servicer, dekk og slikt. Bompenger er utenom, men ser jeg har lagt inn autopassferje under denne posten. - Utemat 2626,- Dette er alt av mat kjøpt utenfor huset, altså kafe, mcdonalds, restauranter osv. En del høyere enn jeg er komfortabel med, men samtidig ble det spist mye ute i ferien, noe som dro snittet opp en del. - Hus og oppussing 23230,- Vi har flyttet i år, og både brukt en dl på det vi solgte og kjøpt nye møbler til det nye, så det er naturlig at denne er høy. Til sammenligning var denne posten 4004,- i 2019. - Annet 5154,- Dette er ting som ikke passer i noe av det andre. - Helse 1433,- Dette inkluderer tannlege, legebesøk, linser, frisør, apotek osv. - Reise 3000,- Dette inkluderer utgifter til en campingvogn vi har Anonymkode: a0d1c...4a1 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #10 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi er fem (barn på 4, 8 og 10), og hittil i år er snittet følgende: - Mat 9371,- Dette er alt fra dagligvarebutikk, inkluderer også indirekte barnebursdager, da vi tar pant ut i kontanter og bruker det til den slags. - Klær og sko 5350,- Dette synes jeg er altfor høyt, men slik er det nå. Kjøper stort sett billige klær, og regner med det blir lite kleskjøp resten av året slik at snittet synker noe. - Bil 4057,- Dette er drivstoff og servicer, dekk og slikt. Bompenger er utenom, men ser jeg har lagt inn autopassferje under denne posten. - Utemat 2626,- Dette er alt av mat kjøpt utenfor huset, altså kafe, mcdonalds, restauranter osv. En del høyere enn jeg er komfortabel med, men samtidig ble det spist mye ute i ferien, noe som dro snittet opp en del. - Hus og oppussing 23230,- Vi har flyttet i år, og både brukt en dl på det vi solgte og kjøpt nye møbler til det nye, så det er naturlig at denne er høy. Til sammenligning var denne posten 4004,- i 2019. - Annet 5154,- Dette er ting som ikke passer i noe av det andre. - Helse 1433,- Dette inkluderer tannlege, legebesøk, linser, frisør, apotek osv. - Reise 3000,- Dette inkluderer utgifter til en campingvogn vi har Anonymkode: a0d1c...4a1 Wow dette er imponerende! Vi har kun et barn og bruker mye mer, selv om vi betaler mindre til bolig. Har du noe tips? Jeg føler at alle pengene bare renner ut. Vi får over 100k inn. Anonymkode: 23491...7d3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #11 Skrevet 25. september 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Wow dette er imponerende! Vi har kun et barn og bruker mye mer, selv om vi betaler mindre til bolig. Har du noe tips? Jeg føler at alle pengene bare renner ut. Vi får over 100k inn. Anonymkode: 23491...7d3 Ikke meg som har satt opp over, men vi får inn rundt 100k i måneden. For å bevist spare har vi satt opp fast sparing til pensjon på 40k i måneden som går rett inn i fond, dette røres ikke, og det samme med barnetrygd til fond til barna. Har rundt 17k i faste utgifter i måneden og tenker at mellomlegget da skal dekke alt av forbruk, ferie, buffer utgifter, oppussing osv. sparer ikke spesifikk til det, men fører regnskap hver måned. Målet er å spare 50% av nettoinntekt i løpet av året. Jeg tenker vi burde klare å leve på 50k totalt i måneden, gjennomsnittlig i løpet av året. Men med oppussing og ferier har vi gått litt over. Har rammelån som er fullt og bank innskudd så trenger ingen buffer da. Så tipset er å spare når du får lønn og bestemme deg for hva du skal bruke, ikke hva du kan bruke. Anonymkode: 9a386...bed 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #12 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ikke meg som har satt opp over, men vi får inn rundt 100k i måneden. For å bevist spare har vi satt opp fast sparing til pensjon på 40k i måneden som går rett inn i fond, dette røres ikke, og det samme med barnetrygd til fond til barna. Har rundt 17k i faste utgifter i måneden og tenker at mellomlegget da skal dekke alt av forbruk, ferie, buffer utgifter, oppussing osv. sparer ikke spesifikk til det, men fører regnskap hver måned. Målet er å spare 50% av nettoinntekt i løpet av året. Jeg tenker vi burde klare å leve på 50k totalt i måneden, gjennomsnittlig i løpet av året. Men med oppussing og ferier har vi gått litt over. Har rammelån som er fullt og bank innskudd så trenger ingen buffer da. Så tipset er å spare når du får lønn og bestemme deg for hva du skal bruke, ikke hva du kan bruke. Anonymkode: 9a386...bed Takk, men har en mann som mener at vi ikke trenger å spare så mye men heller leve litt. Han mener at dette er helt normalt. Han vil kjøpe det han har lyst på uten å måtte telle på kronene eller vente til neste måned. Så jeg skal vise han denne tråden. Anonymkode: 23491...7d3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #13 Skrevet 25. september 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Takk, men har en mann som mener at vi ikke trenger å spare så mye men heller leve litt. Han mener at dette er helt normalt. Han vil kjøpe det han har lyst på uten å måtte telle på kronene eller vente til neste måned. Så jeg skal vise han denne tråden. Anonymkode: 23491...7d3 Skjønner dette, og får av og til de tankene selv. I tillegg til at vi allerede har mye oppspart, så denne sparingen er egentlig ikke nødvendig. Men på den annen side er jeg ikke for å stadig kjøpe nytt av klær og ting til huset, så det meste går til mat og opplevelser. Men blir jo en del til utstyr og klær til 3 barn. Syns allikevel at 33k i måneden på forbruk bør holde og vi lever godt på det, men ser at det ryker i ferie månedene. Tenker også ofte på om jeg egentlig har lyst og behov for mer ting og da er svaret ofte nei. Så nå har sparing på en måte blitt min hobby. Anonymkode: 9a386...bed 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #14 Skrevet 25. september 2021 Dere som har svart: Har dere ikke forsikringer? Vi betaler nesten 8000 kr i forsikringer hver måned. Det er: Livsforikring, uføreforsikring, kritisk sykdom, uførekapital, 3 x barneforsikring, 3 x uføreforsikring barn, bil, hus. Anonymkode: b0aca...04a
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #15 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dere som har svart: Har dere ikke forsikringer? Vi betaler nesten 8000 kr i forsikringer hver måned. Det er: Livsforikring, uføreforsikring, kritisk sykdom, uførekapital, 3 x barneforsikring, 3 x uføreforsikring barn, bil, hus. Anonymkode: b0aca...04a Nå måtte jeg sjekke, glemte fritidsbolig, reiseforsikring, innbo og en ulykkesforsikring. Anonymkode: b0aca...04a
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #16 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere som har svart: Har dere ikke forsikringer? Vi betaler nesten 8000 kr i forsikringer hver måned. Det er: Livsforikring, uføreforsikring, kritisk sykdom, uførekapital, 3 x barneforsikring, 3 x uføreforsikring barn, bil, hus. Anonymkode: b0aca...04a Jo, betaler ca 2000 kr i mnd i forsikringer. Men, jeg jobber i forsikringsselskap og mannen er i forsvaret så vi har svært gode ordninger via jobben samt mye ansattrabatt. Det skal sies at vi også valgte å selge huset og en av bilene for å leve lettere og bor nå i leilighet mye mer sentralt mens vi avventer at rekkehuset skal bygges ferdig. Anonymkode: f1717...29a
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #17 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Wow dette er imponerende! Vi har kun et barn og bruker mye mer, selv om vi betaler mindre til bolig. Har du noe tips? Jeg føler at alle pengene bare renner ut. Vi får over 100k inn. Anonymkode: 23491...7d3 Dette er kun forbruk. Faste utgifter som lån, forsikring, strøm, barnehage osv. er utenom. Så det er nok ikke så imponerande Anonymkode: a0d1c...4a1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #18 Skrevet 25. september 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Dere som har svart: Har dere ikke forsikringer? Vi betaler nesten 8000 kr i forsikringer hver måned. Det er: Livsforikring, uføreforsikring, kritisk sykdom, uførekapital, 3 x barneforsikring, 3 x uføreforsikring barn, bil, hus. Anonymkode: b0aca...04a Har kun hus, innbo, biler og helse. Alt det andre er dekket godt gjennom jobben inkl. Helse. Har ikke barneforsikring, men vurderer det. Selv om jeg er i tvil om hvor mye den dekker. Men sparer mye til dem. Har en formue på 10 mill utenom bolig. Begge har høy lønn så tenker vi klarer oss uansett om noe skjer med en av oss. Lever jo på 50% av inntektene i dag. Anonymkode: 9a386...bed
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #19 Skrevet 25. september 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Har kun hus, innbo, biler og helse. Alt det andre er dekket godt gjennom jobben inkl. Helse. Har ikke barneforsikring, men vurderer det. Selv om jeg er i tvil om hvor mye den dekker. Men sparer mye til dem. Har en formue på 10 mill utenom bolig. Begge har høy lønn så tenker vi klarer oss uansett om noe skjer med en av oss. Lever jo på 50% av inntektene i dag. Anonymkode: 9a386...bed Vil bare si at barneforsikring er gull verdt og noe helt annet enn hva man fikk før i tiden. De fleste toppdekninger dekker nå all uførhet uansett grunnlag og vil sikre ungene svært godt økonomisk om noe skjer. Både som engangsutbetaling og månedlige utbetalinger. Samtidig så kan dere selvfølgelig velge å betale denne millionen eller to til ungene om de skulle slite en dag når dere har økonomi til det. Å ha midler er også en forsikring og absolutt et godt argument. Skal du ta en avgjørelse så er det disse to faktorene du burde vurdere, toppdekning mot det å betale dem selv, og ikke ut ifra at du er redd for dårlige dekninger 😊 Dekningene er svært gode i dag. Mvh forsikringsrådgiver 😊 Anonymkode: f1717...29a
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #20 Skrevet 25. september 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Vil bare si at barneforsikring er gull verdt og noe helt annet enn hva man fikk før i tiden. De fleste toppdekninger dekker nå all uførhet uansett grunnlag og vil sikre ungene svært godt økonomisk om noe skjer. Både som engangsutbetaling og månedlige utbetalinger. Samtidig så kan dere selvfølgelig velge å betale denne millionen eller to til ungene om de skulle slite en dag når dere har økonomi til det. Å ha midler er også en forsikring og absolutt et godt argument. Skal du ta en avgjørelse så er det disse to faktorene du burde vurdere, toppdekning mot det å betale dem selv, og ikke ut ifra at du er redd for dårlige dekninger 😊 Dekningene er svært gode i dag. Mvh forsikringsrådgiver 😊 Anonymkode: f1717...29a Takk for råd. Har tilbud gjennom econa i Storebrand så koster vel ikke så mye heller. Anonymkode: 9a386...bed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå