Gå til innhold

Tåler du melk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tåler du melk? Hvis ikke, hvilke bivirkninger får du? Har du påvist intoleranse eller allergi? Hvor lenge må man kutte det ut for å merke bedring?

Anonymkode: 60166...b25

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tåler melk og drikker det masse, men selv jeg kan jo få symptomer på en laktoseintoleranse hvis jeg spiser enorme mengder risgrøt og softis. Enzymene har sine begrensninger de og. Masse melkesukker som kroppen ikke klarer å ta opp blir bakteriefest i magen.

Anonymkode: e02c8...13c

Skrevet

Jeg er heldig å tåler både laktose, gluten og nøtter 😁

Skrevet

Gjorde det før, men ikke nå lenger. Vondt i magen, diaré.

Anonymkode: e5aab...231

Skrevet

Jeg har mild laktoseintoleranse. Blir løs i magen.

barnet mitt på 3 år har melkeprotein allergi og kan ikke spise noe med med melk i seg. Da får hun forstoppelse og utslett. 

Anonymkode: 34f8f...9c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har mild laktoseintoleranse. Blir løs i magen.

barnet mitt på 3 år har melkeprotein allergi og kan ikke spise noe med med melk i seg. Da får hun forstoppelse og utslett. 

Anonymkode: 34f8f...9c6

Har du fått det påvist? Jeg har negativ blodprøve men lurer på om jeg reagerer likevel.. kan du spise ost?

Anonymkode: 60166...b25

Skrevet

Litt hipp som happ. Kan spise en softis og det går bra, og så kan jeg spise en softis og får monster-diaré. Osv. Har testet, men har ikke laktoseintoleranse. Er bare veldig tander, kan også tåle gluten fint én dag, og så få en knekk hvis jeg spiser det samme dagen etter osv. 

Anonymkode: 8260c...35b

Skrevet

Jeg har påvist melkeproteinallergi, men tåler likevel en hel del melk. Det jeg ikke tåler så godt er kakao og grøt. Da blir jeg veldig kvalm og det er snakk om bare max et par minutter før jeg da reagerer. Så går det over etter max et par timer.

Anonymkode: 68acf...529

Skrevet

Ja, jeg tåler noe melk/melkeprodukter. Men dersom det blir litt mye, så får jeg løs mage og diare. Jeg er for eksempel veldig glad i iskrem. Fløteis, altså. Kan spise en hel sånn boks alene en lørdags-kveld.... og det ender alltid med at jeg våkner på natten og må på do, og gjerne opp flere ganger til samme natt.

Jeg tåler å spise en tallerken frokostblanding med melk, tror jeg, men det er lenge siden jeg har prøvd.

Skrevet

Jeg er laktoseintolerant og sensitiv overfor melkeprotein. Tok aldri noen prøver, men fikk det påvist på bakgrunn av symptomer av lege i samarbeid med klinisk ernæringsfysiolog. En periode med blindtester og symptomrapportering på sykehus og hjemme ble benyttet i stedet for prøver.

Symptomer varierer etter mengde. Det første jeg kjenner på er magesmerter type krampe, diaré (gjerne eksplosiv.. :phaedra:), kvalme, sure oppstøt og oppblåsthet. Når jeg neste nivå vil kan det for andre se ut som jeg hovner opp rundt munnen, og det skyldes at jeg får store blemmer på innsiden som får det til å se ut som jeg hovner opp.

Jeg sliter veldig med å holde meg unna julegrøten til mormor, så etter jul har jeg en periode hvor jeg omtrent ikke tåler noe som helst. Virker som kroppen blir frustrert og trenger en pause når jeg kommer over et visst nivå av melkeinntak.

Anonymkode: 82fae...a7d

Skrevet

Jeg tåler litt laktose, og det varierer hvor mye jeg tåler etter dagsformen. Har alltid med laktase tabletter dersom jeg ikke spiser hjemme. Kan enkelte ganger bli veldig dårlig av lite, andre ganger tåler jeg en del.

Anonymkode: c0230...42a

Skrevet

Jeg er laktoseintolerant og fikk påvist dette da jeg var rundt 12 år. Jeg har heldigvis ikke smerter, men om jeg får i meg mye laktose kan jeg få løs mage og illeluktende promper haha :P Kjøper alltid laktosefri produkter når det gjelder melk, fløte, rømme osv, men om jeg er på besøk hos noen og blir servert mat med laktose bruker jeg ikke å tenke på det: så lenge det ikke er for eksempel fløtegratinerte poteter, kremet soppsuppe eller vaniljeis til dessert (altså ting med mye laktose). Da bruker jeg å spise litt mindre. 

Anonymkode: 2131d...45b

Skrevet

Jeg fikk påvist melkeallergi tidlig i 30-årene, etter å ha slitt siden tenårene. Ja, du leste riktig. Etter mye om og men fikk jeg det påvist hos en legespesialist med erfaringer fra USA. 

Jeg får vondt i magen, diare, og blir generelt slapp og uvel.

Anonymkode: 48ed0...c99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...