AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #1 Skrevet 24. september 2021 Jeg har alltid ønsket å bo i USA. Jeg har fått det for meg at alt er så mye bedre der enn i Norge (dvs selvsagt ikke når det kommer til politikk og helsehjelp osv). At alt er så mye nyere, større, renere og finere, mens her er alt gammelt og trangt og ekkelt. Husene større og renere, kjøpesentre, dagligvarer, gater - alt Hva er deres meninger? Hvor ville dere bodd av Norge eller USA hvis dere kunne velge? Anonymkode: f54cd...0ac
Doktor Dyregod Skrevet 24. september 2021 #2 Skrevet 24. september 2021 Her har jeg det bra. Tror ikke jeg hadde likt meg der borte over dammen. 7
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #3 Skrevet 24. september 2021 Nei takk. Jeg besøker gjerne, men det er såpass mye fattigdom og urettferdighet i USA at jeg hadde hatt vanskelig for å leve blant dem. Dette er jo veldig avhengig av hvor du bor, men ikke la deg narre! For hvert store, fine og rene hus du ser, er det minst like mange boliger som er ubeboelige, samt folk som er hjemløse. Det er sikkert fint å være rik i USA, men må være et helvete å være på andre siden av rikdommen. Anonymkode: b85e3...87c 18
Pappi Skrevet 24. september 2021 #4 Skrevet 24. september 2021 Se Seltzers UXA så tenker jeg du får et mer nyansert syn på USA. 34 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #5 Skrevet 24. september 2021 Jeg er helt motsatt! Tror alt amerikansk er drit 😂 Anonymkode: 9a34f...dad 29
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #6 Skrevet 24. september 2021 Har du vært i USA? Hvis ikke, så ta deg en tur. Ikke bo i turistområdene, prøv å reise rundt med kollektiv. Du kan også Google food desserts. Anonymkode: d1269...33c 7
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #7 Skrevet 24. september 2021 Jeg kjenner mange som bor der, og ville aldri vurdert å flytte. Det kan være fint om du reiser som utsendt fra et norsk firma eller NATO. Da får du grei bolig, grei lønn, og helseforsikring. Å reise over på egenhånd hadde jeg aldri turt. Det er mye fattigdom, det du ser av flotte hus og nabolag er en brøkdel av sannheten, og med mindre du har en enorm kapital med deg så kan du se langt etter å leve sånn. Helsevesenet alene er nok til å ikke dra. Det er ikke tull at vanlige folk blir gjeldsslaver på grunn av medisinsk behandling som er helt nødvendig. Selv om du har forsikring er det mye (mye!!) som ikke dekkes. Anonymkode: 78b6e...7cb 14
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #8 Skrevet 24. september 2021 Det er faktisk helt motsatt. Min amerikanske kjæreste liker seg godt her. Som han sier, luften er fantastisk, det er rent her (du sier du tror det er renere i USA, det er feil), gater og kjøpesenter og andre offentlige steder er mye renere her. Hvordan tenker du at husene er renere? De går jo med sko inne... Anonymkode: 10013...40b 25
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #9 Skrevet 24. september 2021 Jeg ser/hører på alt for mye true crime til å ønske å noensinne bo der. Har vært der på ferie to ganger, og det var langt ifra alle steder som var så pene, rene og velstelte heller. De fine tingene var finere enn her, mens de mindre fine tingene var mye verre enn noe jeg har sett i Norge. Jeg personlig ville aldri flyttet til USA! Anonymkode: d8e81...b14 5
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #10 Skrevet 24. september 2021 Syns alt virker så skittent i USA. Har et stort, fint, rent hjem i Norge, så jeg vil bo her. Anonymkode: 27e4d...e0d 11
Gjest Albbas Skrevet 24. september 2021 #11 Skrevet 24. september 2021 Nei, hvorfor i all verden skulle jeg ønske å bo i USA? Landet har så mange problemer... Stort er det ja, men det medfører også store avstander.
Kenelz Skrevet 24. september 2021 #12 Skrevet 24. september 2021 Vet om en som bodde og hadde jobb i USA. Hun jobbet som vaskedame, men var på prøvetid i 3 (!!) år. Hun fortalte da Koronaen kom så var hun ulønnet fordi jobben mente at når samfunnet er tilbake til «normalen» så vil det automatisk gå opp i lønnen (skjønte den ikke, heller gjorde ikke hun eller andre). De kan sparke deg på dagen uten forvarsel og begrunnelse. Og dette er bare bitte litt av «The American Dream». 9
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #13 Skrevet 24. september 2021 Du har i all hovedsak rett. Det er bare her i Europa at vi liker å fokusere på den underpriviligerte minoriteten i USA. USA er et "winner takes it all"-samfunn. De som lykkes, lykkes så sinnssykt at det er vanskelig for oss i Europa å fatte. Mens de som mislykkes havner i tilsvarende ulykke. 25% av amerikaneren er tapere, mens 75% er vinnere. Tar man bort de 25% fra statistikken har USA faktisk dobbelt så høy levestandard som Norge. Det gir utslag på hvordan samfunnet er. Alt er nytt, stort, billig og rent og pent. Og helsevesenet er verdens beste for disse 75%. Du må bare sørge for å være blant vinnerne. Så er USA drømmesamfunnet. Ender du opp som en av taperne, så er Norge et bedre å sted å bo for deg. Har mætt mange amerikanere i mitt liv. Og selv om det er stor forskjell på de er det ingen som vil flytte fra USA, bortsett fra de som har tapt da. Anonymkode: 408d5...56b
Gjest laPistola Skrevet 24. september 2021 #14 Skrevet 24. september 2021 Du har rett i at kjøpesentrene er større der. Det er vel det eneste. Jeg kunne tenkt meg og bo noen år på Manhattan hvis jeg hadde vanvittig mye penger. Det er et sted jeg aldri går lei av som turist, og aldri blir ferdig med. Da jeg ikke er milliarder er det bedre og bo i Oslo.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #15 Skrevet 24. september 2021 Da har du misforstått, USA er nå som uland å regne. Mye fattigdom og helt ekstreme forskjeller blandt folk. Mange lever fra hånd til munn med to jobber og sliter med helsa. Anonymkode: 2d338...c1a 14
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #16 Skrevet 24. september 2021 Absolutt ikke. Millioner av hjemløse, store områder med fattigdom, asbesto i gamle bygg, vannet er udrikkelig og i mange områder farlig å dusje i. Dårlig kollektivtrafikk utenom storbyer som New York. Mye kriminalitet og ustabile folk pga dop og mangel på helsetilbud. Selvfølgelig er det mange fine områder, men bak all glam og glitter, er USA som et u-land i forhold til Norden. Anonymkode: f2371...576 12
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #17 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har mætt mange amerikanere i mitt liv. Og selv om det er stor forskjell på de er det ingen som vil flytte fra USA, bortsett fra de som har tapt da. Anonymkode: 408d5...56b Merkelig. De fleste amerikanere jeg har snakket med som bor her vil aldri tilbake igjen. De kommer fra lønninger som er det dobbelte og mere til i USA, og likevel så trives de her. De slipper å jobbe seg i hjel. Selv om lønna har gått fra 2-3 millioner nok til 1 mill nok så vil de heller bo og jobbe her fordi forholdet mellom arbeid og fritid er mye bedre her. Der borte jobber de 24/7 og det er de nødt til. De får jo ikke nytt godt av pengene de tjener og om de jobber mindre får de ikke beholde jobben. Anonymkode: 10013...40b 8
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #18 Skrevet 24. september 2021 Og utdanningssystemet! Man er jo gjeldsslave store deler av livet selv om man får en godt betalt jobb. Fengselsvesenet er jo privatisert og til for å tjene penger. Sykt land, egentlig. Anonymkode: 10013...40b 12
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #19 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du har i all hovedsak rett. Det er bare her i Europa at vi liker å fokusere på den underpriviligerte minoriteten i USA. USA er et "winner takes it all"-samfunn. De som lykkes, lykkes så sinnssykt at det er vanskelig for oss i Europa å fatte. Mens de som mislykkes havner i tilsvarende ulykke. 25% av amerikaneren er tapere, mens 75% er vinnere. Tar man bort de 25% fra statistikken har USA faktisk dobbelt så høy levestandard som Norge. Det gir utslag på hvordan samfunnet er. Alt er nytt, stort, billig og rent og pent. Og helsevesenet er verdens beste for disse 75%. Du må bare sørge for å være blant vinnerne. Så er USA drømmesamfunnet. Ender du opp som en av taperne, så er Norge et bedre å sted å bo for deg. Har mætt mange amerikanere i mitt liv. Og selv om det er stor forskjell på de er det ingen som vil flytte fra USA, bortsett fra de som har tapt da. Anonymkode: 408d5...56b Hvor i alle dager har du fått tallet 75% fra? 🤔 Jeg har vært mye rundt omkring i USA, og etter min oppfatning er det LANGT mer enn 25% som ikke har det like greit som oss her i Norge. Men har ikke googlet statistikk på dette 🤔 Selv de som har en ok betalt jobb jobber langt mer enn vi gjør her i Norge, kravene er langt høyere, man kan miste jobben på dagen og har knapt ferie. Foreldrepermisjon er et ukjent begrep, men noen bedrifter er så generøse at de gir ansatte mødre 6 uker permisjon etter fødsel. Dette fører til at mange kvinner faller ut av arbeidslivet, spesielt i lavt/middels lønnede yrker, da de må ansette barnepike privat for å gå tilbake i jobb. Barnehage fra 1-års alder er også et ukjent begrep. Anonymkode: 832ac...40e 12
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #20 Skrevet 24. september 2021 Klarer ikke å skjønne hvordan du har fått det inntrykket? Anonymkode: 41152...e43 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå