Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen min ble 4 mnd i går og han har lenge vist en stor interesse for å prøve å nå leker som ligger foran han. Det har han foreløpig ikke klart, men i dag og i går begynte han å faktisk komme nærmere lekene når han ligger på magen, men bare litt. Jeg har jo sett babyer åle og tenkte at han har begynt med det, men leste at de ikke skal begynne før 7-9 mnd? Gjelder det alle? Er det noen som hadde babyer som begynte å åle mellom 4-5 mnd? ☺️

Anonymkode: dd2ce...324

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ikke noe babyer "ikke skal gjøre" før en gitt alder. Alle barn er forskjellige, noen krabber ved 4mnd, andre ved ett år.

Mi har ålet seg lenge, men er først må ved 8 måneder hun skyver seg frem og tilbake.

Anonymkode: 3eee1...a7c

• Liker 1
Skrevet

Det varier veldig fra baby til baby. Men opplever at det er like vanlig å åle/rulle/ skyve seg rundt i 5 mnd alder som ikke. Dei 2 guttene mine begynte å skive seg bakover og rulle i slutten av 4 mnd i starten av 5 mnd. 

Anonymkode: 3f1e9...79a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Babyen min ble 4 mnd i går og han har lenge vist en stor interesse for å prøve å nå leker som ligger foran han. Det har han foreløpig ikke klart, men i dag og i går begynte han å faktisk komme nærmere lekene når han ligger på magen, men bare litt. Jeg har jo sett babyer åle og tenkte at han har begynt med det, men leste at de ikke skal begynne før 7-9 mnd? Gjelder det alle? Er det noen som hadde babyer som begynte å åle mellom 4-5 mnd? ☺️

Her på KG er det krise om noen innbiller seg at barna sine er tidlig ute med ting 😂

Du får nok høre det nok av ganger at ungen din er som alle andre, bare vent ;)

Ja, det er tidlig, spør du meg. 

Anonymkode: f0b41...328

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her på KG er det krise om noen innbiller seg at barna sine er tidlig ute med ting 😂

Du får nok høre det nok av ganger at ungen din er som alle andre, bare vent ;)

Ja, det er tidlig, spør du meg. 

Anonymkode: f0b41...328

Bare titter innom fra sidelinjen her (jeg har ikke barn enda selv)!

Men hva ha det å si, egentlig, at en baby er tidlig ute med noe? Jeg var selv veldig tidlig ute med mye motorisk som baby, men jeg har alltid vært helt normal som barn og voksen🙈 Er det noe som indikerer at barnet vil få noen fordeler ved å være tidlig ute med noe som baby?

Anonymkode: ceb6d...f4d

• Liker 1
Skrevet

Min var så tidlig ute, ja. Krabbet ordentlig da han var 6 mnd. Til gjengjeld brukte han god tid før han turte å gå uten støtte. En god stund viste han heller ingen interesse for å gå, han ville bare stå. Han stod uten støtte før han i det hele tatt hadde prøvd gåvogna.

Noen babyer er tidlig ute på alt, noen er sent ute med alt, men de fleste er nok en mellomting. Min var det sistnevnte; tidlig ute med noe, sent ute med noe annet og helt på det jevne med det meste.

Anonymkode: e5e40...6e5

Skrevet

Blir så kvalm av foreldre som skryter av at ungen deres var så tidlig ute med ditt og datt. Min er tidlig ute, men kusinen hans er senere på alt. Også skal jeg liksom gå og briljere da? Kan godt hende hun ender opp som idrettsstjerne og min gutt blir en sofagris, selv om min kanskje går to måneder tidligere. Har ikke en dritt å si. Hvorfor er folk så opptatt av det der. Ok din åler seg nå, og så? Tidlig ute motorisk og så? Min er også det og jeg merker folk kommentere at han blir nok en spreking. Jeg bare fnyser. Min niese var treg med øyekontakt, såpass at de ble "bekymret", men den kom til slutt. Nå er de ikke bekymret. Det var visst ikke så farlig. Snakker så klart om helsestasjon som bare legger stein til byrden for foreldre med å sitte der med skjemaene sine og fortelle hva som er galt med barna våre. Ikke hør på dem. 

Anonymkode: 33116...2e6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

4-5 mnd er vel ganske normalt at de begynner å prøve å bevege seg for å få tak i ting. Kommer jo an på motivasjonen for å få tak i det, hvor mye innsats den enkelte legger i det. Det meste er jo ganske normalt på babyer. 

Anonymkode: d1324...abc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Blir så kvalm av foreldre som skryter av at ungen deres var så tidlig ute med ditt og datt. Min er tidlig ute, men kusinen hans er senere på alt. Også skal jeg liksom gå og briljere da? Kan godt hende hun ender opp som idrettsstjerne og min gutt blir en sofagris, selv om min kanskje går to måneder tidligere. Har ikke en dritt å si. Hvorfor er folk så opptatt av det der. Ok din åler seg nå, og så? Tidlig ute motorisk og så? Min er også det og jeg merker folk kommentere at han blir nok en spreking. Jeg bare fnyser. Min niese var treg med øyekontakt, såpass at de ble "bekymret", men den kom til slutt. Nå er de ikke bekymret. Det var visst ikke så farlig. Snakker så klart om helsestasjon som bare legger stein til byrden for foreldre med å sitte der med skjemaene sine og fortelle hva som er galt med barna våre. Ikke hør på dem. 

Kan være greit å telle til ti før man skriver innimellom.

TS: det er tidlig med åling ved fire måneder, det er sikkert en sterk og nysgjerrig gutt du har! om det motoriske jevner seg ut, så synes jeg at de trekkene som gjorde at min gutt også var tidlig ute - spesielt nysgjerrigheten - fremdeles er utpreget og den hjelper ham fremover. Han er 3 år og 8 måneder og kan allerede lese ord som er skrevet med store bokstaver. 

Anonymkode: 496ec...d90

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja det er ganske normalt. Det gjorde vår og

Skrevet

Ja, min begynte å åle seg ordentlig fremover ved rundt 5 mnd alder 🙂 hadde rullet fra rygg til mage, og snurret rundt sin egen akse siden han var tre måneder. Brått litt mer hektisk når man måtte begynne å ta planter osv opp fra gulvet 🙈

Anonymkode: 12c2b...d26

Skrevet

Det er store variasjoner, og et stort normalområde. 4 mnd er tidlig hvis han kommer seg i den retningen han vil. Det er mange som begynner å forflyttes seg mer tilfeldig rundt på gulvet i den alderen, og hvis de står på iherdig nok havner de ved den leken de ville ha tak i etter hvert. Å få inn en teknikk for å åle seg bevisst framover i en retning kommer senere for de fleste. Men ja, noen er veldig tidlig ute. Jeg kjenner én som ålte seg frem ved 4 mnd., krabbet ved 6 mnd. og gikk stødig ved 9 mnd. Jeg har hørt flere si at babyen har begynt å åle, hvor det egentlig ikke er en bevisst bevegelse fremover enda. Og det er også helt vanlig at en baby på 4 mnd. ikke kommer noe som helst sted, uten at det er noe galt eller den er treg. 

Anonymkode: d810b...d0c

Skrevet

Vår yngste ålte seg ved 4 mnd og krabbet ved 5 mnd. Det var normalt, men litt før snittet :)

Anonymkode: 1f8b3...cfd

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bare titter innom fra sidelinjen her (jeg har ikke barn enda selv)!

Men hva ha det å si, egentlig, at en baby er tidlig ute med noe? Jeg var selv veldig tidlig ute med mye motorisk som baby, men jeg har alltid vært helt normal som barn og voksen🙈 Er det noe som indikerer at barnet vil få noen fordeler ved å være tidlig ute med noe som baby?

Anonymkode: ceb6d...f4d

Det handler om selvskryt og status.

Anonymkode: 16a4c...2bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det var en voldsom krass kommentar. Jeg skryter på ingen måte og det var virkelig ikke min hensikt. Hvorfor tolker du det sånn? Da jeg var gravid fulgte jeg folk på Instagram som virket opptatt av at babyen skulle være tidlig ute med ting og tenkte selv at hva er viktig med det? De utvikler seg når de selv er klar. Jeg er mer nysgjerrig fordi min gutt virker som han er så ivrig på å bevege seg og lære nye ting. Kanskje i framtiden får jeg en unge som er motsatt og da syns jeg det også er spennende. Jeg var bare nysgjerrig fordi jeg søkte opp åling og det stod at det ikke skulle skje før 7-9 mnd. Da tenkte jeg kanskje at det ikke er åling han driver med, eller at de starter tidlig men kanskje ikke mestrer det før 7 mnd. 

Skrevet

Min begynte å åle da han var ca 4, 4,5 mnd, og det gikk fort i rakettfart. Tenkte ikke over at det var noe spesielt eller at det var for tidlig, unger er nå bare forskjellige. Selv om han krøyp tidlig gikk han først da han var runda året, noe som er helt vanlig. De får bare styre på tenker jeg 😊

Anonymkode: e4308...3d1

Skrevet

Min kusine sin baby løp da han var 9 mnd 🤷🏻‍♀️ 

Så ser ikke på det som rart at enkelte individer gjør diverse tidligere enn andre, samme som enkelte er seinere enn andre 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...