AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #1 Skrevet 24. september 2021 Hvordan forsørget dere barnet? Jeg ser at babyutstyr kommer på mange tusen kroner, hvordan fikk dere råd til det? Anonymkode: 00a09...f63
Amatariel Skrevet 24. september 2021 #2 Skrevet 24. september 2021 Jeg hadde akkurat fylt 19 år da jeg fikk nr.1 - regnes det som "ungdom"? 😄 Jeg fikk engangsstønad som holdt til alt jeg trengte av innkjøp. Fokuserte på å å kjøpe brukt, via Finn.no og loppemarked. Jeg fikk også arve en del ting, husker jeg fikk babyseng fra mammas venninne f.eks. Av klær kjøpte jeg utrolig lite selv, bare noen fåå klesplagg husker jeg at jeg kjøpte nytt og selv fordi jeg syns de var søte. Jeg arvet en del, men fikk også mye gaver. Barselgavene holdt lenge, og vips var det jul og bursdag og barnet fikk mye klær i gave. Passet på å ønske det vi trengte, slik at besteforeldre f.eks ga regntøy til barnehagen i bursdagsgave o.l. Tror barnet var nesten 3 år før jeg begynte å kjenne på at klær og sånt kostet for min lommebok. Husker ikke nøyaktig hvilken stønad som var den gangen d,a men mulig jeg fikk noe utvidet barnetrygd en stund fordi faren var student/i militæret. Vi fikk også bostøtte på halve husleien der vi bodde, og da barnet begynte i barnehage så betalte vi kun kost (moderasjon pga. inntekt). Husker denne tiden som veldig fin og bekymringsløs! Hadde nok dårlig råd ja, men prioriterte kun det vi måtte ha. Har følt på mye mer dårligere råd i senere år, men da har vi blitt mer "normale" som familie, har huslån, bil, reiser på ferier osv. Vi HAR mer nå, men føler meg på ingen måte rikere enn vi var da som unge foreldre. 7
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #3 Skrevet 24. september 2021 Fekk engangstønad, og mannen hadde god inntekt ☺️ Vogn fekk jeg av min Bestefar. Anonymkode: 93104...582 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #4 Skrevet 24. september 2021 Barnetrygden var nesten lik som nå for 30 år siden. Brukte ikke den opp på barnet ,var nok til både klær ,mat og bleier.Og det gjør det velll i dag også? Klær og sko er like billig som i 1987 ,bleier er billigere ,og babymat er mye på tilbud. Anonymkode: 72510...0da 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #5 Skrevet 24. september 2021 Amatariel skrev (58 minutter siden): Jeg hadde akkurat fylt 19 år da jeg fikk nr.1 - regnes det som "ungdom"? 😄 Jeg fikk engangsstønad som holdt til alt jeg trengte av innkjøp. Fokuserte på å å kjøpe brukt, via Finn.no og loppemarked. Jeg fikk også arve en del ting, husker jeg fikk babyseng fra mammas venninne f.eks. Av klær kjøpte jeg utrolig lite selv, bare noen fåå klesplagg husker jeg at jeg kjøpte nytt og selv fordi jeg syns de var søte. Jeg arvet en del, men fikk også mye gaver. Barselgavene holdt lenge, og vips var det jul og bursdag og barnet fikk mye klær i gave. Passet på å ønske det vi trengte, slik at besteforeldre f.eks ga regntøy til barnehagen i bursdagsgave o.l. Tror barnet var nesten 3 år før jeg begynte å kjenne på at klær og sånt kostet for min lommebok. Husker ikke nøyaktig hvilken stønad som var den gangen d,a men mulig jeg fikk noe utvidet barnetrygd en stund fordi faren var student/i militæret. Vi fikk også bostøtte på halve husleien der vi bodde, og da barnet begynte i barnehage så betalte vi kun kost (moderasjon pga. inntekt). Husker denne tiden som veldig fin og bekymringsløs! Hadde nok dårlig råd ja, men prioriterte kun det vi måtte ha. Har følt på mye mer dårligere råd i senere år, men da har vi blitt mer "normale" som familie, har huslån, bil, reiser på ferier osv. Vi HAR mer nå, men føler meg på ingen måte rikere enn vi var da som unge foreldre. Ja, det er rundt den alderen jeg tenker på Anonymkode: 00a09...f63
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #6 Skrevet 24. september 2021 Var 18 når "sjefen" kom. Fikk engangsstønad og hadde foreldrestipend i permisjonen fra videregående, jobbet også noen helger i måneden på et hotell. Faren til barnet var lærling. Vi fikk også bostøtte, og når barnet begynte i barnehage fikk vi redusert betaling. Som en annen skriver lenger opp var det en fin og ganske bekymringsløs tid, og tenkte sjeldent på at vi hadde dårlig råd. Kjøpte alt utstyret via Finn, en del tøy arva vi, noe fikk vi og litt kjøpte vi😊 Bruker fremdeles Finn og Facebook til utstyr til barn 2 og 3 selvom vi nå er rundt 30 åra. Anonymkode: 2e933...4f0 5
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #7 Skrevet 24. september 2021 Fikk engangsstønad, fikk låne litt klær, arva noe. Anonymkode: c1187...786 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #8 Skrevet 24. september 2021 Brukte permisjonspengene? Anonymkode: b8409...8f1 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #9 Skrevet 24. september 2021 Akkurat fylt 17 år. Engangsstønad, barnetrygd og kontantstøtte. Anonymkode: 8f81d...9b4
Amatariel Skrevet 24. september 2021 #10 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Brukte permisjonspengene? Anonymkode: b8409...8f1 Det er ikke mange ungdommer som har opparbeidet seg permisjonsrettigheter akkurat... Så da er engangstønaden løsningen til de fleste. 5
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #11 Skrevet 24. september 2021 Fikk engangsstønad, fikk foreldrestipend og mannen arbeidet. Arvet mye klær og kjøpte dyre ting brukt. Anonymkode: 0d21d...ef2 1
teslafrue Skrevet 24. september 2021 #12 Skrevet 24. september 2021 Var nettopp blitt 20 da første kom. Fikk engangsstønad, og pappaen hadde fast jobb. Jeg studerte og fikk stipend ved siden av. Vi klarte oss på det. Fikk barn nr.2 tre år senere. Da hadde jeg også fast jobb. Det ordner seg som regel for de fleste. 🤗 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #13 Skrevet 24. september 2021 Vi var ikke ungdom. Var 23. Men var studenter uten jobb utenom. Vi levde billig, kjøpte alt av utstyr og klær brukt via finn og Facebook. Fikk bostøtte, litt ekstra stipend og dekka barnehage pga lav inntekt. Og engangsstønad på 40.000, som jo var det samme som vi fikk i halvåret som studenter...så vi hadde det faktisk ganske romslig som foreldre. Ikke sammenlignbart med hvordan det var å bli foreldre til barn nr 2, hvor vi begge var i full jobb. Men likevel, med barn nr 1 fikk vi brått ekstra penger. Med barn nr2 måtte vi finansiere alt på lik lønn som før barnet ble født. Anonymkode: 7ba15...3c6
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #14 Skrevet 24. september 2021 Engangsstønad, arvet også mye babyutstyr. Med alle 3 barna har vi arvet, brukt byttegrupper for klær og utstyr osv. Barn trenger kjærlighet langt mer enn nytt utstyr. Det er dessuten miljøvennlig. De vokser så fort at de knapt får brukt tingene den første tiden, så det man arver ser ofte helt nytt ut eller er rett og slett ubrukt. Og nei, ingen av mine barn har hatt stive, ekle eller flekkete klær rett og slett fordi slike ting gir man bare ikke bort. Og skulle man få et eller to ødelagt plagg sammen med bra ting så luker man det ut. Anonymkode: ede3d...99c 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #15 Skrevet 24. september 2021 Var 20 da førstemann ble født. Hadde jobbet akkurat lenge nok til å få permisjonspenger, og pappa`n hadde veldig godt betalt jobb, så det var ikke noe problem. Vi var godt etablerte med hus, bil, og alt vi trengte da barnet kom. Besteforeldre ville veldig gjerne kjøpe noe til babyen også, så vi fikk både vogn, seng, stellebord og bilsete av foreldrene våre. Begge bestemødrene strikket masse, så vi fikk mye fine klær av dem. Anonymkode: a47b2...1f7
Irre8889 Skrevet 24. september 2021 #16 Skrevet 24. september 2021 Ble gravid som 19 åring. Hadde heldigvis fast jobb. Men ikke god lønn. Hadde huslån også. Det gikk rundt. Såvidt. Arvet en del klær. Barnevogn ble kjøpt av bestefar. Synes det er dyrere nå (hun er 13) 🙈
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #17 Skrevet 24. september 2021 Var 19 og var ferdig med fagbrev og hadde fast jobb. Kjøpte det meste brukt bortsett fra vogn og barnesete. Anonymkode: 7b54f...6e6
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #18 Skrevet 24. september 2021 Hadde hatt en liten jobb som vikarlærer, så fikk faktisk 5200,- i fødselspenger hver mnd. Pluss barnetrygd. Mannen min jobbet vi arvet klær, seng og vogn, og leide bilstol og brystpumpe fra helsestasjonens utstyrslager (vet ikke om det finnes lengre) fikk mye fine klær i gaver, og jeg strikket og sydde mye til sønnen vår. Da barn nr 2 og 3 kom, hadde jeg også fast jobb. Alt går, fordi man tilpasser seg etter det man har å rutte med. husker det som en kjempefin tid. Så gøy å se på bilder fra den tiden, fullstendig mismatch på alle møblene, men vi så like lykkelige ut da, for 18 år siden, som vi er nå. Anonymkode: 92eab...40a
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #19 Skrevet 24. september 2021 Var 21, jobbet som elektriker med fagbrev og hadde ganske grei årslønn. Mannen min jobber i Nordsjøen så vi hadde det greit økonomisk. Fikk vogn av pappaen min, resten kjøpte vi selv. Anonymkode: 44dbe...497
AnonymBruker Skrevet 25. september 2021 #20 Skrevet 25. september 2021 De jeg kjenner som har fått barn tidlig (17-19 år) har bodd i kjellerleilighet hos foreldrene sine. Det gjelder 3 stk, og da har de bodd gratis. I tillegg har de hatt mye støtte i familiene sine. Sikkert fått sponset litt mer enn de kommer på.. side har fortsatt vært «barn i familien sin» på en måte Anonymkode: a517c...86e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå