Gå til innhold

For et naivt innlegg om barnevernet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det finnes en ukultur på skoler i landet vårt, spesielt rettet mot foreldre til barn med særskilte behov/skolevegrere. Ressurssterke foreldre blir meldt til Bv fordi de klager på elendige skoletilbud. Skolen svarer med å melde familien til bv. Der er man prisgitt den saksbehandleren man har. Ofte ungjenter i begynnelsen av 20-årene uten livserfaring eller egne barn skal ta avgjørelser. Er det rart skepsisen brer seg?

Samtidig har vi barn som kanskje rettmessig blir fjernet, men istedenfor å møtes med omsorg og varme blir de møtt med makt og politi. Hvor er hensynet til barns beste og omsorgen? 

Barnevernet må ryddes opp fra innsiden før det får bedre rykte blant folk. Man trenger ikke være medlem i barneverns hatgrupper for å skjønne at mye må gjøres i den etaten! 

https://www.nordnorskdebatt.no/barnevernet-fra-tabu-til-apenhet/o/5-124-141544?fbclid=IwAR2NBhutXgVj93EAIuRM9HYYoaWTFIyjDv79d4Ea0liu65wwA8rKoXAzBLE

Anonymkode: 421eb...ecb

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ressurssvake mennesker som blir meldt og er i kontakt med barnevernet. Vi ressurssterke har ingenting å frykte, og er glad barnevernet plukker opp barn som sliter. 

Anonymkode: 2fcab...f82

• Liker 27
Skrevet

Mannen min ble meldt til bv. Søsteren min også. Begge saker ble henlagt etter første sjekk. Det er en ukultur der man melder for den minste lille dritting. Folk må skjerpe seg. De mest alvorlige sakene blir fremdeles ikke oppdaget før etter mange år, og bv blir nedlessa av skolevegrere og barn med dårlig motorikk/blåmerker.

Anonymkode: a90ae...61e

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ressurssvake mennesker som blir meldt og er i kontakt med barnevernet. Vi ressurssterke har ingenting å frykte, og er glad barnevernet plukker opp barn som sliter. 

Det er det dummeste jeg har hørt! Hverken vi eller søsteren min er ressurssvake. Inntekt i millionklassen og høyere utdanning på alle. 
Men! Det er dessverre slik at de som opplever press fra barnevernet er såkalte ressurssvake. Det virker til at lav inntekt/utdanning er likestilt med dårlig omsorgsevne i bv øyne. 

• Liker 9
Skrevet

For noe tull…

Anonymkode: c7c33...6c5

• Liker 1
Skrevet

Jeg var overrasket over at 9 000 av 45 000 saker innebærer at barnet blir tatt fra foreldrene. Det er 20%

Det skal liksom være beroligende?

"Du er tiltalt for hekseri, men ingen fare. Bare 20% blir brent. Det er ingen ankemulighet og ingen rettssak. Vi har hørt ryktene og henter inn våre eksperter. De vil observere deg, tolke og analysere alt du gjør. Ingen ting å være redd for."

Anonymkode: bee23...a2e

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg var overrasket over at 9 000 av 45 000 saker innebærer at barnet blir tatt fra foreldrene. Det er 20%

"Du er tiltalt for hekseri, men ingen fare. Bare 20% blir brent. Det er ingen ankemulighet og ingen rettssak. Vi har hørt ryktene og henter inn våre eksperter. De vil observere deg, tolke og analysere alt du gjør. Ingen ting å være redd for."

Det er ikke sant at det ikke er ankemulighet eller rettssak 😊 Vi har et fosterbarn som har bodd hos oss i 4 år og på de årene har det vær 4 rettssaker! Foreldrene kan anke videre opp i systemet (Fylkesnemnda - Tingretten - Lagmannssretten), samt at man har mulighet til å be om ny vurdering i Fylkesnemda én gang i året.

Anonymkode: 72ce3...7b2

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For noe tull…

Hva er tull?

Anonymkode: 05bb1...a35

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er typisk norsk å tro på alt autoriteter sier. De kunne for all del ha sagt at 80% blir tatt fra foreldrene sine og folk hadde likevel tenkt at det ikke er noe å være urolig over.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor har du det fra? Makan til naivitet. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hva er tull?

Dersom skrives 

Gjest tarantulla
Skrevet

Jeg har selv vært inne på møte hos barnevernet etter eget ønske, uten å ha blitt meldt. Min situasjon var nok ganske vanlig, konflikt med barnefar, hvor han påstod at barnets skole hadde meldt inn sak. Min erfaring var udelt positiv, antakelig fordi jeg var forberedt, ærlig om omstendighetene, åpen for å lytte, og løsningsorientert.

Barnevernet er en unik ressurs om man kan bruke dem til det de er ment å brukes til. Ingen av oss er perfekte foreldre, å få et annet perspektiv kan være en uvurderlig hjelp. Samtidig er de utrolig hjelpsomme om man trenger rettledning, noe flere av oss kunne hatt bruk for. Å være foreldre er en viktig og noen ganger utrolig tung jobb. "It takes a village", og barnevernet kan være en del av den landsbyen om man har rett innstilling.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Herregud. Samtlige av omsorgsovertakelsene skyldes uegnede foreldre, være seg rus, psykisk helse, vold eller annet. En viss andel av disse barna er tenåringer som foreldrene ikke klarer å håndtere, og som blir plassert på institusjon. Mange av omsorgsovertakelsene er frivillige fra de berørte parter. 

Anonymkode: 4c1e1...354

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er det dummeste jeg har hørt! Hverken vi eller søsteren min er ressurssvake. Inntekt i millionklassen og høyere utdanning på alle. 
Men! Det er dessverre slik at de som opplever press fra barnevernet er såkalte ressurssvake. Det virker til at lav inntekt/utdanning er likestilt med dårlig omsorgsevne i bv øyne. 

På den annen side er ikke høyt inntektsnivå og mye utdanning likestilt med god omsorgsevne.

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er du egentlig klar over hvor stor prosentandel barn som blir utsatt for omsorgssvikt? For det er faktisk sjokkerende mange. Når man vet det er det ikke akkurat rart at 20% av de som blir meldt inn får tatt fra barna, fordi de barna som blir tatt fra har nok hatt det helt forjævlig. Det er enda ekstremt mange barn som ikke blir tatt i fra som absolutt skulle ha blitt det, men det er mangel på bevis og f.eks kan ikke barn bli tatt i fra om de har blitt utsatt for vold i utlandet og ikke i Norge selv om de er norsk.

Anonymkode: 01613...f35

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Herregud. Samtlige av omsorgsovertakelsene skyldes uegnede foreldre, være seg rus, psykisk helse, vold eller annet. En viss andel av disse barna er tenåringer som foreldrene ikke klarer å håndtere, og som blir plassert på institusjon. Mange av omsorgsovertakelsene er frivillige fra de berørte parter. 

Anonymkode: 4c1e1...354

Kilder på dette?

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

En annen gruppe som ofte blir utsatt for barnevernet er familier med utenlandsk bakgrunn og familier som har barn med spesielle behov. Dette kan skje selv om foreldrene er "ressurssterke", men er de utlendinger så mener nordmenn at de må da være resurssvake, fattige og lavt utdannede, selv om sannheten er noe annet.

Anonymkode: 034d4...062

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Et annet interessant faktum er at 40% av barn som får hjelp av barnevernet er plassert utenfor hjemmet. Dette har stått på Bufdir sine sider i flere år, men informasjonen ble fjernet for kanskje ett år siden etter det ble tatt opp og diskutert på KG i flere tråder. Men det er altså slik at hvis barnevernet blir involvert så er det ekstremt høy risiko for at barnet blir fjernet fra hjemmet sitt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er ikke sant at det ikke er ankemulighet eller rettssak 😊 Vi har et fosterbarn som har bodd hos oss i 4 år og på de årene har det vær 4 rettssaker! Foreldrene kan anke videre opp i systemet (Fylkesnemnda - Tingretten - Lagmannssretten), samt at man har mulighet til å be om ny vurdering i Fylkesnemda én gang i året.

Anonymkode: 72ce3...7b2

Det er oftest ikke noe rettssak før barnet blir fjernet da barnevernet er veldig glad i dramatiske akuttvedtak. Slike akuttvedtak kan skje helt uten at barnet og foreldrene noen gang har blitt kontaktet av barnevernet. Du kommer til barnehagen for å hente barnet ditt og blir informert om at barnet er blitt akuttplassert og du skjønner ingenting og ikke engang aner hva det dreier seg om. Det kan hende at en av barnehagetantene har brukt litt fri fantasi, tolket ting feil eller rett og slett fått en "dårlig magefølelse" fordi du er av utenlandsk opprinnelse, ditt ektefelle er utenlandsk, du snakker ett frrmmed språk, du ser trøtt ut, du ser for fint ut, du bruker solbriller for mye, du går i joggebukse, du har dårlig inntekt, ... bare å bruke fantasi.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.9.2021 den 12.05):

Når du sier ressurssterke mener du? de som har mye penger? de som har mange bekjente, hvorfor tror du det er bare barn fra ressurssvake familier som trenger hjelp??

Anonymkode: 31d3a...46e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...