AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #1 Skrevet 24. september 2021 Kokkemangel i reiselivsnæringen: – Kokkene forlater bransjen – NRK Nordland Det er skrikende mangel på faglærte kokker. Og mange i bransjen trekker fram kjennetegn som mobbing, ubetalt overtid og dårlig lønn som årsaker til at bransjen sliter med å skaffe folk. Hvorfor ikke bare la bransjen dø? Det er ikke en bransje som viktig for samfunnet. Det er skrikende mangel på helsearbeider og it-folk. Dette er bransjer som er langt viktigere for et fungerende samfunn. At folk heller velger sykepleie eller It-utdanning er bare bra. Dette er mer produktive bransjer. Restauranter klarer vi oss fint uten. Vi syr ikke lenger klær på fabrikker som vi gjorde på 1800-tallet. Det er uproduktive bransjer. Vi har begrenset med mennesker. De bør jobbe i produktive bransjer. Denne utviklingen med manglende kokker er virkelig ikke noe problem. La bransjen dø ut. Anonymkode: 72819...add 4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #2 Skrevet 24. september 2021 Hvem skal da lage mat på sykehus, på sykehjem, plattformer og hotell? Hvor skal man få tak i mat hvis man er på reise og bor et sted uten kjøkken? Anonymkode: 36f66...11c 5
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #3 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvem skal da lage mat på sykehus, på sykehjem, plattformer og hotell? Hvor skal man få tak i mat hvis man er på reise og bor et sted uten kjøkken? Anonymkode: 36f66...11c Anonymkode: e631a...39e 4
Gliffy Skrevet 24. september 2021 #4 Skrevet 24. september 2021 Jeg finner stor glede i å gå på restauranter, og det er praktisk, så for meg er det en viktig bransje. Men jeg betaler gladelig en høyere pris for at de som jobber der skal få skikkelige forhold. Det er på tide at bransjen rydder opp, og de som ikke ønsker å tilby bedre arbeidsmiljø kan gjerne gå dukken. Bra at det nå tvinger seg fram en endring i hvordan servitører og kokker har det på jobb. 6
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #5 Skrevet 24. september 2021 Folk burde bruke mer penger Restaurant og uteliv er enn kjøpe enorme mengder skrot. Anonymkode: 8cce7...aee 4
A-hunter Skrevet 24. september 2021 #6 Skrevet 24. september 2021 Å jobbe i en bransje som må spørre om kundene har lyst til å betale mer enn det tjenesten koster i følge regningen må være på aller laveste nivå. 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #7 Skrevet 24. september 2021 3 minutter siden, A-hunter said: Å jobbe i en bransje som må spørre om kundene har lyst til å betale mer enn det tjenesten koster i følge regningen må være på aller laveste nivå. Enig, tips burde nesten vært forbudt. Helt absurd at det faktisk forventes. Hadde vært passe sprøtt om lærere, sykepleiere og saksbehandlere på NAV skulle oppfordret folk til å gi dem litt ekstra etter hvert møte. Anonymkode: 4c190...b6a 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #8 Skrevet 24. september 2021 TS har gått glipp av noe viktig her. Dersom vi ikke har kokker er det mange på sykehjem og eldre hjemmeboende som kommer til å gå sultne 🙈 Reiselivsbransjen ville også ha lidd dersom det ikke hadde vært mulig å få seg et varmt måltid for reisende. Ferie i Norge = kalde brødskiver ? 😂🙈 Oljeplattform? Håper du liker tørr brødmat. 😂 Anonymkode: 8dc0e...694 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #9 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvem skal da lage mat på sykehus, på sykehjem, plattformer og hotell? Hvor skal man få tak i mat hvis man er på reise og bor et sted uten kjøkken? Anonymkode: 36f66...11c Jeg visste ikke at sykehus, sykehjem og plattformer tilhørte reiselivsnæringen. Rare tider det er blitt. Anonymkode: 6ef89...794
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #10 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): TS har gått glipp av noe viktig her. Dersom vi ikke har kokker er det mange på sykehjem og eldre hjemmeboende som kommer til å gå sultne 🙈 Reiselivsbransjen ville også ha lidd dersom det ikke hadde vært mulig å få seg et varmt måltid for reisende. Ferie i Norge = kalde brødskiver ? 😂🙈 Oljeplattform? Håper du liker tørr brødmat. 😂 Anonymkode: 8dc0e...694 Mulig du må oppdatere deg på begrepet "reiseliv"? Anonymkode: 6ef89...794
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #11 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg visste ikke at sykehus, sykehjem og plattformer tilhørte reiselivsnæringen. Rare tider det er blitt. Anonymkode: 6ef89...794 Jeg tolket innlegget som at det ikke var et problem at det manglet faglærte kokker generelt, ikke at dette var begrenset til reiselivsnæringen. Anonymkode: 36f66...11c 2
A-hunter Skrevet 24. september 2021 #12 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg visste ikke at sykehus, sykehjem og plattformer tilhørte reiselivsnæringen. Rare tider det er blitt. Anonymkode: 6ef89...794 Har du ikke bestilt charter til plattform B på Trollfeltet enda? Det er high end det nå, man praktisk talt bader i olje. Mest luksus får du likevel på Seljord Aldershjem. Google måtte legge til en sjette stjerne bare pga tv-utvalget og de sklisikre dusjene. 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #13 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tolket innlegget som at det ikke var et problem at det manglet faglærte kokker generelt, ikke at dette var begrenset til reiselivsnæringen. Anonymkode: 36f66...11c Rart du greide å unngå å se det som sto i klartekst i linken. Anonymkode: 6ef89...794
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #14 Skrevet 24. september 2021 A-hunter skrev (2 minutter siden): Har du ikke bestilt charter til plattform B på Trollfeltet enda? Det er high end det nå, man praktisk talt bader i olje. Mest luksus får du likevel på Seljord Aldershjem. Google måtte legge til en sjette stjerne bare pga tv-utvalget og de sklisikre dusjene. 😂 Anonymkode: 6ef89...794
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #15 Skrevet 24. september 2021 Selvsagt er det et problem. Selv om det er mangel i bransjen, så er det fremdeles arbeidsplassen til mange tusen mennesker. Uten kokker har heller ikke servitører noe å servere, rydd har ikke noe å rydde, og regnskapsførere må holde regnskap for andre bedrifter. Det vil jo få store konsekvenser at man legger ned slike bedrifter eller stillinger. Når det er sagt så forstår jeg godt at folk flykter. Jeg har selv vært servitør, og det skal vanvittig mye til før jeg gjør det igjen. Dårlig betalt fordi det er tiltenkt at vi skal få tips, ofte alene med mange kunder, tunge løft, vonde ben, kjeft for ting man ikke kan noe for, og mye press fra sjefen. Ofte ble jeg sjonglerende både servitør og ryddejobb alene, og det er vanskelig å holde så høyt tempo over tid. Eneste som holdt meg oppe, var gode kollegaer, og de snille og gode kundene som var innom innimellom. Anonymkode: e560b...2b3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #16 Skrevet 24. september 2021 De får betale kokkene bedre da, om bransjen lider. Anonymkode: 4b088...277 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2021 #17 Skrevet 24. september 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Mulig du må oppdatere deg på begrepet "reiseliv"? Anonymkode: 6ef89...794 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg tolket innlegget som at det ikke var et problem at det manglet faglærte kokker generelt, ikke at dette var begrenset til reiselivsnæringen. Anonymkode: 36f66...11c Dette. Det er få som gidder å trykke på selve linken når hele artikkelen står oppsummert i innlegget Dersom du ønsker at alt av hotell og overnattingssteder i Norge skal måtte legge ned pga. manglende belegg fordi folk ikke gidder å reise til eller i Norge fordi det er umulig å få seg et varmt måltid, så deg om det. Ikke bare vil det føre til høyere arbeidsledighet, men mange steder vil også oppleve økt fraflytting siden det ikke vil være noe å leve av på småsteder. Anonymkode: 8dc0e...694
Gliffy Skrevet 25. september 2021 #18 Skrevet 25. september 2021 On 9/24/2021 at 11:31 AM, AnonymBruker said: Enig, tips burde nesten vært forbudt. Helt absurd at det faktisk forventes. Hadde vært passe sprøtt om lærere, sykepleiere og saksbehandlere på NAV skulle oppfordret folk til å gi dem litt ekstra etter hvert møte. Anonymkode: 4c190...b6a Enig! Heldigvis har det i det minste blitt skattepliktig nå, men det beste hadde vært en høyere pris på maten som dekker en anstendig lønn til de som jobber der i stedet for tips.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå